Projekt 2021

2021 kommer att bli ett dyrt år...
* takbyte på boningshuset
* solceller på stall/drängstuga
* grusa upp mer i rasthagen
Och sen är det innertaket på övervåningen som ska bli vitt någon gång. Vi har bara bott häri 20 år...

Solceller är på g, offert är påskriven och arbetet kommer att utföras i slutet av mars/början av april. Vi får exakt datum nästa vecka. Även takbytet har påbörjats, vi väntar på offerter från två företag. Både jag och käre maken har uppnått vuxen ålder så att klättra på tak är inte att tänka på. Det känns lite konstigt att ta in hantverkare då vi alltid har gjort det mesta själva...
 
Jag har väl i princip bestämt mig för att flytta in i lägenheten jag ärvt, och har då en hel del att stå i för att få det bra där. Där kan vi snacka projekt :p
Tömma lägenheten.
Renovera badrum.
Åtminstone budgetrenovera kök (i den mån man kan räkna det som sådant när nya vitvaror måste köpas...)
Tapetsera om samtliga rum.
Gärna byta golv i åtminstone kök, hall och arbetsrum...
Laga persienner.
Flytta in och se till att ordna med trevliga möbler, belysning osv. Mycket som behöver skaffas nytt, men kommer hålla stenkoll på blocket, tradera och myrorna.

Non woven är super enkelt att sätta upp, vanliga pappers tapeter skulle jag aldrig orka med igen. Samma med klickgolv, krävs i princip att du hanterar en roller, vass kniv samt för golvet då en bra såg. Skulle absolut rekommendera att kolla golven under det som ligger nu, vill du ha enhetligt kanske det krävs lite extra jobb men att lägga klickgolv är enkelt ☺

Håller med @athena_arabians om att jag tycker det är roligt att du valt att behålla den!

Du får gärna hålla oss uppdaterade under processen ☺
 
Non woven är super enkelt att sätta upp, vanliga pappers tapeter skulle jag aldrig orka med igen. Samma med klickgolv, krävs i princip att du hanterar en roller, vass kniv samt för golvet då en bra såg. Skulle absolut rekommendera att kolla golven under det som ligger nu, vill du ha enhetligt kanske det krävs lite extra jobb men att lägga klickgolv är enkelt ☺

Håller med @athena_arabians om att jag tycker det är roligt att du valt att behålla den!

Du får gärna hålla oss uppdaterade under processen ☺
I dagsläget är det bara tråkig gammal plastmatta på golven, därav att det lockar med byte. Golven är dock hela och i neutrala färger, så det är ingen jättepanik så... Har tittat lite på klickgolv och hittat några som verkar trevliga. Har en väldigt klar bild av hur jag vill ha sovrummet, och min bild av kök + hall börjar klarna. För resten vet jag åtminstone vilken stil jag gillar, så bara jag väl kommer så långt som till renovering borde det iaf gå att lösa.

Frågan sedan är ju hur dyrt allt blir... Det enda jag vet är att kök + badrum har högsta prio. Det finns förvisso fungerande kyl, men den är liten och bedrövlig. Badrummet är knappt fungerande så tja... :p Allt i lägenheten är original, men det byggdes i slutet på 80-talet så det är ingen sån där mysig gammal stil utan känns bara... billigt och platt.
 
I dagsläget är det bara tråkig gammal plastmatta på golven, därav att det lockar med byte. Golven är dock hela och i neutrala färger, så det är ingen jättepanik så... Har tittat lite på klickgolv och hittat några som verkar trevliga. Har en väldigt klar bild av hur jag vill ha sovrummet, och min bild av kök + hall börjar klarna. För resten vet jag åtminstone vilken stil jag gillar, så bara jag väl kommer så långt som till renovering borde det iaf gå att lösa.

Frågan sedan är ju hur dyrt allt blir... Det enda jag vet är att kök + badrum har högsta prio. Det finns förvisso fungerande kyl, men den är liten och bedrövlig. Badrummet är knappt fungerande så tja... :p Allt i lägenheten är original, men det byggdes i slutet på 80-talet så det är ingen sån där mysig gammal stil utan känns bara... billigt och platt.
Vi hade plastmatta i kök och sovrum, var inga problem att lägga klickgolv över det.

Bor i hyresrätt byggd typ 70 tal eller nått sånt, aldrig renoverats i köket mer än bytts kyl kombinerad med frys.

Badrummet hos oss är våtrumsmatta på golv och väggar, köket släpper färgen från skåpen på i stora flisor. Men tydligen är det viktigt att ta bra betalt för skit, samtidigt som HV total renoverat en lägenhet som kostar exakt samma per kvm.

Japp jag är lack och letar nytt
 
Nu hoppar jag in med en lista:
- isolera vinden
- riva innertak i vardagsrummet (kanske ;) )
- måla verandan
- måla häng- och stuprännor på framsidan av huset
- fixa rabatterna så att de inte ser ut som hoppsan...
 
Vi hade plastmatta i kök och sovrum, var inga problem att lägga klickgolv över det.

Bor i hyresrätt byggd typ 70 tal eller nått sånt, aldrig renoverats i köket mer än bytts kyl kombinerad med frys.

Badrummet hos oss är våtrumsmatta på golv och väggar, köket släpper färgen från skåpen på i stora flisor. Men tydligen är det viktigt att ta bra betalt för skit, samtidigt som HV total renoverat en lägenhet som kostar exakt samma per kvm.

Japp jag är lack och letar nytt
Huh. Men man kan lägga klickgolv ovanpå plastmattan alltså? Jag trodde att man behövde ta bort mattan.

Här är det också våtrumsmatta på golv, dock kakel på halva väggarna. Det kom ett brev för något år sedan från styrelsen om att badrummet behövde renoveras och att det fanns något samarbetande företag att kontakta för det, men det gjordes aldrig. Ska kolla upp allt sådant när det blir läge. Just nu har jag lite städjobb kvar innan något sådant är aktuellt...
 
Huh. Men man kan lägga klickgolv ovanpå plastmattan alltså? Jag trodde att man behövde ta bort mattan.

Här är det också våtrumsmatta på golv, dock kakel på halva väggarna. Det kom ett brev för något år sedan från styrelsen om att badrummet behövde renoveras och att det fanns något samarbetande företag att kontakta för det, men det gjordes aldrig. Ska kolla upp allt sådant när det blir läge. Just nu har jag lite städjobb kvar innan något sådant är aktuellt...
Förutsatt att mattan är jämn så är det snarare en fördel att lägga ovanpå. Lite extra stegljudsisolering och bra underlag.

Det man får kolla är ju hur högt det blir, så att det funkar med dörrar osv.
 
Huh. Men man kan lägga klickgolv ovanpå plastmattan alltså? Jag trodde att man behövde ta bort mattan.

Här är det också våtrumsmatta på golv, dock kakel på halva väggarna. Det kom ett brev för något år sedan från styrelsen om att badrummet behövde renoveras och att det fanns något samarbetande företag att kontakta för det, men det gjordes aldrig. Ska kolla upp allt sådant när det blir läge. Just nu har jag lite städjobb kvar innan något sådant är aktuellt...

Vi la klickgolv i mitt kontor utan att ta bort mattan under.
 
Förutsatt att mattan är jämn så är det snarare en fördel att lägga ovanpå. Lite extra stegljudsisolering och bra underlag.

Det man får kolla är ju hur högt det blir, så att det funkar med dörrar osv.
Ytterligare utveckling på det. Har man utrymme för det i detta lager på lager finns det ju även tunna mellanlager som dämpar ljud och jämnar ut underlaget 🙃
 
Vi la in klickgolv i hela vår gamla lägenhet. I hallen la vi klickgolv som liknade på skiffer. Vi la det över plastmatta med extra matta/mellanlager under för att ljuddämpa till dom under + hindra att golvet knarrar när man går på det. Limmade även varje bit till varandra. Limma gjorde vi för att hindra att väta kom in under golvet. Fungera väldigt bra och allt vatten stanna uppe på golvet= bara att torka av och golvet höll sig fint dom 7 åren vi bodde där ☺️
 
Vi kämpar på med badrummet och hallen utanför det. Ska väl börja ringa till hantverkare för att få in offerter snart. Väntat på målaren som ska måla tak och väggar i hallen. Har vi tur kanske det blir klart år 2021.

Målaren har varit här och fixat ✔️

Tagit in offert på badrummet. Fått svar av en 82.000:- och väntar på en till innan vi bestämmer oss. Mycket pengar men skiten måste bli klart.
 
Passerade precis toan och såg att killen som är här - och som det går att kommunicera med - pillade med elen så snart har vi iallafall en fungerande lampa därinne :) Efter det behöver han bara måla om taket som hans kollegor förstörde igår, måla färdigt väggarna, kontrollera att toan de facto spolar (vilket den inte gjorde efter installationen..) och bomma för vattenmätaren. Fingers crossed.
 
2021 kommer att bli ett dyrt år...
* takbyte på boningshuset
* solceller på stall/drängstuga
* grusa upp mer i rasthagen
Och sen är det innertaket på övervåningen som ska bli vitt någon gång. Vi har bara bott häri 20 år...

Solceller är på g, offert är påskriven och arbetet kommer att utföras i slutet av mars/början av april. Vi får exakt datum nästa vecka. Även takbytet har påbörjats, vi väntar på offerter från två företag. Både jag och käre maken har uppnått vuxen ålder så att klättra på tak är inte att tänka på. Det känns lite konstigt att ta in hantverkare då vi alltid har gjort det mesta själva...
Fibern! Hur kunde jag glömma fibern! Det vi ska göra är ju att gräva från tomtgräns till huset, det är ganska långt... Det här med fibern har ju varit en lååång historia. Vi skrev på våren 2019 för anslutning till hösten. Tydligen var det inte hösten -19, 2020 kom och gick. Nu i år har det grävts längs med "stora" vägen och en kopplingsplint finns nu 500 meter från vårt hus.

Då slår elbolaget som äger trådarna till och börjar planera för att förstärka elnätet och det ska då grävas för el och fiber samtidigt. Jsg har god lust att dra en egen skarvsladd bort till kopplingsplinten så länge. Vem vet när elbolaget får arslet ur vagnen...
 
Vi får tillträde till huset om ca tre timmar! :bump:

Vilket innebär att det garanterat kommer tillkomma projekt, men det här vet vi;
* Måla träningsrum
* Måla gästrum
* Bygga hundgård
* Komplettera med mer gärdesgård. Idag finns det längs en sida av tomten
 
Våra projekt är alltid lite flytande och spontana men 2020 hann vi med de stora som vi ville dvs lägga om hela taket på huset samt lägga om beläggningen på gårdsplanen.

Än så länge har 2021 inga stora milstolpar som förra året hade utan det som står på listan är mest småpulande som man kan ta vartefter. När vi fick vattenläckan i köket nu i vintras så rev vi fram ett fint furugolv under laminatgolvet som vi ska spara, slipa och behandla. Det ser ut som att golvet fortsätter in i vardagsrummet så jag förbereder mig på att försöka övertala sambon så att vi kan riva upp laminaten även där samt slipa och behandla det golvet också. Ett gediget plankgolv är alltid så mycket trevligare än ett mainstream brunt laminatgolv, speciellt i en liten skånelänga från 1800-talet. Jag är även sugen på att kolla vad som finns bakom gipsskivorna i väggen mellan vardagsrummet och köket. Det är en tjock rejäl bärande vägg och jag har en liten förhoppning om att det kanske skulle kunna finnas tegel med korsvirke där bak. Att kunna lyfta fram det isf hade varit underbart.

Det jag mest ser fram emot är en skön sommarsemester utan ett monstruöst byggprojekt detta året. Förra året gick exakt hela semestern åt till att jonglera takläggning med valppassning och hela gården såg ut som fan själv hur länge som helst. Detta året ska vi ha riktig semester.
 
Vår oändliga historia med toan nere verkar ha kommit i mål. Men vi måste byta en sten - som ligger lös och ska ligga lös - till något annat. Mupparna som jobbat med toan klarade inte ens av att se skillnad på matt natursten och något högglansigt meck. Så nu har vi en tröskel, ett handfat och en topp på väggreservoaren i natursten och en meckigt ful och högglansig svart sten över lådan med vattenmätaren och huvudkranen *suck*

I helgen ska vi sätta upp en spegel :)

Nästa projekt = riva ner resten av innertaket på övervåningen, isolera och skruva upp nytt. Pfff..

Men killen som de skickade hit för att måla och koppla in elen (han var inte den som skaffade fel sten) på toan visar sig vara extremt talangfull, lätt att kommunicera med, ha humor och dessutom komma på tid.

Så vi tog hans nummer och istället för att göra allting själva som vi gjort med första halvan av taket kommer vi hyra in honom och hans grabbar att riva ner skiten och framförallt transportera iväg. Gamla tak från början av förra seklet som är byggda av lera, ståltråd och vass är ingen picknick att ta ner och få iväg från toppen av ett fyravåningshus så det här känns som en briljant plan.
 
Idag har jag skruvat isär 2 stora bokhyllor, 1 mindre och ett skrivbord. Imorgon ska det till tippen (allt i så dåligt skick att det inte ens är någon idé att skänka bort det).

Vet dock inte hur jag ska göra med köksbordet... Det är egentligen perfekt men, bordsskivan är fuktskadad... Vet inte om det går att göra något åt det.

Här kan man se fläcken med det dåliga.
20210305_123340.jpg
 
Idag har jag skruvat isär 2 stora bokhyllor, 1 mindre och ett skrivbord. Imorgon ska det till tippen (allt i så dåligt skick att det inte ens är någon idé att skänka bort det).

Vet dock inte hur jag ska göra med köksbordet... Det är egentligen perfekt men, bordsskivan är fuktskadad... Vet inte om det går att göra något åt det.

Här kan man se fläcken med det dåliga.
Visa bifogad fil 65674

Det ser mest ut som att det är lacken som är skadad. Om bordet inte har gått till tippen och fanéret inte är för tunt så skulle du kunna prova att slipa ytan och sedan lacka om, eller om det fortfarande ser lite fult ut så kan du måla det. Jag har en handhållen slipmaskin som du kan få låna - med reservation för att jag måste kolla så att batteriet fortfarande lever.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 451
Senast: Ullmerkott
·
Fritid Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :) Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp