Bukefalos 28 år!

Prisvärt foder, för "hundens bästa"?

Till alla som undrar;
Mina äter puppy och exklusiv, minns inte priset nu men 20kr respektive 24kr. De äter ungefär en korv om dagen tsm, vilket ger 744kr (24*31) på en 31-dagars period. Jrt-hanen behöver mer än rekommenderat (exklusiv) och valpen får mer iom att hon är unghund! De behöver mer än rekommenderat för att "se bra ut", extrem ämnesomsättning o hög aktivitet på dem antar jag.. Och det blir inte ekonomiskt försvarbart för mig att fortsätta så till mina små skitar. Måste finnas annat foder som är billigare i inköp men håller kvalité. Ska kolla upp allt ni skrivit när tillfälle ges under dagen!

Är det hel- eller halvkiloskorvar? Gör ju stor skillnad på priset. Har du lagringsutrymme eller köper du lite åt gången? Även det gör prisskillnad.

Jag vet ingen som betalar så mycket som 24:-/halvkilo eller så lite som 24:-/enkiloskorvar... Låter som att du antingen ska titta på storköpsrabatterna eller byta handlare.
 
Det står ju i inlägget ovanför ditt. ;)
Ungefär en korv om dagen.
Ops - jag är blind ;)
Det blir alltså 750 kr per månad om man räknar på dyraste sorten (den med nöt och den med lamm kostar 25 kr per 500 gramskorv här, övriga 22-23 kr). 660 kr med dom billigare. Borde gå att hitta billigare foder, men de flesta butiker har rabatt om man köper 20 kg.
 
En korv kan skilja mellan 0.5 kg - 5 kg. Så det är inte ett jättebra mått ;)

Halvkilos tror jag? De "vanliga" korvarna de brukar ha i frysdisk att plocka. Brukar köpa 40st (en box kallar de väl det? 20kg) åt gången, en box á 40st med puppy blir 860kr.. Plus Exklusiv, ser på kvittot att den kostar 25kr st.
 
Halvkilos tror jag? De "vanliga" korvarna de brukar ha i frysdisk att plocka. Brukar köpa 40st (en box kallar de väl det? 20kg) åt gången, en box á 40st med puppy blir 860kr.. Plus Exklusiv, ser på kvittot att den kostar 25kr st.
Fast ger du en 500-grams korv om dagen, så blir det 15 kilo i månaden. Alltså inte riktigt så dyrt som du trodde ;)
 
Priserna här i Norrköping har höjts till 25 kr per 500 gramskorv av nöt och lamm (exklusiven och lamm) och till 22-23 kr för övriga sorter :(

Samma här.. MEN, det är fler och fler som tar in 5-kiloskorvarna, och det är ett helt annat pris på dom :)
Jag ska köpa det till nästa omgång.
Bara att låta tina lite grand, skiva i lämplig storlek och frysa in igen.
 
Nej, det är möjligt.. Men borta är alla korvarna efter en månad, ganska exakt! :o Så det är väl att ge o ta lite, med en korv om dagen! Ibland mer, ibland mindre beroende på aktivitet etc.

Edit;
25kr*31dgr blir ju 775kr. Så kanske inte riktigt så mycket som 1000kr (som jag skrev i ursprungsinlägget), men 850-900kr är inte så ovanligt.
 
Senast ändrad:
Är det hel- eller halvkiloskorvar? Gör ju stor skillnad på priset. Har du lagringsutrymme eller köper du lite åt gången? Även det gör prisskillnad.

Jag vet ingen som betalar så mycket som 24:-/halvkilo eller så lite som 24:-/enkiloskorvar... Låter som att du antingen ska titta på storköpsrabatterna eller byta handlare.
Va? I de flesta butiker verkar 0,5 kgs korvarna kosta mellan 22-25 kr beroende på sort.... Även när man beställer via t.ex hemfoder.se
 
Nej, det är möjligt.. Men borta är alla korvarna efter en månad, ganska exakt! :o Så det är väl att ge o ta lite, med en korv om dagen! Ibland mer, ibland mindre beroende på aktivitet etc.

Edit;
25kr*31dgr blir ju 775kr. Så kanske inte riktigt så mycket som 1000kr (som jag skrev i ursprungsinlägget), men 850-900kr är inte så ovanligt.

Kan du inte köpa 5 kgs korvar då och dela?

De här kvalitetstorrfoder (spannmålsfria) är ju rätt dyra de också... Alternativt köper du lite billigare torrfoder med spannmål och kollar om det funkar för dina hundar. Standard tror jag har ganska bra rykte och är ganska billigt.
 
Nordic kostar ungefär hälften (beroende på sort), Bravo och Priima är ännu billigare. Billigast är nog Fodax. Kolla vad du kan få tag på och hur mycket du kan köpa in samtidigt! Ju mer du köper åt gången, desto billigare brukar det bli. Att köpa styckvis blir nog alltid ganska dyrt oavsett sort.
 
:eek::eek::eek::eek:

50:- kilot för malda slaktrester är helt sjukt.

Faktiskt.

Då är det ju billigare att åka till fabriken i Norge och köpa själv!
Jag vet, det är hemskt - men det tråkiga är att här finns inte så mycket att välja mellan. Det finns VoH/Vom det finns Musch och det finns Sund Hundmat (ännu dyrare) och jag köper emellanåt Rigtig Hundemat. Finfint strimlat kött/inälvor men det är exakt samma pris. Har tyvärr ingen bil, så kan inte åka iväg och handla på slakterier mm. är tacksam jag har små hundar ;)
 
Tittat lite på de foder ni föreslagit nu, mycket innehåller ju spannmål om än i liten del? Hittar inte heller pris på korvj*vlarna... :p Vad kostar Voms 5kilo? Det skiljer sig säkert från ställe till ställe, men hur mycket lönar det sig från att köpa 500grams korvar i box om 20kg?
 
Har för mig att en låda med 40 korvar kostar 825kr ca.
Ett annat alternativ är ju att blanda med torrfoder för att få ner kostnaden?
 
Tittat lite på de foder ni föreslagit nu, mycket innehåller ju spannmål om än i liten del? Hittar inte heller pris på korvj*vlarna... :p Vad kostar Voms 5kilo? Det skiljer sig säkert från ställe till ställe, men hur mycket lönar det sig från att köpa 500grams korvar i box om 20kg?
Jag vet faktiskt inte exakt hur mycket spannmål Fodax innehåller, det kommer som nr 3 på innehållet före mineraler och vitaminer. Men jag har en hund som är väldigt känslig för spannmål och hon mår bra trots spannmålsinnehållet, så jag tror inte det är överhängande. Man ser aldrig några rester med blotta ögat iaf ;)

Bravo då? Det är ju inte fullt lika dyrt som VoH.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 490
Senast: s957
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 538
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 595
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 187
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp