Politik i USA

1. Hur en konspirationsteoretiker finner vadsomhelst, som förstärker en redan etablerad konspirationsteori.
2. Hur en vadsomhelst debunkas.

deepstate.jpg
 
En av de många saker jag inte förstår med Trump supporters är att de tydligen är emot etablissemanget och är rädda att rädda att "landet bara ska styras av de superrika". Och så röster de på Trump?!
...the greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist....
 
Nu tror jag inte du menar så, men kan inte låta bli att läsa din första mening som att vi skall låta fascisterna diktera vad som skall göras, det vill säga utrensningar, sexism, etc... Tror inte det var så du menade? :confused:
Nej, det jag menar är att vi ska ta diskussionen med de som "missnöjesröstar" på SD och försöka ta tag i de grundläggande problemen. Då mister SD sin dragningskraft.
 
Sen när går yttrandefrihet och TWITTER ihop?! :arghh: Varför har folk så otroligt svårt att förstå principerna för yttrandefrihet och att det absolut har noll att göra med bolag och företag? Lägg ner, världen. Gå hem.
Precis!

Rättigheten att få säga saker, eller för den delen skriva ner åsikterna på ett papper eller i ett sparat dokument på den egna datorn , är inte samma sak som rätten att få publicera vad man vill på ett privat bolags internet sida, där man skrivit på ett avtal om vilka regler som ska gälla...

Vill man skriva vad-som-helst på internet, så får man skaffa sig en egen blogg-hemsida-whatewer, och så hoppas att man inte bryter mot regler som finns hos den som hostar den sidan.

Blir man utkastad även från den delen av Internet, så får man bygga upp en egen serverfarm.
 
Precis!

Rättigheten att få säga saker, eller för den delen skriva ner åsikterna på ett papper eller i ett sparat dokument på den egna datorn , är inte samma sak som rätten att få publicera vad man vill på ett privat bolags internet sida, där man skrivit på ett avtal om vilka regler som ska gälla...
Yttrandefrihet är väl mer att staten inte ska lägga sig i vad folk säger?
 
Nu börjar röken skingras och saker och ting är inte längre lösryckta händelser utan inbördes koppling.
Chris Hayes på MSNBC har lagt pussel, och berättar under elva minuter.


Chris Hayes:
“It is entirely possible that there were people in that crowd, looking to apprehend, possibly harm, and possibly murder the leaders of the political class that the President, and people like Mo Brooks, and even to a certain extent Ted Cruz and Josh Hawley, have told them have betrayed them."
 
Yttrandefrihet är väl mer att staten inte ska lägga sig i vad folk säger?
Ja, men jag tycker nog att du är ett uns petig nu. Jag trodde det var underförstått, till skillnad från frivilligt ingångna avtal mellan en fysisk individ och ett bolag som tillhandahåller en tjänst.

Yttrandefrihet är ett antal grundlagsskyddade rättigheter att få ha uppfattningar/åsikter om det mesta, och ett gäng med med regler om hur, var och när dessa åsikter/uppfattningar får yttras.

Där finns också en del begränsningar, så riktigt vad som helst får inte yttras (t.ex. "hets mot folkgrupp"), och inte heller var som helst, och hur som helst, eller när som helst.

Det handlar om tryckfrihets-, och yttrandefrihetsgrundlagarna, samt naturligtvis också om regeringsformen, som ju fastslår att vårt ska vara en demokrati, och beskriver hur denna fungerar. Där ingår element om hur en demokrati fungerar, och därmed "uttrycks".

Successionsordningen lämnar jag lite grann därhän, ser den som ett påhäng, för att möjliggöra monarkin.
 
Precis!

Rättigheten att få säga saker, eller för den delen skriva ner åsikterna på ett papper eller i ett sparat dokument på den egna datorn , är inte samma sak som rätten att få publicera vad man vill på ett privat bolags internet sida, där man skrivit på ett avtal om vilka regler som ska gälla...

Vill man skriva vad-som-helst på internet, så får man skaffa sig en egen blogg-hemsida-whatewer, och så hoppas att man inte bryter mot regler som finns hos den som hostar den sidan.

Blir man utkastad även från den delen av Internet, så får man bygga upp en egen serverfarm.

https://www.buzzfeednews.com/articl...-parler-aws?bftwnews&utm_term=4ldqpgc#4ldqpgc

https://edition.cnn.com/2021/01/09/tech/parler-suspended-apple-app-store/index.html
 
Väntar med spänning på att en journalist skall få tag på Murdoch och fråga vad han tycker om hur hans FoxNews har bidragit till explosionen av faktaresistens och högerextremism. Han har ju varit VÄLDIGT tyst på sistone.

Har du lagt marke till hur vinden vant pa FoxNews?🙄

Ja, men jag tycker nog att du är ett uns petig nu. Jag trodde det var underförstått, till skillnad från frivilligt ingångna avtal mellan en fysisk individ och ett bolag som tillhandahåller en tjänst.

Yttrandefrihet är ett antal grundlagsskyddade rättigheter att få ha uppfattningar/åsikter om det mesta, och ett gäng med med regler om hur, var och när dessa åsikter/uppfattningar får yttras.

Där finns också en del begränsningar, så riktigt vad som helst får inte yttras (t.ex. "hets mot folkgrupp"), och inte heller var som helst, och hur som helst, eller när som helst.

Det handlar om tryckfrihets-, och yttrandefrihetsgrundlagarna, samt naturligtvis också om regeringsformen, som ju fastslår att vårt ska vara en demokrati, och beskriver hur denna fungerar. Där ingår element om hur en demokrati fungerar, och därmed "uttrycks".

Successionsordningen lämnar jag lite grann därhän, ser den som ett påhäng, för att möjliggöra monarkin.

"The First Amendment to the US Constitution says: "Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances" [emphasis added].

In other words, it bans the government from infringing on free speech (with some limited exceptions)."

Here in the US we can assemble on streets and government mark for att protestera. Vi kan dock INTE saga vad vi vill eller anvanda privat mark/medier ... dar har markagare/medie agare (las Twitter at all) all ratt att satta sina egna regler.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 972
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 582
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
97 016
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp