Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Då vill jag passa på att upprepa det jag tidigare skrivit om att New Forest människorna verkar vara bra på att ta fram unghästar och att det nu har kommit framgångar på SM inte är så förvånande :bow:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Då vill jag passa på att upprepa det jag tidigare skrivit om att New Forest människorna verkar vara bra på att ta fram unghästar och att det nu har kommit framgångar på SM inte är så förvånande :bow:

Håller med! Kanske kan de ge oss connemarauppfödare lite tips. Var många NF med på championaten men bara 1 :eek: connemara i varje årgång. Och connemaran ska ju vara hopponny.
 
Sammanfattning efter SM

Jodå, de svenska ponnyerna stod sig i konkurrensen!

Kat B
1.Felix IV welsh e.Dito.
2.Törnblommesländan okänd (men skall enligt uppgift vara svenskfödd)
3.Wohld Copper welsh imp Tyskland e.Copper
---
5.Trestenas Prozit welsh e.Stackarps Billbau
6.Bimbo II welsh e.Surprise

Övriga svenskfödda i A-final kat B (oplacerade):
Sixten korsning e.Kamillo av Haga (connemara)

Kat C
1.Four Socksokänd
2.Valentin Bello Sun RNF 143, New forest, godkänd hingst e.Dart Light RNF 113. Dart Light tog själv silver i SM hoppning 1992!
3.Miclas Cortney Love, korsning, e.Lipton (Sv hbl) u.Silverlea Busy Lizzie (NF)
---
5.Little Wonder korsning e.Poetic Justice (connemara)
8.Tomacs Picador New forest e.Silverlea Top Hat
9.Hembys Mozart New forest e.Sturevallens Gentleman
10.Hot Sugar korsning e.Dart Light (NF) u.Fanja 13072 (Sv Hbl)

Övriga svenskfödda i A-final kat C (oplacerade):
Midnight Dancer welsh e.Dito, Dimmans Eros New forest e.Fredriksbergs Dizney, Sheldon connemara e.Möllans Cirro.

Kat D
1.Ix de L'Aulne connemara imp Frankrike e.Dexter Leim Pondi (?)
2.Sunny 93 imp Tyskland e.Zandheuvells Sunny Boy
3.Nikolina sv Hbl e.Niklas
---
11.Kavat korsning e.Pepe (sv hbl) ue.Rashid ox

Övriga svenskfödda i kat D (oplacerade):
Elvira sv hbl e.Jasper, Holger korsning e.Fellow (NF) u.connemara, Sweet Bacardi korsning e.Sweet Demand xx u.Valentin Bellinor (NF - har för övrigt samma mor som Valentin Bello Sun som tog silvret i kat C!!), Smulans Pajas e.Artist (Sv hbl) u.Smulan (russ), Beethoven welsh e.Ekelunds Jim.

I kat D tog även Queen korsning imp Danmark e.Omann (shagya-arab u.Havens Flora(NF) samt Dire Straits B imp Tyskland e.Dornick B varsin placering. Även NF-ponnyn Fleedwood imp Holland e.Roy var i A-final kat D.

Med reservation för ev fel eller att jag har missat någon ponny som är svenskfödd.

Min spontana reaktion är att NF-ponnyerna har gjort ett riktigt bra mästerskap, flera renrasiga NF och flera korsningsponnyer med 50% NF var i A-final.:bow:

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Intressant,

När du skriver Welsh e. Copper är det welsh hingsten Whatton Copper Beach? Pappan till Constantin?

Likaså 2:an i SM Sunny 93 imp Tyskland e.Zandheuvells Sunny Boy

Sunny Boy är e. Boomer som har varit en av Tysklands vinstrikaste hopponnyer. Boomer har ju på sitt fäderne från sin far Boomerang lite Connemara blod, så det kanske är det blodet som gett så bra hoppblod. Fast det ligger inte så nära.

Både Sunny Boy och Whatton Copper Beachs hingstlinjer finns i Sverige.

Vi har ett sto som vi deläger e. Whatton Copper Beach! Dito är ju en fantastisk förärvare och man skulle använda lite Dito ston i ridponnyaveln för hoppning!
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Welshhingsten Copper är född 1997 och efter en son till Downland chevalier.
Copper har inga egna tävlingsmeriter, men lämnat 22 avkommor som tävlar/tävlat på "typ" regional nivå.
Avkommorna finns noterade i flera dicipliner, den avkomman som har mest intjänade pengar är en körponny.

Sunny Boy framgångsrik sportponny i både dressyr och hoppning, en av tysklands frörvärvningssäkraste ridponnyhingstar placerad någonstans mellan 20-25 plats i rankinglistan.
Avkommorna har ungefär lika stora framgångar i hoppning som dressyr.
Hans far Boomer är en Tysk ridponny som har haft sportsliga framgångar i framförallt hoppning och även verkat i avel i flera Tyska avelsföreningar och är även godkänd för Holländska NWR stamboken.

En Tysk ridponnihingst som kanske för många lite oväntat lämnat en avkomma som var 5:e placerad bland D- ponnyerna var Dornik.
Dornik har gått flera ponny EM i dressyr och har flera ind guldmedaljer, en merit som även hans far Derano Gold har. Derano Gold i sin tur var son till Derano B, hingst som vunnit Bundesch. i hoppning, vinster upp i 130 hoppning bland hästar och NM guld i dressyr. (avkomma i Sverige som i år var 2.a på ungponnychampionatet i hoppning-Funnys Fantasia)

Derano B´s far Derby också han en allroundponny med tävlingsmeriter på motsvarande nivå.
Derbys far Dandy, hollandsfödd och inköpt till bönnigerstuteriet en av sin tids mest framgångsrikaste hoppponny.
Dornik har själv lämnart flera framgångsrika sportponnyer i dressyr, den framgångsrikaste med ind. EM guld, men ser man på avkommornas sportsliga framgångar så har dom ungefär lika mycket vinstpengar i både hoppning ochj dressyr.
Det här är ridponnyavel med snabba generationsväxlingar Dandy var född 1976 och i dag föds hans, sonsonsonsonsonsöner..

En hingst i denna hingstlinje är Dont Worry, Tysklands i dag mest framgångsrikaste avelshingst (i särklass högst avkommebedömnd genom tiderna)--en tidsfråga innan någon avkomma börjar tävlas i Sverige, vilken gren det blir är det bara slumpen som avgör.
peräke
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Derano B vann själv Bundeschampionaten i Hoppning som ung! Så det finns nog mer hoppning i våra ridponny hingstar än vi tror.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Den intressanta frågan tycker jag är: varför är tex. dom tyska ridponnierna inte intressanta för dom svenska ponnyryttarna? Dom svenska ponnyföräldrarna slänger gladerligen upp 100-120 000 kronor för en 5-6årig irländsk valack som knappt kan galoppfattning, men nog borde det finnas välstammade tyska/holländska ponnier för samma pris? Är dom irländska raketerna mer lättridna och så ungarna bara kan åka runt men dom tyska fodrar mer ridning?
En intressant jämförelse är den irländska hopphästen, som på 70-80talet var helt outstanding och hästar exporterades för fantasipriser. Nu har andra avelsförbund helt tagit över, tex engelsmännen i toppen rider nu nästan enbart importer från Holland/tyskland/belgien, engelsk hoppavel finns knappt. Irländarna har känt sig tvungna att importera hingstar från ffa Holland (båda avelsförbund) till sin avel och börjar komma tillbaka, men vägen är lång.
Kommer samma sak hända med hopp-ponnyaveln? :banana: :banana: :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Grejen är att de irländska hästarna i stort sett går på allt...totalt orädda. Dessutom har de i gemen varit lättridna, enkla att ha att göra med på backen etc, så de har varit populära för alla ryttare. Men de är av den lite tyngre modellen. Så är det fortfarande.
De irländska hästarna har heller inte haft samma scope som tex de kontinentala raserna, vilket har gjort att nu när banorna blivit mer tekniska och tightare, så har den irländska hästen halkat lite efter då de inte är lika snabba och kommer upp i höjd lika kvickt.

Ponny aveln är dock annorlunda på Irland. Där vill man inte ha viktbärande ponnier, utan fullblodsponnier till tävlingarna. Ju lättare ju bättre!! Jag hoppas inte att irländarna börjar mixtra med sin ponnyavel, då den i årtionden har varit världsledande inom hoppningen.

Man kan säga mycket om Irland och deras hästproduktion, men avel och unghäst utbildning är någonting de kan. Irland har varit ledande de senaste 20 åren när det gäller fälttävlansavel och ponnyavel för hoppning och fälttävlan, för att inte nämna galoppen där Irland varit världsledande sedan tidigt 1900-tal. För ett så litet land på jorden (knappa 4 miljoner invånare på en yta lika stor som Småland och Skåne) produceras det enormt mycket bra hästar!!
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag har en jättebra ide. :idea:

Ponnyer utan härstamning borde inte få lösa licens! Då kommer alla ha härstamning. Ridskolorna kan köpa alla ponnyer utan härstamning och får bra ponnyer för barnen att utbilda sig på.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Den intressanta frågan tycker jag är: varför är tex. dom tyska ridponnierna inte intressanta för dom svenska ponnyryttarna?

Många av dem jag har sett har varit känsliga och svårridna och inte den robusta typ som man sätter en mindre rutinerad ryttare på. Riskerar ridponnyaveln att ta fram individer som är så nerviga att de inte platsar på t ex ridskolor, och därmed få samma problem som halvblodsaveln? Jag säger inte att alla ridponnyer är sådana, absolut inte, men finns det en risk här?

En annan sak som jag undrar över är storleken på ridponnyhingstarna. ASRP godkänner ju hingstar upp till 152 cm (?). Ett exempel är den hollandsfödda hingsten Jarno som fick många ston i år. Flera tyska ridponnyhingstar slickar precis 148 cm, eller är de över, med tanke på alla överhöjdare på EM? ;)
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Att avla stora d-ponnyer innbär att vissa går över måttet. Fler köpare vill ha ponnyn över 146 och ev under 148 om den inte är slutmätt, då är det ett pluss om "ponnyn" är över 150 särskilt när det gäller hopponnyer enligt min erfarenhet.

Har Jarno gått över ponnymått ? Står på ASRPs hemsida som 147 cm. Har på fråga till föreningen angånde om deras hingstar mätsom fram till dess att de är 8 år fått svaret att de mäts med samma intervaller som om de skull ut på tävling och att hemsidan uppdateras med detta.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag kan inte svära på det, men jag har för mig att han var 152 på Grevagården förra året. Han såg i vart fall stor ut.

Sedan är det ju många hingstar så har ett mått på premieringen och ett när de tävlar, men det är en annan historia...
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Han är under ponnymått(Jarno), men varför stirra sig blind på själva hingstens mått???
Kolla upp föräldrar, en del har mammor som är 165 andra pappor som är 165 men själv klarar ponnymått! En del är 151 och har sina föräldrar och släktingar alla under ponnymått. Det finns en liten ridponnyhingst i Sverige som har en stor Hannoveranare som farmor, eller en annan som har en ett år yngre helbror som just växtöver 150 som 2 åring.
När det gäller ridponnyer ska man kolla istamtavlan och kräva från förbundet att dom redovisar alla raser och höjdmått på samtliga hingstar så man vet vad man avlar på!
Vad ger hingstarna, jag har använt övervuxna hingstar med ponnyföräldrar och fått fram avkommor som håller ponnymått
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Den intressanta frågan tycker jag är: varför är tex. dom tyska ridponnierna inte intressanta för dom svenska ponnyryttarna? Dom svenska ponnyföräldrarna slänger gladerligen upp 100-120 000 kronor för en 5-6årig irländsk valack som knappt kan galoppfattning, men nog borde det finnas välstammade tyska/holländska ponnier för samma pris? Är dom irländska raketerna mer lättridna och så ungarna bara kan åka runt men dom tyska fodrar mer ridning?
En intressant jämförelse är den irländska hopphästen, som på 70-80talet var helt outstanding och hästar exporterades för fantasipriser. Nu har andra avelsförbund helt tagit över, tex engelsmännen i toppen rider nu nästan enbart importer från Holland/tyskland/belgien, engelsk hoppavel finns knappt. Irländarna har känt sig tvungna att importera hingstar från ffa Holland (båda avelsförbund) till sin avel och börjar komma tillbaka, men vägen är lång.
Kommer samma sak hända med hopp-ponnyaveln? :banana: :banana: :banana:

Hästar är ju bruksdjur och kan avlas och förändras mot mäniskans behov.

Vad vi använder hästar till har ju förändrats radikalt under de senaste femtio åren, från att vara dragare till att vara fritidshästar med inriktning för många åt sport.

De ponnyer som är vuxna i dag är det få som är avlade i avelsprogram med distinkt inriktning mot en sportponny, men ju mer ekonomiskt lönsammt det blir att framställa goda sportponny desto fler försöker.

I Tyskland var man tidigt ute med att avla ridponnyer med en inriktning mot sport, i dag bara väller det fram avelsföreningar i Europa med sportponnyinriktning.

Troligt är att ponnyn kommer att få en likartad utveckling som vi redan sett på halvblod, allt mer dominant blir ponnyer som medvetet är avlade mot sporten.
Däremot tror jan inte att det bara kommer att handla om ridponnyer, raser som Connemara och NF går också medvetet att avla med ridponnyegenskaper.

peråke
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 810
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 930
Senast: moonstruck
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 289
Senast: Linnda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp