Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

jag tycker tvärt om att de verkar väldigt ödmjuka och trevliga! Kan inte vara lätt att helt plötsligt hamna i TV och säga allt på ett "rätt" och "bra" sätt heller!
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Fast lite bortskämda är dom allt!

Han med Destiny hade väl max ridit mellan 2-4 år (men aldrig på ridskola, eller vad var det nu?)

dessutom så har jag märkt att det verkar vara en hel del märkesgrejer o sådant! Det kanske ni också märkt?
Okej, alla ser inte det som ett tecken på bortskämdhet, men jag har iaf fått lära mig av egna iakttagelser att de som inte ridit länge men som har egen häst, tävlar och har en hel hög med märkesgrejor är bortskämda!

Oj vad luddigt det blev.. Känns inte som jag formulerade mig rätt, men hoppas ni förstår och inte attackerar mig som hungriga lejon! :angel:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Vad spelar det förr roll i realiteten om de är materiellt bortskämda? Är en materiellt bortskämd ryttare per automatik en sämre ryttare? En sämre hästägare?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Vad i hela fridens namn spelar det för roll om de har märkesgrejor?

Varför skulle man inte kunna ha egen häst och tävla fast att man inte ridit länge? Man kanske har talang/fått mycket hjälp/vadsomhelst.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Äsch, de är inte mer bortskämda än nån annan. Märkesgrejer kan ju vara köpta begagnade vad vet vi?

Däremot saknar jag "behandling" för ursprungsproblemen. Vad görs för Pikachus agressivitet? Loveys brist på uppfostran? Destinys rädsla för grejer runt banan? Tycker det visades dåligt i senaste programmet.

Juliettes och Julias träning var bra. Heja Julia som tog tag i sin rädsla och hoppade!
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Absolut inte, det finns lika många fattiga hästägare med second handprylar som är dåliga hästägare.

Men det är kanske inte så många barn utan rika föräldrar som får allt de pekar på och det är lite det jag tänker på när jag ser bortskämda ungar som egentligen inte alls är intresserade av hästar utan bara tycker det är coolt för tillfället. Det är såna som inte bryr sig om hästen, och som bara flängrider.
En häst är ju ingen billig leksak och därför drar väl många slutsatsen att det är mest bortskämda rikemansbarn som beter sig så. Självklart finns det säkert många "fattiga" också, men det är kanske inte lika vanligt just pga att det kostar och man inte har lust att köpa en så dyr "leksak" till ett barn som inte riktigt vill eller engagerar sig.

Därmed inte sagt att alla med rika föräldrar är dåliga hästmänniskor, för så är det verkligen inte. Det beror väl mer på hur man är uppfostrad än vad man har på banken.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Däremot saknar jag "behandling" för ursprungsproblemen. Vad görs för Pikachus agressivitet? Loveys brist på uppfostran? Destinys rädsla för grejer runt banan? Tycker det visades dåligt i senaste programmet.

Ser du inte det, lösningen på problemen tar de upp hela tiden, att hjälpa barnen bli bättre ledare för sina hästar så de litar på dem. De försöker också få struktur ordning och vettigt hästbeteende i största allmänhet. Gång på gång nämns att det ofta inte är barnen som har problem med ponnyerna utan ponnyerna som har problem med sina ägare.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

jag "känner" en utav deltagarna , och hon har förändrats otroligt mycket , och har stark reliation (stav.?) till sin häst.

Detta var i somras , jag tror att alla har ändrats en hel del på sig , har sett vissa tävla , och dom har blivit sjukt duktiga.

det finns ingen som kan rida korrekt , dom är bara barn , i en viss ålder är det svårt att hålla koll på allt det dära med skänkel , varför gör hästen så , varför får man inte göra det ..

Sen så tror jag att en hel del som visas är väldigt lärorikt för andra att se , jag tycker det iafl , vissa saker har hjälpt mig vidare i ridningen ..

Vad spelar det för roll om man har märkessaker?
dom älskar sina hästar , och det ser man verkligen , men dom är unga , dom kan inte veta allting , dom ser ju upp till vuxna och vissa av er sitter och klagar på dom , dom är där för att lära , hade dom varit proffs hade dom inte behövt vara där ..`?

creeds till julia som vågade hoppa , tycker hon är grymt duktig , hon försöker ju verkligen
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

JAg är impad av Daniel som tog till sig av allt och han tycker om sin häst, det kna inte vara lätt att ha en så orutinerad häst när man själv inte är så van.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

MAn missar ju mycket av det som händer runtomkring med, de visar ju inte allt så de får nog till sig det de behöver.
Märkesgrejor? Hmm jag köpte hellre en dyr grej än massor av billiga, bara hästtransporten var billig, 4000 plus all rust vi la ner, sålde den för 8000 förra året:)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Njae, jag tycker nog det är lite för otydligt. Juliettes var tydligt, ponnyn är rädd för grejer, man tränar på att lägga ut grejer och hur hon ska hantera det. Julia är rädd för hoppning, hon får träna på små hinder och egen "höjdträning" med Kishti.

Men det kanske tränas lite mer än det vi får se också, förstås;) Mellan baden och rumsstädningen...

Men visst håller jag med om att det är bra med allmän träning av ledarskap och ordning och reda!
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

*KL*

Såklart så skulle ni missförstå iaf :crazy:

Alltså jag menade ju inte att just dom var dåliga hästägare för att de är "bortskämda". Men reagerade på att det var väldigt mycket märkesgrejer, och därför kom tankar upp på att i princip alla som JAG stött på som är bortskämda med märkesprylar och som får vad de än pekar på är inte bra hästägare!

Jag växte upp med att få tjäna ihop till ridning och allt sådant själv, genom att hjälpa till i stallet på helger o.s.v. =Mer övrig kunskap om häst och stallskötsel.
De som jag stött på som är bortskämda med märkesgrejer, är även bortskämda med en massa annat. Antingen så slipper dom på nått vänster alltid mocka o.s.v, eller så står dom i ett stall där allting ingår, och dom kan i princip bara komma dit, rida och åka hem igen.

Ni missförstår väl säkert det här också.. menmen :o
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag har häft svårt att hänga med programet, sog en bit av den sista och tycka barnen här uttvaklet.
Tyckt att det var intressant när dom sitta och göra interviewer.
Jag bliv lita PAFF när det kom främ att hemma dom träna 1-2 timmer om dagen :confused:
Det först som slog mig var att med så mycket träning hur kom det sig att dom har haft så mycket problem med sina häster och måsta söka hjälp??
Skulla vara av interest hur deras hemma träning pass sog utt.
Az
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Men vad menar du då? vad vill du ha ut med att skriva som du gör? Det är väl inte det minsta relevant till tråden att barnen i PA har märkesprylar. Du känner väl inte dom och kan således inte veta om du tillhör den skaran som du har erfarenhet av. Märkesprylar behöver inte vara lika med bortskämda, okunniga hästägare vet du.
Och vad är det för fel med fullservicestall? Det är ju helt underbart bekvämt att bara behöva kunna åka dit och ägna tiden åt sin häst.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

JAg ser aldrig om folk har märkes grejor eller inte.. Kass på sånt.

I bland är det faktiskt bättre kvalite på märkes saker och säkrare också...

Jag gillar ponnykauten mer och mer just att som ex Julia får lära sej att allt har inte bara med hästen att göra utan mycket har också med sej själv att göra. Varför inte vissa saker fungerar..

JAg gillar tänket. Inte dra i munnen, mildare bett, ordning och reda, att jobba med hästen på rätt sätt mm mm.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Är ny på det här så fortsäter bara på tidigare inlägg…

Jag tror att barnen både rida och hantera sina hästar på ett bättre sätt en som framställs i programmet. Svt vill ha en utveckling som skall vara rolig att följa därför tror jag att dom gör problemen större en var dom antagligen är.

Om någon skulle följa mig under de 4timmar jag är i stallet med filmkamera och sedan klippa ihop det till ca 10minuters program tid skulle det säkert gå att framställa det som att jag har jätte mycket problem med min häst. För problem i kommunikationen har vi väl allihopa ibland.

Något jag kan irritera mig på är dock att många av de duktiga ryttarna ridet utan hjälm det är ändå ett barnprogram…

Apropå alla märkes saker så gissar jag på att de är sponsorer ett perfekt sätt att synas och nå ut till rätt mål grupp för det stora företagen…
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

JAg ser aldrig om folk har märkes grejor eller inte.. Kass på sånt.

I bland är det faktiskt bättre kvalite på märkes saker och säkrare också...

Jag gillar ponnykauten mer och mer just att som ex Julia får lära sej att allt har inte bara med hästen att göra utan mycket har också med sej själv att göra. Varför inte vissa saker fungerar..

JAg gillar tänket. Inte dra i munnen, mildare bett, ordning och reda, att jobba med hästen på rätt sätt mm mm.

Var det till mig eller skulle det vara knapplån?
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag tycker inte alls det är fel att visa den lasttekniken i tv, den funkar ju utmärkt och hästen blev Inte piskad ;)
Om det leder till att barn med okunniga föräldrar börja lasta sin ponny på "fel" sätt så är det snarare dessa ägare det är fel på och inte Tobbe och hans metoder. Är man inte hästvan så ska man ta hjälp av rutinerad och inte börja greja själv! Helst ska man inte köpa en ponny åt sitt barn om man inte själv är duktig eller har den uppstallad där någon annan kan vara till hjälp :)
Att dessa barn åker hem och helt plötsligt börjar träna stegringar med sina ponnyer har jag väldigt svårt att förstå, de fick visserligen testa men Tobbes häst men denna är ju tränad för detta ändamål och jag har svårt att tro att barnen efter två veckor hos Tobbe kan dressera hästar på den nivån ;) De verkar ha fullt upp med vanlig hantering.
Vissa bilder har man fått se då två hästarna springer i samma hage så jag tror absolut att de är ute mer än det verkar.. Och vid träningsläger får man kanske stå ut med lite sämre förhållanden i en vecka eller två för att ha det bra på lång sikt.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Fast lite bortskämda är dom allt!

Han med Destiny hade väl max ridit mellan 2-4 år (men aldrig på ridskola, eller vad var det nu?)

dessutom så har jag märkt att det verkar vara en hel del märkesgrejer o sådant! Det kanske ni också märkt?
Okej, alla ser inte det som ett tecken på bortskämdhet, men jag har iaf fått lära mig av egna iakttagelser att de som inte ridit länge men som har egen häst, tävlar och har en hel hög med märkesgrejor är bortskämda!

Oj vad luddigt det blev.. Känns inte som jag formulerade mig rätt, men hoppas ni förstår och inte attackerar mig som hungriga lejon! :angel:

Jag har rätt så mycket märkes grejor, typ 7892746 Kingsland plagg! :o
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ska bara tillägga att jag visserligen har märkesgrejor men jag är INTE bortskämd(vad jag vet) Jag har ingen ponny. Eller vänta jag lyckades tjata till mig en bångstyrig f.d ridskole häst, en fjording som jag(för dom som bryr sig) ridit 1 gång i veckan i 2år och hyrt 2 sommrar då jag var rädd för ALLT, då var jag rädd för att hoppa 20 och nu flyger jag över 80 helt(nästan) utan problem(visserligen med en annan ponny men ändå!)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 290
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 280
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp