Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jätte intressant tråd!

Har själv betstämt mig för att börja föda upp hopp connemaror (får komma över fegheten - att hindren blir höga). Har betäckt stoet med en prestationshingst med avkommor på EM-nivå. Tänker även utbilda de tills ca 6 års åldern innan försäljning.

Håller med connemarasenior att det är uppdelat inom connemararasen. Det blir då svårt att veta vilka hingstar man ska använda i aveln, om de tex bara fått fina poäng på utställning.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag tycker också att diskussionen är oerhört viktig.
Jag har fått resultat i mitt avelsarbete med i mina ögon ganska enkla metoder:crazy:, fyra uppfödningar av 16 i tävlingsbar ålder tävlar eller har tävlat msv hoppning. Ponnyerna är dessutom ur skilda stammar, men- jag har valt att använda högt presterande hingstar som även visat sig förärva sig på tävlingbanan när det gäller antal poängtagande tävlingsavkommor. Jag är nämligen övertygad om att prestation går i arv... ;)

Hlsn Helena
Jag håller fullständigt med dig, självklart går prestation i arv, min filosofi är att chansen att få en topp-ponny i hoppning är naturligtvis större om både far och mor varit framgångsrika på banan.
Jag använder mkt hellre en New forest eller annan renras-hingst som själv tävlat på hög nivå i flera år än en *riktig* ridponnyhingst som gjort ett superbra bruksprov med höga poäng för hoppning (enligt någon invecklad formel som ASRP hittat på) men sen aldrig klarat av livet som tävlingsponny. Det där eviga tjatet om % fullblodsinslag, att få registrera som rid versus korsningponny är bara löjligt, i sverige försöker man avla tävlingsponnier genom teori och alla möjliga fina avelsplaner, på irland avlar man hopp-ponnier som hoppar och som ska säljas för export (helst dyrt). Gå ut på första bästa tävling och fråga hur många föräldrar (för det är dom som betalar kalaset)
om dom är intresserade av fullblods% eller om fadern till ponnyn är welsh eller new forest eller connemara eller ridponny så undrar dom nog om du är lite mindre vetande......Deras intresse är att ponnyn ska hoppa högt och fort.:banana: :banana: :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Hur kommer det sig att det är så mycket billigare att föda upp hästar på Irland egentligen?
Det är enkelt egentligen. Alla har egen mark med stall, så det blir ingen stallhyra. Dessutom behöver inte stallen värmas upp eftersom det är så varmt i alla fall, så det blir inte så mycket el som förbrukas. De har eget grovfoder, så det blir billigt. Unghästarna kan gå på bete året runt medans de växer upp, vilket gör att det inte blir någon stallkostnad alls, inte ens belysning.
Dessutom är all inkomst på hingstavgifter skattebefriade, för att gynna den marknaden. För betäckning av Connemara-stoet i våras med en av de finare hingstarna betalade jag 250 euro....med allting. Då stod hon hos hingsten i över en månad eftersom hon inte blev dräktig första gången.
Det kostar ca 100 euro att regga, DNA-typa, chippa fölen och få passet. Nu snackar vi Connemara och CPBS är lite dyrare än andra.

Dessutom rider uppfödarna in avkommorna själva, så de har inga kostnader så heller. Men mestadel av besparingen kommer från hingstavgifterna och att de har egen mark. Det är inte så mycket kostnader runt om. Dessutom försäkrar de inga hästar på Irland, vilket gör att de inte har den kostnaden heller.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

på irland avlar man hopp-ponnier som hoppar och som ska säljas för export (helst dyrt). Gå ut på första bästa tävling och fråga hur många föräldrar (för det är dom som betalar kalaset) om dom är intresserade av fullblods% eller om fadern till ponnyn är welsh eller new forest eller connemara eller ridponny så undrar dom nog om du är lite mindre vetande......Deras intresse är att ponnyn ska hoppa högt och fort.:banana: :banana: :banana:
:bow: :bow: :bow: :bow:
Jag tror dock att de flesta svenskar hade velat ha en svensk ponny som gör samma jobb som de irländska. Men de kan inte hitta några. Det är ju därför de letar utomlands.

Men hopp-folk i gemen är mer intresserade av att hästen kan hoppa och att den är ok att rida....resten är sekundärt.

Jag blev tillfrågad häromveckan om jag kunde hitta en riktigt bra c-ponny på Irland. Jag sa att det skulle inte vara några större problem alls. Mamman i familjen tyckte att det lät superbra då de letat i Sverige men inte hittat vad de sökte efter. Vi snackade lite om ponnier och så när jag frågar om deras budget.
-Vi vill helst hålla oss under miljonen, säger mamman!!
Jag frågade lite försynt om det verkligen inte fanns några bra c-ponnier för den siffran i Sverige....då svarade hon nej!!
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

:eek: Vad hade de för krav på den ponnyn? För den summan skulle jag ju sälja även om inte min ponny var till salu! Eller har priserna på ponny gått upp så radikalt på fem år? Vad kostar en ponny som tagit medalj i SM t ex?
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är enkelt egentligen. Alla har egen mark med stall, så det blir ingen stallhyra. Dessutom behöver inte stallen värmas upp eftersom det är så varmt i alla fall, så det blir inte så mycket el som förbrukas. De har eget grovfoder, så det blir billigt. Unghästarna kan gå på bete året runt medans de växer upp, vilket gör att det inte blir någon stallkostnad alls, inte ens belysning.
Dessutom är all inkomst på hingstavgifter skattebefriade, för att gynna den marknaden. För betäckning av Connemara-stoet i våras med en av de finare hingstarna betalade jag 250 euro....med allting. Då stod hon hos hingsten i över en månad eftersom hon inte blev dräktig första gången.
Det kostar ca 100 euro att regga, DNA-typa, chippa fölen och få passet. Nu snackar vi Connemara och CPBS är lite dyrare än andra.

Dessutom rider uppfödarna in avkommorna själva, så de har inga kostnader så heller. Men mestadel av besparingen kommer från hingstavgifterna och att de har egen mark. Det är inte så mycket kostnader runt om. Dessutom försäkrar de inga hästar på Irland, vilket gör att de inte har den kostnaden heller.

Jaha.. men det förklarar en hel del ;). Tackar!
Ulrika
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Förmodligen kan inte barnet rida och dom söker en maskin. Det är oehört vanligt att man säljer sin hopp ponny så fort den vägrar på hinder. Att det är barnet som rider så illa att ponnyn stannar är inte föräldrarna kompetenta att se eller förstå.
Man köper framgång.
Vi hade en liten tjej här som dessvärre inte längre rider, hon har från B ponny utbildat sina ponnyer själv med mycket små medel. Hon tog SM silver för ett par år sedan. Ponnyerna som köptes in till henne räknades som omöjliga och hon har kvalat alla till SM eller Globen eller liknande.
När hon sålde sina framgångsrika ponnyer hörde man aldrig mer ifrån dem.
Det är få barn som verkligen kan rida, men dom kommer långt på bussiga ponnyer som gör jobbet!
Jag känner till flera super ponnyer som man kan köpa för runt 200,000:- så inte behöver man åka till Irland o köpa ponny för 1 miljon!!!
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

:bow: :bow: :bow: :bow:
Jag tror dock att de flesta svenskar hade velat ha en svensk ponny som gör samma jobb som de irländska. Men de kan inte hitta några. Det är ju därför de letar utomlands.

Men hopp-folk i gemen är mer intresserade av att hästen kan hoppa och att den är ok att rida....resten är sekundärt.

Jag blev tillfrågad häromveckan om jag kunde hitta en riktigt bra c-ponny på Irland. Jag sa att det skulle inte vara några större problem alls. Mamman i familjen tyckte att det lät superbra då de letat i Sverige men inte hittat vad de sökte efter. Vi snackade lite om ponnier och så när jag frågar om deras budget.
-Vi vill helst hålla oss under miljonen, säger mamman!!
Jag frågade lite försynt om det verkligen inte fanns några bra c-ponnier för den siffran i Sverige....då svarade hon nej!!

He.. Om det är fallet så undrar jag.. Hur köpstarka är ponnyryttarnas föräldrar? För en mille kan man ju få riktigt mycket.. De kan inte ha försökt ordentligt. Finns det fler sådana med tjock plånbok så kanske det kan löna sig för er hopponnyuppfödare. Men receptet.. hur ser det ut? ;) Får man bra betalt för ponnyn kan det ju faktiskt löna sig att behålla och utbilda (nu menar jag inte att de ska gå för en mille styck, men att det blir anständigt betalt).
Ulrika
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

He.. Om det är fallet så undrar jag.. Hur köpstarka är ponnyryttarnas föräldrar? För en mille kan man ju få riktigt mycket.. De kan inte ha försökt ordentligt. Finns det fler sådana med tjock plånbok så kanske det kan löna sig för er hopponnyuppfödare. Men receptet.. hur ser det ut? ;) Får man bra betalt för ponnyn kan det ju faktiskt löna sig att behålla och utbilda (nu menar jag inte att de ska gå för en mille styck, men att det blir anständigt betalt).
Ulrika

1 miljon..!! Det kan jag också undra om det stämmer...

För den summan kan man få hjälp att hitta en bra ponny även i Sverige och vill man ha en sådan ponny så hade jag gett det hela tid och inte rusat iväg.
För ger man sådanna pengar så vill man få en kanon ponny.

Och visst är det som du säger får man bra betalt så är det värt att behålla och utbilda ponnyn.

Men en reflektion som jag också fick när jag läste är:

Men flertalet ponny föräldrar har nog inte dom summorna med pengar det rör sig om då (dvs om man köper en av uppfödaren utbildad ponny på ca 8 - 9 år).

Har en vännina som just nu letar ponny till sin mkt duktiga dotter. Dom har en NF som dom ska sälja och köpa en annan. Och dom är ganksa vanliga med sin inkomst 2 arbetande med 2 barn.
Inte kan dom lägga upp 100 000 kr per barn...
Det finns ju också en smärtgräns för vad man kan betala.

Visst önskar jag att mina förälldrar kunde satsat mer på mig och min ridning när jag var barn. Men nu satsar jag på min dotter om hon i framtiden vill fortsätta rida. Så det är en orsak till att jag utbildar mina hästar innan försäljning för att se vad det blir och om någon är lämplig för hennes behov då.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Vi föder upp både welsh och New forest i liten skala , men som sagt det är inte så lätt att få sålt dem alltid även om de har gångarts diplom , hoppdiplom eller annat . För jag upplever att folk inte vill betala vad de är värda och helst ska ponnyn vara 6 år och gått Svår klass och kosta inget ting , så kan jag känna det när folk ringer.

Men vi har väl kollat en del på irländska ponnyer och hoppa kan de , inget snack om den saken , men många av dem är ju inte speciellt välridna utan det är fullfart och hoppa högt, som gäller .

Själva är vi väl rätt försiktiga med våra avkommor rider in dem som 3 åringar vilar hela sommaren rids kanske 1 månad på höst/tidigt vinter. Sätts i gång på våren som 4 åringar igen , sen vila sommaren och sätts igång på hösten . Men det verkar som många inte tycker att vi är kloka och låter våra unghästar vila så mycket det är ju bara att köra ....
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men vi har väl kollat en del på irländska ponnyer och hoppa kan de , inget snack om den saken , men många av dem är ju inte speciellt välridna utan det är fullfart och hoppa högt, som gäller .
Ja, det blir lätt så när svenska ungar hoppar upp på ponnierna. Barnen på Irland rider mycket mer samlat och ordningssamt på sina ponnier. Visst finns det undantag även där, men i gemen så måste jag säga att de irländska barnen har mer kontroll på sina ponnier än vad de svenska barnen har. De irländska barnen skulle inte komma i 140 km/h på ett hinder tex, som man ofta ser svenska barn göra.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

1 miljon..!! Det kan jag också undra om det stämmer...

För den summan kan man få hjälp att hitta en bra ponny även i Sverige och vill man ha en sådan ponny så hade jag gett det hela tid och inte rusat iväg.
För ger man sådanna pengar så vill man få en kanon ponny.
Ja, nu tänker jag ju inte ge ut några namn så att ni kan ringa och höra er för, men jo, det stämmer. De vill ha en ponny som är en rosettplockare, som dottern kan lära sej på. De har idag redan ett par riktigt fina ponnier och söker just nu en till vinnare i deras stall. Pengar har de gott om och de är villiga att spendera. Barnet är dessutom helt ok, ingen supertalang kanske, men helt godkänd. Hon går ju idag runt MSVA ponnier.

Men visst har Rodde rätt...många svenska föräldrar säljer ponnier så fort de inte fungerar, och köper en ny.
Jag hör JÄTTEOFTA hur människor har köpt en ponny från Irland som vunnit MSV-klasser där som efter en tid i Sverige vägrar ut sej i LB!! Då skyller man gärna på att de irländska ponnierna har så dåligt markarbete och att de inte kan. Visst kan vissa ungponnier vara dåligt utbildade, men inte MSV-ponnierna!! Dock är det mycket stor skillnad i ridstil, balans och kraft hos en 16-årig kille på Irland, och en 12-årig svensk tjej. Oftast är ju ponnierna vana vid en annan sorts ridning, mer kraft och lite mer action i det hela. I Sverige mesrider vi lite och vill inte ta i för mycket på hästarna...det är lite sitta fint i sadeln! Klart att det inte fungerar i längden.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Ja, det blir lätt så när svenska ungar hoppar upp på ponnierna. Barnen på Irland rider mycket mer samlat och ordningssamt på sina ponnier. Visst finns det undantag även där, men i gemen så måste jag säga att de irländska barnen har mer kontroll på sina ponnier än vad de svenska barnen har. De irländska barnen skulle inte komma i 140 km/h på ett hinder tex, som man ofta ser svenska barn göra.

Ja det var precis det här jag såg när jag var o kollade sist på reg.ponnytävlingar, det såg FÖRSKRÄCKLIGT ut när ungarna kom på sina dyra importer i full fart. Jag fattar inte hur svenska ponnytränare osv idag kan tycka detta är ok? Men det är svårt hur man ska komma tillrätta:crazy:
prillan
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är väl inte svårt hur man kommer tillrätta med en sådan sak. Man lär barnen att de måste rida samlat. En samlad ponny hoppar runt och slår inte i bommar så lätt, vilket gör att de oftare kommer till omhoppning. En ponny som rusa okontrollerat i 140 är svår att svänga i omhoppningen och vinner inga tävlingar....får man det stadigt kan man svänga tightare och det vinner man klasser på. Alla barn vill vinna!! Det är lätt att få dem att rida korrekt om man som tränare bryr sej!
Dessutom kan man inte ha 10 stycken i en grupp och sedan kalla det för hopp-träning. Träning är när man kan ta åt sej kunskap, när man lär sej någonting nytt, när man får reda på ens svagheter och med vettigt folk runt omkring stärker de svagheterna och förfinar sina talanger.

Jag sålde en ponny som vunnit MSVA på Irland. En snäll och otroligt lättriden ponny för de stora klasserna. Hade kanske inte den bästa hopptekniken, men fick alltid resultat. Hon var absolut ingen segis, men ingen galenpanna heller. Action och framåt-anda utan att bli het eller svårriden.
Kom till Sverige till en ganska så duktig tjej. Fick några placeringar och större vinster i början. Men sedan började de klaga på att hon började vägra. Trots detta fick hon flertalet placeringar med ponnyn i de klasserna hon tävlade (oftast LA).
Sålde sedan ponnyn till en familj med en yngre tjej. Nu rusar ponnyn runt i 140 km/timmen och är visst helt galen. Hade typ vägrat ut sej i LD. :eek: :eek: :eek:
Jag hörde på omvägar senare att deras tränare hade sagt att hon är sån, och att hon bara behöver mer ben, vilket resulterar i att ungen sparkar på ännu mer när det redan gpr i 140.
Ponnyn behöver ju tas tillbaka, börja arbeta, runda galoppen, få tillbaka actionet i steget och slappna av i arbetet.
Jag tänker inte lägga mej i allas, då jag inte hade med den försäljningen att göra....men ponnyn är inte alls sådan. Synd när en så fin ponny förstörs helt.

Det finns dock flera exemplar på importer som efter ett år kommit tillbaka till handlarna och blivit utbytta mot någonting som fungerar! Och handlarna älskar det. De säljer en ponny dyrt, köper en billig ponny och tävlar upp den i klasserna...får tillbaka den dyra ponnyn och ger den billiga ponnyn som nu är utbildad....rider till den dyra ponnyn och säljer den dyrt igen. Det är bra affärer när man tjänar stora pengar på samma ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

samlat!!!det var typ 2 ungar på hela dan som red ponnyn i bra form o de chansar ju, en for runt som en tok ena klassen (med vägran) o vann den andra.Det är ju bara det som räknas. sen att en annan som präntat i ungarna det här med o rida i form o lugnt höll ju på o dö;)
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men visst ska det gå snabbt i omhoppningen. Man är ju inte med i de stora klasserna för att se någon annan vinna! Man måste ju satsa lite och ta risker, visst. Men det gör man inte okontrollerat, utan med kontroll och känsla för vad som funkar och inte.
Hade tjejen du snackar om haft mer kontroll hade hon vunnit båda klasserna!!
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Hej du behöver inte lära mig hur man rider en omhoppning osv;) det vi disskuterade här var ju svensk hoppavel eller? o min slutsats som jag även tyckte var din? är att många svenska ponnyungar inte är tillräckligt bra för att rida dessa heta importer o att det i många fall är föräldrarna som trissar upp priser o byter ponny ofta.
Vi har bra svenskfödda ponnyer men det låter inte lika fint som att säga att man har en import.

från en själv gammal ponnytävlare och ponnymamma där dottern tack o lov börjat med galopphästar istället:)
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Läste inläggen av connemarasenior och MizzB här om indelningen av connemaran i tävlingsponnyer och utställningsdjur. Är det verkligen så att några har vackra prydnadshästar och andra har ridbara ponnyer?

Här kommer en lista över BIS-vinnarna sen 1990 (från en artikel i connemaratidningen) och jag har letat på deras egna tävlingsmeriter från årskalendrar och ridsportförbundets websida. Det är INTE säkert att jag fått allt rätt men jag har kollat så bra som det går. Dom uppfödarna till svenskfödda BIS-ponnyer som jag vet fött upp SM eller internationellt placerade ponnyer i ridsport fick en * före BISponnyns namn.

Så här blev det:

STORA BOKSTÄVER blir BISponnyer som tävlat och deras uppfödare med koppling till prestation på SM nivå.

1990 *HAGENS LANCE (HMsv)
1991 *BRANTSHAMMAR BELL DARA (HMsv)
1992 SPINNING LADY (DLA)
1993 Lofty Jolly Rambler
1994 DALE HAZE (FMsv)
1995 DALE HAZE (FMsv)
1996 DALE HAZE (FMsv)
1997 *CARNABY PATRICK HOOLIGAN (HLA)
1998 LIZA (HLA)
1999 *JANUS
2000 LOFTY ROSEMOUNT (FMsv)
2001 *JANUS
2002 Shades Cailin
2003 Beezies Bounty
2004 Shades Cailin
2005 *JUVELIN
2006 Lofty Hazy Rambler

Är BIS-ponnyn långt från tävlingsbanorna??? Det FINNS svenska uppfödare till ponnyer med STORA BOKSTÄVER, som tar fram både BIS och SM ponnyer, men dom kanske inte känner nån här eller inte har nån websida? Är inte skillnaden mellan prydnads- och prestationsconnemaror mest på Buke än I R L?

Hemgjort kanske, men lite att tänka på, hälsar Marie :confused:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det var roligt att se, men jag tror ändå att tänket är lite annorlunda om man tänker "jag ska se om jag inte kan avla en BIS-vinnare", eller "jag ska se om jag inte kan få fram en framgångsrik hopp-ponny. Det syns ofta ganska tydligt på halvbloden vilka som är hopphästar och vilka som är dressyrhästar, det borde ju gälla ponny i viss utsträckning också.
Har man ett sto som hoppar bra och vill avla hoppning så väljer man ju den hingst som hoppar bäst(fast han kanske tex. har lite kort hals), istället för den som kanske exteriört kompletterar sitt sto(som inte hoppar bra). Mycket förenklat.. Men jag tror det ligger lite i det.
Ulrika
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Hej Tystamarie !

Jag fortsätter med denna fråga under connemara diskutionstråden eftersom det nu blev väldigt inriktat på just våran ras & kanske inte alla är intresserade av just detta under denna ponnyhopptråd.
Vi ses där !
// Connemarasenior
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 810
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 930
Senast: moonstruck
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 289
Senast: Linnda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp