Projekt 2021

Hallen skrider långsamt framåt, vi jobbar mest mellan 20-23 på kvällen då barnen sover så det går ju långsamt. Men nu är golvet lagt och renoveringstapet uppe! Grymt nöjd!
Nästa steg är att lägga ett till lager lasyr på taket och grundmåla väggarna. Sen är frågan vilken färg väggarna ska få, först tänkte vi vitt eller grått, men nu när det är vitt tycker vi det blev lite väl kallt och trist, så frågan är om ljusgrått blir roligare? Annars funderar jag på nån svag nyans av nån färg... Får klura lite..

20210118-5.jpg
 
Första grejen på listan struken :)

Så för 2021 blir listan ungefär såhär till en början. Har med ett par saker som ev blir men kanske att det inte hinns i år.

  • Renovera "klädrummet". Vi håller på med detta just nu faktiskt och hoppas vara klara inom två veckor.
  • Badrum. Fick det aldrig att synka med hantverkare under 2020 så tanken är att det blir någon gång i år.
  • Tapetsera och lägga nytt tak i äldsta dotterns rum.
  • Måla om något mer rum nere i källaren.
  • Bygga "garage" till självlastarvagnen mm.
  • Fylla på mer grus på ridbanan.
  • Börja med markarbetet inför maskinhallsbygge. Detta är en "eventuellt" post.
  • Växthus. Också en "eventuellt" post, men jag önskar mig verkligen ett växthus!
 
Vi har också klarat av första grejen på listan. Det blev lite meckigare än väntat att byta blandare då den gamla satt som berget och det gick inte att stänga vattenledningen helt (dags byta huvudventilen också?) men till slut så. Det känns lite lyxigt nu att ha en ny blandare med spak istället för två vred, och som inte läcker ☺️

Planerat 2021:
Byta köksblandare
• Tredje försöket att få knarrfritt ej sviktande golv i korridoren 😐
• Sätta alla saknade täckluckor och lister på plats
• Ny folie i krypgrunden
• Diverse trädgårdsprojekt som omfattar bygge av stödmurar och odlingslådor

2021 eller 2022:
• Byte VA-ledningar mellan huset och gatan
• Ny markbeläggning på husets framsida (efter uppgrävning pga punkt ovan)
• Bygga skjul för soptunnor och trädgårdsredskap
• Ytskiktsrenovering av vardagsrummet (hejdå Vaxholms fästning och bajsbruna fönsterfoder!)

2022:
• Renovera kök
 
Det är inte så värst många saker som ska göras i år - om inget oväntat inträffar. Det som garanterat ska göras under året är:
  • Tapetsera om arbetsrummet. Tapeterna köptes redan i somras, men de anlände så sent att jag inte hann tapetsera.
  • Göra färdigt pergolan - vilket kommer gå fort eftersom det bara är att borra hål för armeringspinnar som ska löpa tvärs över pergolan så att växterna kan klättra bättre.
  • Fortsätta mitt smygprojekt "minimera gräsmattan och utöka rabatterna". Jag tar en liten bit i taget så märker inte sambon det. I vår tänkte jag ägna mig åt lite mer stenläggning, men jag har inte riktigt bestämt mig hur jag vill ha det.
Det känns rätt skönt att inte ha fler projekt på gång. På sikt ska följande saker fixas, förmodligen i följande ordning. Några saker är lite dyrare att göra och dessa betar vi av i turordning, efterhand som vi har sparat ihop pengarna.
  • Riva bort träaltanen och anlägga uteplats i sten eller singel. Just nu känns det senare ganska lockande - men kanske inte lika lockande när löven faller och hamnar i gruset.. Dessutom är risken överhängande att hundarna inte fattar att det är en uteplats utan börjar använda den som toalett och det vill jag inte. Vi får helt enkelt se hur det blir med det. Ev. görs det i år beroende på om tid finns.
  • Renovera badrum 1 som för närvarande är så pass felaktigt konstruerat att vi inte använder det. Istället har det förvandlats till ett kombinerat vedrum och återvinningsrum, samt förvaringsrum för paddlar, flytvästar och träningskläder. Även om vi inte har något direkt behov av att använda badrum 1 så behöver vi fixa det för att senare kunna renovera badrum 2.
  • Renovera badrum 2. Badrum 2 är hyfsat fräscht men har ett felaktigt konstruerat avlopp. Vi har badkar som ändå leder in vattnet rätt, men på sikt behöver det fixas.
  • Renovera tvättstugan. Tvättstugan har inte tillräcklig våtrumsklass, men funkar än så länge.
  • Byta parkettgolv på övervåningen, vilket vi kanske egentligen borde ha gjort innan vi installerade kaminen, men det är en lite bökig historia eftersom vi samtidigt måste montera bort ett trappräcke och när vi gör det så kommer vi också att göra åverkan på en vägg som kommer behöva tapetseras om, osv. Så det får bli när det blir.
 
Veckans projekt är att få färdigt toan nere som varit en mardröm att få klar efter att de från början skickade en regelrätt amatör att göra jobbet.

Nu börjar det se lovande ut och matcha kvaliteten på övriga våtutrymmen. Men eftersom en av tre väggar överlevde när vi rev ner första killens usla arbete är facetterna på metroteglet gömda bakom och nedanför golvet vilket vi nog kommer reta oss på så länge vi bor här. Men att ens lyckas med renovering när landet och affärer varit stängda i månader känns ändå som en framgång.

Om någon undrar så innehåller den liggande lådan huvudledningen och tillhörande huvudkran för vattnet. Stående lådan avlopp från övervåningen - gammalt hus 🤩


20210211_082833.jpg
 
Vi har inte startat något nytt projekt efter att kontoret blev klart. Förutom veden då, ett av våra årliga projekt, går åt några kubik i det här stora huset 😅
 
Igår skulle vår toa bli färdig men.. När min man tittade ut från sitt kontor och såg att killen i motsats till vad som sagts målade vårt nya fina vita tak med den mörka väggfärgen åkte de ut! Huvudprojekt för 2021 verkar bli att få klar den här toan. Tror de varit här för att "göra färdigt" den fem gånger nu :(

I helgen monterade vi däremot stommen för vår walk-in och i måndags satte jag in hyllor och lådor så nu är den färdig :D

@Lovise fin hall och färg :)
 
Jag har väl i princip bestämt mig för att flytta in i lägenheten jag ärvt, och har då en hel del att stå i för att få det bra där. Där kan vi snacka projekt :p
Tömma lägenheten.
Renovera badrum.
Åtminstone budgetrenovera kök (i den mån man kan räkna det som sådant när nya vitvaror måste köpas...)
Tapetsera om samtliga rum.
Gärna byta golv i åtminstone kök, hall och arbetsrum...
Laga persienner.
Flytta in och se till att ordna med trevliga möbler, belysning osv. Mycket som behöver skaffas nytt, men kommer hålla stenkoll på blocket, tradera och myrorna.
 
Jag har väl i princip bestämt mig för att flytta in i lägenheten jag ärvt, och har då en hel del att stå i för att få det bra där. Där kan vi snacka projekt :p
Tömma lägenheten.
Renovera badrum.
Åtminstone budgetrenovera kök (i den mån man kan räkna det som sådant när nya vitvaror måste köpas...)
Tapetsera om samtliga rum.
Gärna byta golv i åtminstone kök, hall och arbetsrum...
Laga persienner.
Flytta in och se till att ordna med trevliga möbler, belysning osv. Mycket som behöver skaffas nytt, men kommer hålla stenkoll på blocket, tradera och myrorna.

Så roligt att höra! :heart

Vad gäller tapetseringen rekommenderar jag att du håller koll på tex Rusta, de har ofta erbjudanden på tapeter, färg och golv (tex har de 25% på sådant just nu). Behöver man inte så många rullar kan man också hitta restpartier online och i färgaffärer till bra pris.
 
Så roligt att höra! :heart

Vad gäller tapetseringen rekommenderar jag att du håller koll på tex Rusta, de har ofta erbjudanden på tapeter, färg och golv (tex har de 25% på sådant just nu). Behöver man inte så många rullar kan man också hitta restpartier online och i färgaffärer till bra pris.
Utmärkt tips! Var förbi Rusta i helgen (av andra anledningar) och fick syn på en tapet jag verkligen gillat på hemsidan. I butik såg den bedrövlig ut :( Eller ja, det var framförallt skumt material, typ mjukt? Så, jag har iaf kommit fram till att jag vill ha vanliga papperstapeter.
 
Utmärkt tips! Var förbi Rusta i helgen (av andra anledningar) och fick syn på en tapet jag verkligen gillat på hemsidan. I butik såg den bedrövlig ut :( Eller ja, det var framförallt skumt material, typ mjukt? Så, jag har iaf kommit fram till att jag vill ha vanliga papperstapeter.

Försök gilla non-woven tapeter ;) de är mycket lättare att tapetsera med (tom jag klarar det! :D). Med dem har man på klistret på väggen och inte på tapeten som med papperstapeter.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 447
Senast: Ullmerkott
·
Fritid Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :) Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp