Ränta på bolånet

Ett hus 🤪 nä men vi är jättenöjda, tror vi gjort en grym deal också. Vill avvakta lite med att ge mer detaljer men kommer säkert plåga er med renoveringsbilder 🙈

Det blev inget 7-mille hus iaf utan mer resonabelt.
Vad kul att ni hitta ett hus att börja med. Att renovera är lika kul som det är slitigt! (åtminstone om man lejer bort det mesta)

Ser fram emot en renoveringstråd!
 
Vad kul att ni hitta ett hus att börja med. Att renovera är lika kul som det är slitigt! (åtminstone om man lejer bort det mesta)

Ser fram emot en renoveringstråd!
Vi ska göra mesta själva. Bara badrum och kök vi inte gör. Med själva menar jag vi + familj etc som kan sånt här 🙈
 
Vi kommer sitta i samma sits när vi köper, och eftersom vi köper hus är det dessutom sannolikt att det kommer att dröja från köp till tillträde. Vi har råd med hög ränta även om det såklart skulle vara tråkigt, men jag resonerar som så att hus är prio i vårt liv och då får det kosta om det kostar. Jag räknar med hög ränta så får något annat bli en glad överraskning. Vi kommer av samma anledning (+ elpris) att försöka köpa något som inte är svindyrt.

Så tänkte vi med, så vi köpte något som låg väldigt långt under vad vi kunde köpt för. Hellre det än maxa och typ inte ha en spänn sen, tycker huset är mysigt och kommer bli superfint när vi uppdaterat det så det får duga 😄
 
1/4 ska jag träffa banken för att fixa med lånet. Har en supertrevlig bankkontakt, iallafall på telefon så hoppas hon är lika trevlig i verkligheten
När vi bokade sa hon "och det är inget aprilskämt" sen så garvade vi bägge två :rofl:
 
1/4 ska jag träffa banken för att fixa med lånet. Har en supertrevlig bankkontakt, iallafall på telefon så hoppas hon är lika trevlig i verkligheten
När vi bokade sa hon "och det är inget aprilskämt" sen så garvade vi bägge två :rofl:
Håller tummarna för bra ränta 😄
 
Jag har varit storbankskund i alla år men blir så trött på att tjafsa om räntarabatt varje år trots att vi är ypperliga och lönsamma kunder så nu har jag tecknat bolån + hos Avanza (genom Landshypotek) där man får färdigprutade bolån med bra ränta. Förutsätter dock att man har låg belåning (<60% för lågsta räntenivån). Aldrig mer storbank för mig.
 
Jag har varit storbankskund i alla år men blir så trött på att tjafsa om räntarabatt varje år trots att vi är ypperliga och lönsamma kunder så nu har jag tecknat bolån + hos Avanza (genom Landshypotek) där man får färdigprutade bolån med bra ränta. Förutsätter dock att man har låg belåning (<60% för lågsta räntenivån). Aldrig mer storbank för mig.
Samma, fast Stabelo via Avanza. :)
 
Jag har varit storbankskund i alla år men blir så trött på att tjafsa om räntarabatt varje år trots att vi är ypperliga och lönsamma kunder så nu har jag tecknat bolån + hos Avanza (genom Landshypotek) där man får färdigprutade bolån med bra ränta. Förutsätter dock att man har låg belåning (<60% för lågsta räntenivån). Aldrig mer storbank för mig.
Jag får sedan några år tillbaka automatiska finfina rabatter hos storbank. Så de kan också.
 
Jag band om mitt bolån idag. Det skulle gå ut den 10/5, så jag fick betala en "straffavgift" på några hundralappar för att jag band i förtid. Det känns skönt att ha "säkrat" en bra ränta i tre år fram över, eftersom den redan hur hunnit gå upp några gånger på kort tid...
 
Vilken bank har du? Om du vill berätta 🙂

Mitt fack har rabatt hos Danske bank så jag funderar på att byta dit men hittar så mycket kritik mot dem när jag googlar.
Vill verkligen varna för Danske Bank, vi bytte dit för några år sedan och det var katastrof från början till slut. Det var inte värt rabatten man fick. Och dessutom behövde man ha hela sin ekonomi där för att få ut den stora rabatten, åtminstone när vi bytte dit.
 
Var och skrev på lånepapprena i fredags. Delade lånet i två delar pga jag ska lösa en del av det så snart jag blivit utlöst från huset. Sen har ju hela lägenhetsköpet gått ganska snabbt och jag vet inte vad som händer framöver, så jag band större delen (1 mille) på ett år för 1,40% ränta och resten 450 000 på 3 månader också på 1,40 % ränta.
2 årig bindningstid låg just nu på 2,10 %
 
Vill verkligen varna för Danske Bank, vi bytte dit för några år sedan och det var katastrof från början till slut. Det var inte värt rabatten man fick. Och dessutom behövde man ha hela sin ekonomi där för att få ut den stora rabatten, åtminstone när vi bytte dit.

+ @Daff Tvärtom för oss. Vi bytte i början av 2019 och det har inte varit problem med något alls. Mycket trevlig och tillmötesgående kundtjänst och bankkontakt, med korta svarstider.
Får bra rabatt via facket och de har haft de lägsta räntorna av alla storbanker när jag kollat runt då och då.

Innan hade vi SBAB och var också nöjd.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 913
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 374
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp