Bukefalos 28 år!

Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Andorra

Trådstartare
Min puckade häst lägger sig alltid ner och rullar runt i boxen. Helt ok men puckot lägger sig så nära boxväggen så att det är risk att han fastnar och i kväll hände det givetvis.

Som tur var så var jag kvar en stund efter jag tagit in pållarna och då hörde jag hur han bröttlade och sen blev det tyst och så bröttlade det igen. Då hade han rullat över och låg halvvägs på sidan med benen upp mot väggen och fick inte fäste med hovarna så att han kunde skjuta ifrån och komma upp. Ringde in till min sambo som kom ut och hjälpte mig rulla tillbaka honom.

Har ni några tips på hur jag kan förhindra det här? Att han rullar sig kan jag ju inte stoppa men kan man på något vis (förutom överrullningsgjord) göra för att han ska få fäste på väggen ifall det händer igen?

Min puls har lugnat sig nu men galet vad darrig jag var i benen.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Jag och min mamma har fått hjälpt en liten ponny flera gånger. Hon la sig gärna och rullade i höet så tillslut fick hon ha det höet ligga mitt i boxen. Nu vet jag inte om det är så din häst gör men det kan vara ett tips :)
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Han rullar inte i höet, fast han kan hamna där ändå.

Lägger sig alldeles för nära boxväggen och lyckas han komma runt, vilket han har lätt för när han inte har någon manke, så fastnar han med benen mot väggen. Att lägga vallar utmed kanterna hjälper inte i det här läget heller.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Gummimattor på väggen kan hjälpa, sätt dock fast dem ordentligt i nederkant så att han inte kan få in benen under = skaderisk. Gärna nåt lite mjukare gummi som ger fäste. Annars brukar ju stora vallar hjälpa ganska bra men de måste vara riktigt rejäla...
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Var hästskötare åt en dressyrryttare och hennes ena häst rullade fast titt som tätt, trots vallar mot väggarna så hon skaffade en överrullningsgjord som han fick ha på sig i boxen. En lättare longergjord med stor bygel över ryggen...
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Skaffa ett täcke som är riktigt glatt invändigt (många av de nyare har riktigt glatt insida för att inte håren skall fastna) låt gjordarna vara ganska lösa (testa genom att dra täcket åt sidan med gjordarna spända, det skall vara så att det går att dra det ordenligt över åt sidan utan problem), funkar helt kanon på mina fastrullande damer de glider invändigt i täcket när de sprattlar och kommer då ut från väggen och kommer upp själv.
Har peppar peppar gått från minst en fastrullning i veckan var till inte en enda sedan jag började använda sådant täcke på dem, funkar kanon.
(Min erfarenhet av överrullningsgjord står för övrigt i tråden som det länkades till och det är inget jag rekommenderar än mer pga att du skriver han inte har mkt manke då snurrar gjorden direkt vid lite kraft på den)
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Det är det jag är orolig för också med en överrullningsgjord. Fast täcke på vet jag inte heller. Han har kallblod i sig och har rejäl vinterpäls där han inte är klippt.

Ska försöka sätta upp reglar på inneväggarna så han får fäste själv och kan trycka sig ifrån väggen. Frågan är om det räcker med rejäla spikar eller om jag måste har fransk skruv. Vill för allt i världen inte att han ska lyckas sparka loss reglerna.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Hjälp honom så lite som möjligt, han måste lära sig själv. Man kan dra dem i svansen för att få bort dem en bit från väggen så att de kan fixa resten själv men aldrig rull på dem. Detta måste de lära sig alldelles själv.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Sätta regel fungerar utmärkt . Jag har för mig att vi hade franskskruv och se till att försänka dom så han inte skadar sig på *huvudena *

Mia
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Om man är 16 och fortfarande inte har lärt sig är det nog lite sent va? :p
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Varit ute och satt upp regel runt 3 väggar. Missade att försänka huvudena på skruvarna men drog dom rejält så de petar inte ut så mycket. Ska be gubben som har mer muskelkraft att dra dom lite till så åker de nog in i plankan.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Hjälp honom så lite som möjligt, han måste lära sig själv. Man kan dra dem i svansen för att få bort dem en bit från väggen så att de kan fixa resten själv men aldrig rull på dem. Detta måste de lära sig alldelles själv.

Att dra en 500 kg tung klump i svansen verkar inte vara en lätt uppgift. Försökte dra i manen så att han skulle komma ifrån väggen men jag hade inte en chans.
Man kan ju hoppas att han inte gör om det. Han lägger sig alltid ner och kliar sig när han kommer in men brukar då lägga sig så nära väggen att han inte kommer runt, däremot slår han alltid huvudet i väggen då :crazy:. Nu lade han sig lite mer i mitten och lyckades rulla runt så det var väl därför han fastnade. Vet inte om han hade lyckats ta sig loss själv för han låg så i max 5 minuter innan vi rullade tillbaka honom.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Min connemara kunde åla sig loss ganska bra men sista gången så var hon högdräktig och då behövde hon lite hjälp :p
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Det är lättare än man tror och oftast behövs inte så många centrimetrar för att de ska kunna greja resten själv.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Hjälp honom så lite som möjligt, han måste lära sig själv. Man kan dra dem i svansen för att få bort dem en bit från väggen så att de kan fixa resten själv men aldrig rull på dem. Detta måste de lära sig alldelles själv.

Så du tycker det är bättre att de ligger och dör än att hjälpa dem ;)

Hjälper inte mkt att dra i svansen dels tror jag ingen normal tjej klarar att flytta ett stort halvblod genom att dra den i svansen, dels hjälper det inte skit att få ut rumpan lite mer om de inte har en chans att få ner fronten, då blir det bara ännu tyngre att rulla dem sedan när man inser att det inte går för dem att komma upp ändå.
Hästen har naturligtvis försökt ta sig upp själv innan man har hjälpt dem, det är liksom i de lägena när de inte kan ta sig upp man får hjälpa dem.
Totalt livsfarligt att säga att man inte skall rulla dem, finns mkt okunniga som läser här inne och de kan då få för sig att bara låta hästen ligga.

Sen finns det även skadebiten att ta hänsyn till ligger hästen så att den slår i benet väldigt tokigt i någonting när den försöker ta sig upp så gäller det att fortare än fan får på sig skorna ta sig in och få linor om benen så att man kan kontrollera och rulla tillbaka innan den sparkar av sig benet för de är inte precis försktiga när de sprattlar runt. Hjälper inte mkt att hästen lär sig något om den står på 3 ben när den väl kommer loss. Ibland får man tänka ett steg längre när man ger råd.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Nej, men att hjälpa istället för att lära dem dem innebär att om de rullar fast mitt i natten så kan de dö.....
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

*delvis kl*

Min ena har rullat fast en gång, han blev rädd och började sprattla som en tok. Jag var kvar i stallet och gick och öppnade hans boxdörr och sa åt honom att lugna ner sig. Han låg still i nån minut, sen sköt han bara ifrån mot väggen och reste sig.

Det är knappast "totalt livsfarligt" att säga att man ska låta hästen ligga. Jag tycker inte man ska få panik själv och rusa in i boxen till en sprattlande, rädd häst, och försöka rulla den, det skulle jag kalla mer livsfarligt i så fall. Det räcker långt om man pratar lite med hästen så den lugnar sig. Kan den inte ta sig upp iaf så får man väl försöka hjälpa den, men inte genom att rulla den. Tex dra den i huvudet så den kommer bort från väggen.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

*delvis kl*

Min ena har rullat fast en gång, han blev rädd och började sprattla som en tok. Jag var kvar i stallet och gick och öppnade hans boxdörr och sa åt honom att lugna ner sig. Han låg still i nån minut, sen sköt han bara ifrån mot väggen och reste sig.

Det är knappast "totalt livsfarligt" att säga att man ska låta hästen ligga. Jag tycker inte man ska få panik själv och rusa in i boxen till en sprattlande, rädd häst, och försöka rulla den, det skulle jag kalla mer livsfarligt i så fall. Det räcker långt om man pratar lite med hästen så den lugnar sig. Kan den inte ta sig upp iaf så får man väl försöka hjälpa den, men inte genom att rulla den. Tex dra den i huvudet så den kommer bort från väggen.

Ja det hörs att du inte har någon större erfarenhet av fastrullande hästar, kan nästan anta att det var enda gången du varit med om det den gång du beskriver, blir väldigt löjligt när folk som uppenbart inte har erfarenhet av riktiga fastrullningar skall ge sig på att ge råd. Din häst hade ju uppenbarligen inte rullat fast då den ju kunde ta sig upp själv, en fastrullning är att betrakta som en fastrullning när hästen inte har en chans att ta sig upp själv.
Haha dra i huvudet var ungefär det löjligaste jag har hört ännu, mkt nytta det gör på en häst som kilat fast sig som väger 6-700 kg.

Och vem tusan snackar om att få panik själv :crazy: tror du på fullaste allvar att någon är så korkad att de inte rör sig med stort lugn och pratar med hästen när de tar sig in till en häst som ligger fast. Som man känner sig själv så känner man andra :angel: så det säger mest en hel del om dig själv med sådana antagande.
 
Sv: Puckad häst som rullar fast i boxen. Vad göra?

Min puckade häst lägger sig alltid ner och rullar runt i boxen. Helt ok men puckot lägger sig så nära boxväggen så att det är risk att han fastnar och i kväll hände det givetvis.

Som tur var så var jag kvar en stund efter jag tagit in pållarna och då hörde jag hur han bröttlade och sen blev det tyst och så bröttlade det igen. Då hade han rullat över och låg halvvägs på sidan med benen upp mot väggen och fick inte fäste med hovarna så att han kunde skjuta ifrån och komma upp. Ringde in till min sambo som kom ut och hjälpte mig rulla tillbaka honom.

Har ni några tips på hur jag kan förhindra det här? Att han rullar sig kan jag ju inte stoppa men kan man på något vis (förutom överrullningsgjord) göra för att han ska få fäste på väggen ifall det händer igen?

Min puls har lugnat sig nu men galet vad darrig jag var i benen.

En sak kan du testa fast den är ganska jobbig. Ta bort orsaken (om det nu är det) till att han vill rulla sig, att det kliar på kroppen. Borsta igenom hela hästen med massageborste och ryktskrapa. Sen borde han va nöjd.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 092
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 743
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp