Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

KL.
Men vad hände med denna intressanta tråd.........? Har vi börjat diskutera fördomar nu? Typ RIK = dålig hästägare, FATTIG = bra hästägare?
Jag har i alla fall blivit riktigt fäst vid programmet. Jag missade det i början - men hittade denna tråd och tänkte att här måste man hänga med! Sträcksåg de första 6 programmen på SVT Play och har sedan sett de följande varje vecka.
OM jag skulle önska något vore det om de tagit med ytterligare ett par dicipliner (t ex ett par med islandshäst och westernbakgrund) - annars tycker jag det är en riktigt bra spridning på både ridning, personligheter och ponnysar.
För mig syns planen för resp ekipage ganska tydligt - men det beror troligen på att jag började titta sent och har sett avsnitten i en följd.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

......det finns faktiskt ett ekipage där jag inte riktigt ser planen. Eller, jag trodde att jag gjorde, men har inte sett den fullföljas riktigt. Ska bli spännande att se hur det går för dem.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag tycker iaf att Tobbe är jätteduktig! :laugh: Jag förstår faktiskt inte varför ni klagar så, det låter ju på er att ni skulle vara så mycket bättre, men då kan ni väl starta ert eget program då och se hur lätt det är! :mad: Ingen är perfekt och alla gör misstag. Men jag kan hålla med om att han kunde haft en snutt i slutet av programmet där han uppmanade barnen att inte testa det hemma utan kunnig vuxen eller något i den stilen. :)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag älskar programet ! Tycker det är jätte bra, barnen är så goa tycker jag. Alltid tyckt om Julia och Jamba, blir så glad när jag ser dom hoppa omkring nu. Är själv jätte rädd för att hoppa men jag tycker det är kul men samtidigt rädd. Svårt att förklara :p

Vad är det för fel med märkes grejer ? Herregud vad folk hittar saker att klaga på. Man är inte en sämre ägare för man har märkes grejer eller inte.

Fullservice stall skulle jag också velat stå i om jag hade haft pengar.

Tobbe tycker jag bra om och han vet vad han håller på med.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

KL

Jag har inte sett alla avsnitt utan hittade Ponnyakuten av en slump på SVTplay.

Jag blir rädd när jag ser små barn som hanterar stressade och respektlösa hästar och detta visas för barn!
Barn som ställer upp sina hästar, som bevisligen har problem, på gången utan att stänga boxdörrarna så om hästen skulle rygga bakåt skulle han slå i den, framför finns en annan häst och på sidorna är det fullt med andra barn! :eek:
Och detta är bara ett exempel.

Eller som att låta ena killen hoppa ett hinder på 1'20, medans han sedan säger att det inte är höjden som avgör... och sen står Tobbe och påpekar vad hans brister i ridningen är.

Jag är bara upprörd just nu.

Just med lastningen förstår jag inte heller hur han först efter sin show med sin egen häst då han pratar om vitsen med sitt eget utrymme och att hästen inte kliver in i det, och sen står så när då han ska lära hästen att gå på rakt.

Många av barnen behöver också lära sig respekt för de djur de har! Det är inga gullemaskiner, fast de gärna vill tro att de är det. Som när Julia blir knuffad ut ur hagen, men sedan vill gå in då hon slutat gråta för tröst då Jamba är helt uppspelt och inte alls har fokus på henne.

Nej. förlåt. Det är enbart min tolkning och det är sent och jag ska gå och lägga mig.
Men jag hade gärna sett annan hästhantering.
Jag ska dessutom se alla avsnitt innan jag säger mer.

So far, not impressed
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Fast lite bortskämda är dom allt!

Han med Destiny hade väl max ridit mellan 2-4 år (men aldrig på ridskola, eller vad var det nu?)

dessutom så har jag märkt att det verkar vara en hel del märkesgrejer o sådant! Det kanske ni också märkt?
Okej, alla ser inte det som ett tecken på bortskämdhet, men jag har iaf fått lära mig av egna iakttagelser att de som inte ridit länge men som har egen häst, tävlar och har en hel hög med märkesgrejor är bortskämda!

Oj vad luddigt det blev.. Känns inte som jag formulerade mig rätt, men hoppas ni förstår och inte attackerar mig som hungriga lejon! :angel:

Är man bortskämd för att man inte ridit på ridskola, åh f-n vad jag måste vara bortskämd... NOT.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Har inte läst tråden.

Jag undrar efter att ha sett alla avsnitt: Får tjejen med gymkhanaponnyn någon seriös vägledning? Jag hoppas bara det är svt:s vinkling av det hela som gör att hon är den enda som inte tycker att hon kommit någon vart. Jag tycker att det är elakt av svt att fokusera så mycket på hennes brister som de faktiskt gör. Hjälp henne i stället!
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

De har gått tillbaka till grunderna. Man kan inte tävla i gymkhana om man inte kan grunden i ridningen eller hästhantering. För att kunna utvecklas behöver man laga de hål som finns.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

*kl*
Varför kan de inte uppfostra sina hästar??
Som när Jamba knuffade in Julia i elstängslet i hagen?
Wtf? Så ska en häst aldrig göra.

Hugo sliter sig och drar iväg helt utan anledning, Pongo står inte still utan går bara iväg när han har lust osv..
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

*kl*
Varför kan de inte uppfostra sina hästar??
Som när Jamba knuffade in Julia i elstängslet i hagen?
Wtf? Så ska en häst aldrig göra.

Hugo sliter sig och drar iväg helt utan anledning, Pongo står inte still utan går bara iväg när han har lust osv..

Vilken tur vi har Bukefolk som kan hantera hästar bättre än 11-15 åringar som är på läger för att lära sig. GRATTIS.

PS. Om du är över 16 eller så så jobba med din självkänsla så slipper du hacka på barnen för att framstå som duktig.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

*kl*
Varför kan de inte uppfostra sina hästar??
Som när Jamba knuffade in Julia i elstängslet i hagen?
Wtf? Så ska en häst aldrig göra.

Hugo sliter sig och drar iväg helt utan anledning, Pongo står inte still utan går bara iväg när han har lust osv..

Du har inte funderat över anledningen att barnen är där? Att de faktiskt har erkänt att de har problem och behöver hjälp. Bara det är mycket mer än många andra klarar av.
Hur kul hade programmet varit om det varit en grupp "perfekta" ungdomar som hade "perfekta" ponnyer? Hade inte hela programidén fallit då?

Och sedan antar jag att du följer programmet eftersom du kan uttala dig om det och då kanske du har sett att SAMTLIGA ekipage har gjort STORA framsteg?

Jag tycker det är ett jättetrevligt program och man får ändå ha i åtanke att det vi får se är 30 min ihopklippt material. Kan tänka mig att det är mycket mer träning "bakom kulisserna".
Ser fram emot att det kommer ytterligare en säsong!
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Vilken tur vi har Bukefolk som kan hantera hästar bättre än 11-15 åringar som är på läger för att lära sig. GRATTIS.

PS. Om du är över 16 eller så så jobba med din självkänsla så slipper du hacka på barnen för att framstå som duktig.

Det var ett löjligt svar.
Har man en häst har man också ett ansvar. Jag är medveten om att de är barn, men är man 12 år ska man väl ändå kunna lära sin häst grunderna (eller hur gamla de nu är). Att lära en häst att den inte får springa på/över en är viktigare än allt annat tycker jag.

Om de inte kan hantera hästen får de ta hjälp, vad jag har sett av programmet så är inte Julia där för att hästen har nåt slags problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Du har inte funderat över anledningen att barnen är där? Att de faktiskt har erkänt att de har problem och behöver hjälp. Bara det är mycket mer än många andra klarar av.
Hur kul hade programmet varit om det varit en grupp "perfekta" ungdomar som hade "perfekta" ponnyer? Hade inte hela programidén fallit då?

Och sedan antar jag att du följer programmet eftersom du kan uttala dig om det och då kanske du har sett att SAMTLIGA ekipage har gjort STORA framsteg?

Jag tycker det är ett jättetrevligt program och man får ändå ha i åtanke att det vi får se är 30 min ihopklippt material. Kan tänka mig att det är mycket mer träning "bakom kulisserna".
Ser fram emot att det kommer ytterligare en säsong!

Jag har sett programmet ja. Julia är inte där för att lära sin häst nånting, hon är där för att hon är hopprädd. Jag vet att de har gjort framsteg. Jag blev bara upprörd över vad hennes häst gjorde eftersom det är farligt. Kul om det hade varit el i tråden? (Det verkade inte som att det var det nu som tur var.)

Jag frågar inte efter "perfekt", jag tycker bara det är sjukt dåligt att deras hästar (inte allas) springer hit och dit och överallt. Det är deras hästar, jag antar att deras föräldrar som antagligen köpte hästarna åt dem, tyckte att de var mogna nog att sköta hästarna också. Då ska de väl kunna uppfostra dem med och lära dem vad de får och inte får göra.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Men inte menar du väl att någon 11-12-åring har tillräcklig erfarenhet eller mogenhet för att själva utbilda sina ponnyer?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag har tyvärr arbetat på ridskola och blir bara förfärad över hur otroligt dåliga ridskolelärare är. De kan allt som oftast inte lära ut någonting av värde till sina elever. Balans övningar får de först efter flera år av ridskola:eek::crazy: borde inte det vara typ första/andra lektionen?

Balans är väl grundläggande i all ridning?
Jag ska börja rida själv snart och det första jag kommer att träna på är balans, balans, balans och inget annat!
Hästkunskap hos dessa "skryt utbildade" ridlärare är förfärlig. Värsta jag sett är en stackars häst som har mycket ont i ryggen och ena frambenet (har varit halt behandlad och enligt mig inte borde gå i ridskoleverksamhet då den inte klarar av att hålla sig fräsch utan en duktig ryttare) som bet en liten tjej som gjorde något fel med honom. Ridläraren gick in och smällde upp hästen efter noter rykte i tyglarna och skrek åt hästen, detta 2 minuter efter att han bet tjejen:eek::crazy::mad:. Då står föräldrar och "hejar på" utanför och tycker att hästen ska fan lära sig. Kan säga att jag genast anmälda ridläraren som blev av med jobbet först efter att jag fick gå vidare och anmälde personen för djurmisshandel, chefen på skolan gjorde inget. Jag kan tycka att personer i en sådan roll borde få totalt djurförbud om något sånt här händer men det visar ju bara på hur otroligt dåliga ridskolorna är (generellt). Jag skulle gärna vilja veta om det finns ridskolor som faktiskt lär ut hästkunskap vid sidan av ridning...
Ingen av de 10 talet ridskolor jag varit på har gjort det.
Dock fanns det en rid instruktör som verkligen försökte men lyckades inte då hon blev överkörd av föräldrarna.:(:cry: tror inte att hon jobbar mera som instruktör nu. Hon var utbildad hästmassör också vilket kan ha en hel del att göra med att hon inte tyckte om hur ridskolan hanterade sina hästar.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Vad menar du att de skulle ha gjort i just den situationen då Yamba blev rädd för kamelen när Julia släppte ut honom i hagen? Just precis då, vad skulle de ha gjort?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Kunde ju börjat med att lära barnen hur man vanligtvis gör för att släppa hästar i hagen på ett så säkert sätt som möjligt. ställ hästen mot utgången innan du släpper.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

*delvisKL*

Ponny akuten tycker jag är ett mycket bra koncept!
Det enda som jag total förfäras över är hur otroligt dåliga personalen runt barnen/ungdomarna hemma är:cry::eek:.

Deltagarna tycker jag det är mixat med bra och tyvärr mycket dåliga. Den jag tycker utvecklats absolut mest är Julia fantastiskt hur hon gått framåt i både sin ridning som var väldigt obalanserad i början till nu!
Där har Tobbe gjort helt rätt tänk från börjar med henne. Sen att hans metoder är riktigt bra förutom ett par saker jag stör mig på som godis hela tiden:confused:. Men han får ju bra resultat med bland annat Lovely som är otroligt dåligt hanterad i livet märks det. Men en snäll häst som verkligen gillar sin ägare.

Helhets intrycket av programmet tycker jag är bra.
Tycker hans lastnings metod är riktigt bra!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 290
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 279
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp