Bukefalos 28 år!

Prinsarna i Towern (Ulvspel)

Jag kom på att iom att jag behöver rösta tidigt idag kanske det är bra att teoria lite. :o

En genomgång av det som skrivits sen rollerna kom ut ger typ:
quarter4ever döper om Richard till puckelryggen för att minska förvirringen. Frågar om sior efter Richards död. Verkar abivalent kring Richards godhet men hoppas han är god i leken.
LenaH tror (hoppas?) Richard var/är god. Låter q lusläsa rollistan så hon slipper.
cirkus tror Richard var god och svärtats ner
Snurrfian tror Richard var god och familjen Tudor ond
Idahoe frågar om ulv i fårakläder och Richards relation till "sin" tvilling. Benar ut rollistan och gissar 3-4 orginalonda. Lång teori om Richard som slutar med att han var god fast agerade ond?
hemlig frågar om tvillingarna får rösta på varandra. Tror Richard varken är helt oskyldig eller någon brutal mördare
Modest är (var?) trött
bollen__ ...
Gabby_Ossi frågar om Richards val av sior. Tror Richard inte var någon ängel men ändå inte så ond som han utmålats. Reder ut Idahoes tvillingfråga åt q
Emtherlia tror på 3 (möjligen 4) orginalonda. Tror inte Richard är oskyldig.
Sasse tror Richard är skyldig
Alltså svar på obligatoriska frågan, frågor om rollistan och lite försök på ulvräkning.

Vad gäller antalet onda så är väl 3-4 st inte precis någon långsökt gissning, 2 st skulle lämna fårulven ensam och övergiven i lyan och 5 st skulle innebära avgörande lynch direkt om Richard väljer den mörka sidan.

Vad gäller den obligatoriska frågan så har alla utom bollen__ och Modest svarat. Det är lite intressant att sätta svaren i kronologisk ordning och se hur det glidit från de första (LenaH, cirkus och Snurrfian) som tror på Richards godhet, via ett gäng mer eller mindre tveksamma (Idahoe, Gabby_Ossi, jag, hemlig och quarter4ever) till de som faktiskt verkar tro han var ond (Emtherlia och Sasse). Frågan är om det egentligen säger någonting om någon, när det inte ens är säkert att Richard själv valt sida än?

Fråga till LL ( @Myrten & @Artline ): Får tvillingarna reda på Richards val direkt det är gjort eller först efter dagDL?

För att spinna vidare, svar som håller Richard ond kanske hypotetiskt sett skulle kunna vara den elaka tvillingens sätt att vinka till ulvarna för att slippa bli käk? Eller inte.

Vet inte om jag blev så mycket klokare, och måste rösta om en timme. :banghead:
Efter dag DL :)
 
Okej, så även om det är intressant hur svaren på obligatoriska frågan glidit så säger det knappast något eftersom ingen info tillkommit. Känns som det tyvärr får bli en typisk förstadagsröst från mig:
Jag fastnade lite för Snurrfians svar:
Jag har hittat hit och nej jag tror inte att Shakespeare använde sig av hela saningen. Richard ville nog egentligen bespara tvillingarna bördan av att bli kung tidigt och höll dem undan offentligheten. Däremot familjen Tudor verkar ha kunnat gå över lik för att få dö vilja fram så de kan nog har beställt mordet på tvillingarna när de upptäckte att de fanns.
Precis som LenaH och cirkus håller hon Richard som god, men dessutom är hon noga med att påpeka att hon tror familjen Tudor är ond. Eftersom även jag totalt utan historiekunskaper lyckats lista ut detta från rollistan så känns det som väldigt redundant information.
ONDA ROLLER

Margaret Beaufort (ulv i fårakläder) – tycker inte att vare sig unge Edward eller Richard är något att hänga i granen. De tillhör ju båda ätten York och Margaret är fanatisk Lancaster-anhängare. Nu verkar Lancaster vara rätt körda, men Margaret arbetar i det tysta för att sätta sin egen son Henry Tudor på tronen. Varje DL avlägger hon två röster: en öppet som inte räknas och en dold som är den riktiga. Dessa två röster kan läggas på samma spelare.

Margaret har naturligtvis anhängare – ulvar. Alla sådana kan liksom Margaret själv begå lönnmord, men för enkelhetens skull säger vi att de äter om nätterna.
Enda anledningen att ta med den kommentaren är väl alltså någon sorts peka finger: "Titta dom är dumma.", för att på så sätt försöka påvisa sin egen godhet. Klart skumt alltså. :cautious:;)

Så med detta resonemang:
Derring-Do röstar på Snurrfian

(Och nu måste jag sticka, kommer kunna hålla sporadisk koll på leken via mobilen fram till typ 18, och sedan återkommer jag någon gång efter 22)
 
Jag ska iväg på årsmöte på vår hundungdom snart så jag måste lägga min röst nu då jag inte vet om jag är tillbaka innan DL.

hemlig röstar på LenaH Då hon skriver att hon popcornläser rollistan och litar på att q rätar ut frågetecknen. Känns för mig som att hon kanske inte har så mycket funderingar för att hon inte vill riskera försäga sig.
 
INFORMATION FRÅN LLS I FORM AV EN OBLIGATORISK FRÅGA!

Det är klart att Richard III faktiskt var puckelrygg. Hade Shakespeare rätt om allt annat också? Mördade han sina brorsöner i Towern? År 1674 påträffades två barnskelett i en grund grav under en trappa i Towern. Än vet vi inte om det var prinsarna, men många tror det. Andra tror att Elizabeth Woodville lyckades rädda åtminstone en av sina söner till säkerheten i Frankrike. Och om pojkarna dog - var det verkligen Richards fel?

Vad tror du? Var Richard en ond typ eller är han helt missförstådd?

Jag har typ obefintlig historiekunskap, så jag utgår från den fina lektion jag fått ifrån denna tråd. Därför är jag nog ganska krass och utgår ifrån de fakta som finns, nämligen två skelett i passande ålder för pojkarna och en man som i händelse av deras död får tillgång till Englands tron. Jag lutar nog därmed åt att Richard kan ha varit inblandad i pojkarnas försvinnande.
 
Av naturliga skäl inte skrivits så mycket i tråden ännu, mest många bra frågor om roller som jag själv fått behållning av men inte kommit på själv pga kan inte ens tänka i så avancerade steg ännu.

Derring-Do ändå gjort försök till teorier utifrån svar på den obligatoriska frågan och lite sådant. Utan att kunna gå på så mycket mer än magkänsla får jag en god känsla av inlägget. Ulvar brukar väl sällan sticka ut hackan så pass tidigt utan mer följa med strömmen, hålla sig i bakgrunden första tiden.
Samma teori leder mig till att litegrann haka på hemlig's tanke om LenaH, dvs ett klart och tydligt signalerande om inaktivitet ger mig inte samma goda känsla.

Jag kommer att hinna titta in innan DL och förhoppningsvis kunna läsa lite fler inlägg. Väntar därför med min röst ifall något mer intressant framkommer.
 
Vad gäller min något skämtsamma kommentar om rollistan så brukar jag faktiskt vara lite slarvig innan första DL varit - det brukar inte kunna ha hänt nånting innan dess så om jag har några funderingar så kommer de isf senare.
Dock brukar det inte behövas eftersom tex @quarter4ever brukar vilja räta ut alla frågetecken i förväg för att direkt kunna förutsäga olika scenarier - kudos till henne för det! :up:

Dessutom var jag medveten om att den kommentaren kunde användas för att lägga en enkel röst och då blir det ju lite spännande att se varifrån de faller för att då kunna utläsa lite mera. :p
 
Jag kommer också behöva rösta snart (ska till stallet och rida och natta), men har i vanlig ordning DL1 ångest. Det jag hittills har reagerat på är hemligs väldigt lätta röst på LenaH, jag vet ju hur Lenas tider brukar se ut och hon teoriar sällan på dagarna utan kommer oftast med tankar närmare DL - det gör att jag blir fundersam över själva motiveringen som hemlig har - alltså att LenaH inte har teoriat för hon är rädd att försäga sig....njae ...hon lär nog dyka upp och teoria tänker jag. Sen vet jag inte om hon är ulv eller inte

Medan jag skriver detta så kommer dessutom LenaH in och nej, hemlig, den rösten känns för enkel

cirkus röstar på hemlig för jag tycker att även om det är DL1 så är motiveringen konstig
 
INFORMATION FRÅN LLS I FORM AV EN OBLIGATORISK FRÅGA!

Det är klart att Richard III faktiskt var puckelrygg. Hade Shakespeare rätt om allt annat också? Mördade han sina brorsöner i Towern? År 1674 påträffades två barnskelett i en grund grav under en trappa i Towern. Än vet vi inte om det var prinsarna, men många tror det. Andra tror att Elizabeth Woodville lyckades rädda åtminstone en av sina söner till säkerheten i Frankrike. Och om pojkarna dog - var det verkligen Richards fel?

Vad tror du? Var Richard en ond typ eller är han helt missförstådd?
Jag har noll koll på sånt här, tog en bra stund att förstå att det är personer som funnits (?) som jag läser om. Men jag tror kanske att Richard var lite missförstådd och att Elizabeth räddade en son..
 
Jag väljer att rösta tidigt då jag mår piss och vågar inte vänta ifall jag däckar och missar DL.

Emtherlia röstar på Derring-Do med motiveringen att jag tycker hon gör det lite enkelt för sig genom att tro att svaren på den hypotetiska frågan ska visa vilka som är onda. se citat nedan.

För att spinna vidare, svar som håller Richard ond kanske hypotetiskt sett skulle kunna vara den elaka tvillingens sätt att vinka till ulvarna för att slippa bli käk? Eller inte.
 
Jag vill bara förvarna att jag inte vet hur aktiv jag kommer orka vara, eller hur bra det går att hänga med i en sån här lek. Jag har haft en stroke och det är första gången jag leker efter den.
Tänkte så ni vet ifall jag är virrigare än vanligt
:)
 
Derring-Do har gjort en väldigt ambitiös genomgång av alla de som svarat på frågan och kommer med lite funderingar om man utifrån svaren skulle kunna dra några slutsatser om det vinkas från den onda tvillingen till lyan främst, samt en fundering om tvillingarna redan skulle veta vad Puckelryggen valt för sida att spela på
LL @Artline meddelar dock att det valet inte blir känt för tvillingarna förrän efter DL idag så just det ( om tvillingarna redan kände till vilken sida Puckelryggen valt) hade ju ingen relevans utifrån vad folk svarat på obligatoriska frågan
Jag tycker ändå att DD kommit med bra funderingar så här långt och tänkt till lite så känns inte som att hon är någon jag kommer att lägga min röst på idag

Idahoe har förtjänstfullt gått igenom rollerna och staplat upp en förenklad summering om dessa, Har frågat en del och verkar mest misstänksam mot ondskefulla LLs som kan vilja ha dubbellynch i leken :D Tycker att det är elakt att kalla Richard lll för puckelryggen.... vill få klarlagt vad vinstvillkoren innebär
Idahoe hamnar för stunden i samma fack som DD för mig - dvs neutral som inte gjort något (hittills) som gör att jag vill rösta på henne

LenaH börjar med att hjälpa @Myrten att fixa till lite i beskrivningarna av roller i leken. Lekens tema lär vara något som passar henne skulle jag tro iaf :D, och vad det gäller hennes kommentar om att jag skulle räta ut frågetecknen i roll-listan så känns den som en typisk LenaH kommentar i början av en lek så får inte riktigt samma känsla som hemlig där om jag ska vara ärlig . Därmed inte sagt att jag vet vart jag har LenaH heller- men det brukar kunna visa sig lite senare i leken om inte annat.

cirkus börjar fråga lite om roller innan hennes egen roll blivit utdelad och fortsätter med det även efter rollerna blivit utdelade och sedan har hon idag endast lagt en röst (på hemlig) så hon inte ska missa DL
Men sedan hon fick annat att göra när hon nu inte har sitt gamla jobb längre, så har hon annan tid att leka har jag märkt de senaste månaderna så jag finner inte just det så märkligt (att hon inte har en massa inlägg) ingen aning om vart jag har cirkus förstås . Men inget jag heller har reagerat på så här långt

skickar detta så länge , mer kommer .....

edit . la till lite på Derring-Do - det blev något konstigt där mellan jag gick igenom henne och sparade nog i ett fel fönster . Har skrivit med fetstil det jag lagt till så det framgår!
 
Senast ändrad:
Ok, problemet med de tidiga rösterna är att de i de flesta fall lagts tidigt pga att deltagaren inte hinner vara inne närmare DL vilket gör att jag nu inte kommer få svar på mina undringar innan jag måste rösta.

Men ändå:
hemlig röstar på LenaH Då hon skriver att hon popcornläser rollistan och litar på att q rätar ut frågetecknen. Känns för mig som att hon kanske inte har så mycket funderingar för att hon inte vill riskera försäga sig.
Försäga mig om vad? Min roll? Det vill väl ingen såhär tidigt i leken så jag vet inte riktigt vart du vill komma? :)
hemligs röst känns väldigt enkel men det tenderar ju DL1-röster alltid att vara, särskilt om man måste rösta tidigt och jag vet att hemlig ofta drar på sig röster pga svaga DL1-motiveringar.
Jag vill dock gärna ha svar när du kommer in igen. :)

Jag håller också med @Emtherlia om @Derring-Do s röst på @Snurrfian - jag upplevde nog mer att Snurris är hyfsat bevandrad i sin engelska regentlängd och spann vidare på temat
Enda anledningen att ta med den kommentaren är väl alltså någon sorts peka finger: "Titta dom är dumma.", för att på så sätt försöka påvisa sin egen godhet. Klart skumt alltså. :cautious:;)
Att man vet att Henry VIII var en rätt läskig typ gör en inte automatiskt ond i en ulvlek tänker jag?
Och då undrar jag - vem pekar hon på?
 
Jag vill bara förvarna att jag inte vet hur aktiv jag kommer orka vara, eller hur bra det går att hänga med i en sån här lek. Jag har haft en stroke och det är första gången jag leker efter den.
Tänkte så ni vet ifall jag är virrigare än vanligt
:)

stor kram till dig!!! :love::heart
Strongt att vara med efter en sådan sak - du kan bara göra ditt bästa - mer kan ingen göra!!
 
Nej, jag tror inte att Shakespeare hade rätt i alla stycken - han var en dramatiker och såna skapar ju drama.

Jag tror att Richard var god och att det fanns dom som ville svärta ner honom för att själva komma åt makten
Men det var ju Richard som fick makten? ;)

Jag har inte reagerat på något specifikt. Derring_Do är först ut med sin röst, det är en tunn teori, och personligen tycker jag inte Snurrfian gör sig förtjänt av den riktigt. Jag tolkar det som att hon "vet" att the Tudors var maktgalna. Alltså att hon har andra källor på det än den här leken, som jag snarare tolkar att Derring_Do tolkat det som sas. Men alldeles oavsett hade det inte hänt något annat, så jag förstår ändå DD's röst.

Vilket får mig att reagera på nedan inlägg.
Jag väljer att rösta tidigt då jag mår piss och vågar inte vänta ifall jag däckar och missar DL.

Emtherlia röstar på Derring-Do med motiveringen att jag tycker hon gör det lite enkelt för sig genom att tro att svaren på den hypotetiska frågan ska visa vilka som är onda. se citat nedan.
Emtherlia tycker att Derring-Do gör det enkelt för sig, men samma sak kan väl sägas om Emtherlia då som själv röstar med en rätt enkel teori på någon som röstat först, och när det inte hänt något i leken.

(Krya på dig Emtherlia)

Hemlig röstar som nr 2, på LenaH. En rätt tunn teori den med. Liksom med DD känner jag att eftersom det var så tidigt "ursäktar" det lite den tunna teorin.
Och då börjar jag fundera på cirkus, som ju är något av en veteran, att hon reagerar på hemligs enkla röst och inte visar på förståelse för hur jäkla svårt det är att få fram en välbyggd teori tidigt dag 1.

Ska fnula lite.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 941
Senast: Niyama
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 139
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
11 400
Senast: Pegasus63
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
23 396
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp