Ponnyer på fri tillgång av hö?

Bukefalos 30 år!

Visst är det så :)
I många områden dock väldigt svårt, hos mig tex är slättbygd med god åkermark dominerande.
Naturbeten ligger oftare längre från gårdarna, försvårar för vatten och tillsyn, osv
Ja och t ex där jag bodde förr så skogen var liksom stenrammel. Inte det där fina promenera mellan träden-platta. Utan gick man utanför stigarna var det stor risk hästen skulle trampa ner mellan stenbumlingar och bryta benen.
Men fler som kan borde utnyttja skogen helt klart

Fast på andra ställen så är det ju inte alls speciellt svårt tänker jag?

När jag ser en hage här i trakten så tycker jag de helt enkelt hägnar in bara den gröna platta delen av marken och sätter staketet längs skogskanten. Praktiskt taget alla hagar har skog runtomkring sig. De är som gröna/eller sönderbakade leriga plättar mellan skog.

Dvs det finns skog men den undviks. Sedan kanske de bara äger de platta gröna delarna, eller skogen alltid är naturreservat eller ngt vad vet jag :) men det ser ut som att de helt enkelt bara undvikit skogen. Sedan kanske man tänker att hästarna förstör träden iofs (gnager av bark osv), varvid man kanske måste ha två skogshagar och flytta emellan varje vecka eller ngt för återhämtning av hagen eller någonting. Men det ser ut som att alla stall häromkring har gott om skog och noga undviker att sätta staket i den. Har hellre små hagar än råkar få med ett par träd.

(när man tänker på miljö och biologisk mångfald förresten så tror jag vi har en del dåligt för miljön i hästhagar, jämfört med kohagar, med gödsel som rinner ned i åar osv, att inte mycket kan växa i dem osv. Inte har hagar i reserv för att växla osv.)
Vi har mycket skog här. Skogshagar förekommer, även om folk verkar föredra åkermark.

Mina går i rena skogshagar. Inte skogsbete, utan blandat barr- och blandskog. Det går utmärkt, hästarna har bra koll på fötterna och det är enkelt att hålla de lättfödda i rätt hull. Har en fånghäst med och skulle påstå att hagen passar henne utmärkt. De gnager lite på träden, men då målet ändå är att få marken till skogsbete gör det inget att några träd går åt.

Åsikter om träd i hagen går verkligen isär. Jag har en vän som hade inackorderingar och i en av hagarna stod ett träd. Det blev ett himla liv om det här trädet och huruvida risken var för hästen att springa rätt i i det och dö (dyr dressyr häst) så trädet togs ner och hästen hade ingen skugga mer.

Jag har massor av träd i mina hagar och jag tror det bidrar med både sysselsättning och träning på ett positivt sätt.

Åsikter om träd i hagen går verkligen isär. Jag har en vän som hade inackorderingar och i en av hagarna stod ett träd. Det blev ett himla liv om det här trädet och huruvida risken var för hästen att springa rätt i i det och dö (dyr dressyr häst) så trädet togs ner och hästen hade ingen skugga mer.

Jag har massor av träd i mina hagar och jag tror det bidrar med både sysselsättning och träning på ett positivt sätt.

Men alltså 🤣🙈 Var hela hästen då inlindad i bubbelplast också? Eller kanske bättre med en såndär gigansk hamsterboll? 🤔

Ja och t ex där jag bodde förr så skogen var liksom stenrammel. Inte det där fina promenera mellan träden-platta. Utan gick man utanför stigarna var det stor risk hästen skulle trampa ner mellan stenbumlingar och bryta benen.
Tänkte att just det platta var kanske inte hela grejen utan att lite backigt och oländigt bara är bra för musklerna. Men inte såklart ramla ned och bryta sig.

Övervuxen D ponny, A ponny och storhäst har klarat fri tillgång/nästan fri och bete ( A ponny med stort överbett dock). Stora magar men inga feta/muskliga nackar eller rumpor så jag har inte brytt mig om rund mage. Har haft en nu i över 20 år som blir farlig för övriga hästar vid högiva om han inte får tillräckligt då det är sparkar med full kraft som utdelas när han upplever matstress.

En med fång men hon var tvärt om och mager runt magen och fet nacke och rumpa.

Är skog runt gård men inget som tillhör gården mer än några kvadratmeter med ekar.

Tänkte att just det platta var kanske inte hela grejen utan att lite backigt och oländigt bara är bra för musklerna. Men inte såklart ramla ned och bryta sig.
Fast det är inte så jag menade med platt, var lite otydligt. Det du beskriver skulle jag också tycka vad bra.
Jag menade såhär
IMG_1192.webp

Bild snodd från SGU

Grejen med tjocka hästar och fång är ju också att vissa hästar kan vara exakt hur feta som helst men de får inte fång ens på frodigt gröngräs. Antagligen för de helt saknar predisposition för det och inte har minsta metaboliska obalans - och inte heller får det av att vara smällfet.

Min nuvarande vågade jag inte ha på gräs pga fångrisk då han är väldigt lättfödd, var det med depåer och såg ut som en vandrande fångvarning. Veterinären rek testning för att kunna sätta in behandling, så säker på att han hade EMS var vi. När vi glukosbelastade honom hade han dock exakt noll problem hantera det. Han gick på bete när han var ridskolehäst.

Han skulle sannolikt kunna gå på bete med ”enda” biverkning att han blev groteskt det. Och lika sannolikt kunna gå på fri tillgång med samma resultat. Men det betyder ju inte att en annan lättfödd kan det. Och är ju där faran är.

Så jag behandlar allt utom svårfödda skrällen som fångrisk.

🙈😂

Nej blev lite otydligt där, menade inte att bara det funkade. Men att viss skog tyvärr inte funkar alls hur många hektar man än har. För inlandsisen körde rave där 😅
Eller så var det där man dumpade allt sten från åkern, ser lite liknande ut men mindre stenblock då. Antar att det är ovänligt för jordbruk under också..

Eller så var det där man dumpade allt sten från åkern, ser lite liknande ut men mindre stenblock då. Antar att det är ovänligt för jordbruk under också..
Det är tyvärr inlandsisen som skapat det där jag bodde. Men ja böndernas stenplockning har aldrig slut heller. Men det hamnar i rösen närmare åkrarna.

Kuperade hagar är väldigt bra. Men just steniga ytor är jag försiktig med. Vi har en liten fyrkant med mestadels ätliga lövträd, men marken är ganska stenig och kan rasa lite på vissa ställen. Där vågar jag inte släppa hästarna, tror dock att det kan vara okej för t ex får då de inte får samma kraft som en häst.

Sen finns det lite stenhögar från när det var åkermark och bönderna lade upp stenar i högar. Där går hästarna, men de är såpass stabila och grunda att det inte känns som någon vidare risk.

Min ponnys uppfödare har vissa grupper i skogshagar, väldigt trevliga hagar. Ett gäng russ på några hektar skog och lite ängar :)

Min skogshage är FULL av sten (Småland :D ). Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara speciellt farligt för hästarna att vistas i.

Tillägg: De har gått där i 8-9 år utan problem nu :) .

Min skogshage är FULL av sten (Småland :D ). Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara speciellt farligt för hästarna att vistas i.

Beror väl på hur det ser ut.. stenar i åker, inget konstigt.
Sten på sten som bilden @Alexandra_W la in (även med mindre stenar från åkern, som det är hos mig), aldrig i livet.
I min "skog" är det träd och sten, extremt få ställen att sätta ner en hov på där det inte är en hög av sten.

Beror väl på hur det ser ut.. stenar i åker, inget konstigt.
Sten på sten som bilden @Alexandra_W la in (även med mindre stenar från åkern, som det är hos mig), aldrig i livet.
I min "skog" är det träd och sten, extremt få ställen att sätta ner en hov på där det inte är en hög av sten.
Jag skulle inte vilja kalla det för högar av stenar. Men det är många stenar. De flesta rätt stora. När jag körde hem idag reflekterade jag över att många beteshagar här omkring har nästan lika många stenar också. Det är bara de hagar som man har slagit hö på/planterat något i som är mer stenfria. Men naturligtvis ser det inte ut som i inlägg #67, om det var det du menade.

Roslagen är bitvis så fullt med sten i skogarna att du riskerar att bryta både fötter och ben på dig själv om du går bredvid stigarna. Det handlar inte om lite sten utan hela fält med stenskravel, mossa, lite jord, nedfallna trädstammar och stubbar.

Liknande trådar

• Fri tillgång
  • Fång
  • Är jag orimligt nojjig över gräs?
  • Fodra häst utan analys på allt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat