Bukefalos 28 år!

Prinsarna i Towern (Ulvspel)

Får tvillingarna rösta på varandra? Där har vi ju en god som känner till en ond, menar jag. Och tvärtom.
 
Jag popcornläser ju bara rollistan som vanligt, @quarter4ever brukar se till att frågetecknen rätas ut. :cool:
Hoppsan? :D
Jag trodde mest jag fick det bli mest ... konstigt jag :angel::p

ska se om jag ens kan bidra med 2 cent(≈öre) i denna leken
annars kan jag bidra med 5 , 10 , 25 ,50 osv?:cool:
jag tänkte att det var bättre med en lite mer update öre-skala .....
sedan vete fabian hur mycket jag kan bidra med vad det gäller totalt sett:idea:
 
Hittat hit och fått roll.
Verkar vara väldigt intressant tema, det här blir spännande! :up:
Dock är det sovdags nu så återkommer imorgon bör jag läst rollistan en gång till eller fem ;)
 
INFORMATION FRÅN LLS I FORM AV EN OBLIGATORISK FRÅGA!

Det är klart att Richard III faktiskt var puckelrygg. Hade Shakespeare rätt om allt annat också? Mördade han sina brorsöner i Towern? År 1674 påträffades två barnskelett i en grund grav under en trappa i Towern. Än vet vi inte om det var prinsarna, men många tror det. Andra tror att Elizabeth Woodville lyckades rädda åtminstone en av sina söner till säkerheten i Frankrike. Och om pojkarna dog - var det verkligen Richards fel?

Vad tror du? Var Richard en ond typ eller är han helt missförstådd?

Nej, jag tror inte att Shakespeare hade rätt i alla stycken - han var en dramatiker och såna skapar ju drama.

Jag tror att Richard var god och att det fanns dom som ville svärta ner honom för att själva komma åt makten
 
Jag har också hittat hit men är lite för trött för rollistan :angel: och återkommer imorgon. Kul med så genomarbetad story!
 
Jag har hittat hit och nej jag tror inte att Shakespeare använde sig av hela saningen. Richard ville nog egentligen bespara tvillingarna bördan av att bli kung tidigt och höll dem undan offentligheten. Däremot familjen Tudor verkar ha kunnat gå över lik för att få dö vilja fram så de kan nog har beställt mordet på tvillingarna när de upptäckte att de fanns.
 
Jag hittade leken igår kväll men var så trött att jag somnade med näsan i iPaden :D Ska läsa om allt idag och försöka förstå alla roller. :)
 
Så vi är 12 deltagare och man brukar säga att 1/3 är onda va? Då Richard av Gloucester själv väljer så blir det genast lite svårare att veta men jag skulle tro på 3 onda från början med tanke på att om det finns 4 från början så blir det 5 om Richard väljer de ondas sida och det tycker jag känns lite väl tufft.

Så min gissning är 1 ulv, 1 ulv i fårakläder och 1 ond tvilling. Men då är det 1/4 onda ifall Rickard väljer den goda sidan och det kanske är för lågt räknat?
 
Okej, jag har nu läst igenom igen, i mer vaket tillstånd.
Jag har en fråga till LL, vad innebär det här? Jag har aldrig spelat med det förut vad jag vet...
Dubbellynch kan förekomma.

Eller kanske två frågor förresten: Vet ulven i fårakläder vilka lyan är? Och vice versa? Eller ingår hon i lyan?

Och en sista (förhoppningsvis) Visst får inte Richard och hans tvilling kommunicera utanför leken? Eller?
 
I övrigt ska vi se om jag förstått rollerna rätt. Jättekul med så välarbetad story :love: men jag förenklar den för att lättare förstå rollerna här:

Richard: Får välja sida och kopplas då ihop med respektive sidas tvilling. Om denne tvilling dör blir Richard skyddad från ett käk. Kan som ond överta käkförmågan om han blir ensam kvar.
Tvillingar: 1 ond 1 god, får spioninfo så länge båda lever. Får veta vilken sida Richard valt.
Siare om hon siar Richard får hon veta hans sida, men sedan bestämmer han vem hon får sia i fortsättningen.
Ängel
Jägare
drar med sig en vald spelare i döden (ej Richard)
Bybor
God lya:
får skicka sia, skydd, extraröst och spionrad, ej till samma två gånger i rad.
Ulv i fårakläder Röstar dolt till LL och den öppna rösten räknas inte.
Ulvar

12 spelare
Richard väljer sida själv
4 goda roller + bybor
2 onda roller + ulvar

svårt att gissa på om det står 8-3 + Richard eller 7-4 + Richard.. Det blir ju så olika beroende på vilken sida han väljer liksom. Jag misstänker att LL har en hög med lömska planer (tex dubbellynch) i bakfickan för att jämna ut det hela... :cautious:
 
INFORMATION FRÅN LLS I FORM AV EN OBLIGATORISK FRÅGA!

Det är klart att Richard III faktiskt var puckelrygg. Hade Shakespeare rätt om allt annat också? Mördade han sina brorsöner i Towern? År 1674 påträffades två barnskelett i en grund grav under en trappa i Towern. Än vet vi inte om det var prinsarna, men många tror det. Andra tror att Elizabeth Woodville lyckades rädda åtminstone en av sina söner till säkerheten i Frankrike. Och om pojkarna dog - var det verkligen Richards fel?

Vad tror du? Var Richard en ond typ eller är han helt missförstådd?
Med risk för att jag ramlar alltför djupt in i filosoferandet här (Men temat är ju :love::love::love:) så svarar jag: Njäe! :D

(Här startar djuplodande teorier som nog har väldigt lite med leken att göra ;) )

Shakespeare skrev sin pjäs i en tid regerad av den vinnande sidan, dit Richard inte hörde. Alltså är hans historia skriven för att tilltala segraren och med största sannolikhet en hel del vinklad för detta syfte.
Sen tror jag inte att Richard var en särskilt trevlig typ heller förvisso ;) Men det kanske är rätt förståeligt med tanke på hans uppväxt som krympling i en familj av stora starka män, där han sågs som något katten släpat in och Gud förbannat vid födseln och lämnades hemma för att ta hand om småsyskonen istället för att tränas i strid som männen skulle på den tiden. Inte konstigt att en sådan man blir bitter och förbannad och till varje pris vill visa sin duglighet, även om det sker genom milt sagt olämpliga sätt.
Mitt senaste möte med Richard III var i BBC's The Hollow Crown (:love:). Jag fick ändå intrycket där som jag skrivit ovan, att han var en produkt av en hemsk uppväxt med utanförskap, förnedring och avsky från även sin egen familj, men ändå hade ett samvete inom sig. Scenen ganska nära slutet, natten innan slaget vid Bosworth, när han inser hur illa han betett sig och snarast hatar sig själv:
"There is no creature loves me;
And if I die, no soul shall pity me:
Nay, wherefore should they, since that I myself
Find in myself no pity to myself?"

Tycker jag tyder på en inre godhet till sist.

(Slut på djuplodande teorier och tillbaka till leken :o)

Så jag säger att Richard nog var god innerst inne även fastän han gjorde en hel del onda saker!:D
 
Det där med dubbellynch hade jag också helt missat! Antar att det betyder att två åker, men får man då reda på innan lynchen att två kommer åka eller kan det bli när som helst?

Och ang Richard och siaren: om han får välja vilken hon ska sia kan det bli så att han väljer någon hon redan siat sedan tidigare? Men jag antar att han inte själv får välja samma åt henne mer än en gång?

Som svar på obligatoriska frågan måste jag erkänna att jag är dåligt insatt både i den "officiella" bekräftade historian och Shakespeares version (just nu kopplar jag det bara till Herr Weise i "Badhotellet" :rofl:). Men jag tänker att verkligheten sällan är såpass enkel som en pjäs (eller en ulvlek ;) ) med "onda" eller "goda". Men eftersom makt - eller chansen att ta makt - bevisligen har kunnat få folk att göra galna saker så tror jag att det säkert kan finnas någon uns sanning som Shakespeare överdrivit och spunnit vidare på. Jag tror inte Richard III var någon oskyldig oförstådd ängel i alla fall.
 
Jag ska svara på frågor om en stund. Men tänk på att det finns två Richard. En ensam som inte har kontakt med någon.

Samt en yngre som är tvilling och får ha kontakt med den andra tvillingen

@Idahoe
 
Jag tror @Idahoe menar Richard den III:e inte tvillingen Richard

(Jobbigt när alla ska heta samma sak :p )

"Tvillingarna får veta vilken sida Richard har valt, men inte hans identitet. Richard känner inte heller till vem ”hans” tvilling är."
aha ja så kan hon ha menat förstås.Det går ju att tolka det där med "hans tvilling" på olika sätt
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 451
Senast: Niyama
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 911
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
11 240
Senast: Pegasus63
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
23 107
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp