Bukefalos 28 år!

Rätt att rida där?

Sv: Rätt att rida där?

så läge din häst inte skräms av den lösa hunden finns det ingen anledninge till att inte rida där. sen är det ju så (som tidigare nämnts) att under en viss period varje år MÅSTE alla hundar vara kopplade (undantag tror jag är hundar som vid tillfället används vid jakt).

Är de så att hunden inte klarar av att vara lös, skall hennes hund vara kopplad. likadant om hon inte kan kontrollera den, eller om det finns risk att den börjar jaga ngn, vare sig det är dig eller ngn annan.

nästa gång du ser henne tycker jag att du ska fråga henne varför hon inte vill att du ska rida där, och vad det är som gör att hon har större rätt att vara där än du.. det kan ju vara så att det är hennes mark eller ngt?? vem vet..
sen finns det ju folk som bara :devil:las med folk.. :mad:
 
Sv: Rätt att rida där?

Samma regler gäller för alla hundar!

Även sällsapshundar jagar vilt och de flesta jakthundar är mycket lydiga och kan gå utan koppel.
Du låter aldrig jakthunden jaga utan du och din hund går ut på jakt det är en himla skillnad!

Du har nog missuppfattat mig lite där.

Vad jag menade var att begränsningen 1 mars - 20 augusti igentligen mest bara berör jakthundar. Min hund (som alltså inte används vid jakt) får inte jaga eller störa vilt oberoende av vilken tid det är på året. En hund som används vid jakt får däremot lov att driva djur utanför begränsiningsperioden.

Så för min del gäller att jag skall ha hunden under sådan uppsikt så att den ej stör vilt i princip hela året.

Mvh

Tora
 
Sv: Rätt att rida där?

så läge din häst inte skräms av den lösa hunden finns det ingen anledninge till att inte rida där. sen är det ju så (som tidigare nämnts) att under en viss period varje år MÅSTE alla hundar vara kopplade (undantag tror jag är hundar som vid tillfället används vid jakt).

Är de så att hunden inte klarar av att vara lös, skall hennes hund vara kopplad. likadant om hon inte kan kontrollera den, eller om det finns risk att den börjar jaga ngn, vare sig det är dig eller ngn annan.

nästa gång du ser henne tycker jag att du ska fråga henne varför hon inte vill att du ska rida där, och vad det är som gör att hon har större rätt att vara där än du.. det kan ju vara så att det är hennes mark eller ngt?? vem vet..
sen finns det ju folk som bara :devil:las med folk.. :mad:

Nej det finns ingen lag som säger att hunden måste vara kopplad under en viss period.

16 § Under tiden den 1 mars–20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Mvh

Tora
 
Sv: Rätt att rida där?

Det diskuteras mycket om huruvida hundar ska vara kopplade eller inte. Jag tycker TS i första hand ska fråga sig om hon får lov att rida där. Får hon rida , får hon prata med damen. Får hon inte, behöver hon inte träffa damen ifråga mer.
 
Sv: Rätt att rida där?

Nej det gör den inte! Allemansrätten gäller inte åkermark, bara att gå in och läsa!! Spelar inte någon som helst roll hur man rider, passerar en genom växande gröda lär fler göra det! Man behöver inte påvisa faktiskt skada. Och för att ta det om grusväg, så kan man neka ridning om man inte får statliga stöd på vägen utan bekostar allt underhåll själv.

Allemansrätt är INTE detsamma som "rätt till allting"!
Kicki :)

TACK!!! :bow: Kunde inte sagt det bättre själv!
 
Sv: Rätt att rida där?

Jag skulle börja med att kolla upp om man får rida på ängen, prata med ägaren. Det kanske är kvinnan med hunden som äger ängen, vem vet?

Man ska alltid prata och underrätta markägarna att man brukar rida där och detär ju en fördel om man får ett OK ifrån dom.
 
Sv: Rätt att rida där?

rid på du bara!! du har rätten på din sida
 
Sv: Rätt att rida där?

Personligen så skulle jag rida där ändå, du har ju lika stor rätt att vara där som ägaren har. Du har antagligen koll på din häst och håller dig antagligen på din "sida" av åkern. Så jag tycker inte hon kunde komma fram och kräva att du skulle gå därifrån och hålla dig undan bara för hon skulle vara med sin hund där.

Om det nu är så att hon skulle träna med sin hund (kanske var en polishund eller liknande) så är det ju en annan sak, men personligen så tycker jag inte att hon kan komma och ställa krav på dig och förbjuda dig att rida där under tiden hon är där, hon får ta lika mycket hänsyn för dig som du får ta hänsyn mot henne.

Sedan kunde hon låtit mer trevligare och inte bara säga "du får hålla dig borta nu för jag ska släppa min hund lös".

(beror ju även på om det är tillåtet att rida där eller inte)
 
Sv: Rätt att rida där?

Just hurvida den brukas eller inte är ju inte upp till den enskilde att bedömma, kan ju bli väldigt godtyckligt i många fall. Men är det en liten ängsplätt halvt igenvuxen av sly i skogen så ser ju eljest ut. Och som du säger så är det ju upp till ryttaren att ta reda på.

Och visst är det så att folk kan slänga upp skyltar godtyckligt, vilket är helt fel. Finns ju de som gör det endast av anledningen att de ogillar hästar. Men det jag vill komma fram till är att man kan, om man gör det på rätt, sätt stänga en väg som man då ej har komunala bidrag på, har man det så faller ju möjligheten totalt.

Kicki :)


Delvis KL

Bra länkar om vad som verkligen gäller

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...gt-allemansratten/Allemansratten-Enskild-vag/ läs då speciellt: Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga.

Länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter för vägar utanför tättbebyggt område. Kommunen ansvarar för vägar inom tättbebyggt område

Eftersom ett hästekipage - även med vagn - inte är ett motorfordon så får vägar inte stängas av för häst och vagn heller...
 
Sv: Rätt att rida där?

Äntligen någon som inte bara tycker och svamlar:bow::bow::bow:
 
Sv: Rätt att rida där?

rid på du bara!! du har rätten på din sida

Har rätten på sin sida, vilken rätt!? :confused: Då är det åxå ok att jag kommer hem till dig och klampar sönder, eller!?

Säger som LIA, underbart med sådan intelligenta inlägg....:smirk:

Kicki :)
 
Sv: Rätt att rida där?

Nu finns det ju vägar som faller utanför dessa ramar, t.ex. väg som jag själv bryter av olika anledningar. Och jo, om jag kan påvisa att vägen tar skada av ridning så kan jag få stänga av den, vilket man åxå kan läsa i den första länken!

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rätt att rida där?

Personligen så skulle jag rida där ändå, du har ju lika stor rätt att vara där som ägaren har.

Motivera gärna hur hon kan ha lika stor rätt att vara där som ägaren har!?

Kicki :)
 
Sv: Rätt att rida där?

Jo men då ska du kunna påvisa detta också...plus att det ska tas formella beslut, det är inte bara att slänga upp en förbudsskylt och sen tro att man har rätt för det.
 
Sv: Rätt att rida där?

Eftersom ett hästekipage - även med vagn - inte är ett motorfordon så får vägar inte stängas av för häst och vagn heller...


Instämmer inte. Saxat från vv:
"När man ger sig ut med häst finns det en hel del att hålla reda på, förutom hästen.
Om man leder hästen eller rider gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Kör man med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar man i trafikförordningen (1998:1276). "

Vidare tycker jag Idasagare har ett bra beskrivande inlägg hur det eg ser ut. Alltid en eller ett par ryttare som förstör för oss andra.
 
Sv: Rätt att rida där?

Instämmer inte. Saxat från vv:
"När man ger sig ut med häst finns det en hel del att hålla reda på, förutom hästen.
Om man leder hästen eller rider gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Kör man med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar man i trafikförordningen (1998:1276). "

Vidare tycker jag Idasagare har ett bra beskrivande inlägg hur det eg ser ut. Alltid en eller ett par ryttare som förstör för oss andra.


Visst är häst och vagn ett fordon! Men inget motorfordon. Cykel är också ett fordon, men ändå får man cykla förbi skyltar där det står motorfordon förbjudet...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 596
Senast: Jadzia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 843
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 340
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp