Bukefalos 28 år!

Prisvärt foder, för "hundens bästa"?

annie_

Trådstartare
Jag ger nu Vom till mina två små hundar (under 10kg), men jag har inte råd att fortsätta ge dem det då särbo-livet tär på plånboken.. ;) Det kostar mig mellan 800-1000kr i månaden, finns det något annat foder som är BRA, men billigare? Börja BARFA helt själv? Något torrfoder utan skit? Vill inte tumma på deras hälsa, men det måste ju finnas fler foder som "är något att ha" utan att kosta skjortan...?
 
Nordic färskfoder ska jag börja ge till min. Betalar 350 kr för 16 kg och får det levererat hem till dörren.
 
Och jag ger Fodax. Vilket absolut är sämre än VoH skulle jag tro, men mina hundar mår väldigt bra. Jag kompletterar med lite solrosolja och fiskolja så uppfylls deras behov.

Vi har nyss jämfört massor av foder och jag konstaterade då att Fodax slog Bravo för min del, vilket jag annars har lätt att få tag på.
 
Oj, hur mycket äter de per dag? Förstår inte hur det kan bli så dyrt för dig! Som exempel skulle det kosta ca 500kr att ge Vom og hundemat till min 18kg-hund som ändå äter mer än vad som rekommenderas för hennes vikt.

Att barfa själv kan bli extremt dyrt, eller helt gratis beroende på kontakter.
 
Jag ger Priima NK (färskfoder) till Alice. Kan vara lite svårare att få tag i, beroende på var man bor. Alice äter för 150kr/mån nu. (Väger 8kg) :) Annars om du kan tänka dig att ge färskt så är VOM (fd Vom og Hundemat) bra foder. Alice gick på det innan jag bytte till Priima.

Edit! Missade helt början av ditt inlägg ser jag nu! xD Jag ger iaf Priima. 22kr/kg. VOM ligger på det dubbla just nu. Pondus 3xp (tror jag det heter) är också bra. Kan vara lättare att få tag på om du bor norrut. Tror det kostar 25-30kr/kg.
 
Ja, Priima special NK är prisvärt och bra! Många får tillsätta benmjöl dock. Och som sagt kan det vara lite klurigt att få tag på. Men hur kan det bli så dyrt att ge VOM till två småhundar?

Jag barfar och köper enbart på mataffären än så länge men det är billigare än färskfoder för mig. Första månaden när jag byggde upp ett "lager" i frysen var det lite dyrare men sen blev det billigare. Men då köper jag enbart nedsatt kött som håller på att gå ut eller på extrapris, så lite planering krävs :)
 
Jag har Carrier. Är så himla nöjd!
Har testat allt möjligt (mest på grund utav stora hundens hudallergi) och detta är det ända som har funkat för både hud och hull. Betalar 495 för 15 kilo vilket jag tycker är billigt då Royal Canin tar närmare 800 för samma typ utav foder.
 
Jag har Carrier. Är så himla nöjd!
Har testat allt möjligt (mest på grund utav stora hundens hudallergi) och detta är det ända som har funkat för både hud och hull. Betalar 495 för 15 kilo vilket jag tycker är billigt då Royal Canin tar närmare 800 för samma typ utav foder.
Fast Carrier är ju inte ett foder "utan skit". Spannmål/majs/ris/potatis kommer först eller långt fram på innehållsförteckningen. Är man van vid färskfoder av god kvalitet är det inte jämförbart.
 
Fast Carrier är ju inte ett foder "utan skit". Spannmål/majs/ris/potatis kommer först eller långt fram på innehållsförteckningen. Är man van vid färskfoder av god kvalitet är det inte jämförbart.
Tolkade det inte så, ber om ursäkt för det.
 
Har också hört bra om Priima även om jag inte testat det själv.
Min labbe får Simpsons Premium, ett spannmålsfritt torrfoder. Innehåller förvisso potatis men mest kött. Är väldigt nöjd, kostar ungefär 450:- (beroende på vilken sort) för 12 kg på Zooplus.
Andra labben äter Halla vilket ägaren tycker är bra men jag är lite tveksam, tycker att det är en del skit i.
 
Jag ger nu Vom till mina två små hundar (under 10kg), men jag har inte råd att fortsätta ge dem det då särbo-livet tär på plånboken.. ;) Det kostar mig mellan 800-1000kr i månaden, finns det något annat foder som är BRA, men billigare? Börja BARFA helt själv? Något torrfoder utan skit? Vill inte tumma på deras hälsa, men det måste ju finnas fler foder som "är något att ha" utan att kosta skjortan...?

Jag räknade ut att om mina bara skulle få Mushköttbullar, så skulle det bli ungefär 550 kronor i månaden. Hundarna väger 4,5 och 7,5 kio, ena aktiv andra lat.

Nu får de fri tillgång till torrfoder (acana) och köttbullar några gånger i veckan när andan faller på. Det blir typ 350 kronor i månaden :)
 
Men hur kan det bli så dyrt?
Mina två äter voh, det kostar totalt 250:- per månad.
De väger 4 och 6 kg.
 
Oj, hur mycket äter de per dag? Förstår inte hur det kan bli så dyrt för dig! Som exempel skulle det kosta ca 500kr att ge Vom og hundemat till min 18kg-hund som ändå äter mer än vad som rekommenderas för hennes vikt.

Vilken VoH har du räknat på då?
Min äter exklusiv med nöt, och hon landar på ca 800-900kr i månaden och väger 19 kg :p
Hon äter också lite mer än vad som rekommenderas för hennes vikt.
 
Jag ger 50/50 Nordic och BARF, det kostar knappt 600 kr/mån till två hundar på 17 resp 19 kg. Så jag fattar inte heller hur det kan bli så dyrt.
 
Till alla som undrar;
Mina äter puppy och exklusiv, minns inte priset nu men 20kr respektive 24kr. De äter ungefär en korv om dagen tsm, vilket ger 744kr (24*31) på en 31-dagars period. Jrt-hanen behöver mer än rekommenderat (exklusiv) och valpen får mer iom att hon är unghund! De behöver mer än rekommenderat för att "se bra ut", extrem ämnesomsättning o hög aktivitet på dem antar jag.. Och det blir inte ekonomiskt försvarbart för mig att fortsätta så till mina små skitar. Måste finnas annat foder som är billigare i inköp men håller kvalité. Ska kolla upp allt ni skrivit när tillfälle ges under dagen!
 
Hm - mina två små äter för 375 kr per månad om dom enbart får VoH/Vom. Då räknar jag på dyraste sorten, men dom äter tillsammans 250 gram per dag (100 + 150) - dom väger 5 och 8 kg.

Hur mycket äter TS hundar ???
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 480
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 154
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp