Projekt 2019

Vi håller på så sakteliga med vad som ska bli barnrummet. Det är mer som en vind med lågt i tak och snedtak ända ner till golvet. Om någon har fantastiska idéer på hur man löser förvaring utmed långsidorna tas det tacksamt emot. :)
Nu funderar jag dock på golv. Hela övervåningen är plankgolv med någon slags fernissa eller så. Golven är tämligen rödbruna. Vill måla om det någon gång. Tänkte att vi lägger plankgolv nu då i barnrummet och målar ljust. Men vad använder man bäst för färg? Jag vill inte att det blir typ spegelblankt... Har ju sett många bilder med vitmålade plankgolv som man kan spegla sig i, det vill jag icke. Kan man använda helmatt färg eller är det halvmatt man brukar ha? Har aldrig målat golv innan.

Tänker ha vit pärlspont som tak. Ska golvet bli ljusgrått då kanske?
 
Vi håller på så sakteliga med vad som ska bli barnrummet. Det är mer som en vind med lågt i tak och snedtak ända ner till golvet. Om någon har fantastiska idéer på hur man löser förvaring utmed långsidorna tas det tacksamt emot. :)
Nu funderar jag dock på golv. Hela övervåningen är plankgolv med någon slags fernissa eller så. Golven är tämligen rödbruna. Vill måla om det någon gång. Tänkte att vi lägger plankgolv nu då i barnrummet och målar ljust. Men vad använder man bäst för färg? Jag vill inte att det blir typ spegelblankt... Har ju sett många bilder med vitmålade plankgolv som man kan spegla sig i, det vill jag icke. Kan man använda helmatt färg eller är det halvmatt man brukar ha? Har aldrig målat golv innan.

Tänker ha vit pärlspont som tak. Ska golvet bli ljusgrått då kanske?
Beroende på hur brett det är på vinden, så går det att platsbygga lådor längsmed väggen och göra en längre byrå. Lite knöligt att beskriva, har haft det så där jag bodde tidigare.
 
Vi håller på så sakteliga med vad som ska bli barnrummet. Det är mer som en vind med lågt i tak och snedtak ända ner till golvet. Om någon har fantastiska idéer på hur man löser förvaring utmed långsidorna tas det tacksamt emot. :)
Nu funderar jag dock på golv. Hela övervåningen är plankgolv med någon slags fernissa eller så. Golven är tämligen rödbruna. Vill måla om det någon gång. Tänkte att vi lägger plankgolv nu då i barnrummet och målar ljust. Men vad använder man bäst för färg? Jag vill inte att det blir typ spegelblankt... Har ju sett många bilder med vitmålade plankgolv som man kan spegla sig i, det vill jag icke. Kan man använda helmatt färg eller är det halvmatt man brukar ha? Har aldrig målat golv innan.

Tänker ha vit pärlspont som tak. Ska golvet bli ljusgrått då kanske?

I vårt förra hus satte hade vi snedtak där den raka delen var typ 50cm hög bara. Längs med ena sidan på barnrummet satte vi skjutdörrar från skånska byggvaror som man kunde kapa till valfri höjd och sen hade vi trådbackar med barnets kläder och ett hyllplan överst. Det blev väldigt bra.

I ett hus jag har vistas i så hade de byggt in en säng på en låg sockel, så att det blev som en koja med ett litet draperi på ena sidan och på den andra sidan hade de en platsbyggd bokhylla.
 
Jag har tänkt att vi inte hunnit göra så mycket det första året i huset, men det har vi ju när jag tänker efter. :idea:
Vi har ju hunnit göra en hundgård, plasta krypgrunden, byggt ett matbord till uteplatsen, riva innertaket i ett förråd och sätta igen en dörr där, bygga ett vedskjul, byta tak på huset, fått in fiber, gjort om/ny dragning av vägen och nu framöver i jul kommer vi nog riva innertaket i nästa del av förrådet och göra om det till garage för atv’n.
Under 2020 är planen att förhoppningsvis kunna göra om avloppet, så där behöver vi spara in rätt mycket 😅 sen hade jag önskat att få ner L-stöd längs med vår tomtgräns, som har ca 7-10 meter ner till grannens mark, så jag kan utnyttja hela vår tomt... men det återstår och se hur dyrt avloppet blir :nailbiting:
 
Nu är det snart "bara" listerna kvar i hallen! Eller det är typ bara det kvar, och garderobsdörren! Tjohoo! :banana: Vi börjar med listerna imorgon, men ingen av oss har ju pysslat med sådant förut så vi ser väl hur lång tid det tar :rofl:
 
Jag byggde ett eget litet rökeri av gamla bräder jag hade liggande. Första gången för två veckor sedan blev det med (stor) tvekan godkänt, andra gången ganska bra faktiskt och nu när jag igår rökte för tredje gången blev det riktigt bra; rökte sillfiléer som smakade helt fantastiskt jämfört med de jag brukar köpa i affären :)

(sen att kläderna knappt gick att ha inomhus efteråt pga röklukten behöver vi inte nämna)
 
Traktortaket klart! Nu ska vi fylla på bärlager på vägen upp till oss. Vi gjorde vägen för ett år sen och nu behöver det fyllas på. Under mellandagarna tänkte vi få golvet i stora källarrummet målat.
 
Hallen blir inte klar till jul...men innan nyår ska vi väl klara av. Vi skulle inte ha kapat över delen till fodret utan gett oss där eftersom vi började bli trött och less..men det gjorde vi inte så det resulterade i att det blev för kort och nu har vi slut på foder och måste köpa mer..men golvlisterna är uppe där vi kunde sätta dom, och själva dörromfattningen är på plats. Så det är inte supermycket kvar!
 
IMG_20191222_163954.jpg
 
Förstår tipsen på lådor utmed väggarna när det är snedtak. Får bli något sådant men rummet är ganska litet så vi får se hur vi gör. :)

Idag är vi extremt nöjda för vi har fixat tvättmaskinen! Den har stannat med en felkod varje gång vi tvättar så man får klicka på Start om och om igen... Tog en evighet att tvätta eftersom man missade att den stannat. Var verkligen inte helt lätt att få loss filtret där problemet satt. Men nu är det rensat och vi har kört fyra maskiner idag som inte stannat en enda gång. :love: Så jäkla gött!
 
Maken har målade golvet i det stora källarrummet igår och idag ska nya lampor kopplas in. Så nu är snart det projektet klart :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
596
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 611
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp