Bukefalos 30 år!

Skulle aldrig falla mig in att delta. Allas lika rättigheter absolut men jag tycker inte Pride är ok eller något som ska finnas.
Det är inte så att folk fultolkar dig, vi ser precis vad du skrivit. Vi håller bara inte med. Att du är för allas lika rättigheter men tycker att Pride inte är ok är som att säga att du är för att kvinnor och män ska ha lika rättigheter, men att kvinnor borde förstå att de inte bör vara CEO. Det går liksom inte ihop. Och att kalla Pride för en freakshow. Det har jag inte ens riktigt ord för att kommentera

Såhär. Jag kan inte ta på allvar personer som ondgör sig över paradens lättkläddhet, efter att jag sett ansiktsuttrycket hos mitt barn som fick uppleva att bli hyllad och firad en varm festdag i Stockholm, efter att ha blivit hånad och hotad ett helt läsår. Av fullt påklädda, ”sedesamma” jämnåriga. DET är vidrigt.

Stanna hemma den dagen, gå på bio eller åk till ett museum eller nåt, och ät kalla isbitar så du slipper tänka på den hemska festen. Klart.

Det är inte så att folk fultolkar dig, vi ser precis vad du skrivit. Vi håller bara inte med. Att du är för allas lika rättigheter men tycker att Pride inte är ok är som att säga att du är för att kvinnor och män ska ha lika rättigheter, men att kvinnor borde förstå att de inte bör vara CEO. Det går liksom inte ihop. Och att kalla Pride för en freakshow. Det har jag inte ens riktigt ord för att kommentera
Det får stå för dig.

Jag svarade på frågan i början. Nej jag stöttar inte Pride. Jag tycker inte att folk ska gå runt som på den bilden jag delade.

Nu är ju Pride tillåtet så ingen behöver ju bry sig om att jag inte tycker att Pride i den form som är nu ska vara tillåtet.

För MIG är det en freakshow när folk går runt nakna, med dildos, med bdsm-tillbehör mm.

Såhär. Jag kan inte ta på allvar personer som ondgör sig över paradens lättkläddhet, efter att jag sett ansiktsuttrycket hos mitt barn som fick uppleva att bli hyllad och firad en varm festdag i Stockholm, efter att ha blivit hånad och hotad ett helt läsår. Av fullt påklädda, ”sedesamma” jämnåriga. DET är vidrigt.

Stanna hemma den dagen, gå på bio eller åk till ett museum eller nåt, och ät kalla isbitar så du slipper tänka på den hemska festen. Klart.
Jag hade inte ens en aning om att det var Pride. Jag svarade på trådstarten.

Pride är (tyvärr) viktig och behövs (tyvärr) fortfarande både i Sverige och övriga världen.

Jag hade allra helst velat se en värld där pride inte behövs. En värld där kön, könsidentitet, könsuttryck, sexuell läggning och vad människor har, eller inte har, mellan benen inte spelar någon roll.

Tyvärr är verkligheten sådan att hbtqi- personer runt om i världen blir förföljda och dödade. Många av mina transvänner har svårt att få jobb, blir diskriminerade och dagligen medvetet kallas för fel namn och fel pronomen.

Att vara bög i Sverige är inte så lätt som många vill tro. Att vara trans är ännu svårare. Diskriminering är vardag. Så ser verkligheten ut.

Vid arbetsintervjuer är det mer regel än undantag att transpersoner får höra "det här med att du är trans är väl ingenting du pratar om" eller liknande.

Många transpersoner har blivit tystade. Många lever med en känsla av att de inte är välkommen, att det enklaste borde vara att de inte finns.

Den tysta diskrimineringen är oerhört utbredd. Då ser verkligen ut.

Nu är det många år sedan jag själv stod på barrikaderna och gick med i tågen (det är för mycket människor. Jag har med åren blivit mer och mer folkskygg).

Men pride behövs.

Jag hoppas någon gång få leva i en värld där pride inte behövs.

Sen kan jag väl tillägga att vissa delar av paraden kan väl till och med jag tycka är lite för ... mycket. Hittar inget bättre ord.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det ... men samtidigt, om ni åker till andra länder och deras gatufester finns det även inslag där som jag personligen tycker är lite för ... mycket.

Nåväl, så länge man inte skadar sig själv och andra bryr jag mig mycket lite om hur andra människor ser ut och har på sig (läs ingenting alls).

Så länge man täcker de vitala delarna av människokroppen är jag nöjd.

Pride är (tyvärr) viktig och behövs (tyvärr) fortfarande både i Sverige och övriga världen.

Jag hade allra helst velat se en värld där pride inte behövs. En värld där kön, könsidentitet, könsuttryck, sexuell läggning och vad människor har, eller inte har, mellan benen inte spelar någon roll.

Tyvärr är verkligheten sådan att hbtqi- personer runt om i världen blir förföljda och dödade. Många av mina transvänner har svårt att få jobb, blir diskriminerade och dagligen medvetet kallas för fel namn och fel pronomen.

Att vara bög i Sverige är inte så lätt som många vill tro. Att vara trans är ännu svårare. Diskriminering är vardag. Så ser verkligheten ut.

Vid arbetsintervjuer är det mer regel än undantag att transpersoner får höra "det här med att du är trans är väl ingenting du pratar om" eller liknande.

Många transpersoner har blivit tystade. Många lever med en känsla av att de inte är välkommen, att det enklaste borde vara att de inte finns.

Den tysta diskrimineringen är oerhört utbredd. Då ser verkligen ut.

Nu är det många år sedan jag själv stod på barrikaderna och gick med i tågen (det är för mycket människor. Jag har med åren blivit mer och mer folkskygg).

Men pride behövs.

Jag hoppas någon gång få leva i en värld där pride inte behövs.
Exakt detta.
Lägg dessutom till den ökade frekvensen av fruktansvärda hatiska våldsbrott som nu i Berlin (och mot enskilda människor), det gör det bara mer motiverande och viktigare än på länge att delta och/eller stötta.

Det får stå för dig.

Jag svarade på frågan i början. Nej jag stöttar inte Pride. Jag tycker inte att folk ska gå runt som på den bilden jag delade.

Nu är ju Pride tillåtet så ingen behöver ju bry sig om att jag inte tycker att Pride i den form som är nu ska vara tillåtet.

För MIG är det en freakshow när folk går runt nakna, med dildos, med bdsm-tillbehör mm.
Detta gör mig förvånad. Du gillar inte pride och delar en bild som inte är speciallt representativ. Du tror alltså att det är en representativ bild av ett pridetåg?

Majoriteten av de av mina vänner och bekanta som går är normal påklädda men har något priderelaterat på sig.
Tex såhär
1785260571062.webp

Det får stå för dig.

Fast det är ju inte det du säger när du säger att Pride inte borde få finnas. Hade du sagt att ”jag tycker om vad pride står för, men jag tycker att delar av paraden är lite för avklädd för att jag ska vilja kolla på den” (och hur många är så avklädda egentligen? 5%?) tror jag inte att någon hade reagerat. Men det är inte det du säger - du säger att Pride inte borde få finnas och att det är en freakshow. Och bevisar därmed, ironiskt nog, precis varför Pride är så nödvändigt.

Det är en fin linje mellan ”alla har rätt att älska vem de vill” till ”alla har rätt att älska vem de vill så länge de inte visar alla sina sidor” till ”alla har rätt att älska vem de vill, så länge de inte visar det publikt” till ”alla har inte rätt att älska vem de vill”. Våra rättigheter är inte garanterade, vi måste aktivt bevara dem för annars riskerar vi att inte ha dem i framtiden.

Exakt detta.
Lägg dessutom till den ökade frekvensen av fruktansvärda hatiska våldsbrott som nu i Berlin (och mot enskilda människor), det gör det bara mer motiverande och viktigare än på länge att delta och/eller stötta.
Jag blev helt förfärad när jag hörde om Berlin.

Nu är det ju dessvärre inte första gången fordon kört in i folksamlingar av terrorister.

Många som var där vittnar om skräck och rädsla. Känslan av att man inte är välkommen, att det finns människor som helst hade sett att man inte finns.

Självmordsfrekvensen bland hbtqi- personer är högre än genomsnittet.

Nu är det några år sedan jag kollade siffror, men Transpersoner är kraftigt överrepresenterade när
det gäller självmordstankar och
självmordsförsök.

36% av alla transpersoner har övervägt att ta sitt liv, jämfört med 6% bland befolkningen i
allmänhet. Dödlighet i suicid är högre bland personer med könsdysfori i jämförelse med befolkningen i allmänhet.

Dåd som det i Berlin tenderar att öka självmordsfrekvensen.

Det var inte särskilt länge sedan en kollega talade om för mig att hennes sambo sagt att "Sådana där borde ställas upp mot väggen och skjutas.." om homosexuella män. Bara att någon fortfarande ens kan komma på Tanken att säga så, idag i ett "utvecklat" land är rätt fasansfullt.
Jag förstår att det förmodligen var något slags tomkorkat "höhö-ögonblick", men ändå. Att den tanken finns där hos en människa som annars verkar totalt normal...

Edit: Jag ser hellre en halvnaken människa med glitter på kinderna varje dag än hör någon säga liknande igen.

Senast ändrad:
Detta gör mig förvånad. Du gillar inte pride och delar en bild som inte är speciallt representativ. Du tror alltså att det är en representativ bild av ett pridetåg?

Majoriteten av de av mina vänner och bekanta som går är normal påklädda men har något priderelaterat på sig.
Tex såhär
Visa bifogad fil 188806
Det kvittar ju eftersom det förekommer ganska mycket naket och sexualiserat innehåll i tåget. Nej merparten är inte väldigt avklädda men många är och det är inte ok enligt MIG.

Det är heller inte ok att polis och militär går med i tåget. Är de i sin arbetsroll ska de inte delta.

Jag kommer att avsluta denna debatten nu eftersom det inte ger något i slutet ändå.

Det kvittar ju eftersom det förekommer ganska mycket naket och sexualiserat innehåll i tåget. Nej merparten är inte väldigt avklädda men många är och det är inte ok enligt MIG.

Det är heller inte ok att polis och militär går med i tåget. Är de i sin arbetsroll ska de inte delta.

Jag kommer att avsluta denna debatten nu eftersom det inte ger något i slutet ändå.
Anledningen till att det är Särskilt viktigt att räddningstjänst och polis öppet är med och stöttar i sammanhang som Pride är mycket för att LGBTQ+ personer väldigt ofta blir utsatta för våld och dessutom är rädda för att bli utsatta för mer våld eller diskriminering av just de yrkesgrupperna.
Självklart ska de vara med, och militären också!

Det är intressant hur skiftande normer avgör vad som är för 'sexigt' och naket. På drottning Victorias tid så gömdes tex alla sängben, soffben osv i tyg eftersom det ansågs som skandalöst. Under 60-talet blev minikjolen en symbol för både feminism och kritiserat av många för att det ansågs för sexualiserande och naket.

https://www.wmagazine.com/story/miniskirts-womens-liberation-trend

I Sverige är det inte ovanligt att kvinnor badar och solar topless. Enligt många andra (europeiska) länder och kulturer är det skamlöst och sexualiserat. Däremot tycker nog många svenskar att det är helt naturligt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka