Nu var mitt 'huggande' om det är mig du menar, ett svar på språkbruket om ärbarhet och hur den normen stått för olika saker under historiens gång. Att vara oskuld när man gifte sig var också ärbart en gång i tiden. Idag är nog oskuld ganska ovanligt när man gifter sig.
Problemet, som jag ser det, är att det är framförallt motståndare till pride och lgbtqa som fokuserar på det nakna och sexualiserade som är en mycket liten del av paraden och pride öht. De är de som media fokuserar på. Se andra inlägg i tråden. Det är liksom inte lika kul att filma och uppmärksamma poliser, ambulansförare, brandmän, kommunalanställda osv. Inte ens politiker är särskilt intressanta om de inte är antingen inte inbjudna (SD) eller inte är intresserade av pride av ideologiska skäl, KD.
Den absoluta majoriteten som går i pride och som stödjer pride gör det för just de där 'vanliga' lgbtqa människor. Alla de som vet hur det känns att behöva gömma, vara rädd för att erkänna vem du älskar. Som blir diskrimminerade, trakasserad, hotade. Din granne, din vän, din kollega, din familj. Alla de som du inte känner men vars högsta önskan är att få leva i frihet och jämställdhet där pride inte längre skulle behövas. Att stå upp för mänskliga rättigheter. Under Freedom summer (där yngre vita ffa collegestudenter) åkte till sydstaterna för att bryta segregationen som fanns bl.a på bussar var det en som sa, lite fritt ur minnet. "As long as not everyone is free, I'm not free. I'm fighting for my own freedom."
Man ska inte glömma att Pride har sitt ursprung i Stonewall upploppen där, ironiskt nog, det var drag queens som var i spetsen på de protester som ledde till en mindre revolution.. Pride 'firar' om man så vill ett historiskt steg när lgbtqa människor av alla kön och färger sa. Nej till diskriminering, nej till att gömma sig. Nej, till rädsla. Nej till instituell homofobi. Pride har alltid varit politiskt, det har blivit det mindre med åren och jag vet att vissa äldre ibland muttrar om att det är mest glitter, glamour och barn numera. Det började i ett slags politiskt trots och utmanande av normer: We're here, we're queer, get used to it.
Pride handlar om stolthet. Att vara stolt och glad över sin läggning, stolt över vem man är. Att man en gång om året kan känna, jag är omgiven av andra lika stolta. Jag ser att det finns het människor som stödjer min frihet och stolthet.