Bukefalos 28 år!

Pris hjälp!?

Albis

Trådstartare
hej!

Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på;)
Först undrar jag om vilken ålder som "är bäst" att skaffa häst i,alltså jag är 11 (snart 12) och ridit i ungefär 5-6 år.
Andra frågan är hur mycket kostar det i månaden,alltså med foder,stallplats,försäkring o.s.v om man skulle ha en ponny på ca 145 mkh och den är runt 5-13 år?
tredje frågan är om vad är det för "saker" man ska ha?alltså jag menar inte typ som sadel,träns,schabrak och så för det vet jag redan:laugh:
nej men typ som kraft,hovförstärkning,mineraler o.s.v!?



tack i förhand:heart
 
Ålder beror väldigt mycket på hur mycket kunniga vuxna det finns runt om. Det finns ju hästfamiljer där barnen har egen ponny nästan innan dom kan gå för att föräldrarna är hästkunniga. Har man inga kunniga vuxna runt om sig kan det vara så att man till och med bör vara myndig innan så att man verkligen kan ta ansvaret för hästen.

Vad det kostar beror helt och hållet på var i landet man bor och vad som ingår. Kan vara allt ifrån en tusenlapp upp till fem - sex tusen per månad för stallplatsen. Lite samma med försäkring beror ju helt på vilken typ och vilket värde man har på den. Det kan variera från någon hundralapp i månaden till tusenlappar.
Andra saker som mineraler och kraftfoder beror helt på ponnyn som individ, vad som ingår i stallhyran och vilka värden, vilket innehåll det är på grovfodret (hö eller ensilage) som den får. Så det kan vara allt från inget till flera hundra per månad.
Glöm inte att du kommer att behöva en hovslagare och kostnaden där kommer att beror på om ponnyn behöver skor eller inte och hur ofta hovslagaren behöver komma. Hovslagare bestämmer ju själv vad det kostar men det kan kosta mellan 800 - 1500 per gång om den behöver skor. Det behöv också besök av veterinär då och då. Har man tur är det bara för vaccination och avmaskning men det går ändå på några hundralappar om året.

Enklast svar kan du nog få om du frågar i stall runt om där du bor vad det kostar att ha en ponny där. Då kan du också få hjälp med vad som ingår i det priset och vad du kan behöva lägga till.
 
I den ålder då du har tillräcklig kunskap för att ge en häst det hen behöver. Ett barn som skaffar häst måste ha en vuxen som är ansvarig (dina föräldrar) och någon som verkligen kan häst som du kan få hjälp av. Det behöver alltså inte vara samma person men dina föräldrar är ansvariga och måste förstå innebörden av att ha häst. Hur dyrt det är och att man inte kan strunta i veterinärvård, hovvård, bra grovfoder, passande utrustning osv. för att det är dyrt.

Det beror på var du bor. En stallplats kan vara alltifrån nästan gratis till att kosta 10000 kr/månad. Grovfoder kostar vanligtvis 1,50-6 kr/kg men både dyrare och billigare förekommer. Hur många kilo hästen behöver äta beror på hästens behov men minimum är 1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt. Försäkringskostnaden beror på ras och försäkringens omfattning.

Vilka mineraler du behöver beror på vad grovfodret innehåller. Du måste alltså ha en analys som talar om för dig vad som fattas och därmed behöver tillsättas. E-vitamin måste också ges den tid hästen inte går på bete.

Varken kraftfoder eller hovstärkare är något man i normalfallet behöver.
 
I vilken ålder som är lämpligast för att skaffa sin första häst går inte att svara på. En 10 åring kan ju ha lika mycket kunskap som en vuxen. Du måste dock tänka på att det förmodligen kommer bli mer och mer för dig i skolan, att du inte kan ingå avtal (stallhyra, köpekontrakt osv.), att du måste ha föräldrar som ställer upp och duktiga kunniga människor runt omkring dig ifall du köper en häst! För oavsett hur gammal man är när man köper sin första häst kommer det vara en massa nytt som man behöver hjälp med. Mitt tips är att ta hjälp av kunniga runt omkring dig både innan, under och efter hästköpet! :)

Jag har tråkiga svar men det beror helt på vart du har hästen. :) Min ponny kostar 500kr/mån inklusive allt (foder, ligghall, tillgång till stall, tillsyn mm.), han står uppstallad hos släkten på lösdrift. Kostnaderna som tillkommer är verkning (200kr varannan månad), ev. ny utrustning och försäkring. I åtanke måste man ha att hästen kan bli sjuk och behöva vet.vård som kan kosta mycket pengar och andra utgifter som t.ex. tandläkaren, träningar och tävlingar. Så jag kommer undan otroligt billigt! Har man däremot sin häst uppstallad på box i kollektivstall brukar det bli bra mkt dyrare, i början när min var uppstallad i kollektiv kostade det runt 2500kr/mån, i ett stall i norra Sverige. Står du i en storstad får du räkna på det dubbla. Kostnaderna brukar dessutom vara desamma oavsett hur stor och gammal hästen är.

Du bör i ridväg ha en sadel (komplett med stigläder och stigbyglar), ett par schabrak, en sadelgjord, ett komplett träns med ett bett hästen gillar (eller kan man självklart ha alternativ till träns), ev. benskydd om hästen behöver det. Man kan behöva martingal i hoppningen men rådgör med en tränare innan du använder det på hästen. Om hästen blir sjuk behöver du ha ett stallapotek; http://www.ridsport.se/Hastkunskap/Hall-din-hast-frisk/I-ditt-stallapotek/ . Man bör ha åtminstone ett regntäcke, fleecetäcke och om man har en frusen häst, ett vintertäcke. Sånt får man anpassa efter sin häst. Ett par grimmor och grimskaft. Man måste ha borstar; http://cdn07.dayviews.com/98/_u2/_u9/_u5/_u2/_u8/_u4/u2952840/71319_1328041788.jpg . Ett bra grovfoder med analys + kraftfoder efter vad analysen visar. Fråga någon duktig person om hur du gör en bra foderstat. Höpåsar kan vara bra, hinkar till kraftfoder. Det är mycket utrustning man kan tänkas behöva utifrån vart man har hästen och vad som finns att tillgå där den är uppstallad. Finns någon tråd här på buke som handlar om vad för utrustning folk har till sina hästar.
 
hej!

Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på;)
Först undrar jag om vilken ålder som "är bäst" att skaffa häst i,alltså jag är 11 (snart 12) och ridit i ungefär 5-6 år.
Andra frågan är hur mycket kostar det i månaden,alltså med foder,stallplats,försäkring o.s.v om man skulle ha en ponny på ca 145 mkh och den är runt 5-13 år?
tredje frågan är om vad är det för "saker" man ska ha?alltså jag menar inte typ som sadel,träns,schabrak och så för det vet jag redan:laugh:
nej men typ som kraft,hovförstärkning,mineraler o.s.v!?



tack i förhand:heart

Man kan skaffa häst i alla åldrar. Men som barn är det egentligen föräldrarna/vårdnadshavarna som har ansvaret oavsett vilket djur man som barn här. Både ekonomiskt och rent praktiskt. Man kan absolut som barn skaffa "egen" häst. Ta hand om, lära sig av och tillsammans med .. Men det är alltid en vuxen (förälder eller vårdnadshavare) som bär ansvaret.

Räknade lite på vad vår d-ponny kostade i månaden. Jag har eget stall, så stallhyra uteblir. Men med försäkring, hovslagare, foder och strö så landade det ungefär på ca 1500 kr/månaden. Utöver det kostar vaccinering varje år. Tandkoll och underhåll av tänder 1-2 gånger om året. Kolla masken och eventuellt avmaskningsmedel. Man behöver också ha pengar om något akut händer så man behöver ta ut veterinär eller åka till klinik. Självrisken (den man betalar själv innan försäkringen betalar) är lite olika beroende på vilken häst och typ av försäkring man har.

Stallhyrorna i mitt område ligger på mellan 800 kr och 1200 kr i kallhyra (alltså utan foder och strö). Prisskillnaden baseras här i området på hur mycket service som ingår. Alltså rent praktiskt med in och utsläpp, fodringar osv .

Så inhyrt i mitt område så skulle det landa på mellan 2300 kr- 2700 kr /månaden.

När det gäller prylar är det viktiga tycker jag att man har ett stallapotek som innehåller bomull, fetvadd, sårtvätt, sårspray, termometer, lindor, förbandsmaterial, brems osv .. Salvor för olika behov (mjukgörande osv ..) Insektsskydd, solskydd om hästen bränner sig. Det brukar dyka upp lite små åkommor som kräver att man köper ditt eller datt för att ta hand om ..

Täcken för behov. Mest basic som man behöver ha helt oavsett om hästen är oklippt och går utan täcken utomhus är att man har något att lägga på hästen om den är väldigt svettig eller sjuk på något sätt så den behöver värmas upp. Jag anser också att man behöver ha ett regntäcke, men där kanske inte alla håller med.

Andra prylar som är måsten:

* Reflexer (om man skall rida eller gå med hästen ute vid disigt väder, mörker osv ..) Både ett bra ländtäcke, benreflexer, kanske till tränset och till en själv.
* Tillbehör att sköta hästen med: borstar, hovkrats, tvättsvamp osv ..
* Extra grimma och grimskaft
* Longerlina (om man behöver visa hästen för veterinär eller behöver lina för att själv se hur hästen rör sig) Delta att fästa i tränset om man behöver longera eller leda i träns.
* Benskydd kan vara ett måste, beroende på om hästen slår på sig vid ridning.

När det gäller foder så har alla hästar individuella behov. Det beror helt på vad det för häst. Basen utgörs alltid av grovfoder (hö eller hösilage). Övrigt behov räknar man ut utifrån grovfodrets innehåll. Omöjligt att säga hur mycket det landar på. Det skiljer sig dessutom ibland i pris från år till år. Beroende på tillgång. Ett år med dålig skörd för bönderna gör att priset på grovfoder ökar .. Ett dåligt hö år kan också innebära att man behöver fodra med mer tillskott.

Kostnaderna för strö i box eller på lösdrift beror också helt på vad man väljer att strö med och på vilket sätt man sköter hästens bädd.

Sadel är en vetenskap, och kostar ofta en slant för att det ska vara bra. Den behöver passa både dig och hästen. Något som jag tycker är jätteviktigt är bra stigbyglar som är av någon form av säkerhetsvariant som utlöser om man ramlar av. Så man inte fastnar och blir hängandes efter.

Träns, finns ju en uppsjö varianter precis som bett. Ibland kan det behövas olika bett för olika behov och även olika utformningar av nosgrimma och träns.

Sen finns det ju en uppsjö av saker som är bra att ha, och "måsten" brukar öka med tiden.
För min egen del vill jag ha två regntäcken per häst, ett att byta med. Ett vintertäcke som är lite mer fodrat (ett måste enligt mig om hästen är klippt). Ulltäcke (för det värmer och leder bort fukt så bra). Fleecetäcke när ull blir för mycket. Om jag klipper hästen vill jag också ha ett bra stalltäcke med slät utsida så inte strö fastnar överallt. För mig är också specialsadlar ett måste för vad jag ska göra. Jag har alltså både dressyr och hoppsadel. Skulle jag behöva välja så hade jag föredragit hopp framför allround. Träns till olika ändamål lite beroende på häst och hur det funkar. Ridning för tränare kostar också en slant varje månad om man vill träna. Anläggningsavgift och medlemsavgift till ridhus. Transport och utrustning till det. Ja, alltså det finns ingen ände på det om man börjar tänka efter.
 
hej!

Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på;)
Först undrar jag om vilken ålder som "är bäst" att skaffa häst i,alltså jag är 11 (snart 12) och ridit i ungefär 5-6 år.
Andra frågan är hur mycket kostar det i månaden,alltså med foder,stallplats,försäkring o.s.v om man skulle ha en ponny på ca 145 mkh och den är runt 5-13 år?
tredje frågan är om vad är det för "saker" man ska ha?alltså jag menar inte typ som sadel,träns,schabrak och så för det vet jag redan:laugh:
nej men typ som kraft,hovförstärkning,mineraler o.s.v!?



tack i förhand:heart
Hej! Själv köpte jag häst när jag var 13 och hade ridit i 4 år:) hovförstärkning och så beror alldeles på vad hästen behöver! Om den går barfota kan den behöva hovförstärkning annars behövs det oftast inte! Dock kan det vara bra att köpa en mineralsten! Apropå kost tillskott så är det bra att kolla vad just din häst behöver. Min häst behöver kompletetingsfoder för att bygga muskler, för ledernas funktion ( då han är halt, men det är bra annars också ), och även kompleteringsfoder för lätt uppstressade hästar;) Men som sagt så beror det på! Jag har även köpt en säck med müsli från hööks. Mest bara för att han ska få lite gotta:p
Här uppe i Norrland är det (oftast) billligare att ha häst. Inte nödvändigtvis men oftast. För mig och min mamma kostar det ca 500kr i hö per månad, 1000kr i stallhyra per månad , ca 300kr per halvår i spån ( då våra hästar går på lösdrift ), hovslagare 700kr varannan/var 3dje månad, och sen EN MASSA pengar på utrustning i månaden!:D Haha tycks alltid behöva något, om inte kraftfoder så är det flygspray, flugluva, pälsglans, sadelsmörj, boots, nya täckgjordar, transportskydd, liniment, longerlina, helosan salva, bluespray, 14 st grimmor.:angel: ja listan verkar aldrig ta slut:p:D Lycka till iaf!:heartdown:
 
Som flera andra sagt; du är tekniskt sett inte tillräckligt gammal för att skaffa häst. Du är under 18 vilket innebär att du inte får lov att köpa häst (skriva på pappren), du får inte skriva på kontrakt för att hyra box (för uppstallning) mm.

Med det sagt, med hästkunnina föräldrar/annan vuxen som kan ta ansvar för din häst kan man gott ha häst ganska tidigt. Den vuxnen ansvarige kan då ordna med boxhyra, hovslagare, vetrinär, foderstat osv.

Hur mycket det kostar att ha häst varierar kraftigt; jag räknar kallt med 5000kr i månaden för boxhyra+foder+strö+försäkring+träningar+hoslagare+vetrinärbesök (slår ut de årliga vaccinationerna och tandrasp och check över året)+ vad hästen nu har gjort sönder/behöver nåt nytt av denna månaden.

Och ja, tränare är lika nödvändigt som hovslagare

Förutom hästköpet tillkommer en stor kostnad i början när man skall införskaffa det man behöver (sadel, träns, täcken, benskydd (om det behövs) stallapotek, ryktsaker, extra av förbrukningsvaror (tex grimmor, grimmskaft, brodd, boots) osv.

Vad som behövs i kraftfoderväg beror helt och hållet på vilket grovfoder som används i stallet. 'Hovstärkare' osv handlar i bästa fall om mineraler, och vilka som behövs där beror också på grovfoder. Det enda man kan säga klart är att alla hästar behöver en saltsten (och det skall vara enbart salt - och ej sk himalaya salt- ej några tillsatser) och någon form av selen. Övriga mineraler/vitaminer får man balansera efter grovfoderanalysen.
 
Jag är 13 och började rida på ridskola när jag var 6år. Min mamma har stor hästbakgrund enda som liten. Jag fick min första häst när jag var elva år. En liten storhäst på 155cm som var 20år gammal. Väldigt snäll och alltid lika glad. Trygg och säker att rida på. Han är nu utlånad på foder och jag har fått en tävlingsponny på 6år, 146cm.

Min ponny står på en fin anläggning med två ridhus, ridbana terrängbana, tränare och fina ridvägar. In/utsläpp ingår, fordringar, spån & ridhusabonemang. Man mockar dock själv varje dag. Åker gratis buss till å från stallet :) mamma är i stallet för att hjälpa mig men nåt varje dag.

Stallplats: 3000kr
Hovslagare: 700kr var nionde vecka
Hö/mineraler: 600kr
Försäkring: 500kr

Sedan tillkommer utrustning och tränare, men detta är den ungefärliga kostnaderna får oss på fin anläggning :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 731
Senast: Lobelia
·
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 169
Senast: Milosari
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 677
Senast: fio
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp