Praktiska stallösningar

_Runaway_

Trådstartare
Tänkte dela med mig lite av vad jag och pappa gjort i stallet idag. Vi har litet stall, endast fyra boxar, och en liiten sadelkammare. Men vi har märkt att även i små stall blir det rörigt, konflikter om vem som har vilken hylla, hur mycket osv. Nu har vi löst det enligt följande, alla har lika mycket och lika stort och allt sånt.
Vi har valt nummersystem, istället för att hela tiden märka om alla förvaringsutrymmen när ny häst kommer till stallet.
Klicka för stora bilder.

Boxarna är numrerade, ett till fyra.


Täckeshängarna är fällbara sadelhängare, också de numrerade. En för varje häst. Funkar utmärkt.


I foderkammaren är tunnor samt foderhinkar likadana för alla, och återigen, numrerade. Hinkarna märks ex. med "2 Morgon".


När man kommer in i sadelkammaren har man sadelhängare direkt till höger och vänster. Rakt fram ser man dessa hyllor, det finns tre för varje häst. Alla hyllor är inte uppsattta, därför ser det tomt ut i hörnet.


En hylla i närbild. En hylla per häst har små korgar (höger uppe i bild) som funkar perfa för tex. benskydd. Finns på Ikea, och är gjorda för dessa lagerhyllor.


I sadelkammarens ena hörn finns en störrwe hylla för varje häst, den är djupare och passar för tex. täcken.


I sadelkammaren finns en sjukvårds"tavla" (sån där som finns på arbetsplatser) för människor. På bilden är hästarnas akutskåp, hänger i ett hörn ute i stallet. Alla får använda, bara man köper tillbaka använda saker snarast.


Lite tips från mig :)
 
Sv: Praktiska stallösningar

Vi har väl blivit för imponerade av effektiviteten och även utrymmena i ett så¨litet stall, för att komma pånågot att skriva.
 
Sv: Praktiska stallösningar

smart med täckes hängarna faktiskt när dom är tomma tar dom absolut ingen plats och har man dom då (som det ser ut att du har) uppe i taket så att man kan hänga täckerna med hela längden (spännet sitter på hängan) så får det plats många

Sen e de bra med lager hyllor att ha sakerna på lätt och enkelt att se
 
Sv: Praktiska stallösningar

Smart! Kul att du delar med dig av dina ideér..förstår mycket väl det där med att det är trångt i små stall.
I somras var vi ca 9 hästar totalt på 6 boxar och en lösdrift. Sadelkammaren var på 4 kvm och vi hade inget direkt extra utrymme för det :eek: Man kunde inte ta många steg in i sadelkammaren ...
 
Sv: Praktiska stallösningar

Jag gillar täckeshängarna skarpt :) Vi har en svängbar dörr uppsatt på väggen där hängarna sitter på. Då kan man fälla ut dörren och hänga täcken på båda sidor när de tex. är blöta.
 
Sv: Praktiska stallösningar

Hej!

Täckeshängaren!!!! Du är min gud!!!!

Supersmart! Att man inte tänkt på det! Själv får man hänga blöta täcken på boxdörren eller i minimala krokar i taket, som man får balansera på dunkar för att nå..

/ Lavinia
 
Sv: Praktiska stallösningar

En sådan sadelhängare har vi satt upp i stallgången. Perfekt när man skall sadla/sela av eller på en häst.
 
Sv: Praktiska stallösningar

Vad mycket smarta lösningar. Täckes hängarna var suveräna och likadant foderbiten var bra löst tycker jag.
 
Sv: Praktiska stallösningar

Det finns täckeshängare med tre stänger som du fäller ut från väggen, t ex Börjes säljer. Även dessa utrymmessparande, och inte så dyra :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Anläggning Om ni fick drömma helt fritt, hur skulle ni vilja ha det i stallet för att spara tid, underlätta och göra det smidigt för er själva...
2
Svar
25
· Visningar
2 632
Senast: Snubbelfot
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp