Populism i politiken

Så, nu när det pågår ett krig i Ukraina, så beslutar våra populister i riksdagen att slösa massa pengar på vårt försvar, istället för att satsa pengar på att lösa verkliga, riktiga problem som arbetslöshet, utanförskap och liknande som leder till ökad kriminalitet. Vad ska man rösta på för att få dem att fatta att det är viktigare att ta tag i verkliga problem, istället för imaginära sådana?
Jag är stum av förundran.
 
Om du ser det som populism snarare än som reaktion på faktiska omständigheter i omvärlden så uppfattar jag det som att du helt enkelt inte ser något ökat hot mot Sverige. Jag tror att det är ganska få som ser läget så. Det är dessutom få som är oroliga för en storskalig invasion - och definitivt inte från Norge eller Finland, den risken gissar jag att i princip alla i (och utanför) Sverige utom du utesluter. Däremot finns gott om initierade och sakliga resonemang från försvarsmakt, politiker och privatpersoner i och utanför Sverige kring framför allt Gotlands betydelse för Ryskt agerande i och runt Östersjön.

Av vilken anledning skulle Ryssland vara i behov av just Gotland? Tänker att de har ju redan tillgång till Östersjön.
 
Gotland är ju mycket mer centralt och därmed strategiskt placerat i Östersjön än vad Kaliningrad eller St Petersburg är. Och därmed säkert av visst intresse för Ryssland om de vill destabilisera östersjöregionen.

Jag tänker att det skulle kosta alldeles för mycket resurser att ta över en liten turist-ö i Östersjön med en hamn för passagerarfärjor. Men är kanske bara optimistisk :)

Tycker för övrigt att i en ideal värld skulle man kunna hålla sams genom att land för land rustar ned istället för att öka sina militära satsningar. Men den ideala världen lär man aldrig få uppleva...
 
Tanken är god med jag vet inte om det är så bra att stridsträna de ointegrerbara? Då är det kanske bättre som det är nu när de springer omkring som pajasar och de flesta skotten träffar i marken eller väggar. De som vi stridstränar ser jag helst att de är stabila och vettiga människor som kämpar för Sverige och den svenska kulturen och inte har någon klan eller islamistiskt kalifat närmast hjärtat. Med andra ord, jag tror inte värnplikten är något lämpligt integrationsverktyg, de behöver vara ordentligt integrerade redan innan de kommer dit.

Man kommer inte ta in instabila eller kriminella personer i försvaret.
 
Så, nu när det pågår ett krig i Ukraina, så beslutar våra populister i riksdagen att slösa massa pengar på vårt försvar, istället för att satsa pengar på att lösa verkliga, riktiga problem som arbetslöshet, utanförskap och liknande som leder till ökad kriminalitet. Vad ska man rösta på för att få dem att fatta att det är viktigare att ta tag i verkliga problem, istället för imaginära sådana?

Så det är helt rimligt att lägga fyra extra miljarder på att folk ska får bidrag till en ny tesla men inte att lägga tre miljarder på försvaret. Det senaste halvåret har sossarna spenderat 30 miljarder på diverse bidrag för att hålla kvar makten. Det är nästan en halv försvarsbudget. Smaka på det T R E T T I O M I L J A R D E R !
 

Tack för länk

Att Baltikum kan ligga risigt till är jag med på, har funderat på vad som skulle hända efter Ukraina. Vill Putt(in) få som eftermäle att han återförenade Sovjet? Kommer han i så fall att vilja återta de Baltiska länderna?
Men om han kommer att sträva efter Baltikum så finns knappas något behov av Gotland också. Ryssland/Sovjet har ingen historia av erövring av Sverige. Tänker jag och hoppas jag har rätt :) Och fel, för den delen, för SLUTA KRIGA för bövelen :banghead:
 
Fel forum, fel tidpunkt. Men ändå. Just nu rustar alla länder och vi är i en situation där vi krigar under vår kapacitet för rädsla för MAD. För mig är det bara en tidsfråga innan vi har ett fullskaligt kärnvapenkrig med den retorik som många för kring krig och upprustning idag. Det finns andra alternativ som visat sig lyckade - se bara på EU.

"When goods do not cross borders, soldiers will."
 
Tack för länk

Att Baltikum kan ligga risigt till är jag med på, har funderat på vad som skulle hända efter Ukraina. Vill Putt(in) få som eftermäle att han återförenade Sovjet? Kommer han i så fall att vilja återta de Baltiska länderna?
Men om han kommer att sträva efter Baltikum så finns knappas något behov av Gotland också. Ryssland/Sovjet har ingen historia av erövring av Sverige. Tänker jag och hoppas jag har rätt :) Och fel, för den delen, för SLUTA KRIGA för bövelen :banghead:

Ja. Baltikum är en stor vagel i det Putiska ögat, och är definitvt i kommande farozon.

Och den dag Baltikum är kommen är det HELT ESSENTIELLT att äga Gotland.
För båda sidor. Både för NATO och för Ryssland.
 
Jag tänker att det skulle kosta alldeles för mycket resurser att ta över en liten turist-ö i Östersjön med en hamn för passagerarfärjor. Men är kanske bara optimistisk :)

Tycker för övrigt att i en ideal värld skulle man kunna hålla sams genom att land för land rustar ned istället för att öka sina militära satsningar. Men den ideala världen lär man aldrig få uppleva...
Det finns fler än bara en hamn på Gotland, lika så fler ställen än den "civila" flygplatsen att landa flygplan på.
 
Jag tänker att det skulle kosta alldeles för mycket resurser att ta över en liten turist-ö i Östersjön med en hamn för passagerarfärjor. Men är kanske bara optimistisk :)

Tycker för övrigt att i en ideal värld skulle man kunna hålla sams genom att land för land rustar ned istället för att öka sina militära satsningar. Men den ideala världen lär man aldrig få uppleva...
Ja, precis! Det är ju poängen med att försvara Gotland. Det ska ha ett så högt militärt pris att ta över Gotland att det inte är ett alternativ. Och om inte en angripare kan basera långräckviddigt luftvärn på Gotland så blir det oerhört mycket svårare att flyga över baltstaterna.
 
Jag tänker att det skulle kosta alldeles för mycket resurser att ta över en liten turist-ö i Östersjön med en hamn för passagerarfärjor. Men är kanske bara optimistisk :)
Poängen med att rusta upp försvaret och sända förband till Gotland är ju just det - att det SKA kosta för mycket att ta över just den "turist-ön"!

Tycker för övrigt att i en ideal värld skulle man kunna hålla sams genom att land för land rustar ned istället för att öka sina militära satsningar. Men den ideala världen lär man aldrig få uppleva...
Vi har ju provat det i Europa nu i ganska många år. Men så kommer det en galning österifrån.... Då är det ganska bra att ha ett försvar ändå!
 
Tack för länk

Att Baltikum kan ligga risigt till är jag med på, har funderat på vad som skulle hända efter Ukraina. Vill Putt(in) få som eftermäle att han återförenade Sovjet? Kommer han i så fall att vilja återta de Baltiska länderna?
Men om han kommer att sträva efter Baltikum så finns knappas något behov av Gotland också. Ryssland/Sovjet har ingen historia av erövring av Sverige. Tänker jag och hoppas jag har rätt :) Och fel, för den delen, för SLUTA KRIGA för bövelen :banghead:

Blir det en väpnad konflikt i Östersjöområdet har vi två val gällande Gotland:

1. Släppa in militär från väst (NATO/Finland).
2. Säga nej och se Gotland bli ockuperad av främmande makt (med lite tur är det NATO/Finland och inte Ryssland...).

Sedan finns det ytterligare en poäng med att stötta Ukraina (gärna med svensk militär om FN ger sitt mandat till det även om det i dagsläget inte är aktuellt) och den är inte trevlig med sann... det är bättre för oss att utkämpa det här kriget på annan mark än svenskt territorium.
 
Blir det en väpnad konflikt i Östersjöområdet har vi två val gällande Gotland:

1. Släppa in militär från väst (NATO/Finland).
2. Säga nej och se Gotland bli ockuperad av främmande makt (med lite tur är det NATO/Finland och inte Ryssland...).
Jag skulle vilja påstå att om det blir det en väpnad konflikt i Östersjöområdet, så är Gotland det första området nåt kommer hända på. Se'n kommer allt annat hända.

Så det är essentiellt att vi som idag äger Gotlan, har bestämt i förväg vad som ska hända med ön.
"Den såg vi inte komma" är fel taktik.
 
Så, nu när det pågår ett krig i Ukraina, så beslutar våra populister i riksdagen att slösa massa pengar på vårt försvar, istället för att satsa pengar på att lösa verkliga, riktiga problem som arbetslöshet, utanförskap och liknande som leder till ökad kriminalitet. Vad ska man rösta på för att få dem att fatta att det är viktigare att ta tag i verkliga problem, istället för imaginära sådana?
Det sägs väl att någon armé har man alltid i sitt land, sin egen eller någon annans.

Känns lite som att de lägsta kriterierna för ett land är en gräns som man vet var den är och som kan försvaras och ngt slags infrastruktur, varefter man kanske också vill ha en samordningsmodell. Annars fyller man väl inte kriterierna för att vara ett land knappt? Folk som har lite mer flytande gränser och ledning har ju en tendens att hamna innanför någon annans gränser, lagar, regler. Som det ser ut idag alltså.

(Kan man ju om inte annat se på den här ön utanför Indiens kust, De har ett avgränsat område -en ö, och kastar spjut på alla som passerar. Dvs de vill inte ha kontakt, det respekteras. Om de inte hade haft detta skulle de varit en del av närmsta land bara. (om det är bra eller dåligt för dem vet man väl såklart inte men det är.))
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 606
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Araminta
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 091
Senast: 95johsv
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp