Bukefalos 28 år!

Prinsarna i Towern (Ulvspel)

Leken är slut när

Alt 1 (Richard väljer att spela som god): när samtliga onda är döda (= goda vinner) eller när onda är fler än de goda (=onda vinner).

Alt 2 (Richard väljer att spela som ond): när ulvarna och Richard är döda (=goda vinner) eller när onda är fler än goda (=onda vinner).
Bara så jag fattat rätt, enda skillnaden på vinstvillkoren är att ifall Richard är ond behöver inte den onda tvillingen dö för att goda ska segra?
Får man veta vid Richards död vilken sida han valt?

INFORMATION FRÅN LLS I FORM AV EN OBLIGATORISK FRÅGA!

Det är klart att Richard III faktiskt var puckelrygg. Hade Shakespeare rätt om allt annat också? Mördade han sina brorsöner i Towern? År 1674 påträffades två barnskelett i en grund grav under en trappa i Towern. Än vet vi inte om det var prinsarna, men många tror det. Andra tror att Elizabeth Woodville lyckades rädda åtminstone en av sina söner till säkerheten i Frankrike. Och om pojkarna dog - var det verkligen Richards fel?

Vad tror du? Var Richard en ond typ eller är han helt missförstådd?
Och baserat på mina obefintliga kunskaper om såväl engelsk historia som Shakespeare, så...
Spontant skulle jag ju anta att Shakespeare hittat på vad som blev en bra pjäs, baserat på både fakta, rykten och konspirationsteorier, alltså knappast något som kan hållas som sanning. Sedan vad det säger om Richard? Antagligen var han varken supergod eller diaboliskt ond, utan befann sig någonstans mitt på spektrat kanske?
 
Jag har en fråga angående siaren som jag inte tror att någon har undrat över än
(reserverar mig för att jag missat det dock!)
Vad händer om siaren siar den som kan välja sida AKA "puckelryggen" och sedan "puckelryggen" dör antingen via käk eller lynch?
Förlorar siaren sin förmåga att sia då eftersom Puckelryggen inte kan välja vem hon ska sia iom att denne är död?
 
Okej, jag har nu läst igenom igen, i mer vaket tillstånd.
Jag har en fråga till LL, vad innebär det här? Jag har aldrig spelat med det förut vad jag vet...


Eller kanske två frågor förresten: Vet ulven i fårakläder vilka lyan är? Och vice versa? Eller ingår hon i lyan?

Och en sista (förhoppningsvis) Visst får inte Richard och hans tvilling kommunicera utanför leken? Eller?
Tidigare så har dubbellych varit utannonserad i god tid innan och aldrig kommit som en oväntat överaskning. Jag kan inte tänka mig att @Myrten och jag är så onda att vi överaskar er med att lyncha fler än väntat :p Men min andra halva kanske ger ett annat svar!

Ulven i fårakläder ingår i lyan.
 
Och ang Richard och siaren: om han får välja vilken hon ska sia kan det bli så att han väljer någon hon redan siat sedan tidigare? Men jag antar att han inte själv får välja samma åt henne mer än en gång?
Ja, Richard måste byta person varje gång men han kan som sagt välja någon som siaren redan valt.
 
Bara så jag fattat rätt, enda skillnaden på vinstvillkoren är att ifall Richard är ond behöver inte den onda tvillingen dö för att goda ska segra?
Får man veta vid Richards död vilken sida han valt?
Det är enbart tvillingarna samt siaren (om hen siar Richard) som får veta vilken sida Richard är på. Om Richard väljer att vara ond så är det han som ska dö, inte tvillingen Richard.
 
Jag har en fråga angående siaren som jag inte tror att någon har undrat över än
(reserverar mig för att jag missat det dock!)
Vad händer om siaren siar den som kan välja sida AKA "puckelryggen" och sedan "puckelryggen" dör antingen via käk eller lynch?
Förlorar siaren sin förmåga att sia då eftersom Puckelryggen inte kan välja vem hon ska sia iom att denne är död?
Återkommer med den frågan.

Nu tror jag att jag svarat på alla frågor, eller har jag missat något?
 
ja det är lätt att det blir förvirrat tänker jag
Kanske ska man teoria och fundera över den som kan välja sida som "Puckelryggen" istället :idea:?
Fast det känns ju lite elakt... :o

Jag körde på som @Myrten sa i början, att tvillingen Richard omnämns som "unge Richard" och Richard III som bara Richard, eftersom han ju inte blivit kung än? :)
 
Angående den obligatoriska frågan.
Jag tror att Shakespeare hittade en smarrig historia att spinna på som pjäs, dock är jag inte säker på att Richard III var lika brutal som han visar i pjäsen. Helt oskyldig? Säkert inte, men kanske inte en brutal mördare.
Har dock dålig koll på denna historielektion känner jag :o.
 
Dubbelkollar att jag förstått det hela rätt:
Men den onda tvillingen behöver alltså inte dö då? Så alla onda behöver inte dö utan bara ulvarna och Richard (III)?
Medan alla onda behöver dö annars?
Leken är slut när

Alt 1 (Richard väljer att spela som god): när samtliga onda är döda (= goda vinner) eller när onda är fler än de goda (=onda vinner).

Är Richard god = Onda spionen måste dö

Alt 2 (Richard väljer att spela som ond): när ulvarna och Richard är döda (=goda vinner) eller när onda är fler än goda (=onda vinner).
Är Richard ond = Onda spionen måste inte dö
 
Jag har en fråga angående siaren som jag inte tror att någon har undrat över än
(reserverar mig för att jag missat det dock!)
Vad händer om siaren siar den som kan välja sida AKA "puckelryggen" och sedan "puckelryggen" dör antingen via käk eller lynch?
Förlorar siaren sin förmåga att sia då eftersom Puckelryggen inte kan välja vem hon ska sia iom att denne är död?
Richard påverkar endast siaren medan han lever. När Richard dör så fungerar siarkraften som vanligt.
 
Leken är slut när

Alt 1 (Richard väljer att spela som god): när samtliga onda är döda (= goda vinner) eller när onda är fler än de goda (=onda vinner).

Är Richard god = Onda spionen måste dö

Alt 2 (Richard väljer att spela som ond): när ulvarna och Richard är döda (=goda vinner) eller när onda är fler än goda (=onda vinner).
Är Richard ond = Onda spionen måste inte dö
Tack då förstod jag rätt :)
 
INFORMATION FRÅN LLS I FORM AV EN OBLIGATORISK FRÅGA!

Det är klart att Richard III faktiskt var puckelrygg. Hade Shakespeare rätt om allt annat också? Mördade han sina brorsöner i Towern? År 1674 påträffades två barnskelett i en grund grav under en trappa i Towern. Än vet vi inte om det var prinsarna, men många tror det. Andra tror att Elizabeth Woodville lyckades rädda åtminstone en av sina söner till säkerheten i Frankrike. Och om pojkarna dog - var det verkligen Richards fel?

Vad tror du? Var Richard en ond typ eller är han helt missförstådd?

Jag tror han var varken det ena eller det andra .
Utan troligen en mix av allt
Att han var puckelrygg är ju tydligen bevisat så det lär ju vara sant,
Och med tanke på den tidens syn på människor med defekter kan mycket vara vidskepelse och påhittat ang ondska hos Richard lll
Liksom det också kan vara troligt att utanförskapet och hur han behandlades kan ha medfört att han också blivit en person som är hatisk och därmed blir såsom alla andra trott om honom.
Och pojkarna behöver ju inte ha mördats av Richard lll , utan av någon som ville ha honom till kung för egen vinning skull tex?
Vad det gäller leken så vore det bra om han väljer att spela som god tycker jag! :)
 
Angående den obligatoriska frågan så säger jag "ingen rök utan eld" samt så tror jag att makt ofta gör folk galna, därmed inte sagt att han gjort exakt allt han anklagas för. Men helt oskyldig tror jag inte han är!
 
Det är för många Richard i den här leken :p
INFORMATION FRÅN LLS I FORM AV EN OBLIGATORISK FRÅGA!

Det är klart att Richard III faktiskt var puckelrygg. Hade Shakespeare rätt om allt annat också? Mördade han sina brorsöner i Towern? År 1674 påträffades två barnskelett i en grund grav under en trappa i Towern. Än vet vi inte om det var prinsarna, men många tror det. Andra tror att Elizabeth Woodville lyckades rädda åtminstone en av sina söner till säkerheten i Frankrike. Och om pojkarna dog - var det verkligen Richards fel?

Vad tror du? Var Richard en ond typ eller är han helt missförstådd?
Jag är dåligt insatt i den här delen av historien och känner inte att jag orkar gå in på en djupare nivå om hur de olika personerna var som... personer.

Jag är lite tudelad faktiskt. Min uppfattning är att män från historien ofta utmålas som maktgalna, de vill ha det de anser att de har rätt till och finns det något som hindrar dem från att få det, gör de vad de kan för att hindret ska försvinna. Jag kan tänka mig att Richard III var svartsjuk över att de här pojkarna stod närmre tronen än honom, och ville göra sig av med dem. Eller om han blev "lejd" att mörda pojkarna för att någon annan ville bli av med dem, eller om någon annan blev lejd för Richards räkning. Å andra sidan borde Elizabeth - såvida hon var en god mor och älskade sina söner - lyckats rädda åtminstone en av dem.

Att pojkarna skulle ha dött av någon annan anledning än mord, begravts i Towern, och att Edward sedan inte skulle säga något om det förrän ett år senare - tycker jag är en lite märklig slump.

Enligt mina tankar tycker jag nog att det pekar mot att Richard III kan ha velat få bort pojkarna så att han själv kunde få tronen. Huruvida han själv sedan mördade eller lejde någon annan är svårt att veta. Sedan kan såklart Elizabeth ha räddat en eller båda av pojkarna, men i så fall kan man ju undra vilka barn skeletten tillhör?

Så nej, jag tror Richard var lika maktgalen som typ alla andra män från den tiden, och att han velat få tronen för sig själv.

Tillägg: Inser att jag blandat ihop Edward IV med Henry Tudor något, men det ändrar inte mina tankar i stort oavsett.
 
Jag kom på att iom att jag behöver rösta tidigt idag kanske det är bra att teoria lite. :o

En genomgång av det som skrivits sen rollerna kom ut ger typ:
quarter4ever döper om Richard till puckelryggen för att minska förvirringen. Frågar om sior efter Richards död. Verkar abivalent kring Richards godhet men hoppas han är god i leken.
LenaH tror (hoppas?) Richard var/är god. Låter q lusläsa rollistan så hon slipper.
cirkus tror Richard var god och svärtats ner
Snurrfian tror Richard var god och familjen Tudor ond
Idahoe frågar om ulv i fårakläder och Richards relation till "sin" tvilling. Benar ut rollistan och gissar 3-4 orginalonda. Lång teori om Richard som slutar med att han var god fast agerade ond?
hemlig frågar om tvillingarna får rösta på varandra. Tror Richard varken är helt oskyldig eller någon brutal mördare
Modest är (var?) trött
bollen__ ...
Gabby_Ossi frågar om Richards val av sior. Tror Richard inte var någon ängel men ändå inte så ond som han utmålats. Reder ut Idahoes tvillingfråga åt q
Emtherlia tror på 3 (möjligen 4) orginalonda. Tror inte Richard är oskyldig.
Sasse tror Richard är skyldig
Alltså svar på obligatoriska frågan, frågor om rollistan och lite försök på ulvräkning.

Vad gäller antalet onda så är väl 3-4 st inte precis någon långsökt gissning, 2 st skulle lämna fårulven ensam och övergiven i lyan och 5 st skulle innebära avgörande lynch direkt om Richard väljer den mörka sidan.

Vad gäller den obligatoriska frågan så har alla utom bollen__ och Modest svarat. Det är lite intressant att sätta svaren i kronologisk ordning och se hur det glidit från de första (LenaH, cirkus och Snurrfian) som tror på Richards godhet, via ett gäng mer eller mindre tveksamma (Idahoe, Gabby_Ossi, jag, hemlig och quarter4ever) till de som faktiskt verkar tro han var ond (Emtherlia och Sasse). Frågan är om det egentligen säger någonting om någon, när det inte ens är säkert att Richard själv valt sida än?

Fråga till LL ( @Myrten & @Artline ): Får tvillingarna reda på Richards val direkt det är gjort eller först efter dagDL?

För att spinna vidare, svar som håller Richard ond kanske hypotetiskt sett skulle kunna vara den elaka tvillingens sätt att vinka till ulvarna för att slippa bli käk? Eller inte.

Vet inte om jag blev så mycket klokare, och måste rösta om en timme. :banghead:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 451
Senast: Niyama
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 911
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
11 240
Senast: Pegasus63
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
23 107
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp