Bukefalos 28 år!

Räkna med att man kommer in ?

Elektronen

Trådstartare
Har sökt en utbildning på SLU till hösten, och var in och kollade statistik på hur många som sökt, det är 35 platser på utbildningen och 27 har sökt den i första hand, vilket även jag gjort.
Kan jag räkna med att jag kommer in då ? Jag är behörig och så :)

Tänker väl mest för att man isf kan börja kolla lägenhet tidigare, då det ju inte verkar super lätt att få tag på i uppsala.
 
Sv: Räkna med att man kommer in ?

Säker kan man ju aldrig vara, men jag hade iskallt räknat med att komma in :).

När jag skulle börja läsa till veterinär i Danmark så flyttade jag ner en månad innan jag visste att jag kommit in :angel: :D.
 
Sv: Räkna med att man kommer in ?

Helt säker går det inte att vara, eftersom det ju t ex kan finnas 500 personer som har bättre betyg än du som sökt den i andra eller tredje hand och inte kommer in på sina högre rankade val. Har du tittat på vilka meriter som krävts för att komma in tidigare år? Det kan vara en bra fingervisning, även om det så klart inte heller ger några garantier.
 
Sv: Räkna med att man kommer in ?

okej, jag trodde alla som sökte det i första hand gick före de som har det som andra hands val :crazy:
Liksom att det först fylls på med de som har det som första val och sen tittar man på de andra. Men kanske inte då!
Finns det så att man kan läsa nånstans hur de gör ? :)

Är totalt runt 150 st som sökt utbildningen, har 19,5 i betyg och 1,2 på hp så tkr väl att jag bör ha hyffsad chans :) tidigare år har tydligen alla som sökt utbildningen efter urval 2 kommit in enligt SLU:s hemsida.
 
Sv: Räkna med att man kommer in ?

högst betyg/hp kommer alltid in först oavsett hur man har prioriterat. Men det kanske ändå inte blir ett problem om du hade ganska högt betyg.
 
Sv: Räkna med att man kommer in ?

okej, jag trodde alla som sökte det i första hand gick före de som har det som andra hands val :crazy:
Liksom att det först fylls på med de som har det som första val och sen tittar man på de andra. Men kanske inte då!
Finns det så att man kan läsa nånstans hur de gör ? :)

Är totalt runt 150 st som sökt utbildningen, har 19,5 i betyg och 1,2 på hp så tkr väl att jag bör ha hyffsad chans :) tidigare år har tydligen alla som sökt utbildningen efter urval 2 kommit in enligt SLU:s hemsida.

Nej, så går det inte till. De som sökt "din" utbildning i andra (eller lägre) hand kommer att konkurrera om platser i sina högre rankade val, och kommer de inte in på dem i den första omgången så jämförs de med dig och andra i konkurrensen om platser på "ditt" program. Jag håller med lilstar om att 19,5 (grattis!) ger dig utmärkta chanser att komma in så länge det inte är läkare, veterinär eller liknande du vill gå. Med den statistik du hittat så bör det absolut fungera. Principen är ändå så viktig att jag tänker tjata lite extra, särskilt med tanke på hur vanligt det är att folk missuppfattar processen på samma sätt som du verkar ha gjort. Man får inga extra fördelar för att man sätter något som förstahandsval!
 
Sv: Räkna med att man kommer in ?

KL

Tack för trådstarten! Hade inte ens tänkt tanken att det kunde finnas tillgängligt hur många som sökt redan nu!
I förhållande till hur det ser ut på de två utbildningar jag har i 1a och 2a hand med 600-700 sökande till under 100 platser (i 1a hand!) på båda hade jag i ditt läge känt mig rätt säker på att komma in. Särskilt med 19.5 i betyg! (Grattis!)
Även om det finns en risk att du inte kommer in så verkar ju chanserna att komma in vara tillräckligt stora för att börja söka lägenhet.
Skulle det gå åt pepparn har du ju normalt bara 3 mån uppsägningstid på en lägenhet, och jag hade hellre betalat 3 hyror om jag inte kom in än att stå utan boende om jag kom in...
Lycka till!
 
Sv: Räkna med att man kommer in ?

Ja är agronom jag sökt :) verkar ju inte vara jätte mkt tryck på de utbildningarna så.
 
Sv: Räkna med att man kommer in ?

Nej det är ju bra att veta :), tkr det är lite otydligt hur de gör, men har väl iof inte letat super noga på deras hemsida.
Nej har sökt mark/växt agronom i första hand så :)
 
Sv: Räkna med att man kommer in ?

Nej jag hade inte heller någon aning om det, men hörde andra prata om det i skolan, så tänkte att man kan ju lika gärna kolla :)
Ja jag hoppas jag kommer in :) även om jag har back up att jag kan gå kvar utbildningen jag går nu, men finns ju anledning att jag byter så :)
 
Sv: Räkna med att man kommer in ?

Rent generellt har mark och växt svårt att fylla sina platser. Tror inte att en enda klass har varit fulltalig på iaf tre år så chansen att du kommer in bör vara god :). Däremot är det värre på husdjur (som jag går) och ekonomi. Vet inte hur det är på landsbygd men livsmedel tror jag också har lågt antal sökande. Om jag hade varit du hade jag redan nu försökt få en lägenhet om du är helt säker på att det är mark/växt du vill gå. När jag började plugga fick jag ett korridorsrum redan i maj, och då visste jag inte om jag kommit in eller ej. Det var jag väldigt glad över för bostadsmarknaden i Uppsala är inte rolig. Nu vill jag inte skrämma upp dig, för det löser sig oftast, men det är bra att söka i god tid :).
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 564
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 894
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 321
Senast: Twihard
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp