Bukefalos 28 år!

Preventivmedel

Min spiral har rätt långa trådar, säkert två cm som sticker ut och som lägger sig mjukt bakom livmodertappen.

Osäker om det kommer att kännas för partnern, vi har inte haft möjlighet att ses sen den sattes in!
 
Jag äter mini-piller och är väldigt nöjd. I början tog det lite tid innan kroppen ställde om sig. Blödde 3 v - 1 v uppehåll, 3 v blödning. Inte kul. Men nu har det stabiliserat sig (tog ca 4 mån) och nu blöder jag var ca 5-6e vecka och blöder då 9-10 dagar men EXTREMT lite. Dessutom nästan ingen mensvärk. Så från att ha varit en sån som hade väldigt kraftig mens i 7 dagar med värk så att jag bara vill gråta till detta så är jag väldigt nöjd. Det enda minuset är att komma ihåg pillerna. Hittills har det alltid gått bra, men det är ett litet stress-moment. + att jag har mer (fler dagar) PMS nu än innan. Men allt som allt så är det liksom värt det. :)
 
Tänk hund eller katt.

Hundar och katter kastrerar man. De steriliseras inte. Däremot är det ju så att många av någon outgrundlig anledning säger att de har steriliserat sin katt fast de menar kastrera och visst, då blir det ju missförstånd när man inte förstår skillnaden. Att sterilisera en katt eller hund hade varit helt i onödan och är till och med förbjudet i Sverige eftersom alla problem som man vill bli av med finns kvar. Honkatten hade fortfarande löpt och skrikit och tiken hade fortfarande löpt, blött och blivit skendräktig och bägge hade riskerat att få livmoderinflammation. Hankatten hade fortfarande försökt betäcka löpande honkatter och gått iväg och slagits med andra hankatter och hanhundar hade försökt betäcka löpande tikar och haft sin ev. hanhundsaggressivitet kvar. Jag tror däremot att de flesta människorna vill ha kvar sin sexlust så därför kastrerar man inte människor. Även om man kan fundera på om inte våldtäktsmän och pedofiler egentligen borde kastreras...
 
Hundar och katter kastrerar man. De steriliseras inte. Däremot är det ju så att många av någon outgrundlig anledning säger att de har steriliserat sin katt fast de menar kastrera och visst, då blir det ju missförstånd när man inte förstår skillnaden. Att sterilisera en katt eller hund hade varit helt i onödan och är till och med förbjudet i Sverige eftersom alla problem som man vill bli av med finns kvar. Honkatten hade fortfarande löpt och skrikit och tiken hade fortfarande löpt, blött och blivit skendräktig och bägge hade riskerat att få livmoderinflammation. Hankatten hade fortfarande försökt betäcka löpande honkatter och gått iväg och slagits med andra hankatter och hanhundar hade försökt betäcka löpande tikar och haft sin ev. hanhundsaggressivitet kvar. Jag tror däremot att de flesta människorna vill ha kvar sin sexlust så därför kastrerar man inte människor. Även om man kan fundera på om inte våldtäktsmän och pedofiler egentligen borde kastreras...

Jag förstår skillnaden... Förklarade hur jag gissar att det kommer sig att en del tror att man slipper mens om man steriliserar sig.
 
??? Jag citerade dig, när du skrev att spiralen kan förta glädjen i samlivet, något jag tycker det är onödigt att spekulera i på förhand. Jag förstår inte vad du vill ha fram.
Anledningen till att jag svarade på ditt inlägg från första början, var att jag ville dela med mig av mina erfarenheter i den här tråden, för de som läser den - inte för att tala om för dig hur du ska, och inte ska göra. Det är för mig fullständigt egalt.
 
Jag har p-ring.
Fördelar: behöver inte ta äckliga tabletter, märks inte av. Inga biverkningar.
Nackdelar: Får ta ur vid sex då killen tycker den känns. Och så har jag pcos och p-piller hjälper egentligen bättre mot symptomen.
 
Anledningen till att jag svarade på ditt inlägg från första början, var att jag ville dela med mig av mina erfarenheter i den här tråden, för de som läser den - inte för att tala om för dig hur du ska, och inte ska göra. Det är för mig fullständigt egalt.

Men alltså, hur är dina erfarenheter som man relevanta om en användare funderar på hur spiraltrådar ska kännas (underförstått, för henne eftersom hon inte bad om ett manligt perspektiv)? Är det rent allmänt du vänder dig så svara rent allmänt, inte direkt till en användare och pådyvla denne dina åsikter om någons samliv. Snacka om att förringa och förklara saker över huvudet på någon, när du inte ens läser hennes svar ordentligt och fortsätter tjafsa om något som användare verkligen inte bett om eller inbjudit till.
 
Men! Det här med trådarna, hur ska de kännas...? Jag känner bara en jättekort grej, som sticks när jag nuddar den med fingret.. Det gör mig fundersam. Får ringa mottagningen imorgon antar jag.
De mjuknar och lägger sig rätt efter en tid! När jag satte in min första spiral så var trådarna "vassa" en tid (ett par veckor?) efter. Barnmorskan hade sagt att trådarna mjuknar efterhand så jag var inte orolig och mycket riktigt så rättade de till sig och märktes inte av alls under resten av de fem år som jag hade spiralen.
 
Men alltså, hur är dina erfarenheter som man relevanta om en användare funderar på hur spiraltrådar ska kännas (underförstått, för henne eftersom hon inte bad om ett manligt perspektiv)? Är det rent allmänt du vänder dig så svara rent allmänt, inte direkt till en användare och pådyvla denne dina åsikter om någons samliv. Snacka om att förringa och förklara saker över huvudet på någon, när du inte ens läser hennes svar ordentligt och fortsätter tjafsa om något som användare verkligen inte bett om eller inbjudit till.
Tjafset börjar i inlägg #94.

Det här är ett forum på Internet.
Har du aldrig tidigare varit med om att användare 1 säger en sak, och användare 2 sedan spinner vidare på det på ett sådant - och inkluderar hela eller delar av användare 1's inlägg, för att associationsbanorna ska vara tydliga utan att användare 2 nödvändigtvis direkt och personligen tilltalar användare 1?
 
Sterilisering har jag funderat på! Hur gamla var ni när ni gjorde det? Har ni barn? Hur gick det till? Berätta allt helt enkelt :D

Jag var 27. Har inga barn.
Man får gå på flera möten med läkare + barnmorska + kurrator och verkligen stå på sig och visa att man förstått vad det innebär att sterilisera sig (ej reversibelt osv). Själva ingreppet är gjort på 10 min och görs när man är vaken men smärtlindrad. Gör ont och jag fick blodtrycksfall efteråt så fick vila 30 min innan jag fick gå hem, annars helt okomplicerat. Lätt värk typ lite mensvärk i några dagar efteråt.

Är SÅ glad att jag stod på mig!
 
Hundar och katter kastreras, då tar man ut hela paketet. Vid sterilisering så knipsar man bara av ägg/sädesledaren men lämnar apparaten på plats.

Nähä...
Om jag nu inte hade vetat det redan innan så förklarade TinyWiny det.

Så för säkerhets skull skriver jag det en gång till.

Jag TROR att folk tänker sig att man slipper mensen när man steriliserar sig eftersom så många har missuppfattat vad man gör med hundar och katter.
 
Tjafset börjar i inlägg #94.

Det här är ett forum på Internet.
Har du aldrig tidigare varit med om att användare 1 säger en sak, och användare 2 sedan spinner vidare på det på ett sådant - och inkluderar hela eller delar av användare 1's inlägg, för att associationsbanorna ska vara tydliga utan att användare 2 nödvändigtvis direkt och personligen tilltalar användare 1?

Visst händer det, men återigen - hur är din erfarenhet av spiraltrådar relevanta i det här fallet? Funderingen handlar om hur det "ska" kännas när den är insatt (återigen, för tjejen). Vill du sprida din åsikt kan du ju göra det i ett helt eget inlägg utan att associera till @Azalea och hennes inlägg (förlåt för att vi talar om ditt inlägg @Azalea) eftersom ditt inlägg berör en helt annan grej och din "spinoff" faktiskt kan tolkas rätt nedlåtande och otrevligt.

Hade jag ställt frågan om min spiral och en snubbe hade kommit och berättat för mig hur det känns för dem - hade jag faktiskt tagit rätt illa vid mig. Varför är det så viktigt att berätta att det kan vara obehagligt för snubbar? Först och främst borde det handla om den som har spiralen och hur det känns/ska kännas. Det är väl helt ointressant om det nu inte är vad som efterfrågas?

Så hur är en manlig vinkel på det hela intressant? Snälla upplys mig för jag förstår faktiskt inte?
 
Visst händer det, men återigen - hur är din erfarenhet av spiraltrådar relevanta i det här fallet? Funderingen handlar om hur det "ska" kännas när den är insatt (återigen, för tjejen). Vill du sprida din åsikt kan du ju göra det i ett helt eget inlägg utan att associera till @Azalea och hennes inlägg (förlåt för att vi talar om ditt inlägg @Azalea) eftersom ditt inlägg berör en helt annan grej och din "spinoff" faktiskt kan tolkas rätt nedlåtande och otrevligt.

Hade jag ställt frågan om min spiral och en snubbe hade kommit och berättat för mig hur det känns för dem - hade jag faktiskt tagit rätt illa vid mig. Varför är det så viktigt att berätta att det kan vara obehagligt för snubbar? Först och främst borde det handla om den som har spiralen och hur det känns/ska kännas. Det är väl helt ointressant om det nu inte är vad som efterfrågas?

Så hur är en manlig vinkel på det hela intressant? Snälla upplys mig för jag förstår faktiskt inte?

Exakt så, min partner är den enda jag är intresserad av att veta hur han upplever det med mig. Jag ville veta hur trådarna bör kännas när man kollar dem själv. Vill @Jeffery berätta något gällande hur spiral känns för honom som partner kan han gott utgå ifrån ett eget inlägg.

För övrigt kan jag tillägga att min främsta anledning till att prova spiral är för att se om det kan hjälpa mot min överjävliga mensvärk. Det är alltså främst för min egen skull och ej endast för att min partner ska kunna komma i mig.
 
Det blir bara två ärr och det ena är i naveln så det syns inte.
Det andra sitter i bikinilinjen och syns inte heller längre.
De var 1,5 cm långa.

Det beror nog på gynekologen. De flesta jag känner har fått tre ärr vid sterilisering på de äldre sättet att sterilisera kvinnor på. Visserligen hade inte ärren spelat någon som helst roll för mig eftersom jag redan har gjort fler titthålsoperationer än jag kan räkna. Min navel är helt förstörd pga det så att säga att det inte syns beror väldigt mycket på skickligheten hos gynekologen som utför operationen. Jag har både kejsarsnittsärr, ett väldigt fult och långt blindtarmsärr och dessutom ett 10 cm stort ärr efter upprepade insättningar av dosan till ryggmärgsstimulatorn men jag steriliserar ju mig mycket heller utan några snitt alls. Både för att slippa smärtan i axlarna och magen men också eftersom ryggmärgsstimulatorn gör så att den typen av operationer inte kan utföras längre på mig eftersom det riskerar att förstöra elektroderna och dosan.
 
De flesta jag känner har fått tre ärr vid sterilisering på de äldre sättet att sterilisera kvinnor på.
Jag fick bara två och efter ett år så syntes de inte alls.
För min egen del så uppskattar jag att inte ha några främmande material i kroppen som vid essure-metoden.
 
Jag fick bara två och efter ett år så syntes de inte alls.
För min egen del så uppskattar jag att inte ha några främmande material i kroppen som vid essure-metoden.

Och för min del kvittar det. Essuremetoden är så överlägset mycket bättre på alla sätt än den gamla metoden så att någon skulle tveka pga det låter enbart märkligt i mina öron. Eftersom jag dessutom har betydligt mycket större främmande delar i kroppen och det mesta av det inte bekommer mig eller att jag ens märker av det alls så var det inget jag ens ägnade en tanke åt. Det är ju ett material som har använts inom kirurgin under väldigt lång tid som man vet att kroppen omsluter och tolererar mycket väl.
 
Hundar och katter kastrerar man. De steriliseras inte. Däremot är det ju så att många av någon outgrundlig anledning säger att de har steriliserat sin katt fast de menar kastrera och visst, då blir det ju missförstånd när man inte förstår skillnaden.

Jag har koll på skillnaden mellan kastrering och sterilisering, men blivit en aning förvirrad då även många veterinären sagt sterilisering (som innebärt att katter slutat löpa). Så nej, jag har inte lagt någon större tanke vid att de kan ha sagt fel. Eftersom jag bara känner 1 människa som steriliserat sig så har jag inte heller tänkt på att man bara täpper till, och inte plockar bort livmodern.
 
Är det någon som upplevt värkar/kramper och domnande ben efter insättning av spiral?

Fem dagar efter insättningen började jag få dem, 4-5 ggr per dag och har då ont i 1-3 timmar åt gången. Får spänningar i ryggen som jag gissar kommer åt nån slags nerver för det strålar, domnar och pirrar i benen då och då. Låren känns stumma och höftböjarna strama, vilket är rätt störande särskilt när jag ska gå... Stretchar ut det flera gånger per dag med yoga men det går tillbaka hela tiden. Värktabletter hjälper inte särskilt mot värken heller.
Ska försöka hålla ut någon vecka till och se om det går över, men fasen vad svårt det är att avgöra hur länge man ska ge det..

Var till gyn och kollade trådarna i måndags, då satt spiralen bra. Kramperna började dagen efter jag var där. Så tröttsamt, har ju satt in den för att minska min mensvärk men det här är fan dubbelt så ont. Och jag blir på hemskt dåligt humör av att ha ont. :banghead:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter att ha slutat med preventivmedel som satte mensen på paus är det dags nu igen att hålla koll på mensen. Vad använder ni för appar...
2
Svar
25
· Visningar
1 026
Kropp & Själ Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 084
Senast: soom
·
Kropp & Själ Någon här som har erfarenhet av p-piller mot (hormonell) acne. Får alltid hemska hormonella finnar varje månad, några få men stora och...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Är det nån bukefalist som bor i Kanada? Vet att det fanns en, men vet ej om hon är här längre.
Svar
0
· Visningar
122
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp