Bukefalos 28 år!

Rädd för att åka bil!

Heulwen

Trådstartare
Jag har ett problem med min hund och våran bil.
Vi hade tänkt bila runt i sommar men det verkar som om vi får avstå från planerna p.g.a detta:
Situationen är nämnligen så att hon blir jätterädd när vi ska åka bil. Det räcker med att man råkar skramla med bilnycklarna medan man sätter på henne kopplet för att hon ska springa och försöka gömma sig.
När vi väl befinner oss i bilen så skakar hon i hela kroppen och lossar en massa hår också medan hon kryper upp i mitt knä(jag sitter alltid i baksätet så det är inga problem.)

Xena har inte alltid varit så här. Hon miljötränades mycket som valp och har aldrig varit rädd för att åka bil tills vi "krockade" för 1 ½ år sedan.
Bilen körde in i ett broräcke så att backspegeln for in i sidorutan och krossade den.
Ingen skadades vid tillfället. Vi körde bilen ut till vägrenen och steg av för att inspektera skadorna. Detta var på en tätt trafikerad väg och bilarna susade förbi i 110 knyck. Xena verkade inte det minsta chockad, bara lite uppstressad av bilarna som for förbi. Vi satte in henne igen och åkte vidare.
Efter det så dröjde det ett tag innan vi åkte bil med henne igen. Så när vi började göra utflykter med henne igen så
kom förändringen i hennes beteende smygande. Hon blev mer och mer rädd varje gång och darrade som en besatt med svansen mellan benen när vi skulle åka/åkte bil.
Hon vägrar att ta godis som hon annars skulle sluka i en munsbit, hon beter sig exakt som min f.d fyrverkerirädda hund gjorde på nyårsafton.
Problemet finns självklart kvar idag och jag undrar vad man kan göra åt detta?
Tillägga skall att på hemvägen så har hon lugnat ner sig varje gång, kanske för att hon är så trött efter våra utflykter? :confused:

Några säger att man bara ska åka till "roliga" ställen med bilen så att hunden vet att när man sätter sig i bilen har den något att se fram emot.
Men det funkar inte, vi har bara åkt med bilen för att göra roliga utflykter som hon älskat(när hon väl varit framme vill säga!) Åkt och badat med henne, på picknick, härliga skogspromenader osv. Aldrig har vi åkt med henne till veterinären eller något annat "obehagligt."
(Vi promenarar till vet. tar ca en kvart.)

Så vad återstår att göra? Kom gärna med råd och tips!

/Heulwen
 
Jag förstår hur det känns! Hade en hund som inte var direkt rädd men som skällde på ALLA bilarna som for förbi!

Träna, träna och träna. Åk KORTA sträckor ( bara några m till en början och när ni stannat så ge godis och beröm i mängder. Tar hon inte godis i bilen så kan hon ju få det utanför eller hemma.
Ett sista alternativ är att ge henne lite lugnande inför bilandet.
Jag tror att det hjälper med att träna flera gånger per dag.
Lycka till!
 
Tack för ditt råd!
Ja, det kanske skulle kunna fungera. Blir lite bökigt visserligen men om det skulle kunna hjälpa så är det klart att vi prövar!
 
Tror du att hon skulle äta sin mat i bilen om du gav henne den där, dvs när den står still? För i sådant fall så hade jag gett henne ett till två mål mat om dagen i bilen, utan att åka någonstans. Jag hade nog kanske även gått dit och satt mig en stund utan att göra något speciellt, jag hade då om det är möjligt suttit där tills hon är lugn (inom rimliga gränser förstås).
 
Nej, jag tror inte att hon skulle äta sin mat i bilen. Men tipset att bara sitta där och inte göra något speciellt kan jag ta till mig!
Ska kanske tillägga en sak som inte står i ursprungsinlägget: När bilen åker så är hon mindre rädd(men fortfarande uppstressad och skakig), hon blir som mest rädd när man stannar vid stoppljus och sådant. Jag tror hon förknippar det med när vi stannade på vägen efter vi hade krockat.
 
Gör ni stor affär av att hon är rädd?

Vi ömkar henne inte men vi försöker låta lite gladare; liksom: Åh, vi ska och hälsa på X! och: Nu ska vi till Y!
Men vi håller inte på så under hela bilfärden bara direkt när vi sätter oss i bilen för att uppmuntra henne. Men det funkar ju inte.
Kanske är det bättre att inte göra något speciellt av det alls?
 
Kanske är det bättre att inte göra något speciellt av det alls?
Det beror ju alldelens på.Jag har en hund som varit rädd för lastbilar.Jag började med att gulla henne när vi jick förbi ,men det verkade bara göra henne mer nervös.pga att mitt betende ändades när vi kom till lastbilarna.så jag ändrade taktik.Och struntade i lastbilarna och i hunden bara gick förbi..visst gillade inte hunden detta hon stretade i mot och ville inte gå alls men jag gick ändå.Eftersom jag inte ändrade betendet så efter ett tag så struntade hon oxå i lastbilarna.Jag brydde ju mig inte så varför skulle hon :)
Och hon hadde ett liknade betende som din skakade och så där och var väldigt osäker..men i dag så syns det inte alls pga att jag gör inget speciellt av lasbilsaffären ;)
 
Ja, jag ska nog testa och ignorera hennes beteende och bete mig precis som vanligt.
Tack för tipset! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 665
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 042
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp