Ponnyer med okänd härstamning !

Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Tyvärr är det fortfarande "status" (= dyrt) när det står Imp.Holland/Irland på boxskylten, istället för svenska namn som ingen ungdom förstår/vet vilka de är eller vilka prestationer de har/haft.:mad:
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Tyvärr är det fortfarande "status" (= dyrt) när det står Imp.Holland/Irland på boxskylten, istället för svenska namn som ingen ungdom förstår/vet vilka de är eller vilka prestationer de har/haft.:mad:

Men om det nu är så extremt viktigt med utlandsfödd ponny så finns det mängder med sådana som har stamtavla.
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Gör det dyrare att registera och skaffa pass till hästar med okänd härstamning. Idag är det väl billigare än för de hästar och ponnyer som har känd härstamning, har jag läst här på Buke vill jag minnas. Det är ju heltokigt. Gör det riktigt dyrt så kanske fler väljer att vara ordentliga med sina papper.
Något riktigt radikalt vore att inte ge ut nya tävlingslicenser till hästar och ponnyer utan härstamning...


Jag håller fullkomligt med. Det är mycket billigare (åtminstonne hos asrp) att registrera en ponny som okänd härstamning. Jag själv registrerade min ponny som det för att hennes pappa inte var godkänd hingst samt att vi hade inga papper på att betäckning skett. Hennes mamma har inte ens ett pass dock tror jag att hon är registrerad hos en russförening (vet verkligen inte hur det ligger till men hon har ett nr). Men att få fram att de är föräldrarna till min häst hade förmodligen kostat massor, för att inte tala om att jag måste leta reda på pappan och ev berätta för de nuvarande ägarna att det är förmodligen han som är pappa till min ponny :eek: :crazy:

Men båda har full stam så långt bak man kan hitta så jag får väl skriva in det i passet när det kommer ;)
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Ja, man vill ju ha alla ingredienserna, inte bara råvarorna utan även kryddorna så att säga. Lite kryptiskt, men ja :d

Jag skulle personligen aldrig köpa en häst eller en ponny utan härstamning, ålder, uppfödare osv. Det finns garanterat lika fina ponnyer med stam. Som man dessutom kan veta mer om, t.ex. skador som ligger ärftligt.

Skulle heller aldrig köpa en häst/ponny utan stam. Vårat russ är reggad som okänd ridponny :eek:. Eftersom hans morfar inte var godkänd. Men vi kallar honom russ ändå. :D
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Gör det dyrare att registera och skaffa pass till hästar med okänd härstamning. Idag är det väl billigare än för de hästar och ponnyer som har känd härstamning, har jag läst här på Buke vill jag minnas. Det är ju heltokigt. Gör det riktigt dyrt så kanske fler väljer att vara ordentliga med sina papper.
Något riktigt radikalt vore att inte ge ut nya tävlingslicenser till hästar och ponnyer utan härstamning...

det är dyrare i många fall redan...

" Något riktigt radikalt vore att inte ge ut nya tävlingslicenser till hästar och ponnyer utan härstamning..."

jätte bra..... not.... då får du ta bort större delen av dom bästa svenska tävlingsponnyerna...man kommer aldrig ifrån att ett antal okända kommer att finnas...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Något riktigt radikalt vore att inte ge ut nya tävlingslicenser till hästar och ponnyer utan härstamning...
Radikalt vore det, men inte bra! Självklart skulle de som föder upp tävlingsponnyer se till att härstamningen stod med i papperen om det blev en sådan regel, men övriga då? Jag skulle vilja säga att det föds MÅNGA föl som inte är menade att bli tävlingshästar. Men blir det ändå ibland. Kanske flera ägare senare och då man inte längre vet vem som är uppfödare.

Gör det dyrare att registera och skaffa pass till hästar med okänd härstamning.
DET är däremot en bra lösning om man vill ha fram ponnyer med härstamning. Det ska vara DYRARE att skaffa papper till en ponny utan härstamning än med. Vilket för mig inte nödvändigtvis behöver betyda att det måste kosta en halv förmögenhet att regga en ponny, utan att man låter ponnyerna med okänd härstamning betala för ponnyerna där härstamningen är känd men behöver kontrolleras.
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

det är dyrare i många fall redan...

" Något riktigt radikalt vore att inte ge ut nya tävlingslicenser till hästar och ponnyer utan härstamning..."

jätte bra..... not.... då får du ta bort större delen av dom bästa svenska tävlingsponnyerna...man kommer aldrig ifrån att ett antal okända kommer att finnas...

Enligt debatten som råder så tycks en del välja att regga sina ponnyer hos ASRP med okänd hästamning pga priset så jag vet inte det ja.

Jag skrev inte att man skulle dra in licenserna. Läs nogrant så ser du att jag skrev att man inte skulle ge ut nya tävlingslicenser. Så småningom är de ponnyerna med okänd härstamning utsorterade på naturligt vis, säg om kanske 20 år.
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Radikalt vore det, men inte bra! Självklart skulle de som föder upp tävlingsponnyer se till att härstamningen stod med i papperen om det blev en sådan regel, men övriga då? Jag skulle vilja säga att det föds MÅNGA föl som inte är menade att bli tävlingshästar. Men blir det ändå ibland. Kanske flera ägare senare och då man inte längre vet vem som är uppfödare.

Men letar man efter en tävlingsponny skulle man isf inte köpa en utan härstamning. Och skulle den råka trilla ner från himlen till ens stall så är jag tämligen övertygad om att man orkar följa hela kedjan tillbaka, om nu ponnyn är så superduperfantastisk...

DET är däremot en bra lösning om man vill ha fram ponnyer med härstamning. Det ska vara DYRARE att skaffa papper till en ponny utan härstamning än med. Vilket för mig inte nödvändigtvis behöver betyda att det måste kosta en halv förmögenhet att regga en ponny, utan att man låter ponnyerna med okänd härstamning betala för ponnyerna där härstamningen är känd men behöver kontrolleras.

Det är precis det jag menar :)
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Men letar man efter en tävlingsponny skulle man isf inte köpa en utan härstamning. Och skulle den råka trilla ner från himlen till ens stall så är jag tämligen övertygad om att man orkar följa hela kedjan tillbaka, om nu ponnyn är så superduperfantastisk...
Eller så är det en familj som köper en ponny till barnen. Barnen blir lite bättre och vill börja ut och tävla, men... Ponnyn har ingen härstamning. Vad händer?
A. Ponnyn säljs.
B. Barnen börjar aldrig tävla.
Ingendera är någon bra lösning tycker jag. Och att familjen skulle spåra hästens historia tillbaka till uppfödaren och att de skulle kunna få härstamning på ponnyn ser jag som föga troligt...
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

jätte bra..... not.... då får du ta bort större delen av dom bästa svenska tävlingsponnyerna...man kommer aldrig ifrån att ett antal okända kommer att finnas...

Jag tycker som jag skrev tidigare att ponnyer födda fr.om te.x 2007 e. 2008 ( el. senare ) inte skulle få komma ut på tävlingsbanorna om de hade okänd härst. T.ex de skulle ej få licens el. gå att mäta !

De ponnyer vi har ute i tävlingssvängen nu kan vi inte stänga ute !
Men de skulle ju fasas ut efterhand , vartefter de blir gamla !
Detta är dock inget vi ensamma kan göra enbart i Sverige, då skulle vi bli hopplöst efter de andra nationerna !
Alla länder skulle ha samma regler !

Tyvär tror jag, att detta dock är en utopi som aldrig skulle gå igenom !

Man kan ju undra vad vi kommer ha för ponnyuppfödning i framtiden ?
Kommer vi seriösa uppf. som tar fram ponnyer med stam. att behövas i framtiden & hur ska vi konkurera med alla dessa ponnyer med okänd härst te.x imp Irland ?

Ibland kan man fundera om de som avlar dessa okända tävlingsponnyer gör det för de vill ha ensamrätt på sin avel ? Ingen annan ska kunna få möjlighet att ta fram nåt´liknande !!

// connemarasenior
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Eller så är det en familj som köper en ponny till barnen. Barnen blir lite bättre och vill börja ut och tävla, men... Ponnyn har ingen härstamning. Vad händer?
A. Ponnyn säljs.
B. Barnen börjar aldrig tävla.
Ingendera är någon bra lösning tycker jag. Och att familjen skulle spåra hästens historia tillbaka till uppfödaren och att de skulle kunna få härstamning på ponnyn ser jag som föga troligt...

Att ponnyn säljs behöver ju inte vara dåligt iofs. Jag tror dessutom att det överlag blir fler ponnyer som "får" härstamning om det är ett krav för tävlande.
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Frågorna man måste ställa sig själv är ju: Vad vill man uppnå? Hur gärna vill man uppnå det? Och Vad är man beredd att offra för att uppnå det?

Är vi beredda att offra en massa tävlingsekipage för att vi vill veta receptet på kakan? Trots att receptet kanske inte är så intressant för att ponnyn aldrig kom längre än till LA? Vill vi inte ha ut fler ponnyer på tävlingsbanan? Andelen som skulle sälja sin ponny och köpa en med stam tror jag skulle bli väldigt liten.

Jag tror också att det blir fler ponnyer som får härstamning om det blir ett måste för tävling, men inte lika många som det skulle bli om det blev billigare att regga en ponny med härstamning än en utan!
 
Sv: Ponnyer med okänd härstamning !

Frågorna man måste ställa sig själv är ju: Vad vill man uppnå? Hur gärna vill man uppnå det? Och Vad är man beredd att offra för att uppnå det?

Är vi beredda att offra en massa tävlingsekipage för att vi vill veta receptet på kakan? Trots att receptet kanske inte är så intressant för att ponnyn aldrig kom längre än till LA? Vill vi inte ha ut fler ponnyer på tävlingsbanan? Andelen som skulle sälja sin ponny och köpa en med stam tror jag skulle bli väldigt liten.

Jag tror också att det blir fler ponnyer som får härstamning om det blir ett måste för tävling, men inte lika många som det skulle bli om det blev billigare att regga en ponny med härstamning än en utan!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Funderar på att betäcka ett B-ponnysto. Men hon har okänd härstamning(ras också) Och vill helst ha en något större (typ c-ponny...
2
Svar
24
· Visningar
3 107
Senast: Dolly
·
J
Avel Jag undrar om någon vet vad dessa ponnyer från Irland som heter exempel: Irish Girl eller liknande - har för raser i sig? Eller vilka...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 749
Senast: Myzan87
·
Avel Startlistorna för Ponny-SM i hoppning inomhus (27-29 oktober) ligger nu ute, och är knappast någon rolig läsning för en svensk...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
17 506
Senast: peråke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp