Presterande hästar/ Hö/ Kraftfoder....

A

arabica

Med presterande hästar menar jag trav/ galopp / fälttävlan/ distanshästar...
Liknande tråd finns visst men jag vill veta lite mer om;
Måste man ge denna kategori ge kraftfoder typ havre, korn eller dyl?

De är ju trots allt gräsätare och borde väl kunna klra sig bra utan "kraftfoder" om msn hsr ett MKT bra (hästanpassat) hö?

Vad skulle de ta skada av om de inte fick tex havre?
Är man rädd för att de inte ska vara pigga nog? Bli slöa?

Inte återhämta sig tillräckligt?

//A
 
Sv: Presterande hästar/ Hö/ Kraftfoder....

arabica skrev:
Med presterande hästar menar jag trav/ galopp / fälttävlan/ distanshästar...
Liknande tråd finns visst men jag vill veta lite mer om;
Måste man ge denna kategori ge kraftfoder typ havre, korn eller dyl?

De är ju trots allt gräsätare och borde väl kunna klra sig bra utan "kraftfoder" om msn hsr ett MKT bra (hästanpassat) hö?

Vad skulle de ta skada av om de inte fick tex havre?
Är man rädd för att de inte ska vara pigga nog? Bli slöa?

Inte återhämta sig tillräckligt?

//A

De skulle inte ta skada alls av att inte få kraftfoder! Tvärtom - det är bara bra om de enbart kan få grovfoder.
Kraftfoder och tillskott ger man för att kompensera de eventuella bristerna i grovfodret (hö, silage, halm). Och om grovfodret innehåller låga värden och hästen behöver äta så mycket av det att den inte hinner/orkar äta så mycket (typ 20-30kg) så kan man i sånna fall ge kraftfoder för den delen som fattas.
 
Sv: Presterande hästar/ Hö/ Kraftfoder....

Det kanske är så att hästen inte äter så mycket hö som den isf som tävlingshäst skulle behöva för att täcka hela sitt behov.
 
Sv: Presterande hästar/ Hö/ Kraftfoder....

Mina tävlar i galopp (araber och engelska fullblod), de har alltid fri tillgång på grovfoder, utöver det får de havre och betfor. Det är väldigt olika för varje häst behov, araben får 2 kg havre och 0,5 kg betfor när han är i igång, fullblodet (lättfödd) får 2 kg havre och 0,5 kg betfor, denna häst är nu 2 år gammal och har ej startat ännu då han växer kraftigt och kommer att ta tid på sig, jag tror inte att han kommer behöva särskilt mycket kraftfoder för att hålla hullet när han kommit igång ordentligt med sin träning, min 8 månaders arabhingst (avlad för galopp med prestationsstam) är väldigt svårfödd och äter idag 1 kg Kraftt Pluss Grön, 1 kg havre och 0,5 kg betfor.
Alla har olika behov, man måste se till individen.
Hade en fullblodsvalack för några månader sedan som va hopplöst svårfödd, han fick 5-6 kg havre, 0,5 betfor, olja mm men det va väldigt svårt att få honom upp honom, han va inte supertunn men absolut inte kurvig.
 
Sv: Presterande hästar/ Hö/ Kraftfoder....

arabica skrev:
Med presterande hästar menar jag trav/ galopp / fälttävlan/ distanshästar...
Liknande tråd finns visst men jag vill veta lite mer om;
Måste man ge denna kategori ge kraftfoder typ havre, korn eller dyl?

De är ju trots allt gräsätare och borde väl kunna klra sig bra utan "kraftfoder" om msn hsr ett MKT bra (hästanpassat) hö?

Vad skulle de ta skada av om de inte fick tex havre?
Är man rädd för att de inte ska vara pigga nog? Bli slöa?

Inte återhämta sig tillräckligt?

//A

De prestationerna är helt olika. Mellan Trav/galopphästarna och distanshästar, fälttävlan hamnar väl någonstans mittemellan.

För de förstnämnda så ger man mycket kraftfoder. Det ger energi som är lättillgänglig och förbränns fort och tar inte en massa plats i tjocktarmen. Förbränns till stor del redan i tunntarmen. Ger en häst med uppdragen buk och utan någon extra vikt att bära på. Viktigt för hästar som skall spurta snabbt på korta distanser. Det betyder dock inte att det alltid är oproblematiskt för kortdistanssprintande hästar när det får mycket kraftfoder. Grovfoder måste givetvis också ges annars skulle magen inte fungera. Det lär väl vara en svår balansgång att utfodra på detta vis. Har själv ingen erfarenhet.

Distanshästen däremot måste ha en välfylld tjocktarm och kräver därmed mycket grovfoder med höger fiberhalt. En välfylld tjocktarm binder nämligen vätska så att hästen har ett förråd att ta av under sitt långa och långsamma arbete. Det är inte stor del av distanshästens arbete som handlar om korta snabbjobb. Det är i så fall bara om man gör upplopp i slutet av en lång tävling. Distanshästens huvudsakliga bränsle till sitt långa jobb är fett och inte snabbare kolhydrater som för travaren och galoppören.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
913
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 607
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: Masse
·
Ridning Har ett 9 årigt arabsto. Hon har alltid varit pigg och framåt i träningen. föröker vara så varierad som möjligt i träningen. Mest...
Svar
9
· Visningar
2 375
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp