Preventivmedel

Idag satte jag in en hormonspiral! Det gick på max fem minuer och det gjorde inte alls så ont som jag trott. Det var mer bara obehagligt. Blev så lättad!

Men! Det här med trådarna, hur ska de kännas...? Jag känner bara en jättekort grej, som sticks när jag nuddar den med fingret.. Det gör mig fundersam. Får ringa mottagningen imorgon antar jag.

Jag äter cerazette och den enda biverkningen jag har är utebliven mens (som enligt mig kan vara den bästa biverkningen ever!). Jag tokvägrar spiral och kommer alltid göra det, jag har hört alldeles för många historier om att det gör ont så nej tack.

@Ajda Jag har NuvaRing sedan många år. Hade ett uppehåll för ca 4 år sedan men fick såna helsikes problem med finnar att jag fick börja om igen. Jag har aldrig haft problem med finnar, inte ens i tonåren. Jag fick sedan reda på, genom en tråd här på buke faktiskt, att man kan komma in i nån sorts ny pubertet när man slutar med hormonella preventivmedel, och det tar lika lång tid att gå ur som en vanlig pubertet tar. aldrig att jag tänkte leva så länge med finnarna så jag började snällt om och får väl så göra resten av livet.

Fördelen med NuvaRing är att hormonerna verkar lokalt och därför ges i mindre dos och över hela dygnet = inte samma toppar som riskerar att påverka kropp och humör lika tydligt som med p-piller.
Man har samma ring i 3 veckor och sedan 1 vecka utan. Man får ett meddelande per sms, mejl eller app när man ska ta in eller ut så man inte glömmer.

Men ja, skulle nån ha talat om för mig vad jag skrev om utsättningsproblemen, hade jag aldrig börjat med hormonpreparat alls.

Men! Det här med trådarna, hur ska de kännas...? Jag känner bara en jättekort grej, som sticks när jag nuddar den med fingret.. Det gör mig fundersam. Får ringa mottagningen imorgon antar jag.
Om din pojkvän har otur sticks trådarna även i honom, de gånger spiralen ska göra skäl för traktamentet. Det kan förta glädjen i samlivet för båda parter.

Jag har haft diverse preventivmedel. Jag har provat mig igenom alla då på marknaden förekommande p-piller och jag har också haft minipiller, p-stav och givetvis använt kondom i början av förhållanden. Det jag trivdes bäst med var p-stav de första fem åren, sen började jag blöda i stort sett hela tiden.

Eftersom jag har haft stora problem med cystor och endometrios så har jag varit tvungen att äta p-piller för att något sånär hålla cystorna i schack genom att förhindra ägglossningen. När jag har haft ägglossning har jag behövt opereras ungefär var nionde månad pga att cystorna då har varit så stora att kroppen inte har kunnat ta hand om vätskan i dem själv. Jag har haft flera cystor som varit stora som handbollar som har synts på utsidan av magen och jag kan säga att det gör ont!
En p-piller sort fungerade i ungefär två år, sen kom cystorna tillbaka igen och jag fick byta sort igen. Jag avskydde p-piller och hur jag blev i humöret och hur jag mådde av dem och ändå åt jag dem i närmare 15 år. Några sorter i bara några månader för att biverkningarna var så svåra och några upp till två år. Minipiller åt jag under tiden jag ammade men de var tyvärr rena gödningsmedlet för cystorna så det fungerade inte alls bra.

P-stav mådde jag jättebra utav men när inte det fungerade heller längre eftersom jag blödde hela tiden så beslutade jag mig för att sterilisera mig och jag är jättenöjd med det beslutet. Jag steriliserades med essuremetoden för snart 8 år sedan. Eftersom metoden var så ny i Sverige då och läkarna inte hade satt in så många implantat så fick jag välja om jag ville vara sövd. De till och med rekommenderade det så det valde jag. De ansåg att jag var en bra försökspatient eftersom jag bara har en äggstock kvar eftersom den andra tillslut blev så förstörd av alla cystor att den och äggledaren fick opereras bort för ca 10-11 år sedan. Det var underbart att bli av med den och sedan dess har jag bara haft en handfull cystor eftersom den andra äggstocken inte fungerar så bra och jag hade väldigt sällan ägglossning ifrån den. När jag har fått cystor då så har det inte varit så illa att jag har behövt opereras utan de har varit så små att kroppen själv har kunnat ta hand om vätskan när de har brustit.

Nu har jag inte haft mens på över ett år så jag räknar med att jag är klar med den delen av livet och det är så himla skönt!

Sterilisering har jag funderat på! Hur gamla var ni när ni gjorde det? Har ni barn? Hur gick det till? Berätta allt helt enkelt :D

Jag började fundera på att sterilisera mig när jag var 28 år. Då var mina barn 8 och 10 år gamla och jag visste att jag inte ville ha fler barn och jag var så trött på hormonella preventivmedel och dess biverkningar. När jag tog upp det med gyn så tjafsade de bara bort det varenda gång med att jag var för ung och att jag skulle ångra mig. Enligt lagen har man rätt att få bli steriliserad när man är 25 år och de har ingen rätt att försöka påverka en så som de gjorde med mig. Det var först när jag var 35 och hade blivit så sjuk att jag omöjligt hade klarat av att ta hand om en bebis som jag fick gehör och blev steriliserad med essuremetoden. Jag blev sövd eftersom det var en så ny metod i Sverige då och läkarna inte var så säkra på momenten än men normalt sett så görs det med lokalbedövning. Endel säger att det inte är värre än att sätta en spiral. Sterilisering med hjälp av essuremetoden ska utföras i samband med mensen eftersom livmodertappen då är som mest öppen. Efter 3 månader så kollas man med ultraljud så att implantaten sitter där de ska och att de har växt fast och blockerar vägen för äggen. Fram tills dess så måste man alltså skydda sig på annat sätt.

Jag är supernöjd och har inte ångrat mig en enda sekund.

Den största skillnaden på essuremetoden då man sätter in implantat i äggledarna och den vanliga steriliseringsmetoden då man bränner av, knyter eller klipper av äggledarna är att man slipper operationsärren på magen med essuremetoden. Med essuremetoden går gynekologen in via slidan och upp i äggledarna där implantaten sätts fast. Med den gamla steriliseringsmetoden så görs en titthålsoperation och då får man tre små ärr på magen. Man återhämtar sig statistiskt sett snabbare vid essuremetoden och jag kan verkligen rekommendera den metoden vid sterilisering.

Om din pojkvän har otur sticks trådarna även i honom, de gånger spiralen ska göra skäl för traktamentet. Det kan förta glädjen i samlivet för båda parter.

Jo sticks det på fingrarna när jag känner själv är det väl rätt självklart att det skulle stickas på honom också, eller hur.

Jo sticks det på fingrarna när jag känner själv är det väl rätt självklart att det skulle stickas på honom också, eller hur.
Nej, det är inte självklart. Det är en serie fysiska förutsättningar som måste vara uppfyllda först - men när de är det, då blir det ett reellt problem i samlivet.

När jag vet att jag inte kan få fler barn så kommer jag sterilisera mig. Har börjat tänka på att det är smidigt att ta det i samband med kejsarsnittet, (jag får bara kejsarsnitt).

Men jag har trott att man slipper mensen, det är för mig största anledningen att vilja göra en sterilisering. Men läser att man får mens iaf? Vill gärna slippa det eländet.

När jag vet att jag inte kan få fler barn så kommer jag sterilisera mig. Har börjat tänka på att det är smidigt att ta det i samband med kejsarsnittet, (jag får bara kejsarsnitt).

Men jag har trott att man slipper mensen, det är för mig största anledningen att vilja göra en sterilisering. Men läser att man får mens iaf? Vill gärna slippa det eländet.

En sterilisering innebär bara att man på något vis ser till att äggledarna inte fungerar, i övrigt är allt precis som vanligt.

Ska man slippa mens innan klimakteriet är de enda sätten hormoner eller hysterektomi. En vanlig sterilisering täpper på ett eller annat sätt till äggledarna så ägget inte kan ta sig till livmodern, dvs man har fortfarande mens som vanligt.

Nej, det är inte självklart. Det är en serie fysiska förutsättningar som måste vara uppfyllda först - men när de är det, då blir det ett reellt problem i samlivet.

För det första har jag inte ens frågat hur någon här tror att spiralen kommer påverka mitt sexliv. Jag undrade hur trådarna ska kännas när man kollar dem själv.
Att min partner skulle känna obehag av det nu kan jag garantera, jag känner ju till våra kroppar. Men det behöver inte betyda att han kommer lida när spiralen/trådarna sitter rätt, vilket ska kollas av gyn på måndag. Och gör han sen ändå det, så får man ju bestämma då hur man vill göra. Onödigt att spekulera i förväg om att detta kan "förta glädjen i samlivet" anser jag.

Hur menar du att man skulle slippa mensen av en sterilisering? Man rör ju varken äggstockar eller livmodern så hormonellt påverkas man ju inte alls.

Idag satte jag in en hormonspiral! Det gick på max fem minuer och det gjorde inte alls så ont som jag trott. Det var mer bara obehagligt. Blev så lättad!

Mina trådar känns, men sticks absolut inte och de känns inte på något obehagligt vis. Dock var de lite för långa i början (och då var det obehagligt) så jag fick komma tillbaka för att korta av dem något. Så kanske kan det vara något sådant?

Mina trådar känns, men sticks absolut inte och de känns inte på något obehagligt vis. Dock var de lite för långa i början (och då var det obehagligt) så jag fick komma tillbaka för att korta av dem något. Så kanske kan det vara något sådant?

Tack för svaret! Ja det är ju just att de sticks som gör mig fundersam. Har ordnat tid hos gyn på måndag för att kolla läget, hoppas det är lätt att åtgärda. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag står inför att börja med p-spruta depo-provera. Har varit utan preventivmedel ett par år efter att ha ätit p-piller i runt 20 år...
Svar
11
· Visningar
351
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
681
Senast: FrDrake
·
Fordon Vilket är smartast rent ekonomiskt? Vad tjänar man mest på? Vad är fördelar vs nackdelar med att leasa bil? 2
Svar
32
· Visningar
1 488
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Efter att ha slutat med preventivmedel som satte mensen på paus är det dags nu igen att hålla koll på mensen. Vad använder ni för appar... 2
Svar
25
· Visningar
1 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka