Jag är steriliserad.
Fördel är: känner mig säker o jag slipper hormonpreparat som jag inte tål.
Nackdel - inga nackdelar för mig, men passar ju inte alla av naturliga skäl
Jag är steriliserad. Hur bra som helst.
Sterilisering har jag funderat på! Hur gamla var ni när ni gjorde det? Har ni barn? Hur gick det till? Berätta allt helt enkelt
När jag nämnde det för barnmorskan vid cellprovtagningen blev hon nästan arg och tyckte det var korkat av mig att ens fundera i de banorna ("du är så ung", "man ändrar sig", "egoistiskt" bla bla bla). Jag har inte velat prata med vården om det sen dess, orkar inte försvara mig igen..
Ni med kopparspiral (även hormonspriral), har mensmängden ökat/minskat? HUR ont gör den att sätta in och ta ut?
Har kopparspiral sen ett par år tillbaka. Så jäkla bra! Hormonfritt, alla problem jag hade innan (finnar, torra slemhinnor, kajko humör (jaa, det har jag lite fortfarande. Bipolär), knepig sexlust, typ alla biverkningar i boken) är som bortblåsta.
Har alltid haft rätt kraftig mens, märker ingen skillnad där. Däremot är det bara 4 dar nu jämfört med upp till 10 på p-piller. Asgött!
Det var lite krångel när jag skulle sätta in den, var tydligen rätt liten så de fick leta reda på mindre verktyg. Men själva insättningen kändes inte speciellt mycket. Det gick så snabbt att jag knappt han reagera. Värmekudde på magen i några minuter innan medan barnmorskan gjorde i ordning allt, sen upp i stolen och tjoff! Klart! Var där i kanske fem minuter totalt, och det som tog tid var att hitta de små verktygen.
Kostade dessutom gratis