Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

dimmansstuteri

Trådstartare
Startlistorna för Ponny-SM i hoppning inomhus (27-29 oktober) ligger nu ute, och är knappast någon rolig läsning för en svensk ponnyuppfödare.

I ponnyförteckningen finns 143 ponnyer upptagna.
3 är Svenska Halvblod (ASVH)
2 är importerade från Belgien - okänd stam
6 är connemaror - svenskfödda
3 är connemaror - importerade (2 från Irland, 1 från Frankrike)
2 är Dansk Sportsponny (båda för övrigt e.Shagyahingsten Omann)
1 är importerad från Danmark - okänd stam
3 är importerade från Holland - okänd stam
1 är importerad från Holland med stam (e.fullblodshingst)
1 är Irish cob(?!) importerad från Irland - med stam
37 är importerade från Irland - okänd stam
2 är importerade från Irland - med stam
7 är New forest - svenskfödda
3 är New forest - importerade (2 från NL, 1 från Tyskland)
29 ponnyer uppges som okänd, varken stam eller födelseland uppges
16 är svenska korsningsponnyer (ex Sv hbl-russ, welsh-Sv Hbl, NF-connemara, Sv Hbl-NF mm)
2 är Svensk Ridponny
4 är importerade från Tyskland - med stam
2 är importerade från Tyskland - okänd stam
15 är welsh - svenskfödda
3 är welsh - importerade (1 från Belgien, 1 från NL, 1 från Tyskland)

Vad säger ni om detta Svenska ponnyuppfödare?
Vad är det som gör att det inte finns fler Svenskfödda hopp-ponnyer på ELIT-nivå? Är det fel på det svenska premieringssystemet, gynnar det "gångartsponnyer" mer - eller kanske utställningsponnyer?
Är det fel på rasföreningarna? Är det ointresse bland Svenska ponnyuppfödare? Är det för dålig ungponnyutbildning på hoppsidan? Eller en kombination av alltihop?? Eller vad har ni för tankar och funderingar?

Bland de Svenska Korsningsponnyerna finns avkommor efter ex Lipton, Artist och Pepe (sv hbl), Dart Light och Fellow (NF), Dito (W) och Poetic Justice (C), samtliga hingstar som själva har presterat på tävlingsbanorna. Jag har fått känslan av att denna sorts korsningsavel inte uppmuntras (utan ogillas?) av ASRP, vad säger ni som vet?

Värt att notera...
Connemarahingsten Poetic Justice har hela 6 avkommor med på SM, två rena connemaror, fyra korsningar.
Welshhingsten Dito har fyra avkommor med, tre welsh och en korsning.
New foresthingsten Dart Light har två avkommor med, en godkänd son (Valentin Bello Sun) och en korsning.
Welshhingstarna Paddock Camargue och Stackarps Billbau har två avkommor med var, båda welshar.
Sv hbl-hingsten Flyinge Artist har två avkommor med, en korsning och ett Sv hbl.

Mest framgångsrika svenska uppfödare är Ted Nättequist/Pia Nättequist/Flammabygget med fyra stycken deltagande ponnyer, Bo Emanuelsson med två (Nickolina och Elvira, mor och dotter, sv hbl), Trestenas stuteri (2, welsh), Hembys stuteri (2, NF). :bow:

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Ska göra mitt bästa att få fram en sådan.... Kämpar på. :bow:
Men visst behövs det...
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är ju inga förvånande siffror, så har det varit i sååå många år:crazy: .

Vad som är förvånande är att inte svensk hoppavel går framåt mer, trots alla ponnyer som föds här i landet.Med ganska bra hoppgener i faktiskt.
Jag tror att det ligger lite i ditt resonemang ang vårat premieringssystem som fortafarnde gynnar gångartsaveln.

Man ser ju även en stor skillnad i antal anmälningar till championatet där det alltid är betydligt fler hästar anmälda till dressyren, där det är många fler överåriga,skickliga unghästutbildare som rider på gångartsponnyerna än på hopponnyerna.Där även utbildningsnivån och förberedelsen är mkt bättre ibland gångarterna än bland hoppningen.

Sedan HOPPas jag att premieringsnämderna begrundar detta FAKTUM, och att de inser att de måste bedömma hoppmeriterade hingstar delvis med "andra ögon" så att dessa får sina godkännande och kan verka i den svenska hoppaveln. Alldeles för många bra hingstar har "försvunnit" ffrån stoägarnas marknad pga trångsinthet hos premieringsnämderna som funnits genom åren.

Vad mera är så finns det också en liten dos av "feghet" hos många av uppfödarna, det är lättare och lite tryggare att satsa på extriört snygga hingstar(gärna med häftig färg, mkt tecken:angel: )-det går ju alltid att sälja flashiga hästar om dom nu inte har ngt annat som säljer:devil:
Fast-givetvis tänker ingen så härinne:angel:

Den här diskussionen har varit uppe så länge jag "varit" ponnyaktiv mamma"-dvs sen slutet av 80talet, och jag tycker väl inte att det hänt särkilt stora framsteg sedan dess:cry: .

Visst här finns några hoppkanoner ibland hopphingstarna som används ganska flitigt, du nämde dom själv i ditt inlägg.
Men fortfarande så används dom inte tillräckligt mkt på tillräckligt bra ston. Och det finns för få hoppstammade hingstar godkända, samt -ett av de största problemen-det finns allt för få vuxna, proffisionella utbildare som tar sig an hopp-ponnyernas utbildning.
ELLER...är uppfödarna av hopp-ponnyer för snåla för att betala vad en utbildning hos en bra beridare kostar?:confused: :eek:

Avslutar med att konstatera att det är många väldigt gamla hingstar som är fadershingstar i de anmälningar du skrivit ned, särskilt inom welshrasen... Verkar som det verkligen är dax att ta nya tag och försöka få in lite, nya unga hoppkanoner i aveln här i Sverige.
För problemet är inte att materialet inte finns-dom kastreras för tidigt, (jobbigt med unghingst kontra barn)och /eller kommer aldrig till visning.Eller då som tidigare sagts-godkänds ej av nämden trots fina, många tävlingsmeriter...
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Första frågan man måste besvara är hur många ponnyer finns det registrerade av varje "sort" och därefter titta på andelen i högre klasser.

2004 var det ca 700 Svenskfödda ponnyer som det året fyllde sju år och samma år nyregistrerades ca 2000 okända ponny. (C-D ponny)
Andelen av de okända som hade importhandlingar var ca 300.

Bara 30% av nytillskottet som hade möjlighet att verka i sporten det året var Svenskfött.

De här siffrorna går endast åt ett håll, de Svenskföddas andel minskar årligen.

Det här är siffror som endast kan ändras om vi börjar PRODUCERA fler ponnyer och det finns det ingen tendens till just nu.
Svenska ponnyhingstars betäckningar ligger på en tämligen konstant nivå varken ökar eller minskar.

Egentligen är det oiintressant att stirra sig blind på hur starfälten ser ut, bättre att koncentrera sig på de ponnyer vi lyckas föda upp och deras kvalite.

Svensk betäckningsstatistik visar att under de senaste fem åren har :

Korsningsaveln ökat, trots att det ofta påpekas att den skulle motarbetas och inte främjas. Den ponnyraskod som har flest nyregistreringar är RASKOD 93.

Att ridponnyhingstarnas betäckningar under denna period har tredubblats.

Att NF hingstarna ligger på en jämn och konstant nivå

Att Connemarahingstarna ligger på en jämn och konstant nivå.

Att welshingstarna ligger på en jämn och konstant nivå.

Men eftersom korsningarna hela tiden ökar i antal och fäderna till korsningarna oftast är NF/Conn/welshhingstar--betyder det att de RENRASIGA ponnyerna årligen MINSKAR.

peråke
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Min tanke med mina är väl mera hopp. För jag anser också att det behövs.
Men jag har ett tag kvar.
Men jag löshoppar mina unghästar både höst och vår för att försöka ge dom en bra grund. Från året dom är 2 år.

Kan dom sedan hoppa så ska jag satsa på det. Jag har för länge sedan insett att det här med uppfödning kostar pengar och vill jag ha ut mer så får jag också satsa...

Sedan har jag ju hoppblod i mina just nu.
Och förhoppningsvis är vi fler som vill satsa?!:bump:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag är inte ett dugg intresserad av ponnyhoppning egentligen, så därför finns risken att det jag säger är helt uppåt väggarna, men är det inte "modernt och coolt" med en importerad ponny (gärna från Irland...)? Letar man efter en ponny och hittar två lämpliga, en irländare och en svensk så blir ungen automatiskt mer sugen på irländaren bara för att kompisen har en, eller för att förra SM-vinaren var en..?

Vill de svenska uppfödarna ha för mycket (i jämförelse med importer) för sina små ponnys?

:confused:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

var finner man ponnyförteckningen????

Hittar bara startlistor utan härstamnig på deras hemsida!
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Inte alls samma sida som jag fick upp när jag sökte på SM:) Nu ska jag sätta mig i lugn och ro och kolla igenom det hela...
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag köpte en ny tävlingsponny kat c för ca ett år sedan till dottern. Letade ett bra tag och köpte sen en irländare med okänd stam. Av alla de ponnysar vi var intresserade av tror jag bara en enda var svenskfödd. Det fanns helt enkelt inte fler på marknaden som motsvarade det vi var ute efter. Varför?

Vi har redan en svenskfödd NF i stallet, så vi var absolut öppna för att köpa en svensk till.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Nyfiken fråga bara-var det en särskild prisklass ni kollade på,eller var det bra ponnyer överhuvudtaget???
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Vi hade en smärtgräns naturligtvis (tror du jag är gjord av pengar ;) ). Jag satte 100 000 som en rimlig gräns för vad ponnyn skulle få kosta.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Läste i en Ridsport att det var svårare att få vuxna att visa hopponnyer än dressyrponnyer. Det är ju inte omöjligt att vi har en hel del riktigt fina ponnyer som inte blivit ordentligt utbildade? Jag är övertygad om att även svenska ponnyer hoppar utmärkt. Men en ponnyryttare har ju inte så många år på sig, och då är det ju praktiskt att köpa en som har några år på nacken och vet vad som ska göras på banan.
Ulrika
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men vi köpte en 7 åring som inte gjort någonting, så i vårt fall stämmer det inte heller.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Läste i en Ridsport att det var svårare att få vuxna att visa hopponnyer än dressyrponnyer. Det är ju inte omöjligt att vi har en hel del riktigt fina ponnyer som inte blivit ordentligt utbildade? Jag är övertygad om att även svenska ponnyer hoppar utmärkt. Men en ponnyryttare har ju inte så många år på sig, och då är det ju praktiskt att köpa en som har några år på nacken och vet vad som ska göras på banan.
Ulrika

Även svenska ponnyer får ju så småningom några år på nacken ;) . Men var finns dom?
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag är inte ett dugg intresserad av ponnyhoppning egentligen, så därför finns risken att det jag säger är helt uppåt väggarna, men är det inte "modernt och coolt" med en importerad ponny (gärna från Irland...)? Letar man efter en ponny och hittar två lämpliga, en irländare och en svensk så blir ungen automatiskt mer sugen på irländaren bara för att kompisen har en, eller för att förra SM-vinaren var en..?

Vill de svenska uppfödarna ha för mycket (i jämförelse med importer) för sina små ponnys?

:confused:

Saken är snarare att den Irländska ponnyn ÄR mycket bättre ;)

Tråkigt är att de säljs utan stam från Irland bara
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

ja där håller ja med. måste ju finnas papper även på Irland.
Jättetråkigt att de inte följer med över till sverige.

Min mor har gjort ett försök med liten ponnyuppfödning (bara 2 föl än så länge) men meriterat sto o tävlingshingst men dock verkar de som båda blir för stora.
Fast med tanke på storleken på årets EM ponnier så är min 2 åring def. en ponny.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Min mor har gjort ett försök med liten ponnyuppfödning (bara 2 föl än så länge) men meriterat sto o tävlingshingst men dock verkar de som båda blir för stora.
Fast med tanke på storleken på årets EM ponnier så är min 2 åring def. en ponny.

Det är ju också ett problem. Större hingstar plus större ston blir för stora avkommor :(
Till mitt D-ponnysto, connemara, så valde vi att betäcka med en maxad C-ponnyhingst. För säkerhets skull. Jag får hellre en avkomma på 144 cm än en avkomma på 152 cm.
Även avkomman, nu 1,5 år, ska betäckas med en maxad C- eller liten D-ponnyhingst. Dock är det väldigt ont om dem :crazy:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är ju också ett problem. Större hingstar plus större ston blir för stora avkommor :(
Till mitt D-ponnysto, connemara, så valde vi att betäcka med en maxad C-ponnyhingst. För säkerhets skull. Jag får hellre en avkomma på 144 cm än en avkomma på 152 cm.
Även avkomman, nu 1,5 år, ska betäckas med en maxad C- eller liten D-ponnyhingst. Dock är det väldigt ont om dem :crazy:

Jo du det problemet är vi flera som har.
För att inte få små hästar så får jag hålla mig under storleken 135 cm som det verkar som. Ändå blir det maxad d som max hoppas jag.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men att hålla ponnymått är ju lika i hela europa så det ska ju knappast vara svårare för svenska uppfödare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 810
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 930
Senast: moonstruck
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: Linnda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp