Bukefalos 28 år!

Rätt att rida där?

Sv: Rätt att rida där?

Fast var inte problemet just att han satt staketet runt hela sin mark. Just den biten längs vägen var väl ok att han hade satt staketet?

/Camilla


Jag tror inte det. In i skogen kom man. Problemet var att man inte kom in där från andra sidan landsvägen utan var tvungen att gå rätt så långt längst med den för att grindarna var låsta.
 
Sv: Rätt att rida där?

Om kvinnan jag mötte äger marken kunde hon ju ha sagt det.
Det är inte betesmark,jordbruk eller annat sånt. Man kan säga att det är som ett gräsfält, folk går med hundar,barnen åker pulka (vid en liten backe/lutning), och det finns en lekpark längre ner. En bit ner finns hus och området kallas just för "Västerängen".
Hästen gjorde ingen skada på marken. Däremot fanns det några hovspår sen tidigare.
Kvinnan med hunden tränade inte sin hund elr liknande, utan gick bara längst hela ängen. Och jag gjorde detsamma. Första gången mötte jag henne i skritt och red en bra bit ifrån henne, lite senare vänte jag och red förbi henne i trav, och då sa hon till mig.

Håll dig en bit ifrån, honk an inte bara bestämma att du itne får rida där. Sedan tycker jag inte det var så konstigt om hon reagera när du trava, hon kanske är hästrädd :) Dessutom är ju risken större att hennes hund drar efter dig när du travar. Jag skulle på ett trevligt sätt fortsätta vara där, men kanske ta ännu större hänsyn än vad du redan gör...
 
Sv: Rätt att rida där?

Den granne som satt upp skyltar om kameraövervakning osv, har även satt upp "staket" för de stigar som går in i skogen som är runt hennes tomt. Enligt miljöbalken så är väl detta inte riktigt rätt? Visserligen går det ju att ta sig förbi om man är enträgen, men det är själva principen att sätta upp dessa staket jag menar.


Delvis KL

Det inte många tänker på/ vet är att om man rider på stigar med rötter så kan faktiskt hästarnas hovar, särskilt med skor, skava söner en del ytliga rötter vilka kan vara väl så stora, och därmed öppna för rötangrepp i trädet.
 
Sv: Rätt att rida där?

1 Det är din skyldighet att ta reda på om det är tillåtet att rida eller inte på en specifik äng. Det kan finnas, som du bl a kan läsa om i tråden, många olika orsaker till att ridning enligt allemansrätten inte är tillåten.

2 Det är i princip tillåtet att ha hundar lösa, året runt.
Dock förutsätter det att man har den kontroll över hunden under olika årstider som sägs i lagen.

Jag vill lägga till, att man förutom att visa hänsyn till människor och deras egendom, även ska göra det till flora och fauna. För en ruvande fågel spelar det mindre roll om den blir skrämd/dödad av en hund eller en häst.


LIA
 
Sv: Rätt att rida där?

Det är inte koppeltvång..lagen säger detta:

16 § Under tiden den 1 mars–20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Den kan man tolka lite hur som helst. Hade det varit strikt koppeltvång så hade det stått detta.

Har faktiskt funderat en hel del på det där. För mig som bara har sällskapshund så borde det gälla samma sak året om dvs under sådan uppsikt att den ej stör viltet. Skillnaden är däremot om man har jakthund. Dvs att man inte får låta jakthunden jaga 1 mars - 20 augusti. Eller har jag fått allt helt om bakfoten?

Mvh

Tora
 
Sv: Rätt att rida där?

I tisdags så var jag ute och red på en jättestor äng:). När jag mötte en kvinna med hund för andra gången sa hon till mig:
”Jag vill gärna ha min hund lös, så jag hoppas att du inte kommer förbi här något mer!”
Jag blev rätt arg, men sa ingenting och red därifrån, lite trist för det är en himla fin äng!:mad: Jag kan förstå att hon vill ha sin hund lös och att hon inte vill behöva koppla den hela tiden så fort jag rider förbi men har inte jag lika mycket rätt att rida där som hon har att gå med sin hund där?
Det finns inga skyltar om att ridning är förbjuden eller så och jag har ridit där förut.
Är det inte så att det är förbjudet att ha hunden lös under vissa perioder också(kanske inte är den perioden nu iförsej)?
Kan hon inte har hunden under sådan kontroll att den hindras från att jaga vilt eller tamdjur så får hon inte ha hunden lös oavsett årstid. Säkert någon som redan har sagt det men jag orkade inte läsa hela tråden;)
 
Sv: Rätt att rida där?

Om det är så att h*n har satt upp skyltar om kamera övervakning och faktiskt har kamera så måste man ha tillstånd hos polisen om det är utom hus. Man får inte övervaka hur som helst med kamera. Det är ganska strikta regler på det.


Sen för att säga min åsikt om tråd ämnet.
Jag tycker att det viktigaste som ryttare är att ta reda på var man får rida. Inte ta för givet. Kolla med markägaren. Många gånger kan dom ge en tips var man kan rida istället för där dom inte vill att man ska rida.
Så jag tycker att det viktigaste i denna diskution om var man får och inte får rida är att komunicera med om runt om kring. Det blir mycket bättre då.
Det är så enkelt att fråga. Oftast så blir dom som äger marken mycket mer välvilligt inställd om man frågar. Sen kan man ju få tips om bra ställen att rida på:)

MVH Russin8 som har snälla mark ägare runt om kring.
 
Sv: Rätt att rida där?

De går in från en allmän väg.

Och det finns inga kameror uppsatta utan det är bara skrämselpropaganda!

Det jag tycker är irriterande är grannen som rider hur som helst och tror att man får göra det. Då tror alla andra grannar att alla ryttare gör likadant!
 
Sv: Rätt att rida där?

det är en av anledningarna till att jag inte gillar schäfrar, rotweiler eller andra sånna hundar. det går inte att komma ifrån; de är mer aggressiva. det var nog den del av labradoren i den här som gjorde att den inte bet min häst!

Alla hundar kan bli aggresiva , beror helt på vem som har dom.

Jo jag har märkt att många reagerar när man kommer med en schäfer men snällare individ får man leta efter.. han tror världen är lika snäll som han ;)

Så att säga sådär om alla schäfrar och rottweilers tycker jag inte är rättvist. Känner rottisar också som är helt underbara..

Hundar är vad man gör dom till. Du kan få en småhund att vara aggresiv också..

(halkade ifrån tråden lite men...)
 
Sv: Rätt att rida där?

Ett säker kort: LE till alla Du möter! Antingen får du ett förvånat och glatt respons, eller helt tvärtom vilket är faktiskt mycket roligare då Du själv vet att du har gjort bättre ifrån dig! En man hade sina hundar lösa en sommar och då sprang de mot min häst som var lugn som tur var. Bad honom att koppla sina hundar och fick till svar: "Jag skiter i din jävla häst"! Anser att man kan ha sin hund okopplad om man har full kontroll.
 
Sv: Rätt att rida där?

Håller med, man kan ha sin hund lös OM man har 100 koll på den och 100 inkallning trots att den får syn på en häst. Annars ska hunden vara kopplad, oavsett årstid!

Jag brukar påkalla uppmärksamhet i god tid från folk som har sina hundar lösa. Brukar ropa åt dem; Hej! Har du koll på hunden annars var snäll och koppla den! När vi sen passerar så brukar jag be om ursäkt för att jag hojtat åt dem men att jag bara ville försäkra mig om att de hinner kalla in sin hund innan vi är inpå dem.
OFTAST så funkar detta bra och ingen blir sur.

Dock inte alltid man hinner se lösa hundar tyvärr, har själv råkat ut för en ordentlig vurpa med allvarlig knäskada som följd då en labbe rusade ut från ingenstans och rakt på min häst. Hunden bet inte min häst men rusade rakt på honom och gick i skall vilket gjorde att hästen reste sig, jag föll av och hamnade under:( Blev trampad i ryggen ( hade väst tack o lov ) och vred knät illa.
Jag VET att hundägaren inte menade illa, var väldigt ledsen över det inträffade och hon hjälpte mig efter olyckan etc men det kan ju vara en tankeställare för alla de hundägare som inte tycker att det är så himla noga och att ryttarna minsann får klara sig bäst de vill. Vill man orsaka andra ev invaliditet?
 
Sv: Rätt att rida där?

Rider man "sönder" marken har man överträtt sin allemansrätt och är skadeståndsskyldig. Det finns känslig mark som tar stryk ganska fort. Där kan man inte rida mycket och ofta, och vara noggrann med när man rider där. Sedan finns det mark som tål betydligt mer, exempelvis anlagda grusvägar, där man som markägare har svårt att förbjuda ridning. Men det finns undantag, man kan av kommunen få rätt att förbjuda och sätta upp skyltar genom en lokal trafikförordning.

Utan en sådan är det förbjudet att förbjuda ridning på vägar, oavsett hur de är finansierade.

Visst är det ett problem om någon rider "sönder" marken och för det kan man bli förbannad och ställa de som orsakat det till svars. Det omvända problemet är markägare som blir förbannade över att överhuvudtaget se människor och hästar på "deras" mark. De har inte insett vad markägande innebär, i vårt underbara land.

Problemet som jag ser det är att det inte finns en svart/vit gräns när något blir skadat. Jag som markägare ser betydligt mer skador än vad ryttaren gör. Störst problem är inte markägaren som ser rött för att de inte vet vad det innebär UTAN ryttare (och andra) som inte fattar vad allemansrätten innebär.

Likadant har vi olika syn på vad gödseln gör för skada/nytta på ängen som vi ska hugga.
Just gränsdragningen är det svåra. Idag är det ännu svårare då många fler har häst och rider, hästkunskapen sjunker, fler anser att allemansrätten är en rättighet och inga skyldigheter finns.:mad:

Här löstes ett stort problem (ett gäng envisades med att rida över/på en "äng" som för markägaren är en vall, rida i planteringar etc) genom att markägaren la stenkrossflis strategiskt på olika ställen. Detta sprider sej häromkring pga detta gäng som inte respekterar grödor etc då straffas de även på andra platser och även andra drabbas. Markägarna har verkligen försökt att få det fungera men ryttarna i gänget anser att det är allemansrätt och alla markägare är dumma i huvudet. Nu har den ena ryttaren startat turridning och tror hon ska kunna rida i den delen av skogen hon har kvar att rida i.

Problemet är att alla vill ha men ingen vill betala. Vår ena väg behövs bara skrapas max engång/år om man inte rider där. Rids det så behövs det minst 3 gånger/år.

Ang rättigheter/skyldigheter :eek:
Förra veckan tog min man bort den största offentliga toaletten i denna delen av vår kommun. Numera stannar folk och tittar och ..... kör vidare till nästa stackars skogsägare som får betala för att ha en offentlig toalett. :eek:
 
Sv: Rätt att rida där?

En man hade sina hundar lösa en sommar och då sprang de mot min häst som var lugn som tur var. Bad honom att koppla sina hundar och fick till svar: "Jag skiter i din jävla häst"! Anser att man kan ha sin hund okopplad om man har full kontroll.

Han FÅR inte ha hunden lös om han inte har koll på den (se tidigare inlägg) Från 1a mars- 20 augusti är det "koppeltvång" iom att djuren har ungar då. Du kan ju påpeka det om du möter honom nåt mer :p
 
Sv: Rätt att rida där?

Har faktiskt funderat en hel del på det där. För mig som bara har sällskapshund så borde det gälla samma sak året om dvs under sådan uppsikt att den ej stör viltet. Skillnaden är däremot om man har jakthund. Dvs att man inte får låta jakthunden jaga 1 mars - 20 augusti. Eller har jag fått allt helt om bakfoten?

Mvh

Tora

Samma regler gäller för alla hundar!

Även sällsapshundar jagar vilt och de flesta jakthundar är mycket lydiga och kan gå utan koppel.
Du låter aldrig jakthunden jaga utan du och din hund går ut på jakt det är en himla skillnad!
 
Sv: Rätt att rida där?

det är förbjudet att ha hundar lösa på våren när många djur i skogen får sina avkommor. annars är det fritt fram.

var dock med om en hemsk händelse för två dagar sen. var ute och red på min mammas 4-åriga knabstrupper på 168 cm tillsammans med en kompis som red en lånad 7-årig nordistravare på 156 cm. det var första gången knabben var ute med en annan häst än min Lucky sedan han flyttade hit. då kommer det en schabrador springande och skällande! känner igen hunden för det är in grannes. travaren reagerade först och jag trodde han tänkte sticka, men det gjorde han itne ändå. det fanns ingenstans att ta vägen och på sidan var det en eländig backe som jag vet att det finns taggtråd nedanför. då ställer sig hunden precis bakom min knabbe och skäller!! det är en himla tur att vi har en skällande hund annars hade han flugit ur skinnet eftersom han redan var nervig när han inte hade Lucky med sig. det var riktigt läskigt. särskilt eftersom hunden inte lyssnade alls på sin matte. det är en av anledningarna till att jag inte gillar schäfrar, rotweiler eller andra sånna hundar. det går inte att komma ifrån; de är mer aggressiva. det var nog den del av labradoren i den här som gjorde att den inte bet min häst!

men som sagt, det finns ingen lag om att hundar ska gå kopplade. men jag tycker att man ska ha de kopplade tills de är tillräckligt lydiga för att komma när man kallar på dem!!!


Gillar du inte Schäfer, rottweiler eller andra "såna hundar"
pga av att dom inte lyssnar på ägaren och är aggressiva?

Undrar då varför schäferhundar är vanligaste hunden inom polisen och vanligast överhuvudtaget. Har haft schäferhundar i hela mitt liv och jag har aldrig varit med om lydigare hundar!
Och dom har inte varit aggressiva heller. Haft rottweiler blandning med och aldrig varit aggressiv.
För att hunden sprang och skällde så betyder det inte att den är jättearg och tänker bita din häst.
En hund blir oftast vad man gör den till oavsett om det är schäfer eller labrador.

Ursäkta att jag blev lite upprörd men jag är en hundnörd som gillar just "såna raser"
 
Sv: Rätt att rida där?

Jag har själv en schäfer och en rottis - det finns INGET försvar för att hunden "bara" rusar fram och skäller på hästen! Det kan orsaka lika mycket skada som om hunden hade gått i bett.

Ouppfostrade hundar, aggressiva hundar - de finns inom alla raser.
Dåliga hundägare finns det också...
 
Sv: Rätt att rida där?

Jag har själv en schäfer och en rottis - det finns INGET försvar för att hunden "bara" rusar fram och skäller på hästen! Det kan orsaka lika mycket skada som om hunden hade gått i bett.

Ouppfostrade hundar, aggressiva hundar - de finns inom alla raser.
Dåliga hundägare finns det också...


Jag försvarade inte hunden för att den "bara" sprang fram och skällde. Hade blivit vansinnig om min hund gjorde så eller om någon hund sprungit fram till min häst.
Jag menade bara att den behöver inte varit arg och velat bita.
Alla kan ju göra misstag, alltså vems hund har ALDRIG stuckit någon gång och hälsat på någon när man är ute? Till exempel när den var ung och valpig?
 
Sv: Rätt att rida där?

Absolut kan man misslyckas med en inkallning av t ex en unghund men jag tycker likväl att hundägarna måste inse vilket ansvar de tar på sig genom att ha hunden lös.

Många är otroligt nonchalanta gentemot andra och låter hundarna pinna iväg utom synhåll eller kontroll.

Min schäfer är inte längre särskilt lydig på gamla dagar, mitt fel för att inte fortsatt vara träningsflitig med honom, vilket innebär att han inte får vara lös såvida det inte är inom inhägnat område. Min rottis är mjuk o lätthanterlig, håller sig nära mig och kommer alltid på inkallning - hon får vara lös med mig ute i naturen men ALLTID inom synhåll och kommer det någon så kallar jag in henne på en gång. Andra ska inte utsättas för min hund om de inte vill detta.

I TS fall hade jag uppfattat damens ord som ett hot - hon tänker ha sin hund lös där, rid inte på området.
 
Sv: Rätt att rida där?

Även om det är lag på koppeltvång är det inte många som följer detta, lika mycket som ryttare ibland inte kollar upp om de rider på allmänn mark. Sunt förnuft är en ovanlig egenskap...
 
Sv: Rätt att rida där?

Synd, för det kommer man för det mesta långt med...gäller både ryttare, hundägare och markägare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 557
Senast: Jadzia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 331
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp