Ponnyer på fri tillgång av hö?

Det blir inte mer problem med TS med hösilage än hö - hur tänker du då?

Ditt svar visar ju precis det jag säger - att man inte ens med att byta foder kan ge de väldigt lättfödda några rimliga mängder. Man är glad om man som i ditt exempel hamnar på minimiTS. Nu ignorerar jag helt att det nästan inte finns hö med 5 MJ per kg foder. Och där är liksom problemet finns. Och lösningen. För lösningen är andra stråfodermedel som är mer bulk än kalorier så att säga.
Jag menar att när man säger 2 kg hö per 100 kg för att tarmarna ska funka så kan det ju bli så om man har blöt hösilage behöva öka. Även om det är vatten är min upplevelse att tjockisar går upp i vikt med hösilage.
Jag köper alltid hö till min fånghäst som ligger mellan 5 och 6 MJ för att få strå då halm inte passar henne om det inte är bra tröskat.

Vi har mycket skog här. Skogshagar förekommer, även om folk verkar föredra åkermark.

Mina går i rena skogshagar. Inte skogsbete, utan blandat barr- och blandskog. Det går utmärkt, hästarna har bra koll på fötterna och det är enkelt att hålla de lättfödda i rätt hull. Har en fånghäst med och skulle påstå att hagen passar henne utmärkt. De gnager lite på träden, men då målet ändå är att få marken till skogsbete gör det inget att några träd går åt.
Jag drömmer verkligen om skogshagar eller skogsbete.

Åsikter om träd i hagen går verkligen isär. Jag har en vän som hade inackorderingar och i en av hagarna stod ett träd. Det blev ett himla liv om det här trädet och huruvida risken var för hästen att springa rätt i i det och dö (dyr dressyr häst) så trädet togs ner och hästen hade ingen skugga mer.

Jag har massor av träd i mina hagar och jag tror det bidrar med både sysselsättning och träning på ett positivt sätt.
Förlåt men hahahahahahaha. Olyckor kan ju alltid hända men det lät helt sjukt.

Jag menar att när man säger 2 kg hö per 100 kg för att tarmarna ska funka så kan det ju bli så om man har blöt hösilage behöva öka. Även om det är vatten är min upplevelse att tjockisar går upp i vikt med hösilage.
Jag köper alltid hö till min fånghäst som ligger mellan 5 och 6 MJ för att få strå då halm inte passar henne om det inte är bra tröskat.
Här hittar du sällan sådant hö tyvärr, ofta ligger halm högre med.

Jag har märkt noll skillnad på samma MJ från hö som hösilage. Föredrar hösilage till de otroligt lättfödda då mer vatten gör det blir mer kilo foder dela ut. Vill gärna ha blött silage med.

Min skogshage är FULL av sten (Småland :D ). Jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara speciellt farligt för hästarna att vistas i.

Tillägg: De har gått där i 8-9 år utan problem nu :) .
Det jag menade var sån här skog som sagt. Alltså allt är som på bilden. Tror inte du har sån hage.

Stenig hage har jag inga problem med. Tvärtom tror jag det är bra de lär sig lyfta fötterna

IMG_1192.webp

Roslagen är bitvis så fullt med sten i skogarna att du riskerar att bryta både fötter och ben på dig själv om du går bredvid stigarna. Det handlar inte om lite sten utan hela fält med stenskravel, mossa, lite jord, nedfallna trädstammar och stubbar.
Precis. Jag kallar det för benknäckarskog.

Fast alltså varje gång vi analyserat hö jmf med hösilage så har höet legat betydligt högre i socker jämfört med silaget.

Åsikter om träd i hagen går verkligen isär. Jag har en vän som hade inackorderingar och i en av hagarna stod ett träd. Det blev ett himla liv om det här trädet och huruvida risken var för hästen att springa rätt i i det och dö (dyr dressyr häst) så trädet togs ner och hästen hade ingen skugga mer.

Jag har massor av träd i mina hagar och jag tror det bidrar med både sysselsättning och träning på ett positivt sätt.
Var hästen blind kanske? 🙈🙈

Fast alltså varje gång vi analyserat hö jmf med hösilage så har höet legat betydligt högre i socker jämfört med silaget.
Ja så kan det ju vara. Beror ju på massa orsaker. När min fick fång skulle jag gå över till hö enligt veterinär och foderrådgivare. Fodrat med hö sen då och haft socker mellan 6-8% varje år. Och mellan 5 och 7 MJ.

Har för mig att det är något med ensileringsprocessen som minskar sockret?
Exakt, och för att det ska hända måste det vara tillräckligt blött så att ensilering faktiskt sker. Då fermenterar bakterier socker i gräset och bildar syra. Det sänker pH-värdet vilket bidrar till konserveringen. Detta är värt att tänka på när man är intresserad av sockervärde i hösilage - det kan ha sjunkit sedan analysen togs, om man tagit prov innan ensileringsprocessen "gått klart". Många samlar ju prov på fältet redan innan balning tex, då kommer sockret såklart vara mycket högre än efter en tids lagring om ensilering sker korrekt.

Hösilage förbrukar socker under ensileringsprocessen. Så är det bara inte så torrt att ingen process skett så är det fördel där. Dessutom kan man ta hösilage bättre tid på dygnet ut sockerhänseende än hö eftersom islaget inte behöver torka. Dvs du kan slå mycket tidig morgon eller natt.

För 20 år sen eller ngt gjorde SLU en studie där de under exakt samma förhållanden, samma tid och på samma plätt tog en tur med enslige, en med hösilage och en med hö. Superintressant att se hur sockret skilde sig!

Hösilage förbrukar socker under ensileringsprocessen. Så är det bara inte så torrt att ingen process skett så är det fördel där. Dessutom kan man ta hösilage bättre tid på dygnet ut sockerhänseende än hö eftersom islaget inte behöver torka. Dvs du kan slå mycket tidig morgon eller natt.

För 20 år sen eller ngt gjorde SLU en studie där de under exakt samma förhållanden, samma tid och på samma plätt tog en tur med enslige, en med hösilage och en med hö. Superintressant att se hur sockret skilde sig!
Ja precis!

Alltså, inte ens min mammas danska import uppvuxen i sandpaddock och som var av typen som lyckades skada sig i boxen på märkliga sätt lyckades med att springa in i ett träd. Eller för den delen inte heller min klumpiga dressyrhäst som lyckades med bedriften att när han skrittades på lång tygel gå ut från vägen och rakt på en stubbe och gå omkull 🙄 men tom han förstod att det var en dålig idé att springa in i träd.

Absolut. Men jag tänker att om man planerar att köpa en ponny så borde man kanske ha det ordnat så att det är anpassat för ponny. Dvs inte fri tillgång på hö utan kanske på halm i stället och sommarhagar där det inte är massor av kraftigt bete eftersom få ponnysar klarar det.
Ang ridskolan så måste ju deras nuvarande ponnyer klara fri tillgång och bete eftersom de inte vill dela upp flocken. Eller så står de med fånghästar lite då och då.
Våra ridskoleponnysar går inte på fri tillgång men de går på bete tillsammans med övriga hästar hela sommaren. Ingen har någonsin fått fång. De är kat C och D. I min värld är det med andra ord inte alls ovanligt att ponnysar klarar att gå på vanligt bete.

Våra ridskoleponnysar går inte på fri tillgång men de går på bete tillsammans med övriga hästar hela sommaren. Ingen har någonsin fått fång. De är kat C och D. I min värld är det med andra ord inte alls ovanligt att ponnysar klarar att gå på vanligt bete.
Håller de hullet normalt på bete med?

För klara bete är ju inte bara att inte få fång i min värld, utan även klara det utan att bli fet

Liknande trådar

• Hjälp att välja stallplats
  • Att inte gå på bete...
  • R
    Ponnyer på (nästan) fri tillgång?
  • Grovfoder i hagen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 32