Bukefalos 30 år!

Skulle aldrig falla mig in att delta. Allas lika rättigheter absolut men jag tycker inte Pride är ok eller något som ska finnas.
Jag håller helt med dig när du skriver om "allas lika rättigheter".

Så långt är vi helt överens.

Tänk om vi levde i en värld där ALLA hade samma rättigheter.

Så ser världen tyvärr inte ut.
Jag hade här kunnat skriva om diskrimineringingen av de som har en mörkare hudfärg, diskrimineringen av de som har en annan tro än majoriteten i ett specifikt land, diskrimineringen av handikappade ... ja, listan kan dessvärre göras hur lång som helst.

Just denna tråd handlar om pride.
Vi lever i en värld där det i vissa länder är belaggt med dödsstraff att vara homosexuell.

Är det förenligt med allas lika värde?

Vi lever i en värld där föräldrar förskjuter (till och med dödar) sina egna barn för att de är homosexuella.

Är det förenligt med allas lika värde?

Vi lever i en värld, här i Sverige, där transpersoner tar livet av sig eftersom vårdköerna är så långa.

Är det förenligt med alla människors lika värde?

Vi lever i en värld, här i Sverige, där transpersoner har svårt att få jobb.

Är det förenligt med alla människors lika värde.

Jag kan fortsätta i det oändliga, med exempel efter exempel. Men jag slutar här. Jag hoppas poängen är tydlig nog.

Jag håller med dig att vissa delar av pridetåget kanske är lite ... överdrivet.

Men, det finns mycket här i världen som för vissa människor ses som överdrift och för andra helt normalt.

Åk till valfri gatufest i valfritt land. Där ser du både en och två saker som i svenska ögon ser lite ... märkliga ut.

Vem skadas av att se halvnakna människor i ett tåg? Vem tar skada av att se dildos? Vem tar skada av att se målade, glada människor i ett tåg? Knappast någon.

Hur många tar skada av att bli diskriminerad? Hur många tar skada av att förskjuts av sina egna föräldrar? Hur många tar skada av att inte längre orka leva? Hur många tar skada av att inte få älska den de älskar?

Många.

Pride behövs.
Min dröm är att pride inte behövs.

Mitt i alltihop vill jag ändå bara säga att jag minns en tid när en sån här tråd på Buke inte hade sett ut så här (dvs. bara en enda anti-Pride-mänska, som får mothugg). Ja, jag tycker det är intolerant som sjutton att dilla om att Pride inte borde få finnas veckan efter ett attentat mot en europeeisk Prideparad, men på många fronter händer det ändå grejor <3

... och jag vill också säga att det såklart finns aspekter av Pride som kan diskuteras, som "sälj grej med gay"-kommersialismen. Men helst bör det göras av de grupper som Pride i första hand vänder sig till, inte t.ex. av såna som mig, som i bästa fall är en hangaround och tyvärr ofta bara är en sån som applåderar på avstånd eller tar tolerans för given.

Det verkar så begränsande att vara ärbar. Man missar mycket konst från antiken eller renässansen. Att bada på offentliga badplatser när det är varmt. Sola i någon park eller annat gemensamt utrymme. Många filmer har ju sex och naket så det borde man inte ens veta om att det finns. Borde någon som är ärbar ens veta vad en dildo eller bdsm är för något?

Smink är helt klart sexualiserat. Kvinnor har av tradition det på sig för att locka män till sexuella handlingar. Ditto parfym. Och många klädesplagg.

Det kvittar ju eftersom det förekommer ganska mycket naket och sexualiserat innehåll i tåget. Nej merparten är inte väldigt avklädda men många är och det är inte ok enligt MIG.

Det är heller inte ok att polis och militär går med i tåget. Är de i sin arbetsroll ska de inte delta.

Jag kommer att avsluta denna debatten nu eftersom det inte ger något i slutet ändå.

Jag kan någonstans förstå att man inte uppskattar naket och sexualiserat innehåll i pridetåget. Men att en vuxen tänkande människa utifrån det drar slutsatsen att bara för att jag inte uppskattar det så ska det inte få finnas känns väldigt sorgligt och ärligt talat lite skrämmande.

Sen har jag ärligt talat lite svårt att tro på att du har homosexuella vänner som känner till och är ok med att du tycker att Pride inte borde vara tillåtet.

Senast ändrad:
Jag är lite kluven till det här med nakenhet i kombination med anspelning på sex, faktiskt...

Och jag börjar nu med att verkligen be er att snälltolka, för det är inte alltid så himla lätt att skriva hur man tänker i ett minerat område.

Och så vill jag vara tydlig med att jag absolut inte tycker att Pridetåget och -veckan inte borde finnas, eller ens att dessa inslag borde förbjudas.

Men...

I allt försvar för nakenhet och sex, så kan jag också tycka att det är lite tråkigt när det antyds att man är pryd som på viktoriansk tid, och att man inte är för allas rätt att uttrycka sig osv.

Jag tänker att det OCKSÅ måste få vara okej att ha olika tyckanden om vad som är "okej/anständigt/trevligt" eller vilket ord man nu väljer (och det är t ex här jag ber er om snälltolkning - jag menar inte stt det ska lagstiftas, anställas klädpoliser, skapas förbud osv), i ett event som riktar sig till en stor bredd, och gör anspråk på att vara en "folkfest".

Jag har både gått i och stått längs med tåget i Stockholm flera gånger, och min uppfattning är att de delar som är nakna och sexualiserade är en rätt liten del relativt sett, så jag tycker inte alls att det är något "problem" idag. Men jag kan själv reagera på att jag tycker att just dessa delar ibland får oproportionerligt utrymme i bilder i medier, och det tror jag bidrar till en felaktig uppfattning bland folk som inte själva har upplevt Pride. Jag har även deltagit/sett Pride-tåg i ett par andra städer (betydligt mindre städer) och där har det inte alls varit någon nakenhet och/eller sexualiserad del.

Så vad är det jag vill säga...Jag vet inte hur jag ska formulera det, men typ att jag är lite trött på att diskussionen kring Prides inslag av nakenhet och sex ofta blir så onyanserad. Från båda sidor. Dels de som är emot - som jag ibland tror har sett utvalda delar av tåget på TV, och tror att dessa bilder är representativa - men också från alla försvarare, som snabbt deklarerar att man måste minsann få vara precis så naken som man vill, för vi ska ha samma rättigheter för alla människor i det här landet.

Och det är här det blir något slags skav hos mig...som jag inte riktigt kan sätta fingret på. När det blir väldigt mycket fokus på att försvara rätten till nakenhet och sexualitet i det offentliga rummet, som att det ÄR uttrycket för att vara gay...

Det handlar inte på något sätt om att jag skulle tycka att "de (HBTQ-personer) måste tona ned sig, måste de höras och synas så mycket" som det ofta misstolkas och därmed huggs på. Utan mer om att alla jag känner som är öppna HBTQ-personer, liksom är helt vanliga personer och som vilken granne, kollega och vän som helst. Och jag tycker att det ibland tappas bort, när kampen för att försvara HBTQ-personers rätt I samhället innebär att man inte får ha några synpunkter på om just detta tillfälle är det lämpligaste att flasha sina dildos. För mig har det senare rätt lite att göra med mänskliga rättigheter, och därför blir det lite trist när man måste köpa det och exakt allting annat, för att man annars inte anses vara "tillräckligt" för Pride.

Jag är lite kluven till det här med nakenhet i kombination med anspelning på sex, faktiskt...

Och jag börjar nu med att verkligen be er att snälltolka, för det är inte alltid så himla lätt att skriva hur man tänker i ett minerat område.

Och så vill jag vara tydlig med att jag absolut inte tycker att Pridetåget och -veckan inte borde finnas, eller ens att dessa inslag borde förbjudas.

Men...

I allt försvar för nakenhet och sex, så kan jag också tycka att det är lite tråkigt när det antyds att man är pryd som på viktoriansk tid, och att man inte är för allas rätt att uttrycka sig osv.

Jag tänker att det OCKSÅ måste få vara okej att ha olika tyckanden om vad som är "okej/anständigt/trevligt" eller vilket ord man nu väljer (och det är t ex här jag ber er om snälltolkning - jag menar inte stt det ska lagstiftas, anställas klädpoliser, skapas förbud osv), i ett event som riktar sig till en stor bredd, och gör anspråk på att vara en "folkfest".

Jag har både gått i och stått längs med tåget i Stockholm flera gånger, och min uppfattning är att de delar som är nakna och sexualiserade är en rätt liten del relativt sett, så jag tycker inte alls att det är något "problem" idag. Men jag kan själv reagera på att jag tycker att just dessa delar ibland får oproportionerligt utrymme i bilder i medier, och det tror jag bidrar till en felaktig uppfattning bland folk som inte själva har upplevt Pride. Jag har även deltagit/sett Pride-tåg i ett par andra städer (betydligt mindre städer) och där har det inte alls varit någon nakenhet och/eller sexualiserad del.

Så vad är det jag vill säga...Jag vet inte hur jag ska formulera det, men typ att jag är lite trött på att diskussionen kring Prides inslag av nakenhet och sex ofta blir så onyanserad. Från båda sidor. Dels de som är emot - som jag ibland tror har sett utvalda delar av tåget på TV, och tror att dessa bilder är representativa - men också från alla försvarare, som snabbt deklarerar att man måste minsann få vara precis så naken som man vill, för vi ska ha samma rättigheter för alla människor i det här landet.

Och det är här det blir något slags skav hos mig...som jag inte riktigt kan sätta fingret på. När det blir väldigt mycket fokus på att försvara rätten till nakenhet och sexualitet i det offentliga rummet, som att det ÄR uttrycket för att vara gay...

Det handlar inte på något sätt om att jag skulle tycka att "de (HBTQ-personer) måste tona ned sig, måste de höras och synas så mycket" som det ofta misstolkas och därmed huggs på. Utan mer om att alla jag känner som är öppna HBTQ-personer, liksom är helt vanliga personer och som vilken granne, kollega och vän som helst. Och jag tycker att det ibland tappas bort, när kampen för att försvara HBTQ-personers rätt I samhället innebär att man inte får ha några synpunkter på om just detta tillfälle är det lämpligaste att flasha sina dildos. För mig har det senare rätt lite att göra med mänskliga rättigheter, och därför blir det lite trist när man måste köpa det och exakt allting annat, för att man annars inte anses vara "tillräckligt" för Pride.
Tänkte på den här debattartikeln när jag läser ditt inlägg.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/bO4qMk/liberalerna-prata-mer-om-ikea-bogar

Jag gillar dock svaret på den bättre.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a...ar-hbtqi-personerna-som-moter-storst-motstand

Men...

Jag anser att det är väldigt stor skillnad på att problematisera delar av Pride och att tycka hela grejen borde förbjudas.

Öh, nej? Så enkelt är det verkligen inte. Men visst, att många som är hetero har dom som element i sina sexliv kan jag gå med på.

Jag menade att de är inte exklusivt gay, vilket många verkar tycka. De är lika vanligt (vanligare mtp på procent het v procent lgbtqa) hos het befolkningen.

Jag anser att det är väldigt stor skillnad på att problematisera delar av Pride och att tycka hela grejen borde förbjudas.

Det håller jag helt med om, och som jag skrev finns det inte på min världskarta att det skulle förbjudas. Som jag skrev har jag själv deltagit flera gånger, och kommer garanterat att bli fler gånger.

Det jag efterfrågar är just att det måste gå att kunna diskutera/problematisera delar, utan att det genast måste handla om huruvida hela paraden ska förbjudas, eller att man inte skulle vara för alla människors lika värde, eller att man skammar vissa sexuella läggningar osv.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka