Porslin och glas - hur viktigt är det för dig? (utbruten från Vad gör vi? Del CLVI)

Ja, Jag HATAR gafflar med långa tänder! Visst, det ser snyggt och elegant ut men inte på bekostnad av att jag är rädd att spetsa mig varje gång jag ska äta eller att maten inte ligger kvar på gaffeln... J
Eller huuur!
Skedform är också extremt viktig för matupplevelsen (precis som vinglas såklart! Och även skärningen på grönsakerna. Älskar diagonalt skurna morotsslantar.) jag gillar bredd i ”basen” av skedhuvudet och inte så fasligt djup sked.
 
Jag har inget "fin" kopplat till tallrikar, glas eller bestick - jag har en sorts glas, en sorts bestick och en hög tallrikar. Mormor etc har frågat om jag inte vill ha någon gammal servis, men jag är inte typen av person som har saker som bara används ibland och jag har inte plats i huset för mer än en servis.

Däremot är kanske min hög tallrikar, som jag använder till alla behov, lite mer unik än hos många - det är inte två tallrikar som är samma utan alla (kanske med 1-2 undantag) är unika. Jag går på loppis och köper enstaka tallrikar om jag hittar någon som jag tycker är trevlig, ofta med blommor på eller så (vilket gjorde att jag fått problem vintertid när jag inte tycker de känns passande - jag behöver hitta lite fler vintriga tallrikar ;) ). Tyvärr är det så att många av dem inte verkar gilla att diskas i diskmaskinen, och de som används mest har börjat tappa i färg. Nu försöker jag kolla mer efter lite nyare tallrikar som jag tycker om, med förhoppningen att de ska vara mer passande för diskmaskinen.

Ett exempel på en tallrik (stor djup tallrik), många är i liknande stil med små blommor. Det här är en som tydligt tappat färg - när jag köpte den var det blå blommor i mitten i samma nyans som de blå blommorna i ytterkanten)
IMG_20220504_080317_159.jpg
 
Jag gillar att ha olika porslin såsom finporslin och vardagsporslin, men jag använder allt i vardagen ändå. Föredrar stilrent. Har porslin med julmotiv också. Måste ha bra bestick som ligger bra i handen, gärna med lite tyngd i. Glas har jag också gott om, jag skulle tycka det var jättetråkigt att dricka ur samma sorts glas hela tiden. :D
 
Har aldrig tänkt på besticken faktiskt förens när jag läser om det här i tråden.
Har silverbestick i en skänk här hemma. De är som du beskriver dynggrepar. Kommer aldrig använda dem av den anledningen. Jag vill ha nätta bestick.

Och Maken, som har stora hander, har svart att ata med mindre och "dainty" bestick ... som vara silverbestick (som jag inte alls kommer ihag vad de heter, men de var mycket populara pa 70-80 talet).
Jag kopte en betydligt storre set av allt bestick i Mellan Ostern, Jordanien for att vara exact. Sa nu ar vara sma "dainty" bestick forratts bestick och efterratts bestick ... och Maken kan ata middagen utan att tappa allt fran gaffeln :D
 
Tillhör också skaran som tycker att dukning tillhör måltiden. Haft flera ärvda serviser, som Svenska slott, Flytande blå, Meissen och någon med syrener på. Arvegods och i massor med delar. Men har inte plats längre, otroligt trist. Så kör endast en och samma nu...

Jag förstår att det är olika såklart men blev ändå förvånad för några år sedan. Vi var ett gäng kollegor som övernattade i stuga och skulle äta frukost. De kollegor som ansvarade för frukost dukade inte fram assietter/något lägga smörgås på eller servetter. Jag väntade tills allt skulle vara framdukat men insåg efter ett tag att smörgås skulle läggas direkt på bordet. Och hushållsrullen ställdes på bordet som servett.

Aldrig gjort så...
 
Har haft turen, tycker jag inte min man 😛, att få ärva en hel del porslin. Efter att ha packat upp några lådor som stått på lager länge har jag nu delar från 5 olika serviser, väldigt mycket ostindia som jag tycker om, använder mycket och kompletterar samt blandar med blå floris, sen har vi också 2 hela kaffe serviser, har även kaffe, te koppar, uppläggnings fat och skålar från fler än så :o och det finns andra serier som jag sitter och suktar efter, har bla börjat på en julservis. Tycker väldigt om Rörstrand och gammalt engelskt porslin. Men jag blandar friskt, gammalt och nytt och olika serviser, iaf i sommarstugan är där mycket roligt som jag tagit hem från bla min kära mormor. Om det går sönder eller så är det inte hela världen, bättre att det används och kommer till nytta. Älskar att duka fint, hinner knappt nuförtiden, men bara att duka med fina tallrikar piggar upp bordet och ens humör😍👌
 
Tillhör också skaran som tycker att dukning tillhör måltiden. Haft flera ärvda serviser, som Svenska slott, Flytande blå, Meissen och någon med syrener på. Arvegods och i massor med delar. Men har inte plats längre, otroligt trist. Så kör endast en och samma nu...

Jag förstår att det är olika såklart men blev ändå förvånad för några år sedan. Vi var ett gäng kollegor som övernattade i stuga och skulle äta frukost. De kollegor som ansvarade för frukost dukade inte fram assietter/något lägga smörgås på eller servetter. Jag väntade tills allt skulle vara framdukat men insåg efter ett tag att smörgås skulle läggas direkt på bordet. Och hushållsrullen ställdes på bordet som servett.

Aldrig gjort så...
Ooh, det där med smörgås direkt på bordet har jag väldigt svårt för. För mig är det självklart med assiett.
 
Tillhör också skaran som tycker att dukning tillhör måltiden. Haft flera ärvda serviser, som Svenska slott, Flytande blå, Meissen och någon med syrener på. Arvegods och i massor med delar. Men har inte plats längre, otroligt trist. Så kör endast en och samma nu...

Jag förstår att det är olika såklart men blev ändå förvånad för några år sedan. Vi var ett gäng kollegor som övernattade i stuga och skulle äta frukost. De kollegor som ansvarade för frukost dukade inte fram assietter/något lägga smörgås på eller servetter. Jag väntade tills allt skulle vara framdukat men insåg efter ett tag att smörgås skulle läggas direkt på bordet. Och hushållsrullen ställdes på bordet som servett.

Aldrig gjort så...
Ooh, det där med smörgås direkt på bordet har jag väldigt svårt för. För mig är det självklart med assiett.

Ja, jag behöver verkligen inte någon fancy dukning när jag är i en primitivare fritidsbostad men absolut en assiett för smörgåsen. Mat ska inte ligga direkt på bordet.

Så roligt, just detta pratade de om på radion i morse också och igenkänningen är hög :laugh: Maken ställer fram assietter och jag tycker gott att jag kan ta smörgåsen som den är (om det bara är en smörgås, en riktig frukost med lite tillbehör får såklart assiett!)
 
Jag har inget "fin" kopplat till tallrikar, glas eller bestick - jag har en sorts glas, en sorts bestick och en hög tallrikar. Mormor etc har frågat om jag inte vill ha någon gammal servis, men jag är inte typen av person som har saker som bara används ibland och jag har inte plats i huset för mer än en servis.

Däremot är kanske min hög tallrikar, som jag använder till alla behov, lite mer unik än hos många - det är inte två tallrikar som är samma utan alla (kanske med 1-2 undantag) är unika. Jag går på loppis och köper enstaka tallrikar om jag hittar någon som jag tycker är trevlig, ofta med blommor på eller så (vilket gjorde att jag fått problem vintertid när jag inte tycker de känns passande - jag behöver hitta lite fler vintriga tallrikar ;) ). Tyvärr är det så att många av dem inte verkar gilla att diskas i diskmaskinen, och de som används mest har börjat tappa i färg. Nu försöker jag kolla mer efter lite nyare tallrikar som jag tycker om, med förhoppningen att de ska vara mer passande för diskmaskinen.

Ett exempel på en tallrik (stor djup tallrik), många är i liknande stil med små blommor. Det här är en som tydligt tappat färg - när jag köpte den var det blå blommor i mitten i samma nyans som de blå blommorna i ytterkanten)
Visa bifogad fil 94148

Så härligt med olika tallrikar! Så har vi det med temuggar. Vi kan lätt bjuda 10 pers på te i olika muggar! Vi hittar våra lite varstans. Min favorit köpte jag i Harry Potter affären på Kings Cross i London.
 
Jag uppskattar också fina dukningar och framförallt att dricka ur glas med tunn kant!
Till vardags har vi Ostindia och kristallglas, men inga direkta rariteter. Besticken är från WMF, modell Boston. Jag tycker inte om tunna och lätta bestick, men de får inte vara för klumpiga heller.

I helgen var jag på loppis här i bygden, där damen som ägde stället hade ett litet museum i magasinet. Där hade hon bl.a. riktigt gamla Ostindia-tallrikar som jag blev helt kär i, det var en helt annat känsla än de nytillverkade som jag har. Hon hade också gamla tallrikar av Gröna Anna och Blå fasan, såna hade jag inte heller tackat nej till 🤩

Kaffekoppar är av blandad kompott. Jag har ett helt gäng gamla muggar som mina föräldrar köpte i Wales nån gång på 90-talet. De är hejdlöst fula men jag tyckte de var så himla roliga som barn, så jag har inte hjärta att göra mig av med dem. Däremot är de väldigt dåliga att dricka ur för hela koppen blir jättevarm. Mannen avskyr dem, så de ligger nerpackade i en låda i en av kattvindarna för tillfället.

eu5nvP8.jpg
 
Utöver de gamla serviser som jag nog har lagt in foton på i den andra porslinstråden (som någon länkade till tidigare i tråden) så blev jag jätteglad när mina döttrar ville ha några gamla illgula tallrikar och karotter (Gabriel keramik) som fanns i lådorna jag sparat efter min mamma - just för att kunna ge barnen lite att "börja med" i köket när de flyttar hemifrån.
Och de där gula talrikarna stod oanvända i ett skåp hos min mamma i alla år. Jag vet att det nämndes någon anledning till varför de inte användes, men jag minns inte varför. Och när döttrarna hittade dem och blev eld och lågor hade jag glömt bort att de ens fanns...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 202
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 409
Senast: alazzi
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 106
Senast: Mahonia
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 466
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp