Bukefalos 28 år!

Preventivmedel

Efter denna graviditeten kommer jag prova kopparspiral, då jag sen innan vet att jag inte fungerar på hormoner. Om den inte fungerar får maken sterilisera sig. Oavbrutet och säkra perioder fungerar visserligen eftersom att vi inte haft jättelätt att få barn ens när vi vill, men jag blir knäpp och går och tänker "tänk om" trots allt så det fungerar icke. Kondom är vi båda för lata för :o
 
Tänker på det här med säkra perioder - det hade absolut inte funkat för mig då jag är som mest sugen just när det är ägglossning :D o sen mindre sugen när det är mer säkert....
 
Hormonspiral, den är kanon! Det tog ett tag månader innan jag och min spiral blev riktiga bästisar (det var svårt att få in den, trådarna behövde trimmas och jag fick känningar av den i samband med mensvärk osv) men nu känner jag inte av den alls och får känna efter trådarna lite nu och då eftersom jag blir smått paranoid och tror att den trillat ut... Jag slipper också mensen, det tog lite drygt ett år, vilket är fantastiskt. Angående humör så är jag betydligt jämnare i humöret än innan och jag har heller inga PMS-besvär.
 
Jag äter Diane på grund av hudproblem, fungerar som ett P-piller det med. Har gått ner i vikt av det och fått mycket bättre hy. Inga nackdelar direkt.
 
@Springsteen Vad är Diane? Är det minipiller?

Ni med kopparspiral (även hormonspriral), har mensmängden ökat/minskat?
HUR ont gör den att sätta in och ta ut?
 
Jag var sövd när jag fick min spiral satt på plats. Blödde mer första gångerna, men sen har det normaliserats.
 
Vad använder alla bukefalister för preventivmedel?

Fördelar och nackdelar?

Är steriliserad.
Fördelar: Slipper böka med kondom, komma ihåg att ta piller/sprutor/etc samt alla hormonella biverkningar.
Nackdelar: Eftersom jag är klar med barnafödande-fasen i livet så finns det inga nackdelar alls för mig.
 
Kondom eller pessar men min spermiedödande gel tog slut så måste beställa ny. Har haft p-piller i yngre dagar men fick blodpropp (aj), sedan kopparspiral som funkade bra (utom att det gjorde SVINONT att sätta in den) i ett par år tills min livmoder tyckte att den inte alls skulle vara där och stötte ut den.
 
Kondom eller pessar men min spermiedödande gel tog slut så måste beställa ny. Har haft p-piller i yngre dagar men fick blodpropp (aj), sedan kopparspiral som funkade bra (utom att det gjorde SVINONT att sätta in den) i ett par år tills min livmoder tyckte att den inte alls skulle vara där och stötte ut den.
Jag är snål och bekväm så jag använder faktiskt bara gelen vid "osäkra" perioder.
 
P-stav, men lär väl inte få använda det i all framtid, så sedan blir det sterilisering.
Fördelar med p-staven: behöver bara kommas ihåg en gång var tredje år. Ingen mens -> ingen mensvärk.
Nackdelar: småblödningar (som jag botar genom att äta en karta p-piller någon gång om året -> en nämast smärtfri mens och sedan blödningsfri i nästan ett år till).
 
@Springsteen
Ni med kopparspiral (även hormonspriral), har mensmängden ökat/minskat?
HUR ont gör den att sätta in och ta ut?

Har haft hormonspiral i endast 5 månader, så mensmängden har vare sig ökat eller minskat.
Och tja, jag vet inte om jag bara är ovanligt känslig, men det var hemskt att sätta in den. :crazy: Höll på och svimma i en halv timme efteråt och började spy av smärtan ca en timme efter det. Behöver jag säga att jag inte ser fram emot att ta ut den igen? :arghh:

För att svara på TS fråga: använde p-piller i många år, som jag tyckte väldigt mycket om. Fick dock migrän med aura, så måste sluta. Bytte då till hormonspiral (minispiral, 3 år), som annars har funkat riktigt bra, förutom att instättandet var helvetiskt.

Edit: sorry @ullo, såg inte ditt inlägg före jag skickade mitt. Hoppas det går lättare för dig. :) Kan säga att läkaren som satte in den verkade bli ganska förvånad över att jag reagerade så häftigt på det, så det kan inte vara så vanligt.
 
Slutade med P-ring för någon månad sedan och sitter nu spänt och väntar på att min kropp ska uppvisa underverk och att jag ska bli en helt annan människa! ;) Nejmen skämt å sido så har jag inte varit utan hormoner någon längre period sen jag var sexton (bara i samband med uppbrott från partners, och hur stabil är man då liksom...) så det ska bli kul att se om/hur min kropp och mitt psyke reagerar utan hormoner. Så nu kör vi med kondom.

Fördel: Jag slipper bök med att komma ihåg preventivmedel. Jag slipper torra slemhinnor (har i perioder inte ens kunnat öppna ögonen på morgonen liksom...)! :bump: Och tja, resten är lite för tidigt att säga något om.

Nackdel: Det blir bök med kondomen istället. Och ffa är jag sjukligt rädd för att bli gravid. Vi vill nog ha barn såsmåningom, men bara tanken på att det faktiskt ska bo i min kropp (:nailbiting:), och komma ut från mig (:wtf::arghh:), ger mig extrem panik, och då har det känts bättre att ta hormoner som en extra säkerhet.
 
Jag åt Yasminelle i några år. Inte direkt några biverkningar annat än aningen mindre sexlust. Sparsamma blödningar, fin hy, stabilt psyke.

Slutade för över 1 år sedan eftesom vi försöker bli gravida. Jag kommer nog inte att våga äta hormonpreparat igen, men det är antagligen bara fåniga, rädslor (främst för att de ska påverka min fertilitet, vilket troligen inte alls är sant). Jag har alltså inte blivit gravid ännu.

Under året som gått har jag lärt känna min kropp så bra att jag inte vill tappa den kontrollen igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter att ha slutat med preventivmedel som satte mensen på paus är det dags nu igen att hålla koll på mensen. Vad använder ni för appar...
2
Svar
25
· Visningar
1 082
Kropp & Själ Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 243
Senast: soom
·
Kropp & Själ Någon här som har erfarenhet av p-piller mot (hormonell) acne. Får alltid hemska hormonella finnar varje månad, några få men stora och...
Svar
10
· Visningar
771
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Är det nån bukefalist som bor i Kanada? Vet att det fanns en, men vet ej om hon är här längre.
Svar
0
· Visningar
149
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp