Bukefalos 30 år!

Om jag en annan dag vill gå med byxor som visar hela ändan och twerka, hade ni då tänkt åh så trevligt och tillåtande eller hade ni ringt polisen?
Varför är det tillåtet under Pride men annars är det förargelseväckande beteende?
Jag hade nog faktiskt inte brytt mig. Jag behöver inte förstå eller personligen hålla med om allt andra gör, sålänge det inte skadar någon. Jag räknar det inte som att skada någon om problemet är att någon blir stött över att folk beter sig udda.

De gånger jag har varit på prideparader har jag också haft vanliga kläder, det har de andra jag gått med haft också (även de queera). Att vissa klär sig mer extremt är inte det största problemet i sammanhanget. Med det sagt anser jag också att man ska följa svensk lag även på Pride, lagen är dock mig veterligen inte alltför detaljerad.

Du ville ju inte vara med i tråden längre, alla är ju bara dumma?

Har du varit på en stadsfestival eller en nattklubb nångång? På stranden?
Många gånger. Aldrig har jag sett folk med byxor som bara täcker benen varit inne på klubbarna. Jag tror nog den personen skulle bli utslängd. Den hade inte ens kommit in där.

Anledningen till att det normbrytande måste få plats i tåget är för att det är för människor som riskerar att förföljas, hotas och tex få problem på sin arbetsplats om något "kommer ut" som pride behövs.

57 år sedan idag, men uppenbarligen behövs det fortfarande...

Visa bifogad fil 188818
Jag kommer aldrig att köpa det argumentet. Det är folk som vill synas nakna som passar på när de inte åker dit för det.

Ja, framför allt är det en fråga för arrangörerna, som med allt annat som föreningar anordnar, och som med tiden växer och får något slags eget liv. Det skulle inte vara första eller sista gången som en arrangör byter riktning med motiveringen att det har blivit något annat än var det var tänkt, och man vill göra en nystart eller åtminstone bryta den pågående utvecklingen som uppstått.

Sedan är det naturligtvis upp till arrangörerna hur brett de vill ta den diskussionen, men jag vet också hur otroligt mycket Pride har betytt för en del av mina vänner under åren, trots att de väl numera skulle klassas som alltför "familjepryda" i den här tråden.
Men jag är inte säker på att Pride blivit något annat än det var tänkt? Det vet jag iofs inte, för jag var inte med från början och är inte med nu heller.

Sen finns det ju grupper som tycker att Pride är alldeles, alldeles för beigt och deltar i kringarrangemang som får paraden att likna en söndagsskoleutflykt. Gott så.

Diskussionen finns, kanske på sätt du skulle bli nöjd med, kanske inte. I prideorganisationen och i communityt i stort diskuteras allting hela tiden. Varför är du så nära att anta att den inte finns, och att anta att du vet vad som behöver diskuteras?

Jag förstår inte? Får man inte diskutera saker här, om det också diskuteras av andra människor på andra ställen? Vi har ju helt olika roller, och kommer delvis ha olika utgångspunkter så jag tänker att de diskussionerna inte utesluter varandra.

Och varför räknar du inte mina hbtq-vänner/kollegor som tillhörande communityt?

Jag hade nog faktiskt inte brytt mig. Jag behöver inte förstå eller personligen hålla med om allt andra gör, sålänge det inte skadar någon. Jag räknar det inte som att skada någon om problemet är att någon blir stött över att folk beter sig udda.

De gånger jag har varit på prideparader har jag också haft vanliga kläder, det har de andra jag gått med haft också (även de queera). Att vissa klär sig mer extremt är inte det största problemet i sammanhanget. Med det sagt anser jag också att man ska följa svensk lag även på Pride, lagen är dock mig veterligen inte alltför detaljerad.
Så det skadar tex inte barn att se vuxna gå runt nakna med sexleksaker? Varför ska barn tvingas se sådant?

Att folk demonstrerar i normala kläder är absolut inget jag skulle bry mig om. Demonstrera på liksom. Men det andra, nej.

Jag vill heller inte se tröjlösa heteromän i affären eller på restaurangen. Det handlar inte om vilken läggning man har.

Jag förstår inte? Får man inte diskutera saker här, om det också diskuteras av andra människor på andra ställen? Vi har ju helt olika roller, och kommer delvis ha olika utgångspunkter så jag tänker att de diskussionerna inte utesluter varandra.

Jag tror inte riktigt att jag förstår vad det är du vill ha fram. Är det att man måste kunna kritisera exempelvis BDSM-inslag i paraden, eller är det något annat?

Jag måste bara fråga varför du tror att det skulle handla om att inte chocka heterofamiljer?

Tänker du att frågan är så enkel att alla hbtq+-familjer uppskattar nakenhet och sexualiteten, medan alla cisheterofamiljer blir chockerade?

Det är i så fall den typen av onyanserade uppdelningar jag inte tror är konstruktiva, för någon.
Vem blir chockade av nakenhet? Menar du dom som ligger på stranden o ser betydligt mer än på pride?
Eller dom som går på stan i trappor/rulltrappor o ser det mesta under minikjolen?

Men jag är inte säker på att Pride blivit något annat än det var tänkt? Det vet jag iofs inte, för jag var inte med från början och är inte med nu heller.

Sen finns det ju grupper som tycker att Pride är alldeles, alldeles för beigt och deltar i kringarrangemang som får paraden att likna en söndagsskoleutflykt. Gott så.

Ok, jag tolkade dig som att du menade att det blivit något annat än det arrangörerna tänkt och att det snarare är målgruppen som bör snävas in,.

Här diskuterar jag ju med dig, inte med dina vänner. Jag har nog också vänner som är hbtq-personer som tycker att Pride är för knasigt, men jag skriver ju vad jag tycker.

Vem som helst får givetvis diskutera vad som helst. Men jag blir sällan superimponerad av tex icke-feminister som vill sätta villkor för feministers agerande, eller icke-miljövänner som tycker att tex Greta Thunberg borde ta och kamma sig. Exemplen kan mångfaldigas.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka