Prostitution -rätt eller fel

Nej. Absolut aldrig. Jag är inte så naiv att jag tror att någon säljer sex av fri vilja. Det finns helt enkelt inte. De som säger sig göra det är de som far mest illa av att sälja sex för de ljuger till och med för sig själva. Att köpa en annan människa är alltid fel, det går aldrig att komma runt det. De som säljer sig gör det för det för dem är det enda sättet att överleva, de har inget annat val. Den lyckliga horan är enbart en myt som vissa av vissa skäl väljer att tro på.

Att ens jämför telefonförsäljning med sexhandel gör mig spyfärdig. Det är inte ens på samma planet.
 
Hur gammal är din kompis?
Spelar det någon roll?

Det intressanta i den här frågan är att det är ett laddat ämne just pga hur prostitution ser ut. Säg att det blivit ett seriöst yrke där man startar fackförbund, lägger upp regler för hur yrket ska se ut etc. Jag tänker mig minst samma krav på säkerhet som bevakningsbranschen har pga riskerna med överfallslarm och vad man nu behöver. Att det är båda könen som köper och säljer och man nekar de man inte vill sälja till. Jag kan inte själv tänka mig in i den situationen, varken som köpare eller säljare men om situationen sett helt annorlunda ut från hur den är idag kanske det inte hade varit lika laddat? Eller? Jag kanske är helt knäpp men jag förstår båda sidorna men hamnar ändå i ett tänk att OM det mot förmodan hade sett helt annorlunda ut än vad det gör idag kanske folk inte hade höjt på ögonbrynen så mycket?
 
Um okej. Är du kompisen alltså?

Jag var nyfiken bara på hur gammal man är om man absolut inte kan förstå varför prostitution, ens i en perfekt icke-existerande värld, är en komplicerad fråga.


Yeah, @Amha skapade tråden mest för att jag inte orkade göra ett konto. Men hey, här är jag ändå.

Det jag inte förstår är; I en perfekt värld, varför skulle sälja sex vara hemskare att vara t.ex en målare eller sjuksköterska? Om allt går rätt till, säkra omständigheter, fackförening, försäkringar, inga sjukdomar och dylikt, varför är det fel att sälja sex?
Att ha sex mot pengar har ju aldrig varit ett problem innan (hello porrindustrin) så jag ser inte riktigt problemet med prostitution.
 
Yeah, @Amha skapade tråden mest för att jag inte orkade göra ett konto. Men hey, här är jag ändå.

Det jag inte förstår är; I en perfekt värld, varför skulle sälja sex vara hemskare att vara t.ex en målare eller sjuksköterska? Om allt går rätt till, säkra omständigheter, fackförening, försäkringar, inga sjukdomar och dylikt, varför är det fel att sälja sex?
Att ha sex mot pengar har ju aldrig varit ett problem innan (hello porrindustrin) så jag ser inte riktigt problemet med prostitution.

Ehh, har det inte varit ett problem innan? Prostitution har alltid varit och kommer alltid att vara ett problem. Ingen har rätt att köpa en annan människa.
 
Du menar i en värld där vi har perfekt jämlikhet, perfekt jämställdhet, ingen fattigdom, ingen kriminalitet etc?
Ja precis. Jag trodde att jag var tydlig i trådstarten men jag lyckades nog faila den. Stod och lagade mat och ett barn kom och drog ner mina brallor med jämna mellanrum ;)

Jag är ju inte dummare än att jag fattar att det här inte kommer att vara möjligt på många generationer (om ens någonsin).
 
Ehh, har det inte varit ett problem innan? Prostitution har alltid varit och kommer alltid att vara ett problem. Ingen har rätt att köpa en annan människa.
Varför ser man olika på prostitution och porr? Det får ju säljas porrfilmer. Eller har det med att göra att man är kollega med den man ligger med då och därmed känner denne?

Jag mådde lite illa av bilden som ploppade upp i skallen när jag skrev porrfilm. Yuk.
 
Jaha. Ja, då har jag ingen åsikt. Kan inte föreställa mig nåt mer meningslöst att diskutera. Världen ser inte ut så och kommer aldrig att göra. Risken är väldigt stor att om du i en sån hypotetisk diskussion slår fast att nä, att sälja sex är typ som att sälja skor (i en perfekt värld) så kommer man sedan, i andra diskussioner, att tappa den där parentesen. Och man tänker "Ja men den där tjejen säger ju att hon är lycklig! Så vad är det problemet?" och så bortser man ifrån hur världen ser ut.

Jag tycker att sexköp är bland det värsta som finns i världen. Vad det gör mot fattiga och utsatta människor är så jävla fruktansvärt och jag vill aldrig någonsin sitta i en diskussion på nätet och normalisera det eller skapa mer tolerans.
 
Varför ser man olika på prostitution och porr? Det får ju säljas porrfilmer. Eller har det med att göra att man är kollega med den man ligger med då och därmed känner denne?

Jag mådde lite illa av bilden som ploppade upp i skallen när jag skrev porrfilm. Yuk.

För mig är det lika illa. Samma sak med olika namn.
 
Jag tycker att sexköp är bland det värsta som finns i världen. Vad det gör mot fattiga och utsatta människor är så jävla fruktansvärt och jag vill aldrig någonsin sitta i en diskussion på nätet och normalisera det eller skapa mer tolerans.

Det handlar inte om att normalisera prostitution eller sexköp, för så som det ser ut i dagens samhälle är det riksvidrigt. Utan frågeställningen var om det är det moraliskt rätt under dom rätta omständigheterna. För mig är det en självklarhet, vem är jag att peka med hela handen och säga att folk inte får sälja sex trots att dom vill och tycker att det är bra skit och mår bra av det.
 
För mig är det lika illa. Samma sak med olika namn.
Jaa.. alltså, som konsument håller jag nog med men jag inbillar mig att villkoren kanske ser bättre ut som anställd porrstjärna? Dålig koll men min känsla är sådan iom att det är såpass accepterat. En porrfilm är lagligt att köpa om det inte är ändrat och ett ligg är inte det.
 
Jaa.. alltså, som konsument håller jag nog med men jag inbillar mig att villkoren kanske ser bättre ut som anställd porrstjärna? Dålig koll men min känsla är sådan iom att det är såpass accepterat. En porrfilm är lagligt att köpa om det inte är ändrat och ett ligg är inte det.

I vissa fall kanske men i de flesta fall inte. Visst är en porrfilm laglig att köpa men frågan är om den är laglig att framställa egentligen? Jag vet inte men det låter fel för mig att du inte rent lagligt kan köpa sex till dig själv men du får betala några för att ha sex med varandra framför kameran.
 
Varför ska just sex vara "skyddat"? Sälja sin själ som telefonförsäljare är lika vidrigt.

Ska och ska. Det är det i vissa länder, och inte i andra. Vi ser hur det ser ut i de länder där sexhandel är legaliserat - Tyskland är ett utmärkt exempel. Legaliseringen där har bevisligen inte inneburit något ökat skydd, social acceptans, eller en minskad kriminalitet kopplad till sexhandeln. Tvärtom.

Vi väljer ju ut vissa saker som vi (i betydelsen samhället) anser ska skyddas. Sådant som vi generellt inte anser hör till konsumtionsvaror som fritt ska ingå i det kapitalistiska systemet. Där har vi i Sverige beslutat att utesluta exempelvis barn (via surrogatmödraskap), kvinnors kroppar, och mänskliga kroppsdelar.

I andra länder kan du sälja din njure om du vill. Eller köpa plats 9 månader i en livmoder. Eller köpa en vuxen kvinnas/mans kropp. Eller köpa ett barns kropp.

Det är ju bara att titta på hur det ser ut utan kontroll, eller med mindre kontroll. Vilka är det som säljer sina kroppar/delar av kroppar, och varför? I Tyskland har de svårt att hitta kvinnor till bordellerna så det kommer tjejer från fattiga öststater istället. Hanteringen är fruktansvärd med flatrate bordeller, osv.

Jag gör skillnad mellan telefonförsäljning och sex. Både JAG -alltså rent fysiskt kroppsligt subjektivt i min egen känsla...- och en social / politisk skillnad. Vilket typ av samhälle vi vill ha? Är vi alla bara konsumtionsvaror i ett jättevaruhus?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 659
Senast: _Taggis_
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 247
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp