Bukefalos 28 år!

Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Nej, men att hjälpa istället för att lära dem dem innebär att om de rullar fast mitt i natten så kan de dö.....

Men herregud, hur skall de lära sig av att ligga och dö ???? Om en häst inte kommer upp så kommer den inte upp och det finns två alternativ kvar, hjälpa den upp eller att den dör. Är det bättre att den dör på dagtid menar du, med publik ??
Ja om man som vissa inte ens går ut och kollar när man hör konstiga ljud från stallet så är ju risken stor att de ligger och dör eller skadar sig allvarligt, har man en häst som har dessa tendenser så får man ju se till att ha bättre övervakning av stallet även på natten och absolut minst av allt gå ut och kolla om man hör onormala ljud även om man är trött.....
Finns idag mkt enkla åtgärder för att ha full koll på sina stall för en billig peng även när man inte är där, billig försäkring mot att riskera att en häst ligger och dör för att den ligger fast, eller har kolik. Bara att sätta upp en billig övervakningskamera och ha den kopplad till tv/monitor inne. Har alla stallarna kameraövervakade och har de kopplade till tv i sovrummet, man vaknar direkt när det är ljud därute som inte hör till det normala. Har man häst som legat fast några gånger så är man bara korkad om man lämnar de helt obevakade för många timmar i sträck.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

En sak kan du testa fast den är ganska jobbig. Ta bort orsaken (om det nu är det) till att han vill rulla sig, att det kliar på kroppen. Borsta igenom hela hästen med massageborste och ryktskrapa. Sen borde han va nöjd.

Tjaa mina rullar sig som mest om man ryktat dem "för" rena i deras åsikt.

Många hästar rullar sig alltid innan de går upp när de legat, det handlar inte om att det kliar utan det är en vana de alltid gör innan de reser sig.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Ja det hörs att du inte har någon större erfarenhet av fastrullande hästar, kan nästan anta att det var enda gången du varit med om det den gång du beskriver, blir väldigt löjligt när folk som uppenbart inte har erfarenhet av riktiga fastrullningar skall ge sig på att ge råd. Din häst hade ju uppenbarligen inte rullat fast då den ju kunde ta sig upp själv, en fastrullning är att betrakta som en fastrullning när hästen inte har en chans att ta sig upp själv.
Haha dra i huvudet var ungefär det löjligaste jag har hört ännu, mkt nytta det gör på en häst som kilat fast sig som väger 6-700 kg.

Och vem tusan snackar om att få panik själv :crazy: tror du på fullaste allvar att någon är så korkad att de inte rör sig med stort lugn och pratar med hästen när de tar sig in till en häst som ligger fast. Som man känner sig själv så känner man andra :angel: så det säger mest en hel del om dig själv med sådana antagande.

Ursäkta men :rofl:
Så när hästen ligger mot väggen och inte kan ta sig upp, då har den alltså inte rullat fast? Då ligger den där för att den vill? Har jag förstått dig rätt? :confused: Jag som trodde att en häst hade rullat fast när den inte kunde ta sig upp själv.

Nej men visst, min hade inte alls rullat fast, han låg ju bara där för att det var kul. :grin: Han kunde inte ta sig upp själv som jag skrev. Hade jag gått hade han inte kommit upp. En fastrullning är en fastrullning, herregud människa. :crazy:

Jag har inte påstått att jag har nån större erfarenhet av fastrullningar men jag vet vad man behöver göra och det är inte att börja med att rulla runt hästen. Det finns inte så många puckohästar i stallet där jag har mina hästar så jag har bara varit med om fem st fastrullningar. Två av dem rullade vi runt, en av dem drog jag i svansen, en av dem gjorde jag inget med och en av dem hjälpte jag upp genom att sätta på grimman och dra i grimskaftet (alltså dra i huvudet). Men tyck att det är det löjligaste du hört, vad spelar det för roll. Hästen kom upp när han fick frambenen loss lite så man kan säga att "det gjorde nytta".

Du skrev nyss själv att det finns okunniga som läser på det här forumet och att man inte ska ge såna råd som att låta hästen ligga. Du kallade det "totalt livsfarligt". Sen skrev du att man ska hjälpa hästen genom att rulla tillbaka den. Det tycker jag är mer "totalt livsfarligt" råd att ge när det nu finns okunniga som läser enligt dig.

Förstör inte TS tråd mer nu.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Varit ute och satt upp regel runt 3 väggar. Missade att försänka huvudena på skruvarna men drog dom rejält så de petar inte ut så mycket. Ska be gubben som har mer muskelkraft att dra dom lite till så åker de nog in i plankan.
Bra!

Man ska förebygga- inte lära sig hur man får upp en som har fastnat:devil:

Sätt överallt- även dörren.

Dessa är även bra för hästar som gnager- får legitima gnagreglar.:grin:
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Ursäkta men :rofl:
Så när hästen ligger mot väggen och inte kan ta sig upp, då har den alltså inte rullat fast? Då ligger den där för att den vill? Har jag förstått dig rätt? :confused: Jag som trodde att en häst hade rullat fast när den inte kunde ta sig upp själv.

Nej men visst, min hade inte alls rullat fast, han låg ju bara där för att det var kul. :grin: Han kunde inte ta sig upp själv som jag skrev. Hade jag gått hade han inte kommit upp. En fastrullning är en fastrullning, herregud människa. :crazy:

Jag har inte påstått att jag har nån större erfarenhet av fastrullningar men jag vet vad man behöver göra och det är inte att börja med att rulla runt hästen. Det finns inte så många puckohästar i stallet där jag har mina hästar så jag har bara varit med om fem st fastrullningar. Två av dem rullade vi runt, en av dem drog jag i svansen, en av dem gjorde jag inget med och en av dem hjälpte jag upp genom att sätta på grimman och dra i grimskaftet (alltså dra i huvudet). Men tyck att det är det löjligaste du hört, vad spelar det för roll. Hästen kom upp när han fick frambenen loss lite så man kan säga att "det gjorde nytta".

Du skrev nyss själv att det finns okunniga som läser på det här forumet och att man inte ska ge såna råd som att låta hästen ligga. Du kallade det "totalt livsfarligt". Sen skrev du att man ska hjälpa hästen genom att rulla tillbaka den. Det tycker jag är mer "totalt livsfarligt" råd att ge när det nu finns okunniga som läser enligt dig.

Förstör inte TS tråd mer nu.

Ehhh du skrev ju klart och tydligt att hästen själv kom upp så snart den lugnade sig alltså hade den ju inte rullat fast eller hur ? Kunde den trycka iväg från väggen så låg den knappast låst i ett ryggläge utan möjlighet att komma åt något håll, det är det som är att rulla fast inte att komma ner för nära väggen. När en häst ligger i ryggläge så är de inte ens i närheten att få ner sina framben så att dra i huvudet hjälper absolut ingenting.

Nu pratar jag om riktiga fastrullningar med häst i ryggläge och jo då är det livsfarligt att lämna hästen liggande så det är inte lång tid de klarar den belastningen på lungorna. Att de hamnar för nära väggen som beskriver och alltså har kommit runt de kommer alltid upp själv och där får du inte den farliga belastningen på lungorna.

Hade du haft större erfarenhet av hästar som verkligen rullar fast så hade du vetat att de mkt snabbt stänger av och ger upp, de inser det hopplösa och ligger totalt apatiska så ingen större fara att hålla på och koppla linor på dem så nej skulle inte säga att det är så jättefarligt att göra det.

Låta den ligga leder definitivt till döden, sannolikheten att en eventuell snyting man råkar få själv när man vänder de skulle leda till döden är inte så stor, så sen är det ju upp till var och en att besluta vilket som är vettigast att göra..........
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Nej de ska inte lära sig att ligga och dö. de ska lära sig att rullar man för nåra väggen så fastnar man och det är inget kul.
Det var alltid lite jobbigt varje år när alla unghästar kom in och innan de hade fattat begreppet men de lärda sig allihop. Enda hjälp vi gav dem var att dra dem i svansen, eller huvudet som nån skrev. _Bara precis så lite att de kan fixa resten själv.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Bra!

Man ska förebygga- inte lära sig hur man får upp en som har fastnat:devil:

Sätt överallt- även dörren.

Dessa är även bra för hästar som gnager- får legitima gnagreglar.:grin:

På väggen in mot stallet så finns det krubba och andra lodräta regler att ta spjärn emot. Även dörren har tvärgående regel.

Fick kleta på anti-bit idag. Den rackarn hade redan hittat sysselsättningen.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Om den sitter fast-fast så behöver man "välta över" den igen, det är inte så svårt men är lättare om man har hjälp.

Min fastnade mot ridhussargen när hon var ung och på ett sådant underligt sätt att de fick ringa på hjälp :rofl:

(Hon var ganska bra på att fastna men fick aldrig panik som tur var.)
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Ehhh du skrev ju klart och tydligt att hästen själv kom upp så snart den lugnade sig alltså hade den ju inte rullat fast eller hur ? Kunde den trycka iväg från väggen så låg den knappast låst i ett ryggläge utan möjlighet att komma åt något håll, det är det som är att rulla fast inte att komma ner för nära väggen. När en häst ligger i ryggläge så är de inte ens i närheten att få ner sina framben så att dra i huvudet hjälper absolut ingenting.

Nu pratar jag om riktiga fastrullningar med häst i ryggläge och jo då är det livsfarligt att lämna hästen liggande så det är inte lång tid de klarar den belastningen på lungorna. Att de hamnar för nära väggen som beskriver och alltså har kommit runt de kommer alltid upp själv och där får du inte den farliga belastningen på lungorna.

Hade du haft större erfarenhet av hästar som verkligen rullar fast så hade du vetat att de mkt snabbt stänger av och ger upp, de inser det hopplösa och ligger totalt apatiska så ingen större fara att hålla på och koppla linor på dem så nej skulle inte säga att det är så jättefarligt att göra det.

Låta den ligga leder definitivt till döden, sannolikheten att en eventuell snyting man råkar få själv när man vänder de skulle leda till döden är inte så stor, så sen är det ju upp till var och en att besluta vilket som är vettigast att göra..........

Tycker inte du ska uttala dig om vad jag har för erfarenhet av det och det eftersom du inte har den blekaste aning om det. Det blir bara larvigt.

Men berätta vad du kallar det när en häst har rullat sig i boxen och ligger mot väggen och inte kan komma upp då? Du har kanske nåt eget ord för det, "oriktig fastrullning" kanske? Det är liksom ingen skillnad på vad det heter när de inte kan komma upp, för de sitter fast oavsett. Om hästen är så dum att den fastnar så ja då behöver den hjälp, jag har inte sagt annat.

Ang min så nej, jag skrev att jag öppnade dörren och pratade med honom så att han lugnade ner sig. Därefter kunde han ta sig upp.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 092
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp