Bukefalos 28 år!

Preventivmedel

Funkar inte alls på hormoner. Haft kopparspiral i 4 år (mer ont och mer blödningar och öven små blödningar vid varje samlag) men nu fått fler problem som jag misstänker beror på den (kopparöverskott). Funderar på avbrutet samlag. Funkade med ett ex i nästan fem år men med min nuvarande blev jag gravid av misstag vid byta av minipiller mot p-ring (sex en enda gång där emellan) så känns lite risky. Så det får nog bli ett pessar när spiralen är ute.
 
Har bara mått sämre och sämre sen spiralen sattes in. Läst runt lite och konstaterat att det troligtvis är pga den. Har dessutom hypotyreos och halvtaskiga binjurar och hade jag vetat vad jag vet nu hade jag aldrig satt in den. Dessutom har jag haft det stressigt rätt länge nu och det i kombination med allt annat har antagligen gjort att mitt mående har gått utför väldigt fort. Snabbt förklarat hänger koppar och zink ihop. Stress "äter" zink så mina kopparhalter antagligen gått upp ännu mer pga det.

Mina symptom:
Trött!!!! Framförallt i huvudet sk hjärndimma (klantig och trög helt enkelt)
Väldigt deppig
Stora koncentrationssvårigheter
Ostabilt humör, lättirreterad
Dimsyn och väldigt torra ögon
Pms from hell! (aldrig haft innan)
ONT i muskler och framförallt nacke och rygg
Överkänslig för ljud
Börjat samla vätska i kroppen igen
Oförklariga hemska magsmärtor
Yrsel
osv

Tar lång tid att få ur kopparen ur kroppen när man tagit ur spiralen.

http://kopparspiral.blogspot.se/
 
Senast ändrad:
Åh fy vad obehagligt det låter @krambanan :(

Det är ju himla luriga symptom också för de stämmer ju ihop med så många andra diagnoser också. Så väldigt svårt att veta vad som är vad tänker jag :(
 
Ja precis. Vad är hönan och ägget liksom? Men i princip ALLT i mitt liv är bättre än på flera år så jag borde må kanon. Ändå mår jag skit jämt. Och det enda jag kan härleda det till är spiralen...så den ska ut asap. Sen räknar jag med att det kommer ta ett år att bli återställd med bra kost och lite tillskott.

Har fått mycket kortare menscykel sen kopparspiralen också. Är nere på 21-22 dagar mot uppemot 28 innan.
 
INGENTING, förstår inte att så många utsätter sin kropp för detta=/

Jag själv vet exakt när jag har ägglossning och mens, och jag tror många(absolut inte alla) skulle kunna lära känna sin kropp lika mycket.

Kör med kondom/eller inte alls ungefär 10 dagar runt ägglossning för att vara säker, och utan kondom/har sex ungefär en vecka innan och en vecka efter mens.

Tog p piller förr när jag var yngre, men varför ska jag utsätta min kropp för det bara för att vara fri för sex 24/7 , har inte så stark sexlust att jag behöver sex jämt, och tröttnade på att tunga ner min stackars kropp med hormoner bara för killen skulle slippa kondom=/
 
Jag använde/r p-spruta för att slippa min migrän.

Vad gäller ägglossning så är det inte alltid så lätt, normalt är jag regelbunden som en klocka och jag känner när ägget släpper men den här månaden t ex så tror jag inte att jag hade någon ägglossning och mensen kom 9 dagar för sent.

Inte alltid så lätt att hålla koll då ;)
 
Jag har hormonspiral sedan många, många år. Har alltså bytt många, många gånger (jag har bara min tre år, sedan börjar jag få tillbaka mensen och väljer att byta i förtid).

Gick tidigare på p-piller, men tålde dem inte. Bytte till olika sorter (för gyn vägrade ens överväga spiral) utan resultat. Till slut var det ju inget skydd att tala om, eftersom jag konstant kräktes upp skiten. Fick då ringa runt till alla gynmottagningar i stan för att försöka övertala dem till en hormonspiral - ingen ville. Till slut hittade jag en i en grannkommun, och sedan dess är jag lycklig med min spiral.

Mensen försvann omgående (men har strulat lite den senaste spiralen, kan bero på att klimakteriet närmar sig?). Trots att jag uppenbarligen reagerar även på minipiller är detta så lite hormon och på rätt plats i kroppen att det inte är några problem.

Insättningen har inte varit några problem, tar 30 sekunder. Visst, inte det roligaste man kan göra i livet men inte värre än att jag kan föra ett samtal under tiden. Mensvärk som kommer och går i c a 10 dagar efter. Kan bli riktiga kramper, men fortfarande inget som inte går att ha samtidigt som jag jobbar och lever som vanligt (inte sjukskriven eller så).

Enda gången jag upplevde riktigt obehag var när en klantig gynekolog vid insättandet lyckades nypa mig hårt i livmodertappen med peangen. Det kan jag inte rekommendera. Att jag inte fotade henne beror nog mest på att jag inte fann mig tillräckligt snabbt, men hon står på min lista "folk-som-jag-inte-ska-rädda-om-det-brinner".
 
Är det någon som upplevt värkar/kramper och domnande ben efter insättning av spiral?

Fem dagar efter insättningen började jag få dem, 4-5 ggr per dag och har då ont i 1-3 timmar åt gången. Får spänningar i ryggen som jag gissar kommer åt nån slags nerver för det strålar, domnar och pirrar i benen då och då. Låren känns stumma och höftböjarna strama, vilket är rätt störande särskilt när jag ska gå... Stretchar ut det flera gånger per dag med yoga men det går tillbaka hela tiden. Värktabletter hjälper inte särskilt mot värken heller.
Ska försöka hålla ut någon vecka till och se om det går över, men fasen vad svårt det är att avgöra hur länge man ska ge det..

Var till gyn och kollade trådarna i måndags, då satt spiralen bra. Kramperna började dagen efter jag var där. Så tröttsamt, har ju satt in den för att minska min mensvärk men det här är fan dubbelt så ont. Och jag blir på hemskt dåligt humör av att ha ont. :banghead:

Jag hade hormonspiral ett par månader och upplevde värk och kramper (typ mensvärk) som kom och gick.
Gyn trodde inte på infektion men ville ge mig antibiotika för "säkerhets skull". Jag tog ut spiralen istället.
 
Använde p-pillers många år men mådde inte bra på hormoner.
Övergick till säkra perioder, Billingmetoden samt avbrutet vid osäkra perioder. Använde detta i 4 år och två söta pojkar, ca 1 samt 3 år ligger här brevid som resultat...
Satte in kopparspiral i maj och den fungerar fint. Känndes knappt att sätta in, lite molvärk efteråt.
 
Jag hade hormonspiral ett par månader och upplevde värk och kramper (typ mensvärk) som kom och gick.
Gyn trodde inte på infektion men ville ge mig antibiotika för "säkerhets skull". Jag tog ut spiralen istället.

För säkerhetsskull? Trodde inte det skrevs ut hipp som happ, märkligt.
Nå jag försöker uthärda några dagar till med maxdos värktabletter... Idag kändes ok i alla fall!
 
Jag har inget preventivmedel alls just nu (inte heller någon partner). Slutade med p-piller för ca ett år sedan då de tog bort sexlusten och gjorde slemhinnorna torra.
Efter att jag slutat med p-piller var jag helt övertygad om att jag aldrig skulle använda hormoner igen, men efter att ha funderat och jämfört alla alternativ lutar det åt hormonspiral.
Så därför är jag lite nyfiken på er som har hormonspiral och hur den påverkar lust och slemhinnor? Särskilt ni som bytt från p-piller till hormonspiral, om det är någon skillnad?
 
För säkerhetsskull? Trodde inte det skrevs ut hipp som happ, märkligt.
Nå jag försöker uthärda några dagar till med maxdos värktabletter... Idag kändes ok i alla fall!

Även om de inte misstänkte infektion så finns det ju alltid en risk. Så jag fick välja på att käka antibiotika eller ta ut spiralen.
Skönt, hoppas det ordnar sig för dig! :)
 
Jag upplevde konstant mensvärk (men inte extrem) i nästan tre veckor efter spiralinsättningen. Sen var det som att kroppen accepterade att skiten satt där den satt och så var det bra. Nu har jag ägglossning så nu bråkar det igen, lite ömmare än vanligt, men inte mycket.
 
Cerazette i ca 5 år tills jag fick bristningar utav dem sista året..
Slutade och bytte till kondom istället, vilket funkar men både jag och sambon hade velat slippa. Funderat en del på att testa p-stav men är sjukt rädd för biverkningar, främst för samma som tidigare då.. har blodpropp i familjen/släkten så är ju trots allt ganska begränsad till vad jag får ha.
 
Jag satte nyligen in kopparspiral eftersom det började kännas lite onödigt tråkigt, dyrt och miljöovänligt med kondomer nu när jag och min partner har bestämt oss för att bara ha sex med varandra. Hormoner vill jag helst undvika.

Jag vet att det är individuellt och tänkte inför isättningen att det vore min vanliga tur om det gjorde superont. Försökte lugna mig dels med att jag inte är särskilt smärtkänslig och dels med att de som sagt att det gjorde ont på dem alltid tillagt något i stil med "men det var över på några sekunder" eller "mest som en kraftig mensvärk".

Min upplevelse: Det var inte över på några jävla sekunder. Det gjorde helt sjukt ont i sammanlagt (mätning och isättande) ca två minuter, och kändes betydligt mer hårt och stickande än tryckande/molande. Uppmanades att slappna av och "andas igenom det" och försökte tappert men upplevde inte alls att det hjälpte. (Det kanske det gjorde. Det kanske hade varit ännu värre om jag hade låtit bli.) Då hade jag ändå följt deras råd om att ta en Ipren och två Alvedon en timme innan, samt att barnmorskan sprayade med Xylocain en stund innan hon började hålla på.

Efteråt frågade jag ifall man i alla fall kan behålla resultatet från mätningen till nästa gång, så att den delen kan rationaliseras bort, men svaret jag fick fokuserade mera på att "fem år är så lång tid, så det är nog ingen fara". Nej, det lär inte vara någon fara för de får fan droga ned mig ordentligt ifall de ska stoppa in något där igen.

Alltså jag är fortfarande mycket positiv till kopparspiral som princip, men det hade varit trevligt med lite flexibilitet gällande bedövningsnivån.
 
Äsch det där är en överdrift! Jag har både satt in o tagit ut både hormon- o kopparspiral o tyckte inte det var något speciellt jobbigt!

Nej, det är inte en överdrift [att @Blueberrys kompis tyckte att spiralisättning var "som att fälla upp ett jävla paraply i mitt i palatset"]. Det kanske inte stämmer överens med din upplevelse och det var ju skönt för dig att du inte upplevde något större obehag, men det är inte schysst att säga att de (vi) som gjorde det överdriver.

Jag reagerade så starkt att jag tyckte det var värt att svara på ditt inlägg trots att det var över en månad gammalt och uppenbart till för att peppa upp @ullo inför hennes bokade tid.
 
Senast ändrad:
Nej, det är inte en överdrift [att @Blueberrys kompis tyckte att spiralisättning var "som att fälla upp ett jävla paraply i mitt i palatset"]. Det kanske inte stämmer överens med din upplevelse och det var ju skönt för dig att du inte upplevde något större obehag, men det är inte schysst att säga att de (vi) som gjorde det överdriver.

Jag reagerade så starkt att jag tyckte det var värt att svara på ditt inlägg trots att det var över en månad gammalt och uppenbart till för att peppa upp @ullo inför hennes bokade tid.
Men tycker du det är att peppa Ullo när man skriver att det känns som att fälla upp ett paraply.....?? jag hade blivit livrädd om någon sa så till mig.... :crazy:
 
Jag satte nyligen in kopparspiral eftersom det började kännas lite onödigt tråkigt, dyrt och miljöovänligt med kondomer nu när jag och min partner har bestämt oss för att bara ha sex med varandra. Hormoner vill jag helst undvika.

Jag vet att det är individuellt och tänkte inför isättningen att det vore min vanliga tur om det gjorde superont. Försökte lugna mig dels med att jag inte är särskilt smärtkänslig och dels med att de som sagt att det gjorde ont på dem alltid tillagt något i stil med "men det var över på några sekunder" eller "mest som en kraftig mensvärk".

Min upplevelse: Det var inte över på några jävla sekunder. Det gjorde helt sjukt ont i sammanlagt (mätning och isättande) ca två minuter, och kändes betydligt mer hårt och stickande än tryckande/molande. Uppmanades att slappna av och "andas igenom det" och försökte tappert men upplevde inte alls att det hjälpte. (Det kanske det gjorde. Det kanske hade varit ännu värre om jag hade låtit bli.) Då hade jag ändå följt deras råd om att ta en Ipren och två Alvedon en timme innan, samt att barnmorskan sprayade med Xylocain en stund innan hon började hålla på.

Efteråt frågade jag ifall man i alla fall kan behålla resultatet från mätningen till nästa gång, så att den delen kan rationaliseras bort, men svaret jag fick fokuserade mera på att "fem år är så lång tid, så det är nog ingen fara". Nej, det lär inte vara någon fara för de får fan droga ned mig ordentligt ifall de ska stoppa in något där igen.

Alltså jag är fortfarande mycket positiv till kopparspiral som princip, men det hade varit trevligt med lite flexibilitet gällande bedövningsnivån.

Jag hade inte direkt ont vid insättningen men resan hem och alla menstruationer tills jag inte stod ut längre :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter att ha slutat med preventivmedel som satte mensen på paus är det dags nu igen att hålla koll på mensen. Vad använder ni för appar...
2
Svar
25
· Visningar
1 024
Kropp & Själ Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 080
Senast: soom
·
Kropp & Själ Någon här som har erfarenhet av p-piller mot (hormonell) acne. Får alltid hemska hormonella finnar varje månad, några få men stora och...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Otherside
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 344
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp