Bukefalos 28 år!

Rädd häst

N

nettan80

Jag har ett 20 årigt sto, varmblodig travare. vet inte vad jag ska göra. hon är rädd för mycket, blir lätt stressad. jag har provat med mycket tex ofta gå en runda där hon brukar bli rädd så att hon ska vänja sig, träna henne där. jag har hållt på med NH länge och jag tycker att vi funkar bra ihop. hon är jätte duktig i paddocken dag tid, ibland på kvällen när ankorna inte väsnas.

jag har henne lös i paddocken och hon älskar att leka. springer när jag
springer,stannar när jag stanna,går även bra att skicka henne över hinder. vi har mycket roligt ihop. hon är 10 gånger värre med andra i stallet,någongång har hon fått riktig panik. så hon är "lugn" med mig.

det konstiga är att när hon blir rädd så hoppar hon på stället och blir orolig och hon har aldrig fått för sig att sticka. Har ni någa råd om hur jag kan hjälpa min häst, inte för min skull utan för hennes!!:cry: :cry:
 
Sv: Rädd häst

det är lite olika från dag till dag. är det mörkt är hon rädd för det som finns utan för paddocken(ankor eller om det blåser). hon blir rädd när det blåser,nya grejor, ofta grejor som låter,fladdrar till, hon tycker inte om att gå förbi trädgårdar(kan ju komma något oväntat, då är hon på spänn och redo att reagera). hon tycker inte om att gå runt stallknuten för då ser hon inte vad som befinner sig på andra sidan. jag har tränat många gånger med påsar och annat som låter och det går bra men det hjälper bara för stunden och bara med just den jag tränat henne med. nästa gång är det precis som hon glömt det igen
 
Sv: Rädd häst

Jag tror att hon kan löjla sig pga ålder och kanske att hon kan varit lite bortskämd med skrämmande saker, att personen som ridit ( syftar på många år tillbaka) kanske gett upp när hon blivit rädd?..
Något som kan hjälpa många är att faktiskt fokusera på ridningen och inte bry sig om omgivningen.. Om de t.ex. är en anka som låter ska du inte ens försöka tänka vad de va för djur som skapat lätet.. totalblocka de helt enkelt och få hästen i första hand att fokusera på dig och dina hjälper och att nu rider/tränar ni faktiskt. Sen kan de va lite svårare ju äldre dagar hästen kommer i men de ska inte vara några problem ska du se! :) lycka till iaf
 
Sv: Rädd häst

Jag utgår från att din häst får rätt mängd foder i förhållande till sitt arbete.

Jag tror att hennes "problem" inte är större än att hon har lärt sig att tillsammans med dig så kan hon få "tillåtelse" att bli rädd för saker. Gissningsvis så är hon inte lika rädd i hagen... Det jag menar är att det kanske är du från början som också har blivit rädd när hästen har hoppat till för något. (Vilket man självklart kan bli om man är oförberedd!) Därför så "vet" du att hästen är osäker, vilket i sin tur leder till att du blir mer orolig för saker som hästen kan bli rädd för och det här speglar av sig hos hästen som läser av minsta spänning hos dig.

Träningstips är att sitta ner i sadeln när hästen känns stressad, var lugn, andas lugnt, rid för lång tygel, desto kortare tygel ju springigare häst, tänk alltid framåt dit du ska. Underhåll alltid hästen när du rider så att hon inte hinner fundera på omgivningen så mycket. Sysselsätt ständigt med tempoväxlingar, volter osv.

Gör ingen sak alls av något läskigt, i så fall så tolkar hästen det som att det verkligen är farligt om du också "skyggar" för det.

/V
 
Sv: Rädd häst

tack för tipsen ska definitivt testa det. det blir ju atumatiskt att man tänker på att hon blir rädd. ska försöka att inte bry mig.Tack
 
Sv: Rädd häst

När det blåser så hör de ju inte så bra utan grejerna "dyker ju bara upp" rätt som det är, vanligt att de hoppar till då. En annan grej jag tänkte på, eftersom den inte är så ung längre så kolla med jämna mellanrum så den ser ordentligt.
 
Sv: Rädd häst

Det låter ju nästan som min galma häst fast hon var bara 6.

Rädd för sin egen skugga ibland.

Men det var bara att bita ihop och inte låta henne få slippa undan de läskiga sakerna (buskar, häckar, husknutar).
Det fick ta sin tid att komma förbi. Ok att hon fick gå något åt sidorna men ABSOLUT inte backa.
 
Sv: Rädd häst

Hm, jag skulle nog köra Ännu mer NH övningar. Även ute när ni promenerar. Från grunden med prasselpåsar och pressenningar exempelvis. Det och så de andra förslagen du fått. Känn lite vad du tror skulle funka bäst på just din häst.
När du kört mycket "prasselövningar" i paddock och i stallet och hon är helt trygg med detta så be en kompis att ställa sig någonstans längs vägen du tänkt rida och börja öva ute lite.
Viktigt är ju att hon litar på dig. Att hon känner att du är helt trygg i att gå exempelvis runt husknuten eller förbi ankorna. För mig har det funkat med NH övningar på mitt lite "nerviga" sto. Hon går nu dit jag går eller vill att hon ska gå. Även förbi "spöken" ;) Kram
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 196
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 401
Senast: Linda_A
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp