Prostitution -rätt eller fel

Amha

Trådstartare
En kompis bad mig om en åsikt gällande en skoluppgift.

"Är det någonsin moraliskt accepterat att köpa sexuella tjänster? Om vi till exempel antar att den här personen som säljer de sexuella tjänsterna får bra betalt, har ställt upp helt frivilligt och inte är i händerna på till exempel en hallick som tar pengar eller har makt över personen på annat sätt."

Det är alltså frågeställningen.

Mina första tankar var säkerheten runt jobbet och jämställdhet men om vi förutsätter att vi lever i ett jämställt samhälle, säkerheten kring jobbet är välplanerad etc. Helt enkelt huruvida det är etiskt korrekt att köpa sex när hela situationen hanteras som vilket annat jobb som helst. Vad säger ni?
 
@Amha: Problemet är att jag tror det är svårt att hitta "den lyckliga horan". Jag kan inte se att någon som mår bra och är i balans väljer att sälja sex. Det behöver inte nödvändigtvis vara missbruk utan självskadebeteende, kraschad ekonomi osv. Dvs inte en människa som mår bra.

Jag har svårt för att moralisera över sex, jag är tämligen vidsynt, men just prostitution skaver. Tanken att köpa en annan människas kropp, om än för en kort tid, ger för mycket vibrationer av slaveri och avsaknad av jämställdhet.

Edit: Det kvittar givetvis om det är manliga eller kvinnliga prostituerade.
 
Jag säger ja, med betoning på att problemet är inte prostitutionen i sig utan pengar. Att vi lever i en kapitalistisk värld där tillgång till våra kroppar SKA bytas mot pengar för att vi ska få ta del av samhället.

Accepterar vi kapitalism måste vi acceptera vuxen prostitution.
 
Alltså jag har arbetat som telefonförsäljare och det var absolut inte lika vidrigt som att sälja sex. Faktum är att det inte ens var i närheten.

Jag har gjort ena och varit mycket nära andra och jämnställer dom. Båda snedvrider ens självuppfattning/självuppskattning.

(jag tycker egentligen att ingetdera är bra, jag är nån sorts idealistisk anarkist)
 
@Amha: Problemet är att jag tror det är svårt att hitta "den lyckliga horan". Jag kan inte se att någon som mår bra och är i balans väljer att sälja sex. Det behöver inte nödvändigtvis vara missbruk utan självskadebeteende, kraschad ekonomi osv. Dvs inte en människa som mår bra.

Jag har svårt för att moralisera över sex, jag är tämligen vidsynt, men just prostitution skaver. Tanken att köpa en annan människas kropp, om än för en kort tid, ger för mycket vibrationer av slaveri och avsaknad av jämställdhet.

Edit: Det kvittar givetvis om det är manliga eller kvinnliga prostituerade.
Ja, bekräftelsebehov var en grej jag funderade på. Pengar för psykvård var något jag tänkte på men jag själv lever ju inte i en värld där jag (utan alkohol i kroppen :D ) ligger runt. Det kanske finns de som gör.
 
Den dagen då jag fick veta att folk hölls i regelrätt slaveri för att arbeta som telefonförsäljare - den dagen skulle jag vara lika mycket emot telefonförsäljning som jag är emot prostitution.

Trafficing är en fruktansvärd företeelse och legalisering av sexhandeln hjälper bevisligen inte. Eftersom jag egentligen anser att vuxna människor gör som de vill - föraktar jag sexköpare och inte säljare. Köparen har sällan några möjligheter att avgöra frivilligheten i affärsuppgörelsen. Mängden offer för trafficking och mängden sexsäljare som far illa är ett tecken på att alltför få av köparna bryr sig.

PS sedan hjälper det inte att de människor jag möt som köpt den typen av tjänster uttalat sig så illa om de som utfört dem.
 
Att direkt "köpa" sex är inte " comme il faut " i de flesta västländer, trots att det är lagligt i några av dem.
Däremot så ser man lite över axeln på det faktumet att man med resurser, god ekonomi och de möjligheter det ger kan köpa förhållanden.

Den rena sex-handeln lägger en stor personlig kostnad på säljande part och resulterar ofta i en snedvriden uppfattning av vad sexuella förhållande verkligen kan vara hos den köpande part.

Då sexhandeln liksom spelverksamheter drar till sig kriminalitet som dynga gör med spyflugor så är det inte helt ofarligt att agera på dessa marknader.

Sedan har man problematiken med handikappade, är det att betraktas som prostitution om dessa hjälpbehövande även får hjälp med detta.?

Själv har jag jobbat en del utomlands (arrangerat industribesök och förmedlat kontakter) och man frapperas ständigt över hur villiga vanliga svenska killar är att ta risken när de är utanför Sverige. Och det hjälper inte att förklara att ölen är förbannat dyr i lokaler med röda gardiner
 
Varför det?

Det finns många saker vi inte accepterar handel med. Kapitalism måste inte vara detsamma som okontrollerad nyliberalism.

Surroatmödraskap. Sexhandel. Organhandel. Det finns många saker som hanteras olika i olika kapitalistiska länder.
Där har du faktiskt en poäng men på något sätt tänker jag nog ändå att man borde få bestämma själv vad man vill göra med sin kropp. Just sex är ju frågan om man kommer ifrån. Jag menar, söker folk bekräftelse genom sex gör de det förmodligen även utan ersättning för det. Eller? Gud, jag vet inte alls hur man ska tänka. Man får göra porrfilm men nåde om man har sex för pengar.

De hade ju diskuterat detta i skolan och alla i klassen hade sagt nej och kompisen förstod inte vad det var för fel med det.
 
Jag har svårt att se mitt inhopp under tonåren i telefonförsäljarbranschen som säljare av DALA-DEMOKRATEN (man fick ett sladdlöst ångstrykjärn vid helårsprenumeration) som samma sak som att sälja sex till främmande män på stan. Det är en enorm skillnad för mig.
 
Den dagen då jag fick veta att folk hölls i regelrätt slaveri för att arbeta som telefonförsäljare - den dagen skulle jag vara lika mycket emot telefonförsäljning som jag är emot prostitution.

Trafficing är en fruktansvärd företeelse och legalisering av sexhandeln hjälper bevisligen inte. Eftersom jag egentligen anser att vuxna människor gör som de vill - föraktar jag sexköpare och inte säljare. Köparen har sällan några möjligheter att avgöra frivilligheten i affärsuppgörelsen. Mängden offer för trafficking och mängden sexsäljare som far illa är ett tecken på att alltför få av köparna bryr sig.

PS sedan hjälper det inte att de människor jag möt som köpt den typen av tjänster uttalat sig så illa om de som utfört dem.
Men säg att en person skulle starta en firma där denne själv säljer sex och gör upp sina egna regler, som vilket annat bolag som helst. Min fråga var ju om hela det du beskriver inte finns med för att det är ett problem idag är ju uppenbart. Med dagens förutsättningar skulle jag aldrig vilja ens fundera på att godkänna det och ordet ger mig en dålig smak i munnen men i det här fallet ska ju det hela vara ungefär som att sälja bilar men man säljer tjänster via sin kropp i stället. På egna villkor där det är helt ok att sluta när man vill.

Alltså, jag vet inte. Som @athena_arabians var inne på, vilka är det som säljer sådana tjänster? Lyckliga människor som är nöjda med sina liv men vill få in lite mer pengar (jag skulle tro att ersättningen är ganska hög där, beroende på hur många som vill sälja sina tjänster etc). Finns det någon som faktiskt säljer tjänsten för att de gillar att ligga och passar på att tjäna pengar på det? Varför reagerar vi mer på det än att läsa "träffen" i tidningen där folk söker personer för olika sorters rollspel, liggande osv utan att skaffa ett förhållande?

Jag är väldigt delad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 190
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp