Prostitution -rätt eller fel

I vissa fall kanske men i de flesta fall inte. Visst är en porrfilm laglig att köpa men frågan är om den är laglig att framställa egentligen? Jag vet inte men det låter fel för mig att du inte rent lagligt kan köpa sex till dig själv men du får betala några för att ha sex med varandra framför kameran.
Det var precis vad jag började undra också. Kanske är porrindustrin lite mer städad och därmed laglig?
 
Där har du faktiskt en poäng men på något sätt tänker jag nog ändå att man borde få bestämma själv vad man vill göra med sin kropp. Just sex är ju frågan om man kommer ifrån. Jag menar, söker folk bekräftelse genom sex gör de det förmodligen även utan ersättning för det. Eller? Gud, jag vet inte alls hur man ska tänka. Man får göra porrfilm men nåde om man har sex för pengar.

De hade ju diskuterat detta i skolan och alla i klassen hade sagt nej och kompisen förstod inte vad det var för fel med det.


Det är bara en så meningslös fråga.

I det fantastiska abstrakta totalt jämställda och totalt jämlika landet som inte existerar - där tror jag inte att konceptet "betala för tillgång till någon annans kropp" överhuvudtaget skulle uppstå.
 
Skapat ett nytt konto för att kunna vara mer bekväm att svara på frågan.

Jag skulle svara ja på frågeställningen.
Under rätt förutsättningar som redan nämnts i själva frågeställningen.

Jag har själv under en period (under ca 1 års tid) sålt sex. Helt av egen fri vilja. Ingen tvingade mig eller tog mina pengar. Idén kom då jag studerade, och kände att jag behövde extra pengar då jag har dyrare intressen som jag inte riktigt kunde göra pga kass ekonomi. Jag resonerade också att jag gillar sex, så varför inte få pengar för det istället för att bara ligga runt ändå. Tanken var att gillar jag det inte, känns det olustigt/obekvämt/obehagligt så blir det en gång och inte mer. Nu tyckte jag det fungerade bra och kändes bra så jag fortsatte. Vissa gånger var det bara för pengarna (och då träffade jag heller inte den kunden fler gånger) när jag kände att kemin inte var helt 100. Med vissa blev det en annan relation än sexköpare/säljare även om pengar fortfarande var inblandade. Det fanns även ett par tillfällen jag nekade träff/sex då inledande mail kontakt eller vid träff inte kändes bra. Eller så kunde det hända att jag helt enkelt inte kände för det under någon period och då inte bokade in något.
Det hela fick ett "naturligt" avslut genom att jag slutade träffa nya kunder och träffade bara stammisar jag gillade så att säga då jag helt enkelt efter ca 1 år inte kände lust att göra det hela längre. Sedan blev det ett avslut helt då jag träffade mitt ex.

Nu har det gått ca 1- 1 1/2 år sedan jag slutade sälja sex och ibland tänker jag att jag inte borde ha gjort det. Men oftast så tänker jag inte så mycket på det. Däremot har det blivit en konsekvens av det, och det är att jag inte är särskilt intresserad av sex nu. Dessutom känner jag mig kräsen och får känslan "nej jag orkar inte" när jag börjar fundera på att skaffa kk till exempel.
 
Det handlar inte om att normalisera prostitution eller sexköp, för så som det ser ut i dagens samhälle är det riksvidrigt. Utan frågeställningen var om det är det moraliskt rätt under dom rätta omständigheterna.
Du förstår uppenbarligen inte vad jag säger. Jag säger att oavsett vad DU har för drivkraft till att ha den här diskussionen så tycker jag att den ÄNDÅ bidrar till att normalisera sexköp. Och det tycker jag suger.

Jag har fattat frågeställningen. Min åsikt kvarstår.
 
En kompis bad mig om en åsikt gällande en skoluppgift.

"Är det någonsin moraliskt accepterat att köpa sexuella tjänster? Om vi till exempel antar att den här personen som säljer de sexuella tjänsterna får bra betalt, har ställt upp helt frivilligt och inte är i händerna på till exempel en hallick som tar pengar eller har makt över personen på annat sätt."

Det är alltså frågeställningen.

Mina första tankar var säkerheten runt jobbet och jämställdhet men om vi förutsätter att vi lever i ett jämställt samhälle, säkerheten kring jobbet är välplanerad etc. Helt enkelt huruvida det är etiskt korrekt att köpa sex när hela situationen hanteras som vilket annat jobb som helst. Vad säger ni?
En väldigt hypotetisk fråga eftersom köparen inte har förutsättningarna, ofta inte heller viljan, att avgöra hur säljarens villkor ser ut.
Dessutom försöker man med frågeställningen helt väja för de problem som finns inbyggda i sexköp iom den ekonomiska maktobalansen, för att göra det måste man förstås skriva om verkligheten men frågan är vad nyttan och relevansen i frågeställningen är när man blundar för så mycket?

Men för att svara på frågan:

Skillnaden mellan att köpa sex och att köpa annat är att sex bör vara ömsesidigt, annars liknar det snart ett övergrepp, medan det spelar mindre roll om den som har ett annat jobb hellre tagit ledigt.
Om du har sex med någon som "hellre tagit ledigt" är du inne i en gråzon där sexet inte är helt ömsesidigt, medan det kanske inte spelar riktigt lika stor roll för dig om personen som sitter i kassan när du handlar hellre gått hem.

Förutom att frågeställningen är utopisk och saknar verklighetsförankring är problemet alltså graden av frivillighet och ömsesidighet. Vad är "helt frivilligt"? Är det enbart avsaknaden av en hallick? Om jag är i desperat behov av pengar, är det att betrakta som "helt frivilligt"? Om jag inte är i desperat behov av pengar men inombords suckar, himlar med ögonen, känner mig lite spyfärdig eller sneglar på klockan under tiden jag säljer sex är det då "helt frivilligt"? Är det moraliskt rätt att köra på?
I dagens diskussion om samtycke brukar man säga att man ska ha aktivt, entusiastiskt samtycke för att ha sex och får man inte det kan det vara ett övergrepp att fortsätta, frågan är då i det här sammanhanget om man kan förvänta sig aktivt, entusiastisk samtycke vid sexköp?
Svaret är nej.
Säljande innebär skådespel (det vet även köparen om, annars är hen antingen otroligt naiv eller i förnekelse) så även när samtycke tycks vara entusiastiskt finns ingen som helst garanti för att det är genuint. Det är dessutom fullständigt orimligt att kräva att det ska vara genuint. Det är helt orealistiskt av dig att förvänta dig att personen som serverar ditt kaffe ler genuint från hjärtat, detsamma gäller för sexköp, du kan omöjligt kräva att det samtycket är genuint, så på det viset är ju handel med sex ungefär "som vilket annat jobb som helst". Folk positiva till sexköp frågar sig hur sexköp vore "om det var som vilket jobb som helst" men ofta vill de inte erkänna att det verkligen redan är ett jobb, med betoning på jobb, alltså ett jobb som man gör för att man får betalt för det och inte för att det är ett supernöje.

Frågan är alltså i själva verket om du tycker det är moraliskt rätt att ha sex med någon trots brist på genuint, entusiastiskt samtycke? Tycker du det är helt ok och moraliskt rätt att ha sex med någon trots brist på genuint, entusiastiskt samtycke är du tyvärr på god väg att bli en förövare.

Jag har mött ganska många som köpt sex, vissa skiter fullständigt i om den som säljer gör det villigt eller inte, andra har haft svårt att genomföra sitt sexköp när de märkt att säljaren inte gått in för det helhjärtat, men resultatet blir ju i princip detsamma oavsett hur sexköparen känner inför sitt köp och inför den som säljer.

Personligen kommer jag aldrig se det som moraliskt rätt att köpa sex, bl a av de anledningar jag nämnt men även pga de negativa konsekvenser som frågeställningen försöker ignorera och sopa under mattan.
 
Skapat ett nytt konto för att kunna vara mer bekväm att svara på frågan.

Jag skulle svara ja på frågeställningen.
Under rätt förutsättningar som redan nämnts i själva frågeställningen.

Jag har själv under en period (under ca 1 års tid) sålt sex. Helt av egen fri vilja. Ingen tvingade mig eller tog mina pengar. Idén kom då jag studerade, och kände att jag behövde extra pengar då jag har dyrare intressen som jag inte riktigt kunde göra pga kass ekonomi. Jag resonerade också att jag gillar sex, så varför inte få pengar för det istället för att bara ligga runt ändå. Tanken var att gillar jag det inte, känns det olustigt/obekvämt/obehagligt så blir det en gång och inte mer. Nu tyckte jag det fungerade bra och kändes bra så jag fortsatte. Vissa gånger var det bara för pengarna (och då träffade jag heller inte den kunden fler gånger) när jag kände att kemin inte var helt 100. Med vissa blev det en annan relation än sexköpare/säljare även om pengar fortfarande var inblandade. Det fanns även ett par tillfällen jag nekade träff/sex då inledande mail kontakt eller vid träff inte kändes bra. Eller så kunde det hända att jag helt enkelt inte kände för det under någon period och då inte bokade in något.
Det hela fick ett "naturligt" avslut genom att jag slutade träffa nya kunder och träffade bara stammisar jag gillade så att säga då jag helt enkelt efter ca 1 år inte kände lust att göra det hela längre. Sedan blev det ett avslut helt då jag träffade mitt ex.

Nu har det gått ca 1- 1 1/2 år sedan jag slutade sälja sex och ibland tänker jag att jag inte borde ha gjort det. Men oftast så tänker jag inte så mycket på det. Däremot har det blivit en konsekvens av det, och det är att jag inte är särskilt intresserad av sex nu. Dessutom känner jag mig kräsen och får känslan "nej jag orkar inte" när jag börjar fundera på att skaffa kk till exempel.

Väldigt intressant, tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.


Jag kan tänka mig att det kan bli konsekvensen av det hela, nu vet jag inte hur mycket kunder eller hur ofta det skedde. Men att överkonsumera något, i det här fallet sex så brukar man bli ganska trött på det. (Jag ber om ursäkt om det låter arrogant, det är verkligen inte min mening.)
 
I en perfekt värld med perfekt jämställdhet, utan fattigdom, kriminalitet, missbruksproblem osv, ja då kanske jag ändrar mig. Men fram tills dess tycker jag att prostitution är vidrigt.
 
Väldigt intressant, tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.


Jag kan tänka mig att det kan bli konsekvensen av det hela, nu vet jag inte hur mycket kunder eller hur ofta det skedde. Men att överkonsumera något, i det här fallet sex så brukar man bli ganska trött på det. (Jag ber om ursäkt om det låter arrogant, det är verkligen inte min mening.)
Så lite så :) . Det är sällan man får höra av folk som sålt, bland annat för att det anses skamligt, fult, äckligt osv osv men ville ändå dela med mig av det.
Jag berättade även om det för mitt ex innan vi blev ett par, då jag ansåg det som viktigt för honom att veta (han var för övrigt okej med det som tur var). Det är dock inget jag berättar för var och varannan person jag känner/träffar även om ett fåtal vet om det. I början av det hela berättade jag om det för ett par killkompisar för min skull, ifall nått skulle hända, lite som en säkerhet att ha någon att ringa om något tokigt skulle ske (vilket det inte gjorde som tur var). Svårt att säga hur många/hur ofta jag hade träffar, vissa veckor 3-4 stycken kanske, medan vissa veckor kunde det inte vara någon. Allt hängde på mitt humör och den som hörde av sig, om det kändes intressant eller ej. Ett par gånger råkade det bli två på en dag (fm/em) men det var inget jag föredrog då jag kände att jag inte kunde "leverera" lika bra, hade helt enkelt inte energi till det. Jag ville ju njuta och inte bara finnas där som någon att knulla, även om kanske inte motparten såg det på samma sätt. Exempelvis en träff med avsugning på fm och en med samlag på eftermiddagen gick bra men inte två samlag samma dag. Och som sagt, ibland blev det intensivare och ibland blev det inget alls på några veckor. Allt hängde på hur jag mådde, hade lust och tid.
 
En väldigt hypotetisk fråga eftersom köparen inte har förutsättningarna, ofta inte heller viljan, att avgöra hur säljarens villkor ser ut.
Dessutom försöker man med frågeställningen helt väja för de problem som finns inbyggda i sexköp iom den ekonomiska maktobalansen, för att göra det måste man förstås skriva om verkligheten men frågan är vad nyttan och relevansen i frågeställningen är när man blundar för så mycket?

Men för att svara på frågan:

Skillnaden mellan att köpa sex och att köpa annat är att sex bör vara ömsesidigt, annars liknar det snart ett övergrepp, medan det spelar mindre roll om den som har ett annat jobb hellre tagit ledigt.
Om du har sex med någon som "hellre tagit ledigt" är du inne i en gråzon där sexet inte är helt ömsesidigt, medan det kanske inte spelar riktigt lika stor roll för dig om personen som sitter i kassan när du handlar hellre gått hem.

Förutom att frågeställningen är utopisk och saknar verklighetsförankring är problemet alltså graden av frivillighet och ömsesidighet. Vad är "helt frivilligt"? Är det enbart avsaknaden av en hallick? Om jag är i desperat behov av pengar, är det att betrakta som "helt frivilligt"? Om jag inte är i desperat behov av pengar men inombords suckar, himlar med ögonen, känner mig lite spyfärdig eller sneglar på klockan under tiden jag säljer sex är det då "helt frivilligt"? Är det moraliskt rätt att köra på?
I dagens diskussion om samtycke brukar man säga att man ska ha aktivt, entusiastiskt samtycke för att ha sex och får man inte det kan det vara ett övergrepp att fortsätta, frågan är då i det här sammanhanget om man kan förvänta sig aktivt, entusiastisk samtycke vid sexköp?
Svaret är nej.
Säljande innebär skådespel (det vet även köparen om, annars är hen antingen otroligt naiv eller i förnekelse) så även när samtycke tycks vara entusiastiskt finns ingen som helst garanti för att det är genuint. Det är dessutom fullständigt orimligt att kräva att det ska vara genuint. Det är helt orealistiskt av dig att förvänta dig att personen som serverar ditt kaffe ler genuint från hjärtat, detsamma gäller för sexköp, du kan omöjligt kräva att det samtycket är genuint, så på det viset är ju handel med sex ungefär "som vilket annat jobb som helst". Folk positiva till sexköp frågar sig hur sexköp vore "om det var som vilket jobb som helst" men ofta vill de inte erkänna att det verkligen redan är ett jobb, med betoning på jobb, alltså ett jobb som man gör för att man får betalt för det och inte för att det är ett supernöje.

Frågan är alltså i själva verket om du tycker det är moraliskt rätt att ha sex med någon trots brist på genuint, entusiastiskt samtycke? Tycker du det är helt ok och moraliskt rätt att ha sex med någon trots brist på genuint, entusiastiskt samtycke är du tyvärr på god väg att bli en förövare.

Jag har mött ganska många som köpt sex, vissa skiter fullständigt i om den som säljer gör det villigt eller inte, andra har haft svårt att genomföra sitt sexköp när de märkt att säljaren inte gått in för det helhjärtat, men resultatet blir ju i princip detsamma oavsett hur sexköparen känner inför sitt köp och inför den som säljer.

Personligen kommer jag aldrig se det som moraliskt rätt att köpa sex, bl a av de anledningar jag nämnt men även pga de negativa konsekvenser som frågeställningen försöker ignorera och sopa under mattan.
:bow::bow:

Utförligt och självklart. Är känslan (för säljaren) så att man säljer med kaffeleendet så att säga kan det ju bli heldumt. Åtminstone om man tycker att det är viktigt att behålla en slags speciell känsla för sex. Om det nu inte är så att man har förmågan att stänga dörren när man kommer hem så att säga.
 
Tycker inte det är fel att sälja sin kropp till sex (ja jag har gjort det).

Slaveri och tvång tar jag stort avstånd ifrån oavsett sex industrin eller inte, hade det varit så enkelt att slaveri och tvång bara fanns i sex industrin skulle det vara enkelt för mig och det det hade varit tvär nej.

Några tar upp att det alltid är en anledning som ligger bakom till varför någon säljer sex och ja så även för mig och det var pengar för min del, men pengar är även anledningen till varför jag jobbar över huvud taget även nu när jag inte säljer sex.
Skulle jag ha så jag klarade mig utan att jobba skulle jag inte sälja min kropp och tid till arbetsgivare =inte jobba.
 
@nullo-modo absolut, pengar är väl den enda anledningen till att man jobbar heltid normalt sett. Jag hade gärna jobbat deltid om pensionen var ordnad men det man syftade på var väl, vad jag trodde, att det är psykiskt mående eller så.
 
Jag säger ja..

Jag säljer min tid till en arbetsgivare, i mitt fall nu ett yrke jag gillar...
Jag gillar sex och skulle därmed lätt kunna ta betalt för sex.
Ser inte problemen som många andra ser...
Varför ska jag inte kunna ta betalt för mej ? Jag väljer vem jag säljer mej till lika mkt som jag väljer vad jag jobbar med...
 

Det var inte en uppriktig fråga utan ett sätt att påpeka en överdriven retorik. Det är klart att det finns människor som säljer sex utan att behöva det för att överleva ens i någon metaforisk mening, även om sexhandeln ofta innebär ett hänsynslöst utnyttjande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 658
Senast: _Taggis_
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 232
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp