Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag tror inte att det är statusen som betyder så mycket faktiskt. De som kontaktar mej om att köpa ponny är personer som har letat ett tag i både Sverige och Danmark och inte hittat vad de letar efter.

Klart att det finns bra svenskfödda ponnier. Och om man tittar objektivt på det så har Sverige sedan 60-talet importerat så mycket ponnier från andra länder, så det borde tämligen finnas en bra kategori med ponnier att avla på inför prestationsmarknaden.
Sverige har ju importerat massvis med fina ston som gjort bra ifrån sej på banan, om inget annat borde ju de stona avla vidare bra prestationsavkommor i någon grad.
Tror nog mer på att det är systemet som behöver förändras och inte aveln på ponnierna.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Vad hade de för krav på den ponnyn? För den summan skulle jag ju sälja även om inte min ponny var till salu! Eller har priserna på ponny gått upp så radikalt på fem år? Vad kostar en ponny som tagit medalj i SM t ex?

Vad kan en bra ponny kosta? Jag vet ett par exempel från dressyrsidan, två danska helsyskon som såldes till Sverige för 3-4 år sedan för en halv miljon styck. De har båda gått EM, men det har inte alls gått bra i Sverige. Säljaren, som är mycket mån om sina hästar, har köpt tillbaka valacken för att ge honom en andra chans i Danmark och stoet är sålt vidare till Tyskland. Hur som helst är detta dressyrponnyer och på hoppsidan ligger säkert priserna mycket högre. Och inte har priserna gått ner de sista 3-4 åren? Säkert kan en SM-ponny kosta en miljon... :crazy:

Den här tråden handlar visserligen om hoppavel, men man kan ju ändå fundera över varför svenskfödda ponnyer står sig så bra i dressyr... Det importeras trots allt en del riktiga dyrgripar från Danmark och Tyskland... Är det inte ändå den bristande utbildningen i hoppning av de svenskfödda som är det största problemet?
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Knapplån...
En snabbrapport inför A-finalen:
De svenskfödda ponnyerna har stått sig MYCKET bra i konkurrensen, i A-final kat C finns bl a fyra renrasiga, svenskfödda New forestponnyer: Tomacs Picador (e.Silverlea Top Hat), Hembys Mozart (e.Sturevallens Gentleman), godkände hingsten Valentin Bello Sun RNF 147 (e.Dart Light) och Dimmans Eros (e.Fredriksbergs Dizney). Värt att notera är att Fredriksbergs Dizney och Dart Light har alla egna medaljer från SM! Silverlea Top Hat är ELIT-premierad - men tyvärr kastrerad... S.Gentleman har meriter från msv hoppning.
I A-final finns även två korsningsponnyer med 50% NF, Miclas Cortney Love e.Lipton (sv Hbl) u.NF-stoet Silverlea Busy Lizzie och Hot Sugar e.Dart Light u.Sv hbl sto. Korsningsponnyn Little Larry e.Poetic Justice är också i A-final.

I kat D finns bl a 2 små sv hbl i A-final, Elvira och Nicolina, korsningsponnyerna Holger e.NF-hingsten Fellow (som på sin tid tävlade bl a internationellt) u.connemara, Smulans Pajas e.Artist (sv hbl) u.russ-sto, Kavat e.Pepe (sv hbl) u.korsningssto (efter arabhingsten Rashid). En ren NF och en ren connemara finns i A-final kat D, båda är importerade.

Även i kat B finns flera svenskfödda ponnyer i A-final - jättekul, eller hur?!
Så, procentuellt sett (jämfört antalet startande ponnyer) har ffa NF-ponnyerna gjort ett mycket gott resultat på SM, jätteroligt!:bow:

Reserverar mig för eventuella fel och om jag har glömt nämna ngn svenskfödd ponny, har inte riktigt tid att gå igenom listorna i kat B...:crazy:

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Inte fler än 8 ston på en sådan hingst... Kanske är det en av förklarigarna till min ursprungsfråga, kanske använder vi fel avelsmaterial i Sverige? De ponnyer som bör användas i hopp-ponnyaveln används i alldeles för liten utsträckning?

Vet du vilka RP-hingstar som har betäckt mest under 2006, det vore intressant med en jämförelse. Hur många ston har varje RP-hingst i genomsnitt?

Hlsn Helena

Kan bero på att han kom till Sverige i februari o att folk redan bestämt vilken hingst de ville ha o att han inte hann bli marknadsförd ordentligt. Kanske rädda att han inte är fertil osv.
Hans halvbror Power Boy är ju också fertil trots hög ålder.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Oj oj. Det stod rätt mycket efter det jag läste om Hanassie.
Jag avlar hbl o korsningsponny, ridponny.
Det var någon här som sa" titta på hbl så ser man en klar skillnad mellan hopp o dressyrhästarna exteriör"...det är sant...
Hästarna avlade på hopp härstamning placeras sällan på premieringar.
MEN... inom hbl aveln så strävar de som avlar hopp även på en bra exteriör o bra gångarter.
Den godkände hopphingsten får inte frångå exteriört för mycket.
En korrekt exteriör leder till en hållbarare individ o en individ bättre lämpad för uppgiften.

Förstår inte varför det ska vara så fel att vilja avla en snygg o duglig ponny.
Om du avlar på en ponny med div skönhetsfel, mediokra gångarter men som hoppar kanon. Om nu avkomman inte kan hoppa eller inte har huvud för det....vad har du då?
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Knapplån...
En snabbrapport inför A-finalen:
De svenskfödda ponnyerna har stått sig MYCKET bra i konkurrensen...

Så, procentuellt sett (jämfört antalet startande ponnyer) har ffa NF-ponnyerna gjort ett mycket gott resultat på SM, jätteroligt!:bow:

Verkligen kul! :banana: :banana:

Medan du har roat dig på SM har jag varit lagledare för ett lag i "hästkunskaps cup" i Helsingborg i går. (Vi kom fyra, precis utanför placering...:smirk: ) Tävlingen går ut på att man skall kunna boken "Hästhållning i praktiken" som ett rinnande vatten. På sidan 226 står det att "Idag är det hingstar av ridponnyras, dvs welsh x XX x OX, som ger världens bästa prestationsponnyer". Stämmer det :confused: ? Här får alltså ungdomar lära sig att de inte skall satsa på en renrasig connemara eller new forest...
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Författaren till den boken är ju själv ägare till en ridponnyhingst med den korsningen så det påståendet får man nog ta med en nypa salt.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är bra nyheter för svensk ponnyavel!

Nu är det själva SM som gäller. Hoppas på samma goda resultat från de svenskfödda ponnierna där också!
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Författare är Mats Mellberg. Han äger bl a Rivaldo. Jag måste faktiskt säga att det är en jättebra bok som innehåller otroligt mycket om otroligt mycket. Men just sidan om ponnyavel är mest en massa floskler :devil: .

Den mest framgångsrika svenskfödda ponnyn i EM-sammanhang, Silver, fick sig också en omgång. Han råkade ju vara korsning fjord-halvblod och det måste ju alla förstå att det bara var tur och inget annat.;)

Hästkunskaps cup sponsras av svenska ridsportsförbundet, och då kan man kanske tycka att den skulle vara objektiv :confused: .
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Sorry - det är jag som haft ett mindre hjärnsläpp och skrivit fel...:crazy:
Jag menade förstås Little WONDER, inte Little LARRY i mitt inlägg ovan... Little Wonder är korsning e.Poetic Justice, Little Larry har okänd härstamning.

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Intressant! Han står som okänd i både startlistor och i Ridsportsförbundets databas. Vet du mer stam?

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Nej, vet inte om det finns mer stam. Vet att han står som okänd i databasen. Hittade det en gång när jag sökte tävlingsresultat på connemaror. Ska se om jag kan hitta det igen. Kommer nog ta lite tid.:D
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Mats Mellberg är ju också ägare till Power Boy.

Oj då, han är med på bild i boken också :smirk: . Reklam :idea: ?

Oavsett det tycker jag att det är en trevlig idé att tävla om hästkunskap och boken är i det stora hela helt OK :) !
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Oj då, han är med på bild i boken också :smirk: . Reklam :idea: ?

Oavsett det tycker jag att det är en trevlig idé att tävla om hästkunskap och boken är i det stora hela helt OK :) !

Precis. Tycker också att det mesta i boken är bra. En del reagerar man ju på. Var iof ett tag sen jag läste den.

MEN nu får vi nog ta oss tillbaka till ursprungs frågan. Fy på oss att kapa tråden.:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 810
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 930
Senast: moonstruck
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 286
Senast: Linnda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp