Projekt 2019

Renovera färdigt källaren. Ska bli ett stort badrum och ett förråd. Tvättstugan är klar.
Tråkigt men nödvändigt projekt. Har hållt på med den i 2 år. 2019 måste det bli klart.
 
Skulle behöva komma överens med mannen men vill gärna renovera någon del av lägenheten även 2019.
2018 bytte vi golv och målade om i köket och hallen.
Dörrarna skulle behöva fräschas upp, golvet är bedrövligt i sovrummen och vardagsrummet också (de innan oss la in billigast möjliga :meh:), toaletten behöver lite ny inredning (totalrenovering kommer inte öka värdet tillräckligt) och tja, lite allmänt småpyssel sådär :)
 
Om jag lyckas spara ihop tillräckligt med pengar mellan mina fotoresor nästa år så står renovering av klädkammaren högst på listan. Flyttade in våras och har alltid irriterat mig på klädkammaren, har tre trasiga garderobsstommar som inte går att sätta in fler hyllor i och de hyllor som finns är för få för alla mina saker.... :angel:. Ska måla om den och sätta in mer funktionella hyllsystem mm.

Några andra projekt är att måla om verandan, byta ytterdörr på förrådet samt sätta in ett skafferi/förvaringsskåp i köket.
 
Vi köpte ett hus i september -18.
Under 2019 ska vi byta taket, dränera runt huset och fuktisolera krypgrunden, bygga hundgård.

Sen hoppas vi att vi hinner (och har ekonomi) att renovera poolen så att den blir tät, flytta ytterdörren, sätta in en dubbelgarageport 🙂

Trädgården är eftersatt, så den kommer kräva en hel del jobb framöver :)

Vi har fällt en stor björk så den håller vi på att klyva ved av. Närmaste projektet är att bygga vedförvaring.
 
Om pengarna finns ska jag byta panel på uthusgaveln. Nu sitter där en tunn pärlspont som nog är en inomhuspanel? Den är torr, sprucken och har slagit sig.

Misstänker att jag måste byta några cirkulationspumpar i värmesystemet också.

Drömmen är att kunan byta diskbnten i köket ohc sätta nytt kakel. samt fixa tvättlådan i källaren. Den behöver en kran och ett rör fram till golvbrunnen. För kranen behövs en vattenfast skiva på väggen.

Suck. Pengar pengar.
Blocket är din bästa vän tanten, det skänks otroligt fina och ibland nästan nya saker där eller säljs för en struntsumma. Cirkulationspumpar brukar gå tills åskan gjort rent hus ibland koppartråden i lindningen, dom går också att ta isär och rensa ur om dom börjar låta för illa. Jag räknade över hur många som låg här när jag plockade fram en till golvvärmen och som är sparade från rivningar, jag hade 13 stycken fullt fungerande. :o :p

Mina planer, tja att fortsätta och slutföra containerbostaden och låta den här andra brädlådan börja falla samman på riktigt för nu är den inte kul att bo i på vintern, jag eldar och eldar och eldar och eldar,,,,,,,, :meh:
 
Under 2019 ska jag slutföra fönstermålningen som jag påbörjade i somras. Det största projektet är att se hur ruttet det är under fasadskivorna på den västra gaveln :nailbiting: När jag har sett det måste det även åtgärdas :D Beroende på hur omfattande det är kanske det finns pengar kvar för en badrums- och tvättstugerenovering. Eller så gör det inte det...

Har även en hel del mindre projekt som ska göras i trädgården. Är expert på att påbörja saker jag aldrig avslutar...
 
Usch.. har alldeles för många projekt som släpar från 2017..

Planerade projekt som kommer avslutas 2019 är iallafall

-Göra färdigt staketet runt hela huset
- Bygga ligghall i stallet (/ett måste)
-Atterfallshus- grunden är gjord
-Altan
-Byta ytterdörrar samt sätta in altandörr. (dörrarna har vi hemma ska "bara" göras
-Inspektion av kamin (kommer förhoppningsvis i mellandagarna och gör sista) så vi kan börja nyttja den
-Måla inomhustrappen, Väggarna klara bara trappen kvar
- Renovera de sista 5 fönstren 2 är redan omkittade och målade insida.
-Sätta upp sista plåtarna för taket/fönstren

Pågående ej akuta
-Byta wc-stol om vi hittar en billig. Lysande förhöjning på denna i form av en spånskiva!!
-Golvlist i vardagsrummet mitt på för rörelse och höjdskillnad.
-Hallen. Golv, vägar tapet, måla, rensa - Allt finns hemma
-Nedanför trapp lister för störa nyinsatta fönstret
-Toalett på nedrevåningen
-Dränera sidan på huset mot vägen
- Ta ner 4 stora träd
-göra litet land för plantering (blir nog ett av mina mindre enkla sommarprojekt)
-Lyfta upp och förankra gamla vattenpumpen
-Blåsa ren och måla vattenpumpen
 
Släpar från 2018:
- Hall totalrenovering p g a inkrypande vatten, inkluderar även balkongen ovanpå.
- Vindslucka, ny med stege och isolering.
- Ventilation vinden.
- Ny isolering vindbjälklag, i samband med takbyte.
- Takbyte, ligger på is p g a konflikt.
- Tapetsering vardagsrum och barnrum.
- Målning fönster.

Planerat 2019:
- Lekstuga.
- Tapetsering sovrum och matsal.
- Växthus eller drivhus av gamla fönster (som vi redan har).
- Renovering av källarlucka.

Övrigt 2019:
Eftersom vi slarvat med grusgången behöver den skötas hårt. Tidigare ägare har också slarvat. (Vi flyttade in i januari i år.)
Lilla toans stol småläcker fortfarande vatten, så vi behöver montera isär den igen.

Maken lägger till uppfräschning av uthusets fasad och dörrar på listan. Han tänkte ta det på semestern, men jag ändrar det till passande vårhelger, innan allt hunnit växa upp högt och i vägen.

Dessutom ska vi ta ner fårnät och bygga upp annat staket istället.
 
Nästa år ska jag

* renovera och inreda klädkammaren
* måla om fondväggen i sovrummet

Vet inte om jag hinner/orkar nästa år, men nästa plan är att renovera hallen
Jag har börjat projekt 1 - klädkammaren. Stötte direkt på problem. Jag ville byta ut taklampan. Men det visade sig vara en fast installation som pga dubbelisolerad inte är jordad och den jag ville byta till är inte dubbelisolerad och behöver jordas och då vet jag inte vilken av de grön/gula kablarna jag ska koppla :banghead: Är för snål för att ta ut en elektriker för att byta lampa i en klädkammare. Så jag får leva med en ful lampa helt enkelt :meh:
 
Vi håller på att lägga plast i grunden. 🙂
 

Bifogade filer

  • 50451BE8-10AB-4FA9-A579-EF615E4A4FFF.jpeg
    50451BE8-10AB-4FA9-A579-EF615E4A4FFF.jpeg
    208,6 KB · Visningar: 27
Kollade på tapeter och golv till mitt kontor. Det är ett av de två sista rummen som fortfarande har gammal, sunkig plastmatta :p Tanken är att vi ska ha sovrum här nere och så har jag mitt kontor och gästsäng på övervåningen där sovrummet är nu. Men kontoret är väldigt svårmöblerat när det gäller att få in en dubbelsäng.... Men vi får prova :)
 
Tänkte varit med 2018, men blev aldrig av - gör ett försök nu 😃

* Litens rum tjuvstartade vi med 2018, så det är tapetserat. Men plastmattan som ligger ska bort, antingen ska trägolvet under slipas (beroende på skick) eller så ska vi lägga nytt. Ska inredas därefter.

* Tv-rummet ska målas/tapetseras. Vi har en tanke att platsbygga en hylla åå ena väggen, runt dörren.

* Ev. byte av fasad. Beror lite på kostnad och om det stämmer i tid, vi ska inte göra allt själva.

* Tvättstugan blir nog 2020 😇
 
Vi ska tapetsera sovrum och hall samt renovera vårt lilla badrum. Förhoppningsvis lite småfix i barnrummen och byta ut dörrhandtagen. Sen troligtvis måla vårt blivande gym i källaren samt tvättstugan.
I övrigt så hoppas jag kunna anlägga land och fixa i trädgården.
 
Står i valet och kvalet inför nästa större projekt - badrummet... :nailbiting:

Ska det bli en helrenovering = riva ut allt och börja om från stommen på huset + involvera en utbyggnad för tvättstuga :up:
ELLER
en light-renovering = måla om taket, köpa bad/dusch-palats och möblera om så att det blir lite smartare därinne.

Det lutar åt det senare för behovet är egentligen inte större, men det hade varit skönt med en helt egen yta för tvätt :angel:
 
Står i valet och kvalet inför nästa större projekt - badrummet... :nailbiting:

Ska det bli en helrenovering = riva ut allt och börja om från stommen på huset + involvera en utbyggnad för tvättstuga :up:
ELLER
en light-renovering = måla om taket, köpa bad/dusch-palats och möblera om så att det blir lite smartare därinne.

Det lutar åt det senare för behovet är egentligen inte större, men det hade varit skönt med en helt egen yta för tvätt :angel:

Vi var också i valet och kvalet på uppfräschning, men mer omfattande än din lightversion eller riva ut allt. Vi valde att riva ut och jag är så nöjd. Tror en enklare variant hade resulterat i att vi ändå gjort om det rätt snart igen för det inte blivit hundra bra. Så värt att tänka ett extra varv. Är ju ett av de dyrare rummen, så man är ju inte så noga med att göra det för ofta...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 494
Senast: Ajda
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 619
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp