All kunskap om vad som behöver göras för en hållbar värld finns. Alla lösningar som behövs finns. Pengarna finns. Det är viljan hos dom som har makten som saknas.
Politikerna som inte agerar för att underlätta omställning.
Är det så? Att folket vill ha omställningen och det är politikerna som förvägrar dem den...?
I så fall skulle det vara det jag behöver för att den ångest som jag också känner, skulle släppa eller åtminstone minska. Då finns det en lösning. Men det stämmer tyvärr inte alls med min bild idag. Jag har mycket svårt att se att de politiker som beslutar enligt er väg, bli omvalda om 4 år. Och även om man förstås kan mena att de borde göra det ändå och strunta i vad som händer i nästa val, så tror jag att det är helt nödvändigt med en politik som håller längre än några få år när det gäller klimat, miljö och demokrati.
Min bild är att det är folket som överlag inte vill ha den omställning som behövs, och det bekymrar mig mycket mer faktiskt. En del vill, absolut, men inte tillräckligt många. Och framförallt så sätter en stor del av av dem som faktiskt vill ha en omställning i någon grad, fortfarande upp villkoret att det inte får påverka dem själva negativt (t ex i form av kostnader eller en mindre bekväm livsstil).
Och även att peka på att politikerna måste lösa problemet, utan att det får drabba mig själv negativt, är ju i grunden att peka på "någon annan".