Bukefalos 28 år!

Prisvärt foder, för "hundens bästa"?

Jag ger pondus färskfoder och betalar 29 kronor/kilo för det (halvkilos korvar). Köper man i block kommer man mycket billigare undan, men jag ORKAR inte hantera det. Då betalar jag hellre för att det ska vara enkelt.
 
Tittat lite på de foder ni föreslagit nu, mycket innehåller ju spannmål om än i liten del? Hittar inte heller pris på korvj*vlarna... :p Vad kostar Voms 5kilo? Det skiljer sig säkert från ställe till ställe, men hur mycket lönar det sig från att köpa 500grams korvar i box om 20kg?

På t ex Hemfoder.se köper du 15 kg (3x5kg) exklusiv (TASTE Storfe) för 495kr :)
 
Vilken VoH har du räknat på då?
Min äter exklusiv med nöt, och hon landar på ca 800-900kr i månaden och väger 19 kg :p
Hon äter också lite mer än vad som rekommenderas för hennes vikt.

Jag räknade på att maten kostar 30kr/kg. Köper man 5kg-korvar blir det att kosta 30kr/kg ungefär, så var det i alla fall när jag kollade priser osv för några månader sedan. Kanske de höjt priserna rejält samtidigt som de bytte namn? Det har jag ärligt talat inte koll på.
 
Jag räknade på att maten kostar 30kr/kg. Köper man 5kg-korvar blir det att kosta 30kr/kg ungefär, så var det i alla fall när jag kollade priser osv för några månader sedan. Kanske de höjt priserna rejält samtidigt som de bytte namn? Det har jag ärligt talat inte koll på.

Ah, okej :)
Jag har oftast köpt 500gr korvar pg a lite plats i frysen, och då kostar dom 24kr st (gamla exklusiv). Det har dom kostat åtminstone senaste halvåret :)
Billigare om man köper 5 kilos, 495kr för 15kg.
 
Alla ni som tipsat om 5kilos klumparna att köpa, jag tror att det får bli så då jag är nöjd med fodret i sig, men inte kostnaden... :bow: När räknas hunden som vuxen o kan äta vuxenfoder fullt ut (gå ifrån puppy till ekslusiv t ex)?
 
Jag ger pondus färskfoder och betalar 29 kronor/kilo för det (halvkilos korvar). Köper man i block kommer man mycket billigare undan, men jag ORKAR inte hantera det. Då betalar jag hellre för att det ska vara enkelt.

Är du nöjd med pondus? Jag tror jag ska beställa till nästa gång de kommer till Skellefteå men det känns lite läskigt att köpa 10 kg på en gång...
 
Alla ni som tipsat om 5kilos klumparna att köpa, jag tror att det får bli så då jag är nöjd med fodret i sig, men inte kostnaden... :bow: När räknas hunden som vuxen o kan äta vuxenfoder fullt ut (gå ifrån puppy till ekslusiv t ex)?

Köper du 50 kg blir det ännu billigare. Brukar gå att säga till i butik så tar de hem åt dig.

Jag är inte så petig med valpmat, fasar ut det helt innan de är 6 mån.
 
Jag fasar också ut valpmat någon gång mellan sex månader och ett år, åtminstone när det gäller färskfoder.

Om hunden tål andra ingredienser än nöt (och det borde den ju göra om den ätit valp innan) så rekomenderar jag att du ger 33:an eller 25:an (kommer inte ihåg de nya namnen nu), då det är bättre att ha en variation på proteinkällorna. Lycka till!
 
Finns det nåt färskfoder där man inte behöver köpa så stora volymer åt gången? Jag har bara ett pyttelitet frys :(
 
Vi ger voh (den med lax, kommer inte ihåg det nya namnet) till våra två på 4,5 och 8kg.
Köpte tidigare 500g-korvarna och då låg foderkostnaden på strax över 300 kr/månad. Sedan vår djuraffär började ta hem 5kg-korvarna så käkar de istället för ca 225kr/månad, så det är klart lätt värt att köpa de större korvarna! :)
 
Tack för svar alla, då är det bara att byta till en o samma sort för dem båda! :)
Vägde mina igår, hanen (min avatar) väger 5,1 o tiken som gått in i sitt första löp nu vägde 8,7kg. Sjukt hur mycket mat de äter när jag ser hur ni andra fodrar o har för kostnader!?
 
Men har ni alla en extra frys hemma? Jag får inte plats med färskfoder, så vi kör vidare på seniorfodret som tanten gillar och mår bra på.
 
Jag har en sådan liten box ovanför kylen (enbart min) o så har jag en frys med dörr, en meter hög kanske. Den är hundarnas, har översta facket, resten korvar staplade! Fick för mig att det var ytterligare en kyl, men till min glada förvåning var det en frys. Kan säga att det var lite trångt o samsas med hundmaten o min mat i 'kylskåpsfrysen'. :D
 
Men har ni alla en extra frys hemma? Jag får inte plats med färskfoder, så vi kör vidare på seniorfodret som tanten gillar och mår bra på.

Har en vanlig frys under kylskåpet + en liten frysbox, men det är ändå bara lilla lådan längst ner i frysskåpet samt en liten del av frysboxen som utgörs av hundkäk (foder och ben). Men då ligger djuraffären bara en 5-minuters biltur bort så vi köper inte så mycket åt gången ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 485
Senast: s957
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 529
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 506
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 179
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp