Bukefalos 28 år!

Problem med svärmor..

Helt ärligt. Jag tycker inte att det där är vad det handlar om överhuvudtaget.

Problemet här är att TS sambo (och ev TS själv) inte klarar av att se att svärmors problem är just svärmors problem, inte sambons. Sambon gör sig istället till en del av problemets lösning - genom att helt ta över svärmors problembeskrivning, istället för att lita till sitt eget oberoende omdöme. För han har just nu inget sådant omdöme, han är medberoende. Det är destruktivt för samtliga inblandade. Eftersom svärmor är alkoholist, är det ingen mening med att vädja till hennes förnuft. Det enda är att använda sitt eget förnuft, och helt enkelt bryta sitt eget medberoende. Det gäller högst troligt främst TS sambo.

Om de använder barnet och att "förbereda sig för bebis" som argument mot svärmor, antyder det ju snarast att TS och sambo just nu bara ska ta en liten paus i hjälpen. Sen när de har etablerat sin familj och blivit vana vid att vara föräldrar, lär de ju så sett gott och väl ha tid att vara medbereonde med svärmor som förut, men det betyder ju inte att det är en särskilt bra idé att vara det. Plus som sagt att förnuftsargument sällan biter särskilt bra på alkoholister, särskilt inte när de är fulla eller abstinenta (dvs större delen av tiden).

Jättebra input! Jag vill inte använda graviditeten som "ursäkt" till svärmor, för även om jag inte hade varit gravid så är det här ohållbart.

Jag ska fortsätta diskutera saken med sambon, för jag tycker trots allt att det främst är han som ska ta upp det här med svärmor. Jag kommer naturligtvis vara med och säga ifrån.
Vi är i alla fall överens om att för bebisens del är det nykter farmor eller ingen alls som gäller. Där är det benhårt!
Det enda vi har tagit upp med henne är rökningen. Hon röker inomhus och jag sätter inte min fot där så länge hon fortsätter så.

Tyvärr verkar det som om alkoholen och cigaretterna är viktigare för henne än att få träffa sitt barnbarn :(
 
@Petruska; Kloka ord det där! Hatten av!

TS: Det är jättetrist att svärfar är borta men faktum är att din sambo förlorade sin pappa också, är det då rättvist att han skall sopa upp spillrorna efter mamman?

Prata igenom situationen med din sambo, ta gärna hjälp utifrån om ni känner någon i samma situation (alt låt honom läsa denna tråd). Denna situation är en kaka med många delar, att rädda ert mentala välbefinnande är en del, att hjälpa svärmor när hon är nykter är en del, att få svärmor bort från alkoholism är en helt annan del. Men den biten kan bara hon ta när hon själv vill. Du kan aldrig tvinga en alkoholist att avsluta sitt beroende, de måste vilja det själva med. Men ni har er fulla rätt att distanstiera er från hennes beroende. Ni är inte alkoholister som skall därför inte leva efter de premisserna.
 
Tyvärr verkar det som om alkoholen och cigaretterna är viktigare för henne än att få träffa sitt barnbarn :(

Tyvärr är det just exakt så det är och det är det som definitionen på ett missbruk.

Förnuft hjälper inte mot missbruk. Drogen - alkoholen - är den starkare. Det går inte att tala i termer av "viktigare". Alkoholen är kung.

Tjatar - läs på om medberoende
 
Faktum är att din sambo borde göra exakt så som hans syster har gjort. SLUTA hjälpa henne! Det är väl självklart att hon ringer Er för att få hjälp, när hon vet att ni inte säger nej. :idea:

Som sagt, medberoende... Läs på!
Och det sambon bör säga till sin mamma är att ni från och med nu enbart kommer hjälpa henne när hon är nykter. Och sen måste ni hålla på det, dödskonsekvent!
När hon inser att hon har ett problem - alkoholism - DÅ är det dags att stötta henne i försöken at sluta, om hon vill det. Annars måste hon bära sina egna problem själv.
Om detta innebär att hon börjar dricka mer, då är det fortfarande hennes problem. JA, det är jobbigt som son/dotter att stå bredvid och se henne förfalla, men det är inget ni kan göra något åt ändå om hon inte själv ser problemet och vill åtgärda det.
Och DU måste nog sätta hårt mot hårt mot din sambo också, så att han verkligen tar tag i detta. För det är inte hållbart, precis som du själv konstaterat.
 
Men systern måste väl förstå att ni inte heller hinner jämt? Ni måste ju kunna hjälpas åt. Svärmor ringer ju antagligen er för att hon vet att ni ställer upp.

Fast systern verkar ha insett att det förmodligen är destruktivt för alla att hjälpa svärmor på det sätt som TS sambo gör. Ska syskonen hjälpas åt med någonting så är det att att se till att skjuts till bolaget etc. helt upphör.
 
Jättebra input! Jag vill inte använda graviditeten som "ursäkt" till svärmor, för även om jag inte hade varit gravid så är det här ohållbart.

Tyvärr verkar det som om alkoholen och cigaretterna är viktigare för henne än att få träffa sitt barnbarn :(
Jag håller helt med om att det är din sambo som i första hand ska sköta det här, även om ni så klart kan hjälpas åt inbördes med att hantera det och komma ihåg varför ni är hårdare mot farmor/svärmor/mamma.

Tyvärr är drogen starkare än barnbarn. Folk super ju bort relationen till sina egna barn också, faktum är ju att det är vad hon håller på med. Men det beror på att det som en drog - alkohol i det här fallet - gör i hjärnan är mycket mer kraftfullt än allt annat. Med andra ord, det är missbruket som säger att alkoholen är viktigare än bebisen, det är inte din svärmors nyktra omdöme som gör den bedömningen. Alkoholen gör den bedömningen åt henne, tyvärr.
 
Svärmor blev alltså ensam kvar. Hon har KOL, röker som en borstbindare, äter knappt någonting och är dessutom alkoholist.

Har vi samma svärmor du och jag? Nej, skämt åsido min svärmor lever inte längre men jag levde med liknande problem som du i många år. Det bröt ned relationen och ledde till att kontakten mellan mig och svärmor var i princip obefintlig de sista 7 åren av hennes liv.

1. Ingenting du gör (eller din sambo) kan få henne att sluta dricka eller förvärra hennes drickande. Det är helt och hållet upp till henne om hon vill dricka och röka ihjäl sig.

2. Du behöver sätta gränser runt dig och din lilla familj och bestämma var svärmor ska finnas med i den kartan i det skick hon nu befinner sig.

3. Att handla, att transportera sig, att ha ha trygghetslarm eller andra tjänster i hemmet är en rättighet man har, om man är gammal eller funktionshindrad, och man ansöker hos kommunen.

4. Att åka till systembolaget och handla åt en alkoholist är dumt, om det inte är så att man vill att hon ska gå ned sig så fort som möjligt, i så fall kan det vara en bra idé.

5. Det är tufft att sätta gränser och att bryta medberoende, därför behöver man hjälp, och det kan man få från ACOA och en del andra organisationer också. Där kan man få träffa andra vuxna barn till alkoholister och få hjälp att få syn på sitt eget medberoende. Detta vore väldigt bra för både din sambo och dig eftersom ni inte vill föra vidare några familjemönster till era barn.
 
Ni kommer med så fantastiskt bra råd!

Sambon och jag har pratat ganska mycket under kvällen. Han har ringt till sin morbror som lovat att stötta och hjälpa till. Morbrodern har själv tagit sig ur missbruk.

Vi är överens om att det inte blir något mer skjutsande till bolaget. Vi hjälper bara när hon är nykter, märker vi att hon druckit när vi träffar henne så bryter vi direkt.

Vi pratade igenom att vi måste vara konsekventa. Sambon nämnde till exempel "vad gör vi om vi skjutsar henne till affären och hon vill gå in på bolaget en snabbis?"
"Då får hon ringa efter färdtjänst hem, för med oss åker hon inte då!"

Vi har alltså kommit så långt att vi är överens och sambon inser vilket stort problem det är. Nästa steg är att prata med svärmor..
 
@Energi Det låter jättebra, det ni har pratat om, din sambo och du! Ni avvisar inte svärmor, ni avvisar hennes missbruk och vidhängande missbrukspersonlighet. Men inte henne!

I det ingår att ni inte hjälper till att underlätta missbruket. Ni vill ju få vara med henne nykter, det är ju den nyktra ni tycker om.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 622
Senast: tott
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 245
Senast: lil-sis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 448
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 723
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp