Bukefalos 28 år!

Preventivmedel

Började med p-piller när jag var 15 år och hade det i ca 12 år förutom under mina graviditeter då. För snart 2 år sen bytte jag till hormonspiral och kommer aldrig byta :love:

Ser bara fördelar med den. Behöver aldrig tänka på att skydda mig. Den hjälper givetvis inte mot könssjukdomar men jag är gift och såvida ingen strular så är det som det ska.
Har inte haft mens sen jag började med den och det är så befriande!

Kan ha den i 5 år innan det är dags att byta.
 
Jag åt p-piller i 4 år, det funkade kanon. Mindre mens, mindre mensvärk och framför allt: stenkoll på när jag skulle ha mens. Hade inte svårt att komma ihåg pillren.

Men sen började jag vara så himla ledsen. Jämt. Grät för minsta lilla. Så jag slutade med p-piller och har varit glad sen dess :D

Nu kör vi med kondom, det funkar bra. Skulle vilja ha bättre koll på min menscykel men det borde väl gå att skaffa sig. Nackdelen med kondomer är att man måste komma ihåg att köpa hem dem :p
 
Har en p-stav, mycket nöjd.
Positivt: Mer regelbunden mens (tog dock ca 1 år efter första staven att stabilisera sig) och mindre blödningar (halleluja)
Jag hade riktigt kraftiga blödningar förut.
Behöver inte tänka på att skydda oss.
Skyddad i ca 3 år

Mindre mensvärk
Negativt: Tog som sagt tid för mensen att stabilisera sig, blödde mycket och ofta första året.
Dyrt, men bara var 3dje år så är inte dyrt egentligen

Jag är himla nöjd, haft min andra stav i ca 2 år nu. Kommer skaffa en ny stav igen efter denna eller om det blir barn.
Någon som testat både stav och hormonspiral? Stor skillnad? Tror ni att det är bra att byta preventivmedel i bland?
 
Jag hade nästan bestämt mig för spiral tills jag läst era historier om insättningen. :eek::crazy:
 
Cerazette sen 3 år tillbaka.

Fördelar: Ingen mens och iom ingen ägglossning så är det en rätt obefintlig risk för graviditet
Nackdelar: Inga alls
 
@Springsteen Vad är Diane? Är det minipiller?

Ni med kopparspiral (även hormonspriral), har mensmängden ökat/minskat?
HUR ont gör den att sätta in och ta ut?

Blödningarna är desamma. Utan värktabletter höll jag på att spy och svimma när de försökte sätta in den. Med värktabletter kändes det inte alls. Det kändes inte att ta ut heller.
 
Jag hade nästan bestämt mig för spiral tills jag läst era historier om insättningen. :eek::crazy:
+ @ullo

Visst kändes det när jag satte in min spiral men det gjorde på intet sätt ONT, det var obekvämt och efteråt så kände jag av den eftersom min livmoder inte var helt nöjd med arrangemanget (aldrig varit gravid och ganska nära minimimåttet för spiral). Jag har en bakåtlutande livmoder och de lyckades inte få in den på första försöket utan jag fick komma tillbaka några dagar senare efter att jag tagit Cytotec på morgonen och då ramlade den in så lätt så. Cytotecen var det dock lite värre med men inte mer än att jag kunde knalla iväg till jobbet efteråt. Får jag välja så sätter jag hellre spiral än tar blodprov, visserligen ogillar jag nålar, men det kan kanske vara till någon hjälp. :D
 
Jag satte in en hormonspiral (igår :D). Vi får se längre fram ur jag upplever det. Visst var det lite obehagligt att sätta in, men min mensvärk är way värre. Personligen tyckte jag (som vanligt ...) att det värsta var gynundersökningen och att hon använde ett spekulum. Jag fattar fasen inte varför alla barnmorskor jag stöter på är sjukt ovarsamma när de ska köra in fingrarna i en :/

Använt kondom i ett par år, innan dess p-plåster. Hoppas på att det här ska fungera för jag är inte vidare förtjust i kondomer och är superfertil, så att chansa är inte aktuellt.

(Vid tillfälliga sexuella kontakter blir det förstås fortfarande kondom ändå.)
 
Jag, som inte är i något förhållande och dessutom har problem i släkten som kanske gör att jag för det första inte ens kommer använda hormoner och annat som gör att jag inte heller vill proppa i mig hormoner i "onödan", använder kondom. Körde på den otroligt säkra metoden "avbrutet samlag" med exet, kanske inte världshistoriens smartaste grej men gjort är gjort, och till mitt "försvar" var jag ung och dum. Det här med barnalstrande är inte min släkts starka sida, vilket är en av anledningarna till att jag inte vill ta hormoner, och jag misstänker starkt att vi ganska snabbt skulle hamna på det där avbrutet-stadiet igen om jag fick ett fast förhållande. Tills dess, kondom.
 
Nu har jag p-ring. Trivs väldigt bra med den faktiskt. Hoppar över mensen varannan månad och när den väl kommer så är den sparsam:D Skriver upp i almanackan när den ska in/ut.

Innan hade jag hormonspiral i 5 år och var sjukt nöjd. Knappt någon mens och den bara var där. Inte skönt att sätta in den men den höll ju i 5 år så jag ska inte klaga.
 
Kl

Min mamma har haft propp så är lite begränsad i utbudet sas.

Använde cerazette i drygt 6 år. Var nöjd till en början, men fick sen problem med torra slemhinnor. Kunde typ aldrig ha sex utan glidmedel. Slutade med cerazette och det blev bättre på en vecka.

Körde en period med avbrutet, men satte in en kopparspiral för ett och ett halvt år sedan. Insättningen gick smidigt ( men hade tagit en rejäl dos värktabletter innan) och var inte alls i närheten av vad jag väntat mig.

Är väl sådär nöjd. Blöder mycket mer än innan (kan blöda igenom plustamponger på en timme) och har längre mens och mer mensvärk, men sexlusten är normaliserad så jag står ut. Men, eftersom barn inte ligger allt för långt fram så kanske jag plockar ut den till våren och vi kör avbrutet igen..,
 
+ @ullo

Visst kändes det när jag satte in min spiral men det gjorde på intet sätt ONT, det var obekvämt och efteråt så kände jag av den eftersom min livmoder inte var helt nöjd med arrangemanget (aldrig varit gravid och ganska nära minimimåttet för spiral). Jag har en bakåtlutande livmoder och de lyckades inte få in den på första försöket utan jag fick komma tillbaka några dagar senare efter att jag tagit Cytotec på morgonen och då ramlade den in så lätt så. Cytotecen var det dock lite värre med men inte mer än att jag kunde knalla iväg till jobbet efteråt. Får jag välja så sätter jag hellre spiral än tar blodprov, visserligen ogillar jag nålar, men det kan kanske vara till någon hjälp. :D

Jag undrar hur det är när man inte får in den och måste komma tillbaka, går det liksom att använda samma spiral då eller måste man fixa en ny..?

Hormonspiral kostar ju ändå 1000 spänn liksom, och efter att en gynekolog sa "ja vi får väl se om det alls går att sätta in en på dig, men man kan ju göra ett försök..." känner jag mig :cautious:O_o:nailbiting:
 
har provat på p-piller, då jag glömde hela tiden fungerade det mindre bra.
p-stav, fungerade super halva tiden sedan la den av och jag blev gravid och fick missfall.
hormonspiral, fungerade inte för mig mådde inget bra med alla hormonerna. tog ut efter två år.
Nu har jag kopparspiral, är helt perfekt för mig. Ena nackdelen är mycket rikliga blödningar, men det överväger alla andra nackdelar med andra preventivmedel.

Visst gjorde det ont att sätta in och ta ut spiral, men det var snabbt över. Då satt min fast och d fick dra ordentligt. Tog 600mg ipren innan jag gick in, är muskelavslappande.
 
Jag använder nu minipiller, Exlutena, och trivs bra med dem.
Fördelar: Mycket mindre mens, effektivt preventivmedel (har ju inte blivit gravid :D)
Nackdelar: Småblöder lite då och då, periodvis ganska ofta vilket kan vara irriterande.

Tidigare har jag haft Cerazette, också ett minipiller, men slutade då jag fick noll och ingen sexlust. Jag har också haft kopparspiral (inga problem att sätta in eller ta ut), funkade bra men tog ut den när vi ville ha barn och sedan orkade jag inte sätta in en ny :p
I tonåren hade jag kombinerade p-piller, men det känns onödigt med så mycket hormoner.

Vi har också kört på avbrutet samlag och säkra perioder, men nu när vi känner att vi inte vill ha fler barn känns det som ett för osäkert alternativ.
 
Vad krävs för att få sövas vid insättningen?
Gissar att det varierar från läkare till läkare och landsting till landsting. I mitt fall att det dels gjorde sjukt ont att försöka få in den vaken, dels att barnmorskan helt enkelt inte fick in den.

Men med sövning var det smidigt, var sövd i ca tio minuter bara.
 
Ätit p-piller i flera år. Jättenöjd och upplever inte direkt några biverkningar annat än positiva - typ som att jag kan ha ett fungerande liv även under mensen. Testade att vara utan en längre period för att se om jag märkte någon skillnad och jag mår likadant förutom under mensen där jag blir sängliggandes typ utan pillrena. Kommer nog inte byta förren det är dags att eventuellt tänka på barn.
 
Jag undrar hur det är när man inte får in den och måste komma tillbaka, går det liksom att använda samma spiral då eller måste man fixa en ny..?

Hormonspiral kostar ju ändå 1000 spänn liksom, och efter att en gynekolog sa "ja vi får väl se om det alls går att sätta in en på dig, men man kan ju göra ett försök..." känner jag mig :cautious:O_o:nailbiting:

De mäter livmodern innan de öppnar förpackningen och kan de inte få in mätstickan så kommer de inte heller få in spiralen, det är iaf hur de gör det i landstinget där jag satte in min. Däremot så får man inte lämna tillbaks den köpta förpackningen om jag har förstått det hela rätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter att ha slutat med preventivmedel som satte mensen på paus är det dags nu igen att hålla koll på mensen. Vad använder ni för appar...
2
Svar
25
· Visningar
1 082
Kropp & Själ Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 242
Senast: soom
·
Kropp & Själ Någon här som har erfarenhet av p-piller mot (hormonell) acne. Får alltid hemska hormonella finnar varje månad, några få men stora och...
Svar
10
· Visningar
771
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Är det nån bukefalist som bor i Kanada? Vet att det fanns en, men vet ej om hon är här längre.
Svar
0
· Visningar
149
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp