Nä du, det har jag inte skrivit. Vem är det nu som inte snälltolkar? Jag har bemött dina inlägg på ett respektfullt sätt, men jag måste ju få bemöta.
Det blev kanske tokigt, men när du skrev såhär:
Mm. Det är bara det att jag inte är säker på att det är Prideparadens uppgift att i alla delar vara anständig eller trevlig, primärt. Jag tänker att det blir en slippery slope om paradens deltagare ska börja klä sig för att inte chockera de tillresta heterofamiljerna i "publiken".
Så tolkar jag det som att din uppfattning är att det är just heterofamiljer i publiken du tror är de som har synpunkter, och inte familjer inom rörelsen. Och jag tolkar även ditt inlägg nedan som att du fortsätter på det spåret.
Medan jag menar att dessa synpunkter både finns bland hetero-, cis-, och hbtq+- människor, med och utan barn.
Jag tror att du vet likaväl som jag att det ofta är så debatten ser ut - att åskådarnas perspektiv får styra. Rent statistiskt är det orimligt att den stora massan som står längs paradvägen och tittar på, till övervägande del är stjärnfamiljer. Mitt argument här har varit att det inte blir så bra att "allmänheten" (som du och jag) ska diskutera den stora och breda queergruppens deltagande i paraden, eftersom de uttryckligen är en av de målgrupper som Pride vänder sig till.
Jag menar dock att det inte är så att det enbart är tillresta familjer som ser detta som ett familjeevent för barnen som har åsikter om gränser för uttryck i det offentliga rummet. Att det inte är så att alla andra (oavsett sexuella läggning, könsidentitet isv) som är närvarande på plats i tåget, står bredvid, eller pratar med sina barn om hbtq när tåget syns i nyheterna, är helt chili med allt som syns och hörs. Att det finns olika åsikter om detta oavsett viken sexuell läggning etc man har, att det inte är den som avgör om man är chili med exakt allt eller om man har synpunkter.
Just BDSM-personer har jag inte pratat personligen om detta, men jag skulle inte bli överraskad om det även finns personer som själva gärna lever ut sin BDSM i sängkammaren men som samtidigt menar att det kan uppstå en problematik om just denna del I tåget får oproportionerligt mycket utrymme i medier och i debatten år efter år, och särskilt då om några är lite extra provokativa något år så plockas det ju gärna upp. Men det kan jag som sagt inte säga att jag personen har hört från någon, så det blir mina egna tankar bara.
Sen är det ju som vi sagt tidigare, så att alla delar av rörelsen måste få plats att synas och höras, och det måste få finnas ett visst utrymme för att vara provokativa i vissas ögon. Men jag tror att det är väldigt viktigt att det kan få finnas en levsnde diskussion om hur detta görs på ett bra sätt, vilka former som är effektiva osv. Precis som i alla rörelser, så mår rörelsens utvecklingen bäst om man får tycka lite olika och faktiskt kunna säga det utan att bli alltför kölhalad.