Bukefalos 28 år!

räcker de om han bara får hö?

NightRain

Trådstartare
är inhyrd i ett stall där de är fri tillgång på hösilage nu när de ska stallas in.. helt fritt ute å sen inne får man ge hur mycket man själv vill på natten.

den infon jag fått angående höt är att värdet på smältbarheten är ca 40. å jag har försökt lära mig hur de är å så men lyckas inte.. är 40 i smältbarhet bra? räcker de med fri tillgång på hö eller måste jag lägga till mer proteiner osv?

ska försöka få tag på hela analysen men är inte säkert att jag får tag på den :-/ han går i ganska lätt arbete.. han går i stort sett varje dag som läget är nu men inte jätte hårt..så skulle säga lätt till medellätt arbete. hoppas på att kunna hålla igång honom såhär även i vinter.

går de ens att veta nåt när man bara fått reda på smältbarheten?
 
är inhyrd i ett stall där de är fri tillgång på hösilage nu när de ska stallas in.. helt fritt ute å sen inne får man ge hur mycket man själv vill på natten.

den infon jag fått angående höt är att värdet på smältbarheten är ca 40. å jag har försökt lära mig hur de är å så men lyckas inte.. är 40 i smältbarhet bra? räcker de med fri tillgång på hö eller måste jag lägga till mer proteiner osv?

ska försöka få tag på hela analysen men är inte säkert att jag får tag på den :-/ han går i ganska lätt arbete.. han går i stort sett varje dag som läget är nu men inte jätte hårt..så skulle säga lätt till medellätt arbete. hoppas på att kunna hålla igång honom såhär även i vinter.

går de ens att veta nåt när man bara fått reda på smältbarheten?
40 g smbrp är oftast OK, men det beror lite på vilken mängd MJ (energi) fodret innehåller.

Är det högt MJ (över 8-8,5, ungefär) så blir kvoten mellan protein och energi (bör ligga på runt 6) för låg, och då kan det bli svårt med fri tillgång och att slippa ge tillskott.

Försök att få tag i hela analysen, om "nån" vet att proteinet ligger på 40 måste den ju också kunna läsa ut resten också. :-)
 
Nja, jag hade inte brytt mig om kvoten ett dugg faktiskt. Huvudsaken är att behoven är uppfyllda, d v s att hästen får så mycket protein och energi den behöver. Kvoten är bara ett hjälpmedel att ta reda på hur lämpligt foder det är för den hästtyp man ska fodra

Jag hade börjat med fri tillgång, och varit nog att kolla av hur hästen ser ut.

Vitaminer och mineraler däremot vet man ju inget om utan analys.
 
tack ska ni ha.. jo jag ä rpå jakt efter hela analysen å hoppas att jag får tag på den.. men 40 är iaf inte dåligt?

han är väldigt lättfödd så för hullet skull tror jag inte de är nån fara utan är proteinet å så för att ja håller på att bygga muskler osv å sen lite med energin för han tappade en del energi nä rjag hämtade honom i våras å hade haft honom bara på hö första månaden å de var ungefär samma (stallägaren sa de) så då gav jag lite kraftfoder.. nu får han lite musli just när jag ridit... kanske räcker med att fortsätta med musli? de är ju mineraler å sånt å även lite proteiner..

tänker så klart på om jag inte får tag på hela analysen..
 
Du måste veta mineralanalysen för annars kan du inte räkna på det så att du kan ge de mineralerna som fattas. Att hästen får lite musli när du har ridit innebär ju inte att det täcker hela mineralbehovet även om muslin innehåller mineraler. Då brukar man behöva ge ganska mycket och det är ju helt onödigt om du har ett grovfoder som täcker behovet av energi och protein. Dessutom är det inte alls säkert att muslin innehåller de mineralerna som fattas. Då är det ju bättre att du ger mineralerna för sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 287
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 797
Senast: Lhas
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp